Zonnepanelen Topic

Ik heb in de Fusion app de netspanning kunnen uitlezen en deze gaat inderdaad zeer regelmatig boven de 253V (regelmatig naar 255V). Ik heb ondertussen de installateur van de zonnepanelen aangeschreven en Fluvius. Is er enige hoop dat één van beiden dit kan/wil oplossen?

Ik vond volgende oplossingen online:
  • Zonnepanelen aansluiten op andere fase (normaal gezien zou de installateur toch meteen de juiste fase gekozen moeten hebben?)
    --> Hoe weet ik of wij een meerfasige aansluiting hebben? Ik wou een foto nemen van de meterkast, maar het is onmogelijk om een duidelijke foto te maken door die kast er omheen. Ik zie een bruine, zwarte, blauwe en geel/groene draad binnenkomen. De blauwe en geel/groene zijn aangesloten op een schakelzekering die op de meterkast is geïnstalleerd en de bruine en zwarte draad zijn aangesloten op een soort grote "lusterklem" in de kast.
  • De netbeheerder moet de spanning op de fase waarop de omvormer zit omlaag halen
    --> Wat is de kans dat Fluvius dit zal doen en op welke termijn zouden ze dan actie moeten ondernemen?
  • De uitschakelveiligheid van de omvormer iets verhogen
    --> Zou voor zover ik lees geen probleem mogen geven als dit alleen bij ons gebeurt, maar als meerdere mensen in de straat dit zouden doen kan dit wel tot problemen leiden. Dit lijkt mij alleszins niet echt een oplossing.

Zijn er nog andere oplossingen? What to do?

Het is net de periode dat de zonnepanelen beginnen op te brengen, dus het probleem zal alleen maar erger worden met al die zonnepanelen op de daken hier in onze straat. Ik wil dit probleem z.s.m. opgelost zien...
Er is niks wat je gaat kunnen doen buiten aan uw buren vragen om als de zon schijnt te verbruiken.
Op een andere fase steken lukt niet want je hebt maar een monofasige aansluiting. En fluvius kan hier ook niks aandoen. Of nee in theorie kunnen ze dat wel maar de kostprijs is dermate hoog dat ze dat niet doen.

Het enige wat je kan doen is zoals ik zei verbruiken en nog eens verbruiken.

Ik heb in de Fusion app de netspanning kunnen uitlezen en deze gaat inderdaad zeer regelmatig boven de 253V (regelmatig naar 255V). Ik heb ondertussen de installateur van de zonnepanelen aangeschreven en Fluvius. Is er enige hoop dat één van beiden dit kan/wil oplossen?

Ik vond volgende oplossingen online:
  • Zonnepanelen aansluiten op andere fase (normaal gezien zou de installateur toch meteen de juiste fase gekozen moeten hebben?)
    --> Hoe weet ik of wij een meerfasige aansluiting hebben? Ik wou een foto nemen van de meterkast, maar het is onmogelijk om een duidelijke foto te maken door die kast er omheen. Ik zie een bruine, zwarte, blauwe en geel/groene draad binnenkomen. De blauwe en geel/groene zijn aangesloten op een schakelzekering die op de meterkast is geïnstalleerd en de bruine en zwarte draad zijn aangesloten op een soort grote "lusterklem" in de kast.
  • De netbeheerder moet de spanning op de fase waarop de omvormer zit omlaag halen
    --> Wat is de kans dat Fluvius dit zal doen en op welke termijn zouden ze dan actie moeten ondernemen?
  • De uitschakelveiligheid van de omvormer iets verhogen
    --> Zou voor zover ik lees geen probleem mogen geven als dit alleen bij ons gebeurt, maar als meerdere mensen in de straat dit zouden doen kan dit wel tot problemen leiden. Dit lijkt mij alleszins niet echt een oplossing.

Zijn er nog andere oplossingen? What to do?

Het is net de periode dat de zonnepanelen beginnen op te brengen, dus het probleem zal alleen maar erger worden met al die zonnepanelen op de daken hier in onze straat. Ik wil dit probleem z.s.m. opgelost zien...
Als de spanningsval binnenshuis groter is als 1% doet Fluvius niets.
Je zal moeten kunnen aantonen dat dit zo is. Dan zullen ze (misschien) een meting (logging) komen doen.

link naar excel 'spanningsval berekenen 3x400+N

Hieruit gaat blijken als je AC kabel van zekeringskast naar omvormer te lang is, of niet dik genoeg is.
Het gaat dus hier enkel om de dikte en lengte van de kabel.
(opm: de zekering heeft hier niet direct iets mee te maken, die staat er enkel om de kabel te beveiligen, afhankelijk van dikte, lengte en type omvormer)

Ideale plaatsingen:
-hoe korter bij het hoofdbord, hoe beter
-hoe dikker de kabel, hoe beter

Als het oranje deel +1% is, dan is het Fluvius hun probleem.
Als het groene deel +1% is, dan is het jouw of jouw installateur zijn probleem.

Voorbeeld
Ook al staat er 3x400V + N, toch geldt dit ook voor een monofasige aansluiting. De 3 fase en N zijn aanwezig in je tellerkast. Vandaaruit wordt er afgetakt naar een 3F of een monofase aansluiting, tenzij je een 3x230V net hebt...

Je zal moeten kunnen aantonen dat dit zo is. Dan zullen ze (misschien) een meting (logging) komen doen.

Hieruit gaat blijken als je AC kabel van zekeringskast naar omvormer te lang is, of niet dik genoeg is.
(opm: de zekering heeft hier niet direct iets mee te maken, die staat er enkel om de kabel te beveiligen, afhankelijk van dikte, lengte en type omvormer)

Ideale plaatsingen:

Voorbeeld
Ook al staat er 3x400V + N, toch geldt dit ook voor een monofasige aansluiting. De 3 fase en N zijn aanwezig in je tellerkast. Vandaaruit wordt er afgetakt naar een 3F of een monofase aansluiting, tenzij je een 3x230V net hebt...

Wel straf dat Fluvius regels gaat opleggen voor de maximale spanningsvallen achter het aansluitingspunt.
Los van die Excel, staan die regels over maximale spanningsvallen ook ergens beschreven in één of andere norm? Of in aansluitingscontracten met Fluvius? M.a.w. op basis van welk artikel kan Fluvius dat afdwingen?

Wel straf dat Fluvius regels gaat opleggen voor de maximale spanningsvallen achter het aansluitingspunt.
Los van die Excel, staan die regels over maximale spanningsvallen ook ergens beschreven in één of andere norm? Of in aansluitingscontracten met Fluvius? M.a.w. op basis van welk artikel kan Fluvius dat afdwingen?
Meer als deze info geven ze niet...

Da versta ik niet, spanningsval is toch onderspanning, wat heeft dat dan te zien met overspanning van het net uit?

Maar is dat een regel, of is dat eerder een argument om te zeggen: maak eerst uw binneninstallatie in orde vooraleer ge komt klagen?

Er is niks wat je gaat kunnen doen buiten aan uw buren vragen om als de zon schijnt te verbruiken.
Op een andere fase steken lukt niet want je hebt maar een monofasige aansluiting. En fluvius kan hier ook niks aandoen. Of nee in theorie kunnen ze dat wel maar de kostprijs is dermate hoog dat ze dat niet doen.

Het enige wat je kan doen is zoals ik zei verbruiken en nog eens verbruiken.

Ik heb ondertussen nog wat meer opzoekwerk gedaan en ik heb gelezen dat Fluvius bij mensen met hetzelfde probleem (en éénfasige aansluiting) je gewoon op een andere fase aansluiten als de spanning daar lager op is. Althans, dat begrijp ik uit de uitleg. Kan dat of heb ik dit verkeerd begrepen? Fluvius moet hier sowieso nog zijn om de analoge meter te vervangen (heb er wel nog steeds niets over gehoord), dus dan lijkt het mij een kleine extra moeite om ons op een andere fase aan te sluiten? Dat lijkt mij niet meer dan een draadje te verwisselen.

Ideale plaatsingen:

Voorbeeld

Als ik dit zo lees, lijkt het mij dat ik de installateur in gebreke kan stellen wegens verkeerde installatie?

Maar is dat een regel, of is dat eerder een argument om te zeggen: maak eerst uw binneninstallatie in orde vooraleer ge komt klagen?

Wel, dat is exact wat ik wou weten. Als dat nergens beschreven staat hebben ze geen poot om op te staan. Want Fluvius staat nu niet direct bekend om zijn snelle, klantvriendelijke service waardoor de kans mij groot lijkt dat ze het mogelijke probleem eerst zoveel mogelijk willen afschuiven voor ze zelf in actie schieten.

Wel, dat is exact wat ik wou weten. Als dat nergens beschreven staat hebben ze geen poot om op te staan. Want Fluvius staat nu niet direct bekend om zijn snelle, klantvriendelijke service waardoor de kans mij groot lijkt dat ze het mogelijke probleem eerst zoveel mogelijk willen afschuiven voor ze zelf in actie schieten.

Het "voordeel" dat wij hier hebben is dat Fluvius hier maar al te graag binnen wil zijn om onze analoge meter te vervangen. Ik wil ze gerust binnenlaten, maar dan zullen ze dit probleem toch moeten oplossen voordat we een digitale meter krijgen. Op dit moment betalen we het prosumententarief, dan verwacht ik ook dat het net voldoende is om de productie van onze zonnepanelen aan te kunnen.

Als je stroom injecteert in het net is de spanningsval in de omgekeerde richting, waardoor het een spanningsstijging is.

Een beetje een vreemde uitleg imo. Een spanningsval kan nooit zorgen voor een stijgende spanning, tenzij het een capacitieve spanningsval is in zeer specifieke gevallen. Maar dat is hier absoluut niet het geval en dan wijken we teveel af van deze kwestie.

Da versta ik niet, spanningsval is toch onderspanning, wat heeft dat dan te zien met overspanning van het net uit?

Je moet het zo bekijken: uw omvormers zijn standaard ingesteld op een maximale spanningsgrens van 253V. Dan zou je kunnen argumenteren dat wanneer deze grens bereikt wordt, Fluvius dan maar zijn netspanning moet verlagen.

Maar dan zegt Fluvius (deels terecht natuurlijk): wacht even, als jij bijvoorbeeld een te smalle of te lange kabel hebt gebruikt tussen uw omvormer en uw aansluitingspunt, dan kan het gerust zijn dat er op uw aansluitingspunt 245 V staat (waarbij Fluvius binnen de marge blijft dus), terwijl uw omvormer op 255 V moet gaan werken om zijn vermogen kwijt te kunnen. Onderweg bedraagt de spanningsval van omvormer naar aansluitingspunt namelijk 10V. De omvormer zal afslaan, terwijl Fluvius hier geen schuld treft.

Mocht je nu met een kortere/dikkere kabel de spanningsval kunnen reduceren tot 5V, dan moet uw omvormer slechts naar een werkpunt gaan van 250V om zijn vermogen kwijt te geraken aan het aansluitpunt (die nog steeds op 245V staat) en zal de omvormer niet afslaan. Het probleem is dan intern opgelost.

Dus ergens wel terecht dat Fluvius daar eisen aan stelt. Ze kunnen niet telkens de spanning verlagen voor één of andere pipo die zijn omvormer op honderden meters van zijn aansluitingspunt heeft staan. Maar ze hebben er natuurlijk alle belang bij om die procentuele toegelaten spanningsval zo laag mogelijk te houden. En 1% is echt wel laag, industriestandaard is namelijk meestal 2%. Hoewel bij huishoudelijke installaties het wel mogelijk moet zijn om aan die 1% te geraken.

Laatst bewerkt:
Een beetje een vreemde uitleg imo. Een spanningsval kan nooit zorgen voor een stijgende spanning, tenzij het een capacitieve spanningsval is. Maar dat is hier absoluut niet het geval en dan wijken we teveel af van deze kwestie.

Je moet het zo bekijken: uw omvormers zijn standaard ingesteld op een maximale spanningsgrens van 253V. Dan zou je kunnen argumenteren dat wanneer deze grens bereikt wordt, Fluvius dan maar zijn netspanning moet verlagen.

Maar dan zegt Fluvius (deels terecht natuurlijk): wacht even, als jij bijvoorbeeld een te smalle of te lange kabel hebt gebruikt tussen uw omvormer en uw aansluitingspunt, dan kan het gerust zijn dat er op uw aansluitingspunt 245 V staat (waarbij Fluvius binnen de marge blijft dus), terwijl uw omvormer op 255 V moet gaan werken om zijn vermogen kwijt te kunnen. Onderweg bedraagt de spanningsval van omvormer naar aansluitingspunt namelijk 10V.

Mocht je nu met een kortere/dikkere kabel de spanningsval kunnen reduceren tot 5V, dan moet uw omvormer slechts naar een werkpunt gaan van 250V om zijn vermogen kwijt te geraken en zal hij niet afslaan.

Dus ergens wel terecht dat Fluvius daar eisen aan stelt. Maar ze hebben er natuurlijk alle belang bij om die procentuele toegelaten spanningsval zo laag mogelijk te houden. En 1% is echt wel laag, industriestandaard is namelijk meestal 2%.

Onze omvormer hangt net boven ons aansluitpunt, speelt dit probleem dan ook? Die kabel zal dus niet langer dan enkele meters zijn volgens mij.

Onze omvormer hangt net boven ons aansluitpunt, speelt dit probleem dan ook? Die kabel zal dus niet langer dan enkele meters zijn volgens mij.
Dan zou je al een heel dunne kabel moeten gebruiken om nog boven die 1% te zitten. Veel kans dat je conform bent dus.

Dan zou je al een heel dunne kabel moeten gebruiken om nog boven die 1% te zitten. Veel kans dat je conform bent dus.

Dan zal ik zo dadelijk eens een telefoontje plegen naar Fluvius. Ik heb al een mail gestuurd, maar ze geven zichzelf 30 werkdagen de tijd om te reageren. Dat vind ik iets te ruim...

Dan zal ik zo dadelijk eens een telefoontje plegen naar Fluvius. Ik heb al een mail gestuurd, maar ze geven zichzelf 30 werkdagen de tijd om te reageren. Dat vind ik iets te ruim...
Voor het niet toegankelijk zijn van de 2 gebruikspoorten bij de digitale teller heeft mijn vader maar 10 weken moeten wachten. Op zich een probleem omdat hij de P1 meter niet kon inpluggen (oud huis, oude tellerkast). Een zeer eenvoudige oplossing moet zo lang op zich laten wachten?? Ze zijn geen 10min. binnengeweest.
Eerste mail verstuurd op 22/03/'21. Na 5 emails en redelijk wat gesprekken via messenger is het probleem opgelost op 31/05/'21. Frustraties tot en met..... Telefonisch praktisch onbereikbaar, telkens na 15min wachten afgelegd...

Ach, Fluvius. Ik heb een digitaal dossier open staan dat door hen om technische redenen niet meer kan worden afgesloten. Ik moet daardoor al 2 jaar alles via papieren formulieren aanvragen.

Voor het niet toegankelijk zijn van de 2 gebruikspoorten bij de digitale teller heeft mijn vader maar 10 weken moeten wachten. Op zich een probleem omdat hij de P1 meter niet kon inpluggen (oud huis, oude tellerkast) met een zeer eenvoudige oplossing moet zo lang op zich laten wachten. Ze zijn 10min. binnengeweest.
Eerste mail verstuurd op 22/03/'21. Na 5 emails en redelijk wat gesprekken via messenger is het probleem opgelost op 31/05/'21. Frustraties tot en met..... Telefonisch praktisch onbereikbaar, telkens na 15min wachten afgelegd...

Dus tegen dat tempo zou er tegen het einde van de zomer dan iemand langsgeweest moeten zijn van Fluvius die mogelijk een oplossing heeft... :wallbash:

Nu is de vraag natuurlijk ook: gaan ze meteen een digitale teller installeren als ze hier zijn voor dit probleem? Als dit zo is, is het dan niet verstandiger om gewoon te wachten, aangezien een terugdraaiende teller voordeliger is. Langs de andere kant hang ik er sowieso aan voor een digitale meter en als ze hier na de zomer een digitale meter installeren, ben ik ook al de overschot van de zomer kwijt... Dus in dat opzicht is het misschien zelfs beter om zo snel mogelijk een digitale meter te hebben.

Ik heb trouwens net eens die Excel gebruikt en de dunste kabel (3G 1,5mm²) zou al langer dan 6m moeten zijn om boven die spanningsval van 1 procent te komen. Ik denk niet dat die kabel 6 meter zal zijn, aangezien de omvormer en analoge meter/verdeelkast een halve meter van elkaar hangen. Dan zal het probleem dus bij Fluvius liggen.

Dus tegen dat tempo zou er tegen het einde van de zomer dan iemand langsgeweest moeten zijn van Fluvius die mogelijk een oplossing heeft... :wallbash:

Nu is de vraag natuurlijk ook: gaan ze meteen een digitale teller installeren als ze hier zijn voor dit probleem? Als dit zo is, is het dan niet verstandiger om gewoon te wachten, aangezien een terugdraaiende teller voordeliger is. Langs de andere kant hang ik er sowieso aan voor een digitale meter en als ze hier na de zomer een digitale meter installeren, ben ik ook al de overschot van de zomer kwijt... Dus in dat opzicht is het misschien zelfs beter om zo snel mogelijk een digitale meter te hebben.

Ik heb trouwens net eens die Excel gebruikt en de dunste kabel (3G 1,5mm²) zou al langer dan 6m moeten zijn om boven die spanningsval van 1 procent te komen. Ik denk niet dat die kabel 6 meter zal zijn, aangezien de omvormer en analoge meter/verdeelkast een halve meter van elkaar hangen. Dan zal het probleem dus bij Fluvius liggen.

Waarschijnlijk ben je dan niet de enige in de straat die er last van heeft?

Waarschijnlijk ben je dan niet de enige in de straat die er last van heeft?
Dat kan, maar blijkbaar hangt het ook af van waar in de straat dat je woont (woon je ver of dicht tegen zo'n kast). Althans, dat is wat ik ervan begrepen heb. De meeste installaties van zonnepanelen hier in de buurt liggen er al een hele tijd, volgens mij nog van in de tijd met groenestroomcertificaten. Vroeger mochten grotere installaties op 1 fase aangesloten blijkbaar, dus de kans is groot dat dit mede de oorzaak is. Het zijn ook vooral gepensioneerden, dus ik vermoed dat zij hun omvormer niet echt in de gaten houden en niet echt merken als deze uitvalt.

Net gebeld met installateur en hij zei me dat de curves duidelijk wijzen op een netoverspanning. Daarna meteen naar Fluvius gebeld en ze zouden binnen de 5 dagen iemand langssturen. Tot nu toe mag ik dus niet klagen van de medewerking van Fluvius. Ben benieuwd of dit zo zal blijven!

Terug
Bovenaan