Zonnepanelen Topic

Is het oneerlijk om te zeggen dat wassen op regenwater ook perfect valabel is? :unsure:
Dan vervalt dus ook al uw kosten van water. Daarbij zijn wasmachine, droogkast en vaatwas toch echt wel de drie grootste slokkoppen van energie die perfect te timen vallen. Samen met koken zit je al bijna aan het gros van uw verbruik.
Corrigeer me gerust maar wat verbruikt er bij jullie, buiten een warmtepomp, dan nog zoveel? Het verbruik van de gascondensatieketel is ook niet te onderschatten, maar deze draait ook geen heel jaar dus dat nivelleert zich over een periode van een jaar.
Het gros van de meeste mensen hun verbruik is niet te timen. Of toch niet compleet. Zeg maar eens hoe je volgende dingen optimaliseert voor zelfconsumptie.
  1. Indien thuiswerken: laptop (+ 2 schermen in mijn geval, maar is zeker niet standaard) voor het werk. Dit is doorgaans al deels geoptimaliseerd sinds deze toch moeten opstaan, maar ongeacht of de zon schijnt/het nog donker is/bewolkt is; moet ik werken hoor :sarcastic:
  2. Sluimerverbruik: koelkast, diepvries, andere apparaten (mensen gaan hun domotica, modem, alarmcentral, camera's ... niet afzetten 'snachts of wanneer ze niet thuis zijn)
  3. Verlichting. Dit zijn bij mij vooral LED-lampen, maar die branden logischerwijze enkel als het donker is...
  4. Elektrisch koken. Indien je hele gezin thuiswerkt en/of de kinderen warm op school eten kan dit mogelijks 's middags. Al heb ik 'smiddags meestal geen tijd om te koken als ik thuiswerk. In de zomer kan ik nog koken van zonnestroom indien ik thuiswerk; indien ik naar kantoor ga niet volledig.
  5. TV/gaming (console of pc) of andere ontspanningszaken doen de meeste mensen op vrije momenten. Het gros van de tijd zal dit 's avonds zijn sinds ze overdag werken :p
  6. ...
Het gros van verbruik zit in dingen die continu draaien of niet te timen zijn.
En nee, koelkast/diepvries enkel laten draaien bij zonnestroom is geen optie :p

Volgens VREG zit het gemiddelde gezinsverbruik op een jaar op 3500kWh.
Ik zit rond de 2800~3000kWh/jaar afgaand op mijn jaarafrekeningen + uitlezen omvormer zonnepanelen (nog geen digitale meter).

Koken is een moeilijke. Sommige mensen bakken enkel een eitje, anderen zwieren alles in de wok, anderen gebruiken meerdere vuren en/of oven/friteuse/...
Als ik er een slag indoe, zou ik zeggen halfuurtje 2000W+, kwartiertje tot halfuurtje 1000W verbruik voor een gemiddelde maaltijd (zetmeelproducten koken, groentjes blancheren en stoven, vlees bakken, saus inkoken, dingen warm houden terwijl ik met andere stap bezig ben). Soms komt daar ook eens de oven of friteuze of stomer of ... bij; soms BBQ ik eens. Dus neem gemiddeld al een 500 kWh enkel voor koken op jaarbasis dat niet kan geoptimaliseerd worden.
Volgens energievreters zit mijn koelkast met vriesvak rond de 225kWh/jaar (A+ energielabel). Een diepvries aan 300kWh (ook A+ label). Dan heb ik nog een bierfrigo die rond de 200 kWh zit.
Mijn rack met netwerkapparatuur (modem, router, switch, ...) en NAS + server zit aan gemiddeld verbruik van 100W; dus een 876kWh/jaar.

Met die dingen die al niet te optimaliseren zijn kom ik aan ~2100kWh of 70~75% van mijn jaarverbruik. Die zijn deels zelfconsumptie, maar blijven wel draaien ook als de zonnepanelen niets opleveren.

Er bestaan timers op afwas en wasmachine ...

Akkoord. Maar zoals ik hier al eerder heb gezegd is daarmee het probleem niet opgelost. Bij bewolking valt je productie nagenoeg onmiddellijk terug naar een minimum. Als je toestel net op dat moment z'n verwarmingscyclus heeft gestart zit je met een probleem.

't zal in ieder geval beter zijn als 's avonds wassen en helemaal geen productie hebben. Maar het aanbieden als de eenvoudige oplossing, zoals onlangs nog in het Vlaams Parlement tijdens het debat rond de terugdraaiende teller, is de mensen niet het volledige beeld schetsen.

) en NAS + server zit aan gemiddeld verbruik van 100W; dus een 876kWh/jaar.
Stevig tochwel :P
Ik zei ook heel duidelijk verbruikers die te timen vallen. Zaken zoals uw ventilatieunit dat kan je natuurlijk niet timen. Enkel TV kijken als de zon schijnt is ook maar belachelijk natuurlijk :P

Pas in de zomer kunnen wij hier wel koken op zonnestroom hoor. Dan is volledig ons normaal verbruik mooi gecoverd tot een uur of 7 ofzo. Maar in de winter is dat onmogelijk natuurlijk. Het is vooral die warmtepomp eh, dat is gewoon een serieuze domper omdat deze puur vertrouwde op de terugdraaiende teller. Dat maak je natuurlijk met niks goed.

Stevig tochwel :p
Ik zei ook heel duidelijk verbruikers die te timen vallen. Zaken zoals uw ventilatieunit dat kan je natuurlijk niet timen. Enkel TV kijken als de zon schijnt is ook maar belachelijk natuurlijk :p

Pas in de zomer kunnen wij hier wel koken op zonnestroom hoor. Dan is volledig ons normaal verbruik mooi gecoverd tot een uur of 7 ofzo. Maar in de winter is dat onmogelijk natuurlijk. Het is vooral die warmtepomp eh, dat is gewoon een serieuze domper omdat deze puur vertrouwde op de terugdraaiende teller. Dat maak je natuurlijk met niks goed.
Telenet modem + NIU + router + switch zit al rond de 60W.
Als je het specifiek wilt weten:
Modem 30W
NIU 5W
Switch gemiddeld 10W (varieert naar gelang load)
Router 15W

Mensen hebben geen idee wat sommige dingen verbruiken die constant aanstaan. En bij sommige dingen comfort > verbruik. Je wilt die dingen niet altijd aan/uit zetten en 2min wachten om wifi te hebben. En in veel situaties kan je ze zelfs niet uitzetten. Als je een alarminstallatie hebt of je wilt telefoon hebben, moeten NIU en modem bijvoorbeeld aanstaan... Heb je camera's hangen (die ook nog eens stroom zuipen), dan heeft het geen nut om bepaalde dingen uit te schakelen :thinking:

De slokkoppen die jij aanhaalt, zijn echt op jaarverbruik niet zo erg. Heb je er eigenlijk enig idee van hoe jouw verbruik per apparaat eruit ziet?

De slokkoppen die jij aanhaalt, zijn echt op jaarverbruik niet zo erg. Heb je er eigenlijk enig idee van hoe jouw verbruik per apparaat eruit ziet?
Elk apparaat niet nee. Maar ons sluimerverbuik is 182w. Dat is dan dan alles wat op stand-by staat, Dominica, router, ventilatie en ga zo maar door. Wasmachine zit op 105kWh, 150 keer draaien aan 0,7kWh. Droogkast ook een goeie 110kWh. Vaatwasser zit op 205kWh, staat elke dag aan en soms meerdere keren op een dag. Heb nu gerekend 0,64kwh en 320 keer draaien.

En de rest is de rest natuurlijk. Ons totaalverbruik zit op 2812kWh. Een heel groot deel daarvan zal koken en apparaten opladen en dingen die aanstaan zijn natuurlijk. En nog het grootste koken natuurlijk.

Uw groot verbruik doen op momenten dat de zon schijnt, is een trucje dat veel moeite en investeringen kost, voor maar een hele minieme opbrengst. Het enige waarbij het echt nut heeft is opladen van een elektrische wagen, al de rest van het verbruik is maar minimaal tov dit.

Elk apparaat niet nee. Maar ons sluimerverbuik is 182w. Dat is dan dan alles wat op stand-by staat, Dominica, router, ventilatie en ga zo maar door. Wasmachine zit op 105kWh, 150 keer draaien aan 0,7kWh. Droogkast ook een goeie 110kWh. Vaatwasser zit op 205kWh, staat elke dag aan en soms meerdere keren op een dag. Heb nu gerekend 0,64kwh en 320 keer draaien.

En de rest is de rest natuurlijk. Ons totaalverbruik zit op 2812kWh. Een heel groot deel daarvan zal koken en apparaten opladen en dingen die aanstaan zijn natuurlijk. En nog het grootste koken natuurlijk.
Denk je zelf dan dat dit voor jou van toepassing zal zijn?
Mensen die actief ermee aan de slag gaan zullen volgens mij zelden negatief uitkomen. Maar je moet ermee aan de slag natuurlijk. Als je natuurlijk op dezelfde manier blijft verder doen dan ga je inderdaad een negatieve impact zien.
Want als ik het hierboven zie, heb je toch ook maar een fractie van je verbruik die je kan timen. En timen is dan dan nog relatief, op volledig zonnige dagen wel, maar het is nog altijd België ;)

Als ik gewoon eens naar mijn opbrengst kijk van de laatste 2 weken:
XSLaW7F.png

Nope, geen enkel deftig moment om dingen te timen of zelf te kunnen koken op zonnestroom. En denk eraan dat we net de langste dag gehad hebben, dus nu gaan het enkel kortere dagen zijn.

De 2 weken ervoor:
eUDifNH.png

Zoals ik hiervoor al gezegd heb dus:
Dan een simpel voorbeeld: mensen die werken... Zelfs op een heel zonnige dag (14/06/2021, momenteel voor mij de piek van het jaar dicht bij de langste dag van het jaar) beginnen mijn zonnepanelen (Z-gericht) pas deftig op te wekken na 9u. Ze stoppen voor 19u met deftig opwekken (piek van die dag is de limiet van mijn inverter, 3.3kW. Deftig opwekken is >1kW voor mij.). Overdag kunnen geen apparaten opgezet worden wegens werk. 's avonds wordt er gekookt wanneer de installatie al een pak minder opwekt.

Als ik terug naar kantoor ga, kan ik meestal niet voor 19u beginnen koken.

Denk je zelf dan dat dit voor jou van toepassing zal zijn?

Want als ik het hierboven zie, heb je toch ook maar een fractie van je verbruik die je kan timen. En timen is dan dan nog relatief, op volledig zonnige dagen wel, maar het is nog altijd België ;)
Voor de maanden mei en juni zitten we toch aan een zelfconsumptie van boven de 40%. Maar zoals al gezegd wasmachine en droogkast enkel als de zon schijnt. Vaatwasser altijd op timer op een uur dat de panelen altijd opwekken ook al is het maar peanuts. We zijn ook al vroeg thuis dus koken begint hier vaak al om 5u-5u30. Geen van ons beide werkt van thuis.

We zijn er niet super actief mee bezig. Maar als we echt zouden willen dan zouden we het opwarmen van broodjes ofzo ook nog kunnen afstemmen. Wat u natuurlijk vooral nekt is dat veel zaken geen constant vermogen vragen maar werken in fases. Wat dan soms zorgt dat we meer verbruiken dan opwekken en dan soms minder verbruiken dan we opwekken.
Dit is zo een typische grafiek die je dan krijgt.

Vs

13,87 opgewekt en 7,4 injectie. Dus een goeie 47% eigenverbuik die dag.

Voor de maanden mei en juni zitten we toch aan een zelfconsumptie van boven de 40%. Maar zoals al gezegd wasmachine en droogkast enkel als de zon schijnt. Vaatwasser altijd op timer op een uur dat de panelen altijd opwekken ook al is het maar peanuts. We zijn ook al vroeg thuis dus koken begint hier vaak al om 5u-5u30. Geen van ons beide werkt van thuis.
En denk je dat je, zelfs mits nog meer inzetten op zelfconsumptie, het zelfconsumptiepercentage op jaarbasis hoog genoeg gaat krijgen (dus de vooropgelegde 3x% van VREG om er effectief positief uit te komen financiëel)?
Als je rekening houdt met:
  • mei en juni behoren zowat tot de topmaanden qua PV opbrengst
  • In de periode oktober t.e.m. maart (ongeveer) je ook quasi geen opbrengst hebt om 17u
  • Je in de donkere maanden in het algemeen ook meer elektriciteit verbruikt dan de zonnige
  • De afgelopen 2 weken er waarschijnlijk een pak anders uitzien dan 17 juni (ook al was dat geen top dag)
Om het even in perspectief te zetten, mijn opbrengst over 12maand. Merk toch wel op dat mei-juni tot de echt wel top-maanden behoren:
lDTWu2x.png

Je hebt april-augustus als top. September en maart nog steeds goed. Ertussen duikt het de dieperik in. In die 5 maand wek ik nog 20% van mijn jaaropbrengst op :P

En denk je dat je, zelfs mits nog meer inzetten op zelfconsumptie, het zelfconsumptiepercentage op jaarbasis hoog genoeg gaat krijgen (dus de vooropgelegde 3x% van VREG om er effectief positief uit te komen financiëel)?
Als je rekening houdt met:
  • mei en juni behoren zowat tot de topmaanden qua PV opbrengst
  • In de periode oktober t.e.m. maart (ongeveer) je ook quasi geen opbrengst hebt om 17u
  • Je in de donkere maanden in het algemeen ook meer elektriciteit verbruikt dan de zonnige
  • De afgelopen 2 weken er waarschijnlijk een pak anders uitzien dan 17 juni (ook al was dat geen top dag)
Zeer zeker aangezien mijn verbruik quasi hetzelfde zal blijven. In de winter zelfs nog lichtjes hoger. Wat dus wilt zeggen dat als de panelen opwekken ik deze energie die eerder beperkter zal zijn bijna allemaal zelf zal gebruiken.
De zelfconsumptie zal dus stijgen. In feite is de zomer het moeilijkste om uw zelfconsumptie hoog te houden net omdat je zoveel opwekt. Vaak gewoon te veel wat dan dramatisch is voor de zelfconsumptie.

Natuurlijk zal er meer afgenomen worden van het net dan. Maar met de winst die ik doe met met overschot te verkopen aan 6 cent kan ik in de winter dan weer meer afnemen.

Uw groot verbruik doen op momenten dat de zon schijnt, is een trucje dat veel moeite en investeringen kost, voor maar een hele minieme opbrengst. Het enige waarbij het echt nut heeft is opladen van een elektrische wagen, al de rest van het verbruik is maar minimaal tov dit.
Het probleem met het opladen van de elektrische wagen is dat de meeste mensen overdag met de wagen weg zijn en die dus 's nachts in steken om op te laden.

Zeer zeker aangezien mijn verbruik quasi hetzelfde zal blijven. In de winter zelfs nog lichtjes hoger. Wat dus wilt zeggen dat als de panelen opwekken ik deze energie die eerder beperkter zal zijn bijna allemaal zelf zal gebruiken.
De zelfconsumptie zal dus stijgen. In feite is de zomer het moeilijkste om uw zelfconsumptie hoog te houden net omdat je zoveel opwekt. Vaak gewoon te veel wat dan dramatisch is voor de zelfconsumptie.

Natuurlijk zal er meer afgenomen worden van het net dan. Maar met de winst die ik doe met met overschot te verkopen aan 6 cent kan ik in de winter dan weer meer afnemen.
Jaja, slecht verwoord van mij denk ik ;)
Ik bedoelde of je denkt of je met de 3x% die VREG als doel opstelt, dat je daar effectief positief gaat uitkomen?
Daarom dat ik zowel dingen in je voordeel als je nadeel in het lijstje gezet heb :)

Alles hangt natuurlijk ook van je installatie af en waar je woont (voor prosumententarief). Als ik mij niet vergis heb je 3200Wp aan panelen liggen, geen idee van omvormer. En een jaarverbruik van 2800kWh. Beetje vergelijkbaar met mij (verbruik is dezelfde grootorde al heb ik 3600Wp op een 3.3kVA omvormer). De vlugge berekening die ik gemaakt heb voor mijn situatie (prosumententarief vs 1 van de goedkoopste contracten dat ik op mijnenergie.be vond voor combinatie afname, injectie) zei paar maand geleden dat ik in totaal >45% zelfconsumptie moet hebben om break even te draaien. En dat is nog zonder capaciteitstarief mee in rekening te brengen.

Het kantelpunt voor mij zal zijn hoe ik vanaf september ga werken. Nu werk ik voltijds thuis. Ik zit met meer verbruik (wat ik nog net ga kunnen dekken door overdimensionering PV installatie) maar ik kan ook meer aan zelfconsumptie doen. Ik steek al eens een was in overdag, ik kan 's avonds effectief koken als de zon schijnt in de zomer, ... Die dingen zijn onmogelijk als ik naar kantoor moet en dan kan ik onmogelijk positief eruit komen.

Maar dan nog zal het nipt zijn hoor. Mijn sluimerverbruik zit rond de 220W. Het afgelopen jaar is er maar 33.89% van de tijd meer dan mijn sluimerverbruik opgewekt (2969 uren van de 8760 in een jaar). Wat dus betekent dat ik al 45.5% van mijn totaal verbruik afgenomen heb puur en alleen aan sluimerverbruikers op momenten dat mijn zonnepanelen niet opwekten. Wat dus betekent dat ik van mijn overig verbruik 60% aan zelfconsumptie moet doen om aan de 45% zelfconsumptie te geraken die ik nodig heb om break even te draaien...

Ik vind het dus vrij scheef om te rekenen met % zelfconsumptie gewoon want dat geeft een vertekend beeld.

PS: die 6cent is wel heel positief gerekend. Heb je al een contract daarvoor afgesloten? Want momenteel zit het gemiddeld <5c. Je vind er rond de 6c, maar het zijn er niet veel ;)

PS: die 6cent is wel heel positief gerekend. Heb je al een contract daarvoor afgesloten? Want momenteel zit het gemiddeld <5c. Je vind er rond de 6c, maar het zijn er niet veel ;)

Ik kreeg vorige week nog mail van Eneco dat ons injectietarief op 4.91 € cent/kWh staat vanaf september.

En ons afnametarief wordt 12,67 €cent/kWh ipv 8,83 €cent/kWh ... Serieuze prijsstijging! Het lijkt me wel eens het moment om te gaan veranderen van leverancier. Of is dit een normaal tarief volgens jullie?
Op de site van de Vreg wou ik onlangs nog eens de tarieven vergelijken, maar ik liep wat vast op het "werkelijke verbruik" dat ingevuld dient te worden. Is dit dan totale opbrengst zonnepanelen - totaal verbruik, of is dit hetgeen effectief aan die 12 cent wordt afgenomen van het net, of nog iets anders?

Het is de eerste keer dat ik op dit topic terecht komt en ik ben wel onder de indruk van al jullie studies omtrent jullie verbruik :biglaugh:

Ik kreeg vorige week nog mail van Eneco dat ons injectietarief op 4.91 € cent/kWh staat vanaf september.

En ons afnametarief wordt 12,67 €cent/kWh ipv 8,83 €cent/kWh ... Serieuze prijsstijging! Het lijkt me wel eens het moment om te gaan veranderen van leverancier. Of is dit een normaal tarief volgens jullie?
Op de site van de Vreg wou ik onlangs nog eens de tarieven vergelijken, maar ik liep wat vast op het "werkelijke verbruik" dat ingevuld dient te worden. Is dit dan totale opbrengst zonnepanelen - totaal verbruik, of is dit hetgeen effectief aan die 12 cent wordt afgenomen van het net, of nog iets anders?

Het is de eerste keer dat ik op dit topic terecht komt en ik ben wel onder de indruk van al jullie studies omtrent jullie verbruik :biglaugh:
Ik vind zelfs die 8.83c al veel, laat staan 12.67. Daar nog alle distributiekosten en taksen op en je zit toch los over de 30c/kwh?

Ik heb nu al tweemaal op korte tijd dat mijn Sunny boy zijn connectie kwijt is. Hem even ontkoppelen van de switch en terug aankoppelen verhelpt het probleem niet. Ik moet hem echt spanningsloos maken om opnieuw connectie te hebben.
Iemand die er ook mee sukkelt of ervaring ermee heeft?

Ik heb nu al tweemaal op korte tijd dat mijn Sunny boy zijn connectie kwijt is. Hem even ontkoppelen van de switch en terug aankoppelen verhelpt het probleem niet. Ik moet hem echt spanningsloos maken om opnieuw connectie te hebben.
Krijg je bepaalde foutmeldingen?

Ik krijg continu volgende meldingen, al sinds de installatie. Soms duurt het ook een paar uur voor ik data binnen krijg maar dat herstelt zichzelf altijd, dus ik lette er niet echt op 😛

DBB57874-DFC7-42B3-A38E-66098E7226EF.jpg

Zelfde probleem gehad.
Ik heb toen de nieuwste firmware erop gezet en sindsdien geen last meer van gehad.

Terug
Bovenaan