Zonnepanelen Topic

Wij hier ook geplaatst in 2019, direct via Fluvius digitale (domme) meter moeten plaatsen en dus amper kunnen profiteren.
Nu, wij kennen ons verbruik perfect en hebben aan de hand daarvan panelen laten plaatsen met een omvormer van 2,2.
De afrekening is er eindelijk: we hebben een overproductie van 100kWh, peanuts dus.

Ondertussen overal airco's, dus zal hier ook zo worden é, in de winter verwarmen met airco en in de zomer koelen met airco.
Elektrisch stoofje in de badkamer er dan maar bij en thuis batterij met premie --> helaas zo rendabel als gehoopt maar als we dan toch eens van een premie kunnen genieten dan nemen we deze maar. Ik krijg er het schijt van é...we zijn zo overal net te laat met die premies:

- Geen certificaten voor zonnepanelen want alle bedrijven zijn er mee gaan lopen --> grootste joke van dat tijdperk
- Geen premie voor dak, tenzij van de netbeheerder

Nu hopen dat ze het weer niet in hun kop krijgen en dat van die batterij afpakken. Tmag eens gedaan zijn!
Volgende stap zal een taks op batterijen zijn, mark my words.

Nogal een tendenieuze reportage in VRT-nieuws daarnet tbh. Een gewone man in de straat wordt aan het woord gelaten zonder de feiten goed te kaderen. "We zijn belogen" "Nu kan ik mijn elektrische bijverwarming niet meer gebruiken". Wie in 2020 zijn zonnepanelen legde, wist dat hij een risico nam.

Eigenlijk is het systeem nu fairder dan ooit te voren:
  • Je betaalt geen prosumententarief of "taks" op zonnepanelen meer
  • Als je in de winter energie verbruikt, betaal je daarvoor, gelijk voor mensen met en zonder zonnepanelen
  • Als je in de zomer opbrengst hebt van je zonnepanelen die je gebruikt, is die helemaal gratis
  • Je bent volledig vrij om batterijen te installeren, of andere vormen van slimme sturing zodat je eigen verbruik stijgt
  • Als je meer opbrengst dan verbruik hebt, krijg je een vergoeding naar gelang de waarde van de energie op dat moment. Maar om eerlijk te zijn, in de zomer is uw stroom amper iets waard hoor, want dan heeft iedereen er teveel.
Meer vrij kan een systeem niet worden.

Laatst bewerkt:
Nogal een tendenieuze reportage in VRT-nieuws daarnet tbh. Een gewone man in de straat wordt aan het woord gelaten zonder de feiten goed te kaderen. Wie in 2020 zijn zonnepanelen legde, wist dat hij een risico nam.

• Als je in de winter energie verbruikt, betaal je daarvoor, gelijk voor mensen met en zonder zonnepanelen
  • Als je in de zomer opbrengst hebt van je zonnepanelen die je gebruikt, is die helemaal gratis
  • Je bent volledig vrij om batterijen te installeren, of andere vormen van slimme sturing zodat je eigen verbruik stijgt
  • Als je meer opbrengst dan verbruik hebt, krijg je een vergoeding naar gelang de waarde van de energie op dat moment
Tis toch 0.03€ dat ze betalen voor uw eletriek terwijl zij het terug doorverkopen voor 0.27€ ofzo? Hoe is dat eerlijk?

Nogal een tendenieuze reportage in VRT-nieuws daarnet tbh. Een gewone man in de straat wordt aan het woord gelaten zonder de feiten goed te kaderen. Wie in 2020 zijn zonnepanelen legde, wist dat hij een risico nam.

• Als je meer opbrengst dan verbruik hebt, krijg je een vergoeding naar gelang de waarde van de energie op dat moment
Of hoe je natuurlijk een stront verpakt als een leuk geschenk!

Tis toch 0.03€ dat ze betalen voor uw eletriek terwijl zij het terug doorverkopen voor 0.27€ ofzo? Hoe is dat eerlijk?
Ik weet niet waarom ik al die moeite blijf doen, maar alé: de energieprijs die je betaalt is maar 3-7 cent/kWh. De rest zijn heffingen en kosten voor distributie, waardoor je uiteindelijk aan 27 cent komt. Of het fair is dat de energiefactuur een vermomde belastingfactuur voor lokale gemeenten is geworden, is een andere dicussie natuurlijk.

Het eenvoudigste voor mensen zal zijn om te wassen en de droogkast te gebruiken overdag, en om een timer op je diepvriezer te zetten dat die enkel werkt tijdens de daguren.

Voor de rest ga ik niet meer reageren, want het is duidelijk dat er nog een paar avondjes cafépraat moeten passeren vooraleer we een discussie gebaseerd op feiten en cijfers kunnen hebben. Ongeinformeerde uitspraken of halve waarheden neerpennen gaat nu eenmaal sneller dan een onderbouwd antwoord dat alle nuances bevat.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet waarom ik al die moeite blijf doen, maar alé: de energieprijs die je betaalt is maar 3-7 cent/kWh. De rest zijn heffingen en kosten voor distributie.
Voor de rest ga ik niet meer reageren, want het is duidelijk dat er nog een paar avondjes cafépraat moeten passeren vooraleer we een discussie gebaseerd op feiten en cijfers kunnen hebben.
Maar feit is wel dat je die heffingen en netwerkkosten moet betalen ook al legt die stroom maar enkele meter af van de producent naar zijn buur. Zouden we toch ook een bonus voor mogen krijgen omdat ze de stroom niet van de centrale moeten laten komen?

Ik weet niet waarom ik al die moeite blijf doen, maar alé: de energieprijs die je betaalt is maar 3-7 cent/kWh. De rest zijn heffingen en kosten voor distributie, waardoor je uiteindelijk aan 27 cent komt. Of het fair is dat de energiefactuur een vermomde belastingfactuur voor lokale gemeenten is geworden, is een andere dicussie natuurlijk.

Het eenvoudigste voor mensen zal zijn om te wassen en de droogkast te gebruiken overdag, en om een timer op je diepvriezer te zetten dat die enkel werkt tijdens de daguren.

Voor de rest ga ik niet meer reageren, want het is duidelijk dat er nog een paar avondjes cafépraat moeten passeren vooraleer we een discussie gebaseerd op feiten en cijfers kunnen hebben. Ongeinformeerde uitspraken of halve waarheden neerpennen gaat nu eenmaal sneller dan een antwoord dat alle nuances bevat.
Ik care dan ook niet genoeg om dat allemaal uit te zoeken want ik heb geen zonnepanelen.
Ik durf wedden dat er héééél véééél mensen zijn die gewoon klakkeloos zonnepanelen legden zonder eerst uit te rekenen wat de terugverdientijd is en wat er in de toekomst hier zou/gaat gebeuren in dit apeland qua energiefactuur/digitale teller. En nu lopen ze tegen de lamp. Eigen schuld dikke bult?
Ze hebben gegokt dat die terugdraaiende teller NIET ging afgeschaft worden, terwijl dat wel een mogelijkheid was. Nu dat het zo is gaan ze komen wenen. Tja dan moest je er maar geen gelegd hebben.

Nogal een tendenieuze reportage in VRT-nieuws daarnet tbh. Een gewone man in de straat wordt aan het woord gelaten zonder de feiten goed te kaderen. "We zijn belogen" "Nu kan ik mijn elektrische bijverwarming niet meer gebruiken". Wie in 2020 zijn zonnepanelen legde, wist dat hij een risico nam.

Dat klopt, maar niet als je eerst iemand een ander verhaal vertelt en aanzet tot iets. Met bovenstaande zou ik perfect akkoord gaan als ik nu een installatie wil plaatsen en mijn eigen verbruik ken. Dus niet te groot dat je toch nooit zelf kan opgebruiken op een zonnige dag en dus gedimensioneerd op jaarbasis. Het is gelijk dat je een porsche koopt en een dacia geleverd krijgt. Ze beloven u iets maar ge krijgt iets anders met het antwoord dat het eerlijker is omdat de meerderheid van de mensen met zo een type wagen rijden, en het rijdt toch ook he, ale ligt er ni wakker van meneer.

Ik care dan ook niet genoeg om dat allemaal uit te zoeken want ik heb geen zonnepanelen.
Ik durf wedden dat er héééél véééél mensen zijn die gewoon klakkeloos zonnepanelen legden zonder eerst uit te rekenen wat de terugverdientijd is en wat er in de toekomst hier zou/gaat gebeuren in dit apeland qua energiefactuur/digitale teller. En nu lopen ze tegen de lamp. Eigen schuld dikke bult?
Ze hebben gegokt dat die terugdraaiende teller NIET ging afgeschaft worden, terwijl dat wel een mogelijkheid was. Nu dat het zo is gaan ze komen wenen. Tja dan moest je er maar geen gelegd hebben.
Het is gewoon ook typisch dat het nu net beslist wordt na eerst een grote rush te pushen. Waarom kon dit niet een half jaar geleden? Of een jaar later? Had nog steeds klote geweest maar nu lijkt het er echt om gedaan om iedereen te n**ken.

Voor de rest ga ik niet meer reageren, want het is duidelijk dat er nog een paar avondjes cafépraat moeten passeren vooraleer we een discussie gebaseerd op feiten en cijfers kunnen hebben. Ongeinformeerde uitspraken of halve waarheden neerpennen gaat nu eenmaal sneller dan een onderbouwd antwoord dat alle nuances bevat.
Jammer dat daguren en zonuren niet hetzelfde zijn. Uw droogkast enkel als er zon is, dat wordt lastig, dan moet die steeds 2 minuten draaien en dan terug stilvallen.
Er zijn quasi geen elektrische apparaten die op een manier te sturen zijn dat ze "slim" gebruikt kunnen worden...

Ik zie alleen nog heil in een buffervat, dan hebben we juist nog de winter gedeeltelijk te overbruggen.

Slim sturen is idd niet 100 procent mogelijk. Een wolk die passeert en ge zit weer stroom te kopen.

Zou een micro wkk eindelijk renderend kunnen worden?

Het is gewoon ook typisch dat het nu net beslist wordt na eerst een grote rush te pushen. Waarom kon dit niet een half jaar geleden? Of een jaar later? Had nog steeds klote geweest maar nu lijkt het er echt om gedaan om iedereen te n**ken.
Ge had dat al als teken aan de wand moeten gezien hebben dat dat ging afgeschaft worden. Als ze nu letterlijk tot 14 januari wachten om dat decreet te vernietigen, dat wil letterlijk zeggen dat ze gewacht hebben tot er nog zoveel mogelijk mensen zonnepanelen gelegd hadden.

Ok gerecht werkt traag, maar dit is écht wel mysterieus goed getimed volgens mij.

Iedereen WIST dat de mogelijkheid bestond dat die teller afgeschaft ging worden. Alsnog koos iedereen ervoor om vlug nog zonnepanelen te leggen. En nu mogen die op de blaren zitten. Sorry maar ik vind het grappig.

Maar feit is wel dat je die heffingen en netwerkkosten moet betalen ook al legt die stroom maar enkele meter af van de producent naar zijn buur. Zouden we toch ook een bonus voor mogen krijgen omdat ze de stroom niet van de centrale moeten laten komen?
Je betaald toch net niet heffingen en netwerkkosten, op de energie die jij levert.
Je verkoopt nu u energie aan u energieleverancier en je gebruikt hiervoor het net. Ik zie nergens dat je hiervoor moet betalen, het is gratis.
Dus je kunt u al de vraag stellen, hoe lang gaat dat duren.

Je gaat enkel heffingen/distributiekosten betalen op energie die van u energieleverancier komt

Laatst bewerkt:
Uwe diepvries op een timer zetten, ale, dan gaan we veel mogen eten als het een week strontregent 🙈🙈🙈🙈.

Waar ik voornamelijk wel nu benieuwd naar ben is hoe snel de batterijen rendabel worden. Want initieel was dat ook de discussie over zonnepanelen, rendabel of niet. En zie wat er van gekomen is, 10 jaar na datum

Iedereen WIST dat de mogelijkheid bestond dat die teller afgeschaft ging worden. Alsnog koos iedereen ervoor om vlug nog zonnepanelen te leggen. En nu mogen die op de blaren zitten. Sorry maar ik vind het grappig.

Deel ik toch geen 100%. Niet iedereen wist dat.
De regering heeft altijd wel blijven volhouden dat de teller 15 jaar mag terug draaien, ondanks er negatief advies werd gegeven, maar ik heb dat ook nooit opgegvangen van de regering. Verschillende sites en verkopers bleven dat ook verkondigen, alsof er geen vuiltje aan de lucht was. het kwam pas tersprake toen ik er zelf over begon.
Al een geluk ving ik hier en daar eens op dat VREG naar het hof was gestapt, om dat aan te vechten. Maar niet iedereen ving dat op, ken veel mensen die uit te lucht vielen omdat ze geen weet hadden dat de vreg naar het hof was gestapt. Of zeiden van ja maar de regering heeft al bevestigd dat de teller 15 jaar behouden mag blijven, hebben ze meerdere malen op TV gezegd.

Ik vind dan ook de regering hier gefaald heeft, hadden de mensen veel beter en eerlijker moeten toelichten.

Dit staat op de site van de vlaamse overheid.

Digitale meters en zonnepanelen​

De uitrol van de digitale meters startte sinds 1 juli 2019 ook bij eigenaars van zonnepanelen.

Installatie tot en met 31 december 2020​

Wie zonnepanelen geïnstalleerd heeft en deze laat keuren (AREI-keuring) ten laatste 31 december 2020 kan kiezen voor de compensatieregeling die 15 jaar duurt, te rekenen vanaf het moment van de indienstname/keuring van de installatie. Bij een uitbreiding blijft de datum van eerste keuring gelden.

Installatie vanaf 1 januari 2021​

Wie zonnepanelen installeert vanaf 1 januari 2021, kan niet kiezen voor deze compensatieregeling van 15 jaar. Het principe van de terugdraaiende teller verdwijnt volledig. Om de installatie van zonnepanelen na 2020 verder aan te moedigen, komt er een nieuwe eenmalige investeringspremie die vanaf 1 januari 2021 aangevraagd kan worden.
Er wordt ook bekeken of een terugleververgoeding voor de elektriciteit die geïnjecteerd wordt in het net mogelijk is.
Ze zetten het nog eens int vet bij en nergens een melding dat dit onder voorbehoud ofzo is. Of een verwijzing naar de klacht van de vreg.

Laatst bewerkt:
De regering heeft altijd wel blijven volhouden dat de teller 15 jaar mag terug draaien, ondanks er negatief advies werd gegeven, maar ik heb dat ook nooit opgegvangen van de regering. Verschillende sites en verkopers bleven dat ook verkondigen, alsof er geen vuiltje aan de lucht was. het kwam pas tersprake toen ik er zelf over begon.
Al een geluk ving ik hier en daar eens op dat VREG naar het hof was gestapt, om dat aan te vechten. Maar niet iedereen ving dat op, ken veel mensen die uit te lucht vielen omdat ze geen weet hadden dat de vreg naar het hof was gestapt. Of zeiden van ja maar de regering heeft al bevestigd dat de teller 15 jaar behouden mag blijven, hebben ze meerdere malen op TV gezegd.

Ik vind dan ook de regering hier gefaald heeft, hadden de mensen veel beter en eerlijker moeten toelichten.

Ze zetten het nog eens int vet bij en nergens een melding dat dit onder voorbehoud ofzo is. Of een verwijzing naar de klacht van de vreg.
Sjah, tis smerig, geen andere woorden voor. Maar als ge een investering maakt van 8k verwacht je ook dat de mensen zich deftig informeren. En dan zouden ze het rap geweten hebben. Maar de meeste mensen zijn nu eenmaal niet slim met hun geld.

Sommigen namen zelfs een lening voor zonnepanelen :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Ik moet eerlijk toegeven dat ik mij op die informatie gebaseerd heb bij de aankoop, ik wist gewoon niet dat er een heel belangrijke "onder voorbehoud" ontbrak.

Terug
Bovenaan