Zonnepanelen Topic

Heb je uitbreidingsmogelijkheden op je dak of elders voorzien, of waarom een 10kva omvormer voor 5600wp? 5-6kva lijkt me efficiënter?

Heb je uitbreidingsmogelijkheden op je dak of elders voorzien, of waarom een 10kva omvormer voor 5600wp? 5-6kva lijkt me efficiënter?

Er is in theorie plaats voor +-37 panelen op het dak

Omvormer is voorgesteld met zicht op uitbreiding + batterij.
Er is blijkbaar ook wel een 6kva of 8kva versie

Even een klein tussendoortje hier:

Onze zonnepanelen zijn vorig jaar eind februari geinstalleerd hier, en ik wou net eens kijken op de website van onze installateur om een idee te krijgen hoe het zit met batterijen, laadpalen, etc qua kostprijs en evolutie van de kosten.

Zijn die blijkbaar midden in een faillissement nu.

Nu komt het belangrijke, en eigenlijk een beetje PSA:
Die hun domein staat al niet meer geregistreerd. Wat eigenlijk zou kunnen betekenen dat ik dat domein kan kopen en daar een catch-all email op kan zetten. Aangezien ze zichzelf als instalateur /admin voor support zetten om al hun installaties zou ik in principe als ik dat domein koop en opzet, installateur en volledige rechten hebben op alle installaties dat die mannen ooit gezet hebben.

Met dat type toegang kan je installaties afzetten en andere shenanigans veroorzaken.
Dus - kijk zeker even na hoe die instellingen in je eigen omvormer staan qua andere accounts die er toegang tot hebben zeker als ze failliet zouden zijn.

Net een offerte gekregen voor
12 x 470wp panelen + Huawei 10K omvormer
5200€ excl btw (incl keuring, installatie, plat dak)
Oppassen met Huawei omvormer, daar kunnen enkel Huawei batterijen aangehangen worden en deze zijn duur.
Had ik het op tijd geweten, ik was voor een ander merk gegaan.

Voor welk merk dan? 💡
Hier een Solis, ook bewust gekozen voor géén Huawei omvormer wegens die batterijkeuze later.

't is wel ferm pushen bij de installateurs om een andere te krijgen, en zeker bij die grote firma's heb je meestal zelfs geen keuze 🤷‍♂️

Hier is het uiteindelijk onze elektricien geworden, die was nog het meest flexibel en heeft meegedaan met de laagste prijs van een ander :p voor een 10kW batterij achteraf zou er nog +- 3.6k bijkomen als we die willen steken.

Voor welk merk dan? 💡
Geen idee, niet opgezocht toen omdat ik dit niet wist, nu niet opgezocht omdat ik plug-ins heb gekocht aangezien de Huawei veel te duur was.
De 10kWh batterij van Huawei was + 7k euro.

Als je weet dat je dit ooit wilt, dan kan je maar beter gewaarschuwd zijn.

Wij wonen in een nieuwbouw. Op het moment van de bouw hadden we amper/geen kennis van zonnepanelen.
We wonen in een bosgebied. 21 zonnepanelen van 420Wp... En...geen micro omvormers 😐.
Op een dag zoals afgelopen weken halen we 3-4kWh/dag. Op een top zomerdag maximaal 15kWh/dag.

We hebben een offerte ontvangen voor micro-omvomers te plaatsen...3800€.
Waarvan bijna 1600-1700€ voor het demonteren en monteren van de panelen.
Zijn dit normale prijzen? Voor die prijs lijkt met me niet de moeite. Zeker als micro-omvormers 5-20% meer zouden opwekken. Dan gaan we van pakweg 3-4kWh/dag naar 4-5kWh/dag. Mocht het nu eerder richting 10kWh/dag gaan, is het al wat meer te moeite.

Ps- wij stellen ons trouwens openlijk de vraag of onze oorspronkelijke installateur (waar we liever niet meer mee samenwerken) de installatie wel correct geïnstalleerd heeft.
Wij hebben vb vandaag van 8u- 12u een constante stroom van +-200-250 watt die op de panelen komt. Voorlopig niet meer... Het is zonnig en helderblauwe hemel.

Wij wonen in een nieuwbouw. Op het moment van de bouw hadden we amper/geen kennis van zonnepanelen.
We wonen in een bosgebied. 21 zonnepanelen van 420Wp... En...geen micro omvormers 😐.
Op een dag zoals afgelopen weken halen we 3-4kWh/dag. Op een top zomerdag maximaal 15kWh/dag.

We hebben een offerte ontvangen voor micro-omvomers te plaatsen...3800€.
Waarvan bijna 1600-1700€ voor het demonteren en monteren van de panelen.
Zijn dit normale prijzen? Voor die prijs lijkt met me niet de moeite. Zeker als micro-omvormers 5-20% meer zouden opwekken. Dan gaan we van pakweg 3-4kWh/dag naar 4-5kWh/dag. Mocht het nu eerder richting 10kWh/dag gaan, is het al wat meer te moeite.

Ps- wij stellen ons trouwens openlijk de vraag of onze oorspronkelijke installateur (waar we liever niet meer mee samenwerken) de installatie wel correct geïnstalleerd heeft.
Wij hebben vb vandaag van 8u- 12u een constante stroom van +-200-250 watt die op de panelen komt. Voorlopig niet meer... Het is zonnig en helderblauwe hemel.
Als die panelen in de schaduw liggen, gaan wellicht meer opbrengen bij witte bewolking dan clear sky zoals nu. Als de zon er pal op schijnt en je ziet maar zoveel, dan is er wellicht iets mis.

Geen idee, niet opgezocht toen omdat ik dit niet wist, nu niet opgezocht omdat ik plug-ins heb gekocht aangezien de Huawei veel te duur was.
De 10kWh batterij van Huawei was + 7k euro.

Als je weet dat je dit ooit wilt, dan kan je maar beter gewaarschuwd zijn.
Ik heb nog twee units Huawei batterij van de S0 reeks die nu niet meer wordt verdergezet (31/03/2026). In die optiek nu nog eentje van 5 kwh bijbesteld aan 2K (geïnstalleerd + gekeurd).

Als die panelen in de schaduw liggen, gaan wellicht meer opbrengen bij witte bewolking dan clear sky zoals nu. Als de zon er pal op schijnt en je ziet maar zoveel, dan is er wellicht iets mis.
Ze wekken idd meer op bij slecht/bewolkt weer. We hebben dan een piek van 1000-1200 Watt rond 12-13u
Maarja kunnen optimizers tot max 25% extra opleveren? Is het een utopie om te hopen op 50% meer op bepaalde dagen?

die micro-omvormers zijn een goeie optimalisatie wanneer (bv door 1 specifieke boom) er schaduw valt op een klein aantal panelen waardoor uw volledige string weinig zal opwekken.

Als je in een bosrijk gebied woont en het leeuwendeel van de panelen, of een groot deel van een string, ligt continu in de schaduw kan ik goed geloven dat er weinig aan te doen valt.

die micro-omvormers zijn een goeie optimalisatie wanneer (bv door 1 specifieke boom) er schaduw valt op een klein aantal panelen waardoor uw volledige string weinig zal opwekken.

Als je in een bosrijk gebied woont en het leeuwendeel van de panelen, of een groot deel van een string, ligt continu in de schaduw kan ik goed geloven dat er weinig aan te doen valt.
Dus het sop de kolen niet waard volgens jou?

Ter illustratie. Vorig jaar 2200kWh opgewekt
Dit jaar voorlopig 116 kWh.

Ze wekken idd meer op bij slecht/bewolkt weer. We hebben dan een piek van 1000-1200 Watt rond 12-13u
Maarja kunnen optimizers tot max 25% extra opleveren? Is het een utopie om te hopen op 50% meer op bepaalde dagen?
Lastig te zeggen zonder de schaduw op uw dak te zien. Als de panelen in de zon liggen en maar een deel van de string in schaduw, gaan optimizers of microomvormers helpen. Ligt heel uw dak in de schaduw all day long, dan gaat het geen fluit uitmaken.

Wij hebben hier thuis een GoodWe-omvormer en HomeWizard+.

Sinds augustus kan HomeWizard niet meer koppelen met de API van GoodWe en dit is ondertussen nog altijd niet opgelost. Is het dan nog wel de moeite om HomeWizard+ te houden? Ik kan het zonneverbruik (de blauwe balkjes) toch niet meer zien.

Wij hebben hier thuis een GoodWe-omvormer en HomeWizard+.

Sinds augustus kan HomeWizard niet meer koppelen met de API van GoodWe en dit is ondertussen nog altijd niet opgelost. Is het dan nog wel de moeite om HomeWizard+ te houden? Ik kan het zonneverbruik (de blauwe balkjes) toch niet meer zien.
Ik heb ook al jaren Homewizard+ en ik gebruik dat eigenlijk nooit voor zonne-opbrengst te monitoren, de app van de fabrikant is toch altijd beter?
Ik gebruik het vooral om algemeen verbruik bij te houden.

Terug
Bovenaan