Zonnepanelen Topic

PV 1 current 1.63 A
PV 1 voltage 679 V
PV 2 current 1.91 A
PV 2 voltage 456 V

Op string 1 zitten 18 panelen en op string 2 12 panelen. Voltage lijkt dus +- netjes de regel van 3 te volgen wat normaal is. Dus het voltage bij jouw zou ongeveer hetzelfde moeten zijn als je 2 gelijke strings hebt.
De stroomsterkte is op string 2 hoger dan op string 1, wat compleet volgens verwachten is aangezien die 12 panelen op het oosten liggen en 18 panelen op het westen. Deze namiddag zal het omgekeerd zijn.

Als het heel diffus licht is door bewolking, zou het wel kunnen dat je stroomsterkte ook gelijkend is. Check eens in volle zon, dan zou het gelijk moeten zijn.

Thanks! De gelijkaardige waarden zullen inderdaad te wijten zijn aan de bewolking/indirect zonlicht.

Ik zou deze set van 4 panelen willen aankopen om op ons tuinhuis te leggen:

Iemand een idee welk van die bevestigingssystemen ik best gebruik om de zonnepanelen te bevestigen op een schuin dak met shingles?
Kies ik dat voor een schuin dak of voor een golfplatendak? Of is geen van de aangeboden systemen daar correct om op een schuin dak met shingles te monteren? Ik wil ten allen koste vermijden dat ik lekkages veroorzaak.

Op een schuin dak met shingles ga je moeten met stokschroeven werken en waar je de stokschroeven in de houten balken draait, extra dichten met vloeibaar rubber.

Dus qua montagestructuur zal dat hetzelfde zijn als golfplaten op een houten onderdak.

Ik zou deze set van 4 panelen willen aankopen om op ons tuinhuis te leggen:
Hoe werkt dit dan? Max injectievermogen van batterijen is beperkt tot 800W (tenzij eigen kring), ik vermoed dat dit dan ook het geval is voor plug-in zonnepanelen? Deze zijn 1600W, daarmee

(edit)
even opgezocht bij synergrid, dus ik vermoed inderdaad max 800W, tenzij op aparte kring (dan max 2600W)
In principe wordt het vermogen van Plug&Play toestellen vandaag beperkt tot 2.600 W, gezien ze op een stroomkring in de woonst kunnen worden aangesloten (cf. Algemeen Reglement op Elektrische Installaties (AREI))

in de Gewesten wordt vandaag reeds door verschillende instanties aangeraden om het gecombineerd omvormervermogen van ‘Plug&Play’ toestellen te beperken tot 600 W à 800 W uit veiligheidsoverwegingen.
Tot mijn verbazing staan de twee omvormer uit het aanbod van multi-solar (NEO 600-1000M-X en Hoymiles) zelfs op de lijst van Synergrid! Let wel op wat je koopt, die Growatt heeft maar een vermogen van 6-800W, niet van 1600 (technische fiche van de Hoymiles ontbreekt)

Laatst bewerkt:
Hoe werkt dit dan? Max injectievermogen van batterijen is beperkt tot 800W (tenzij eigen kring), ik vermoed dat dit dan ook het geval is voor plug-in zonnepanelen? Deze zijn 1600W, daarmee

(edit)
even opgezocht bij synergrid, dus ik vermoed inderdaad max 800W, tenzij op aparte kring (dan max 2600W)

Tot mijn verbazing staan de twee omvormer uit het aanbod van multi-solar (NEO 600-1000M-X en Hoymiles) zelfs op de lijst van Synergrid! Let wel op wat je koopt, die Growatt heeft maar een vermogen van 6-800W, niet van 1600 (technische fiche van de Hoymiles ontbreekt)
Die beperking van 800W is idd een advies, geen verplichting. Ik heb een kring met één stopcontact waar enkel een beveiligingscamera ophangt. Ik ga daar een stopcontact aan toevoegen voor de 4 zonnepanelen.

Ik zou voor de Hoymiles omvormer gaan. Had liever die van Marstek gehad om alles in 1 app te hebben, maar die staat nog niet op de Synergrid lijst.

Morgen komen ze hier panelen + omvormer plaatsen

Vanaf wanneer zijn die dan operationeel? Meteen of pas na keuring?
Keuring is inbegrepen bij de firma, maar keuren die alles of enkel het stukje van de panelen/omvormer?

Morgen komen ze hier panelen + omvormer plaatsen

Keuring is inbegrepen bij de firma, maar keuren die alles of enkel het stukje van de panelen/omvormer?
Ze zijn direct operationeel maar in principe mag je ze pas gebruiken na de keuring.

Keuring is alleen van de gemaakte aanpassing + spreidingsweerstandmeting.

Zijn of mogen zijn? :P
Bij mij en zoveel anderen zijn die direct operationeel gezet. Maar eigenlijk mag je ze pas operationeel zetten (zekering aanzetten dus) eens ze gekeurd zijn. Maar niemand die daar om kraait.
Normaal gezien enkel stuk van de panelen en omvormer. En ook uitmeting weerstand aarding normaal.

Ze zijn direct operationeel maar in principe mag je ze pas gebruiken na de keuring.

Keuring is alleen van de gemaakte aanpassing + spreidingsweerstandmeting.

Zijn of mogen zijn? :P
Bij mij en zoveel anderen zijn die direct operationeel gezet. Maar eigenlijk mag je ze pas operationeel zetten (zekering aanzetten dus) eens ze gekeurd zijn. Maar niemand die daar om kraait.

Normaal gezien enkel stuk van de panelen en omvormer. En ook uitmeting weerstand aarding normaal.

Dank je. Afhankelijk van de firma dus die komt plaatsen.

Oke, duidelijk voor de keuring.
Dat is wel allemaal oké, maar heb nog een paar lichtpunten gezet buiten + extra stopcontact na de 1e keuring dus dat staat niet op het plan

Sturen die hier weer één of andere onderaannemer

Ben ik geen fan van van zo'n zaken.
Idem.
Maar dat gebeurt echt enorm veel... Gaat ge een contract aan bij een firma met goede reputatie, sturen ze een onderaannemer waarvan ge niks terug vindt.
Ge moet gewoon in uw achterhoofd houden: Als het een firma is die een reputatie hoog te houden heeft, gaan ze geen prutser op u af sturen.
Nog maar ene keer miserie gehad met een onderaannemer (dakwerker) die er met zijn klak had naar gesmeten.

Idem.
Maar dat gebeurt echt enorm veel... Gaat ge een contract aan bij een firma met goede reputatie, sturen ze een onderaannemer waarvan ge niks terug vindt.
Ge moet gewoon in uw achterhoofd houden: Als het een firma is die een reputatie hoog te houden heeft, gaan ze geen prutser op u af sturen.
Nog maar ene keer miserie gehad met een onderaannemer (dakwerker) die er met zijn klak had naar gesmeten.

Ik weet het, tegenwoordig is iedereen "zelfstandige"

Jammere is dat die gast enkel een plannetje mee heeft en van niks weet

Die heeft een witte kabelgoot bij voor tegen de muur terwijl onze ramen, dakgoten, afdekkappen is allemaal zwart - kabelgoot werd besproken als optie B

Optie A is via de wachtbuis via de kabelschacht.
Wist die gast niet - kan ik hem niet verwijten -dus als ge niet thuis zijt als die komen..

Mja hun eigen personeel is bekwaam, maar boertig amai

Ik weet het, tegenwoordig is iedereen "zelfstandige"

Jammere is dat die gast enkel een plannetje mee heeft en van niks weet

Die heeft een witte kabelgoot bij voor tegen de muur terwijl onze ramen, dakgoten, afdekkappen is allemaal zwart - kabelgoot werd besproken als optie B

Optie A is via de wachtbuis via de kabelschacht.
Wist die gast niet - kan ik hem niet verwijten -dus als ge niet thuis zijt als die komen..

Mja hun eigen personeel is bekwaam, maar boertig amai
Hier met de airco’s hetzelfde gehad. Komen hier aan en hadden van die goten bij. Heb ze volledig opnieuw met handen en voeten moeten uitleggen hoe het ook kon zonder die mottige goten via directe muurdoorvoer.

PS: zwarte of antracietgoten zou ik ook niet zetten, die verduren nóg veel sneller van de zon dan de witte. (Beide opties zijn lelijk)

1e volwaardige dag panelen op het dak

21,1 kWh opgewekt
18,9 kWh zelf verbruikt (89%) en maar 2,2 kWh op het net gezet

Nog een 24kWh van het net gehaald voor de EV op te laden

Vorige week thuisbatterij besteld, als onze vrienden van de Bpost uitgestaakt zijn en ze willen leveren, kan ik ze aansluiten. Ben benieuwd.

1e volwaardige dag panelen op het dak

21,1 kWh opgewekt
18,9 kWh zelf verbruikt (89%) en maar 2,2 kWh op het net gezet

Nog een 24kWh van het net gehaald voor de EV op te laden
Even teruggekeken in de thread voor wat je hebt laten leggen. Met je EV ben ik benieuwd waarom je niet onmiddellijk meer panelen hebt gelegd?

Even teruggekeken in de thread voor wat je hebt laten leggen. Met je EV ben ik benieuwd waarom je niet onmiddellijk meer panelen hebt gelegd?

12x470

Goh zaten toch wel wat aan de max qua uitgaven aan de woning voorbije maanden - voortuin ook nog laten aanleggen enzo
Maar ik wou nog graag een paar panelen op het dak, bijleggen kan altijd 😊

Ev moet ook niet dagelijks worden opgeladen dus meeste dagen ben je dan aan het injecteren voor n habbekrats

Ons EPB legt onze nieuwbouw 7500 Wp aan hernieuwbare energie op.

Offerte 1 van technieker X werkt naar dat vermogen toe en biedt 20 zonnepanelen van 450 Wp aan voor een totaal van 9.000 Wp.
Offerte 2 van technieker X biedt 30 zonnepanelen van 465 Wp aan voor een totaal van 13.950 Wp. De uitleg is: dan heb je meer opbrengst op minder zonnige dagen.

Situatieschets:
  • 2 zuinige bewoners
  • netto vloeroppervlak 199 m²
  • lucht-water WP met koeling (vloerverwarming)
  • er is mogelijkheid tot airco op de slaapkamers maar dat proberen we te vermijden
  • meer dan voldoende zonwering
  • voorlopig 1 volledig elektrische wagen (maar veel thuiswerk)
13.950 Wp is bijna het dubbele van de vereiste 7500 Wp en dat lijkt ons bijgevolg nogal veel. Is dat een plausibel cijfer?

Terug
Bovenaan