Zonnepanelen Topic

Hoe bereken je nu de terugverdientijd dan met dat je spreekt van 6 en 10,5 jaar?
Zolang niet alles over het capaciteitstarief bekend is, blijft het altijd wat gokken i.p.v. echt berekenen. Ik heb ook wat berekeningen gemaakt met info die ik kon vinden op het internet over het capaciteitstarief, maar mogelijk veranderen die bedragen nog en kloppen mijn berekeningen totaal niet meer.

Op 10,5 jaar panelen terugverdienen als je geen premie gehad hebt lijkt me straf, tenzij je al enkele jaren geniet van een terugdraaiende teller. Bij mij kwam de terugverdientijd op 10 a 11 jaar zonder terugdraaiende teller en rekening houdend met de gegevens die ik kon vinden over het capaciteitstarief, maar ik heb uiteraard de premie wel.

En Europa verwacht dat België investeerd in groene energie? Met deze maatregel of farce of geklungel zal het vertrouwen van de consument enkel en alleen gedaald zijn. Met als gevolg dat de modale belg zijn geld in zijn eigen zak zal houden. Ik verwacht wel dat de overheid hier het één en het andere heeft recht te zetten.

Ik ga toch kijken om mijn installatie uit te breiden om mijn avondverbruik in lente zomer en herfst te kunnen opvangen. Tot hoeveel procent kan je een omvormer overdimensioneren? Momenteel liggen al mijn panelen z-o maar ik kan op de achterkant van mijn dak nog een groot deel kwijt. En eventueel een kleine batterij voor pieken af te vlakken en avondverbruik.

Ik heb momenteel 4800wp liggen (16x300) op een SMA 3.6. hoeveel zou daar nog opkunnen?

Ik ga toch kijken om mijn installatie uit te breiden om mijn avondverbruik in lente zomer en herfst te kunnen opvangen. Tot hoeveel procent kan je een omvormer overdimensioneren? Momenteel liggen al mijn panelen z-o maar ik kan op de achterkant van mijn dak nog een groot deel kwijt. En eventueel een kleine batterij voor pieken af te vlakken en avondverbruik.

Ik heb momenteel 4800wp liggen (16x300) op een SMA 3.6. hoeveel zou daar nog opkunnen?
Daar kan nog 600wp bij. Dan zit je op een overdimensionering van 150%

Toch raar dat mensen nu beginnen denken aan hun installatie te vergroten. Dat is het laatste wat in mij zou opkomen. Hoe denk je die investering er ooit uit te krijgen?

Daar kan nog 600wp bij. Dan zit je op een overdimensionering van 150%

Toch raar dat mensen nu beginnen denken aan hun installatie te vergroten. Dat is het laatste wat in mij zou opkomen. Hoe denk je die investering er ooit uit te krijgen?
Mijn piek ligt vlak op de middag, en na 16h geeft ze quasi niks meer...

600wp is niet veel maar dan laat ik een aantal panelen van de voorkant naar achterkant brengen en leggen ze er tegelijk nog 2 bij, dat gaat de kost niet zijn. Zo verhoog ik mijn zelfverbruik wel enorm want grootste stroomvraag hier is rond etenstijd 's avonds.

Dit is mijn curve op een heel zonnige dag, rond etenstijd wek ik nog amper 1kw op, dat moet verhoogd worden. Die piek op de middag interesseert me niet, zelfs bij homework staan er dan gewoon 2 computers en een koffiezet te draaien bij wijze van spreken.

En dat dan eventueel combineren met een kleine batterij van max 5kwh voor pieken op te vangen en avondverbruik.

Als ik mijn dag gemiddeldes qua opbrengst bekijk ben ik op de wintermaanden na wel gedekt dan.

QW2PgY7.jpg

En hopen op een betaalbare microwkk tegen dat mijn gasketel aan vervanging toe is. Alhoewel ik dan wel de prijs van een gascondensatieketel moet aftrekken van die investering, aangezien de ketel dan toch aan vervanging toe is en die kosten dan sowieso moesten gemaakt worden.

Edit: er is ook een premie tot 30 procent van de investering. Cash in het handje, geen beloftes op 15 jaar.

Laatst bewerkt:
Een electrisch voertuig is wel definitief afgevoerd bij deze. :LOL: daar hebben ze wel voor gezorgd.

Jup, combinatie zonnepanelen en warmtepomp worden met deze maatregel compleet absurde kosten. Ik zou er niet van verschieten moest onze energiefactuur hierdoor naar 3000-4000€ per jaar stijgen.
Dat is dan uw EV opladen dat op kosten van de zaak kan natuurlijk.

Een kleine batterij die piekvermogens opvangt zou nog het beste zijn

En zal ook al maar eens navraag doen ivm die bomen aan overkant van straat die dichter dan 2m van perceel staan en voor schaduw op mijn panelen zorgen in de avond!

Ge had dat al als teken aan de wand moeten gezien hebben dat dat ging afgeschaft worden. Als ze nu letterlijk tot 14 januari wachten om dat decreet te vernietigen, dat wil letterlijk zeggen dat ze gewacht hebben tot er nog zoveel mogelijk mensen zonnepanelen gelegd hadden.

Ok gerecht werkt traag, maar dit is écht wel mysterieus goed getimed volgens mij.

Iedereen WIST dat de mogelijkheid bestond dat die teller afgeschaft ging worden. Alsnog koos iedereen ervoor om vlug nog zonnepanelen te leggen. En nu mogen die op de blaren zitten. Sorry maar ik vind het grappig.
Wat iedereen? Wat met alle mensen die panelen kochten voor het aanvechten van de VREG? Mooie veralgemening. Die staan nog meer in de kou dan al de rest en zijn gewoon iets wijsgemaakt.

Enfin, ik verwacht dat Zuhal de bonen zal mogen fretten en een (kleinere) compensatie regel zal mogen verzinnen.

Verder het verbruik wat meer proberen sturen naar de dag. Echter niet heel veel mogelijk want de grote verbruikers droogkast en wasmachine kan ik niet intelligent sturen. Een droogkast aanzetten terwijl niemand thuis is, nee bedankt trouwens. Koken kan je ook al niet verschuiven. Verder zijn al die "slimme" toestellen belachelijk veel duurder waardoor je er ook geen winst boekt.

Laatst bewerkt:
Wat iedereen? Wat met alle mensen die panelen kochten voor het aanvechten van de VREG? Mooie veralgemening. Die staan nog meer in de kou dan al de rest en zijn gewoon iets wijsgemaakt.
Panelen geplaatst hier in 2018 ... benieuwd wat ze er kunnen of willen tegen overzetten.

Panelen geplaatst hier in 2018 ... benieuwd wat ze er kunnen of willen tegen overzetten.
Hier ook gekocht ik 2018. Door omstandigheden in de renovatie pas gekeurd in augustus 2019 en stond ik plots op de lijst voor een digitale meter, die hier nu hangt sinds juni. Ik heb ochot anderhalf jaar maximale opbrengst gehad dus.

Goedemorgen mede-verliezers. Iedereen goed geslapen?
Ik heb het nog niet helemaal verwerkt omdat ik echt over de hele lijn gekloot ben.
Trouwens over discriminatie gesproken: de mensen die nu al een digitale meter hebben zijn bijzonder hard gediscrimineerd tov mensen met analoge meter.
Gaan we dit ook aanvechten? Ik denk dat daar meer consumenten/prosumenten van wakker liggen dan de discriminatie die nu voor het hof kwam.
Ik zou zeggen: allemaal terugdraaiende teller (ook de digitale) totdat de laatste analoge meter van het land vervangen is!
Wie doet mee? :)

Goedemorgen mede-verliezers. Iedereen goed geslapen?
Ik heb het nog niet helemaal verwerkt omdat ik echt over de hele lijn gekloot ben.
Trouwens over discriminatie gesproken: de mensen die nu al een digitale meter hebben zijn bijzonder hard gediscrimineerd tov mensen met analoge meter.
Gaan we dit ook aanvechten? Ik denk dat daar meer consumenten/prosumenten van wakker liggen dan de discriminatie die nu voor het hof kwam.
Ik zou zeggen: allemaal terugdraaiende teller (ook de digitale) totdat de laatste analoge meter van het land vervangen is!
Wie doet mee? :)
gelieve dit niet aan te vechten en mijn analoge meter met rust te laten.... :sneaky:

gelieve dit niet aan te vechten en mijn analoge meter met rust te laten.... :sneaky:
Ze kunnen niet overal bij 400.000 installaties morgen staan hoor. Maar wij met digitale meter (en ook jij moesten ze jou toevallig wel morgen op de planning zetten) zouden al content zijn dat we behandeld worden zoals iemand die wel nog tot het laatst (2 jaar misschien) met zijn analoge teller mag/kan terugdraaien.
Ik ga naar unia bellen, dan doen die ook eens iets nuttig. :)

Ik voel me gediscrimineerd tov de GSC's.

Trouwens, ik ben vanaf gisteren oversensitief aan straling geworden. Enkel bekabelde digitale meter in huis hier

Wij hebben 5 maand geleden huis gekocht met 16 panelen op, totale renovatie bezig en nu net bezig met electriciteit te plaatsen. Teller (nu nog analoog) zou op andere locatie komen. Bord gezet en alles al uitgetekend waar de nieuwe (digitale) teller zou komen. Maar mee stoppen dan ?

Nu, in ons vorige huis verbruikten we jaarlijks een 400 a 500€ electriciteit. (2000-2500kw/jaar) Onze prosumententax alleen al bedraagt 278,74€
Zoveel gaan we mss ook niet verliezen, of we moeten plots veel meer gaan verbruiken.

Laatst bewerkt:
Wij hebben 5 maand geleden gekocht, totale renovatie bezig en nu net bezig met electriciteit te plaatsen. Teller (nu nog analoog) zou op andere locatie komen. Bord gezet en alles al uitgetekend waar de nieuwe (digitale) teller zou komen. Maar mee stoppen dan ?
Maar heb je dan al gekeurd zonnepanelen staan die terugdraaien via die analoge teller? Wat is juist de meerwaarde van het te rekken nu?

Maar heb je dan al gekeurd zonnepanelen staan die terugdraaien via die analoge teller? Wat is juist de meerwaarde van het te rekken nu?

Ja die staan er. En het gaat nu toch nog enkel over de digitale meter ? Dus deze zo lang mogelijk buiten houden zou ons wel nog het voordeel opleveren ?

Terug
Bovenaan