Zonnepanelen Topic

Nee hoor, dat kunnen ze niet zomaar.
Zeg ik zomaar?
Lees het artikel misschien dat in dezelfde post staat. Staat er letterlijk in. Theoretisch kunnen ze u daarvoor afsluiten omdat het een verplichte plaatsing is. In praktijk zal het moeilijker zijn en doen ze het niet zomaar.

stel, je laat die mannen gewoon niet binnen. Wat dan?
Iemand van Fluvius stond hier een paar weken geleden voor de deur omdat ze werken gaan doen hier in de straat en ineens ook bij iedereen digitale meters willen binnenduwen. Heb vorig jaar nog zonnepanelen geïnstalleerd dus heb geweigerd, die mens maakte daar ook geen probleem van. De digitale meter zal ik ooit wel moeten laten installeren vermoed ik maar zolang ik het kan uitstellen stel ik het uit.

Mijn buurman had trouwens een leuk cadeau van Fluvius na het installeren van hun digitale meter. Door een fout van de installateur kwam er 300V binnen en al zijn elektrische apparaten kapot (inc. omvormer zonnepanelen). Wordt uiteraard gedekt door de verzekering maar hij zit wel met de rompslomp om alles te vervangen.

Mei 2020 aangemeld, still nothing.
Hier op 11 jun 2020 panelen gelegd die op 23/6/2020 aangemeld werden (door mijn installateur).

Op 9 januari mail van Fluvius dat "mijn installatie conform de technische normen is", en zo opgenomen is in hun database.
Ze wilden dan op 27 jan een digitale meter komen installeren, maar dat was net na de bom ontploft was, dus ik heb ze de deur gewezen (de 2 installateur waren heel begripvol).

Op 15 februari dan van Engie de herberekening van mijn distributietarieven (prosumententarief) gekregen.

Bij sommigen gaat het blijkbaar veel sneller dan bij anderen...

Het enigste hoe ze bij zonnepaneleneigenaars de digitale meter kunnen door duwen is volgend jaar het prosumententarief stevig verhogen zodat alle zonnepaneleneigenaars nog eens kunnen gaan janken dat ze weer worden benadeeld. Terwijl de digitale meter een voordeel is voor zonnepaneleneigenaars maar de meeste beseffen het nog niet want je moet denken met een digitale meter dat je ook injectie vergoeding krijgt wat mss goedkoper uitkomt dan het prosumententarief.

Het enigste hoe ze bij zonnepaneleneigenaars de digitale meter kunnen door duwen is volgend jaar het prosumententarief stevig verhogen zodat alle zonnepaneleneigenaars nog eens kunnen gaan janken dat ze weer worden benadeeld. Terwijl de digitale meter een voordeel is voor zonnepaneleneigenaars maar de meeste beseffen het nog niet want je moet denken met een digitale meter dat je ook injectie vergoeding krijgt wat mss goedkoper uitkomt dan het prosumententarief.
Yeah right.

Best ook eens uw toetsenbord nazien. Uw leestekens zijn kapot en dat leest erg onaangenaam.

Yeah right.

Best ook eens uw toetsenbord nazien. Uw leestekens zijn kapot en dat leest erg onaangenaam.
Nochtans heeft hij wel een punt. Je moet elke case individueel bekijken. Een digitale teller is zeker niet voor iedereen een nadeel hoor.

Ik respecteer je vakkennis en de input die je vaak brengt in het topic elektriciteit. Maar voor mensen die verwarmen met elektriciteit is dit gewoon carrément niet waar.

Neen, de digitale meter is niet in het voordeel van de zonnepaneeleigenaar.

De digitale meter kan een voordeel zijn voor zonnepaneeleigenaar die een hoger eigenverbruik halen dan 3x %.

Maar voor de zonnepaneeleigenaar die de terugdraaiende teller zagen als een toepassing van de perfecte batterij waar ze niet naar moesten omzien. En dus verbruik uit fase doen met hun eigen generatiecapaciteit is dit een fameuze aderlating.

Daarnaast was de businesscase in voordeel van de versnelde uitrol van de digitale teller voor fluvius effectief door dit zo snel mogelijk bij de zonnepaneeleigenaar te introduceren zodanig dat zij effectief naar hun belasting van het net eraan meebetalen. Anders hadden we evengoed gewoon de analoge meter kunnen behouden. Indien ik mij nog goed herinner was de tco van die digitale meter zelfs het dubbele van de analoge.

Maar voor de zonnepaneeleigenaar die de terugdraaiende teller zagen als een toepassing van de perfecte batterij waar ze niet naar moesten omzien. En dus verbruik uit fase doen met hun eigen generatiecapaciteit is dit een fameuze aderlating.

Het is al meermaals besproken en aangetoond dat dit klopt. Maar dat mensen ook perfect dit kunnen optimaliseren en verbruiken wanneer de installatie aan het opwekken is. Als je natuurlijk halsstarrig blijft vasthouden aan uw “ik verbruik wanneer ik het wil”, tsja dan moet je niet komen zeuren natuurlijk. Dan doe je het uw eigen aan.

Het is al meermaals besproken en aangetoond dat dit klopt. Maar dat mensen ook perfect dit kunnen optimaliseren en verbruiken wanneer de installatie aan het opwekken is. Als je natuurlijk halsstarrig blijft vasthouden aan uw “ik verbruik wanneer ik het wil”, tsja dan moet je niet komen zeuren natuurlijk. Dan doe je het uw eigen aan.
Ik heb er niks op tegen dat ze de mensen aansporen om hun gebruik te optimaliseren. Maar als je tegen de mensen zegt dat ze hun ding mogen doen zolang de panelen voor 2021 gelegd zijn, en dan in 2021 zeggen “grapje”, dan spoor je de mensen niet aan tot iets. Dan jaag je de mensen tegen je in het harnas, en zeggen ze de volgende keer “foert” als je als overheid nog iets vraagt.

Dus ja, ik snap dat gezeur volledig, dat heeft de overheid zelf in de hand gewerkt door het zo slecht aan te pakken.

Ik heb er niks op tegen dat ze de mensen aansporen om hun gebruik te optimaliseren. Maar als je tegen de mensen zegt dat ze hun ding mogen doen zolang de panelen voor 2021 gelegd zijn, en dan in 2021 zeggen “grapje”, dan spoor je de mensen niet aan tot iets. Dan jaag je de mensen tegen je in het harnas, en zeggen ze de volgende keer “foert” als je als overheid nog iets vraagt.

Dus ja, ik snap dat gezeur volledig, dat heeft de overheid zelf in de hand gewerkt door het zo slecht aan te pakken.
Ik denk dat u het niet snapt. De Vlaamse Regering wist dat ze hun boekje te buiten gingen met de terugdraaiende teller. Zijn meermaals gewaarschuwd en er hing ook een rechtzaak bij het grondwettelijk hof. Het is niet de overheid die het heeft afgeschaft maar het grondwettelijk hof. Dus had Vlaanderen maar met een andere oplossing moeten komen zoals ze nu afkomen met de premie voor de zonnepaneel eigenaars dan was er niks aan de hand en was er nu ook geen gezeur van de zonnepaneel eigenaars. Want nu opeens kan een premie geven wel en toen in de tijd niet dus stel u daar maar eens vragen naar waarom ze nu een ommekeer maken. Dit is gewoon om als minister en overheid geen gezichtsverlies te leiden dat ze nu een premie gaan geven om te mensen toch wat te sussen. Denk je nu echt dat die premie ook zo zuiver gaat zijn, ten eerste vraag u eens af waar ze het geld gaan halen voor deze premie in volle crisis door corona. Het geld halen ze voor deze premie later terug uit onze zakken door extra belastingen te heffen of ze te verhogen. De ministers en de politieke wereld weten wel wat ze doen om het geld terug te verdienen en ons vanalles wijs te maken.

En zoals er al elke keer geantwoord is wanneer jij of iemand anders dit zei: ja, ok, theoretisch geen probleem mee.
En leg mij nu eens uit hoe die mensen die optimalisatie concreet moeten doen. Zonder allemaal slimme/aanstuurbare apparaten te kopen en een systeem te installeren die alles stuurt. Of zonder een elektrische wagen, want dat is natuurlijk ook één die ik veel zie passeren maar zeker niet voor de meerderheid van de mensen weggelegd (om tal van redenen).

En dan zeker de manier voor mensen die de installatie hebben die ettelijke jaren als de optimale en meest ecologische naar voor geschoven is door tal van instanties (en waar de PV installatie dus op gedimensioneerd is): zonnepanelen + warmtepomp.

Dat we dik gerold zijn door de overheid dat staat vast.
Maar we kunnen er ook niks meer aan veranderen, en dat is natuurlijk jammer.
Het enige wat je nu kan doen is van deze situatie toch nog iets goeds proberen maken. En dan is de stelling dat als je let op hoe en wanneer je verbruikt je ook financieel winst kan doen is dan zeker niet verkeerd. Oké je boet in uw flexibiliteit en de foert we zien wel mentaliteit. Maar om te zeggen dat de digitale teller sowieso een financiële aderlating is voor iedereen dat klopt niet.

Ik ben zelf ook gedupeerde dus ik voel ook de frustratie. Maar als ik de som maak doen we wel een beetje winst. Keerzijde is wel dat we soms de was opstapelen tot het plafond en we een hele dag wassen en drogen :P

Terug
Bovenaan