Er is niks wat je gaat kunnen doen buiten aan uw buren vragen om als de zon schijnt te verbruiken.Ik heb in de Fusion app de netspanning kunnen uitlezen en deze gaat inderdaad zeer regelmatig boven de 253V (regelmatig naar 255V). Ik heb ondertussen de installateur van de zonnepanelen aangeschreven en Fluvius. Is er enige hoop dat één van beiden dit kan/wil oplossen?
Ik vond volgende oplossingen online:
- Zonnepanelen aansluiten op andere fase (normaal gezien zou de installateur toch meteen de juiste fase gekozen moeten hebben?)
--> Hoe weet ik of wij een meerfasige aansluiting hebben? Ik wou een foto nemen van de meterkast, maar het is onmogelijk om een duidelijke foto te maken door die kast er omheen. Ik zie een bruine, zwarte, blauwe en geel/groene draad binnenkomen. De blauwe en geel/groene zijn aangesloten op een schakelzekering die op de meterkast is geïnstalleerd en de bruine en zwarte draad zijn aangesloten op een soort grote "lusterklem" in de kast.- De netbeheerder moet de spanning op de fase waarop de omvormer zit omlaag halen
--> Wat is de kans dat Fluvius dit zal doen en op welke termijn zouden ze dan actie moeten ondernemen?- De uitschakelveiligheid van de omvormer iets verhogen
--> Zou voor zover ik lees geen probleem mogen geven als dit alleen bij ons gebeurt, maar als meerdere mensen in de straat dit zouden doen kan dit wel tot problemen leiden. Dit lijkt mij alleszins niet echt een oplossing.
Zijn er nog andere oplossingen? What to do?
Het is net de periode dat de zonnepanelen beginnen op te brengen, dus het probleem zal alleen maar erger worden met al die zonnepanelen op de daken hier in onze straat. Ik wil dit probleem z.s.m. opgelost zien...
Op een andere fase steken lukt niet want je hebt maar een monofasige aansluiting. En fluvius kan hier ook niks aandoen. Of nee in theorie kunnen ze dat wel maar de kostprijs is dermate hoog dat ze dat niet doen.
Het enige wat je kan doen is zoals ik zei verbruiken en nog eens verbruiken.