Zonnepanelen Topic

5500 opbrengst hier met

4KWP noordoost en 4KWp ZW. omvormer van 3kw.
batterij van 10kwh en flexio sturing.

ook een kleine 200 euro verdiend met netbalancering. November en december waren sucky though. beide maar 10 euro mee verdiend die maanden. Helaas niet de 30-40 euro uit de vorige maanden.Ben eens benieuwd...Vanaf Februari kan ik naast FCR balancering ook meedoen op de onbalans markten met dat nieuw energyknights contract. eens zien hoe rendabel dat gaat zijn.

74% zelfconsumptie en 1000 kwh van het net gehaald. gisteren is de laadpaal geinstalleerd dus hopelijk kunnen we dat verhogen naar 90% dit jaar :).

Laten jullie de panelen kuisen of maakt dat geen verschil?
is volgens mij geldverspilling. regen kuist die voldoende, tenzij je echt zichtbaar ziet dat ze heel vuil zijn.

Ik heb ook optimizers per paneel dus kan ieder paneel individueel checken en ze brengen hier na 7 jaar allemaal nog gelijkmatig hetzelfde op...

Ik heb ze dit jaar voor de eerste x laten kuisen. Het viel me op dat ze niet meer in hun begrenzer liepen. Meestal cappen die op de middag ongeveer een uurtje op hun 3600w maar in april en mei haalden ze de 3600 net niet op hun top. Ze waren wel zichtbaar vuil na 5 jaar.
Na het wassen gaven ze weer hun vol vermogen, dus heeft wel degelijk effect soms.

De panelen op het platte dak doe ik zelf, die zijn wel sneller vuil door de lagere hellingshoek.

Elk voor en najaar passeer ik op mijn plat dak om de afvoeren van regenwater proper te maken (bladeren verwijderen).
Ik combineer dat altijd met een dweilactie van de panelen. Geen idee of het echt procenten meeropbrengst geeft maar het geeft wel elke keer 2 emmers zwart dweilwater dus er komt zeker wat af.
Soms zit er eens een vogelkak op en de onderste strook van ieder paneel heeft altijd wel wat groene aanslag.

Hier liggen ze nog maar 3 jaar, er zal intussen wel wat vuil op liggen maar niet zodanig dat ik minder opbrengst merk. Met een opbrengst van grootte-orde €600-700 per jaar zou het verlies aan rendement al significant moeten zijn om de kosten van reiniging eruit te halen. En naar levensduur toe zou ik hopen dat die panelen wel tegen een beetje vuil kunnen.
Ik zal ze wel binnen een aantal jaar laten kuisen als ik toch het dak nog eens laat reinigen.

Als je zelf gemakkelijk en veilig aan je zonnepanelen kan, is dat natuurlijk iets anders.

Wij hebben 18 panelen die 4Mwh opbrengen ieder jaar, geen idee of dat veel of weinig is.
Als dat heel recente panelen zijn van +/- 400Wp is dat (heel) weinig. Als dat stokoude panelen zijn va 200Wp is dat heel veel. Het aantal panelen zegt eigenlijk niks.

En eigenlijk zet je er ook best je omvormers bij, want ook die kunnen uw max behoorlijk cappen.

Hier mijn installatie laten zetten in Februari 2025:

Volgens Fluvius 9299kWh injectie vorig jaar.
Volgens de omvormer 12944kWh opgewekt

Dit jaar worden de Airco's geinstalleerd, maar aan deze hoeveelheid injectie overweeg ik eventueel wel een batterij erbij te steken.

Als dat heel recente panelen zijn van +/- 400Wp is dat (heel) weinig. Als dat stokoude panelen zijn va 200Wp is dat heel veel. Het aantal panelen zegt eigenlijk niks.
De panelen liggen er al +15 jaar op dus het zijn oude.

Dat is ongeveer het stroomverbruik van een huishouden van 4 zonder EV en warmtepomp.
Wij zijn met 2 en hebben een EV, wegens terugdraaiende teller verwarmen wij wel onder andere op elektriciteit (met airco)
Ik denk niet dat we dat nog zullen doen met een digitale teller.

het aantal panelen maakt geen zak uit, maar het is het totaal (piek)vermogen van uw panelen dat telt. en de ligging.
Als ik omschakel naar 'TOTAAL' zie ik de meeste met 2,7MWh maar er is eentje die maar gaat tot 2,1MWh
Ik kan op deze pagina wel geen tijdlijn plaatsen. Ik zie ook een piekvermogen van 4kWp, ook terug zonder tijdlijn.

2025 is voor mij hetgeen met de hoogste opbrengst van de 3,5 jaar dat ze hier liggen, 5.6 kWp ZZW op 45 graden helling, aangesloten op een 5 kW SMA Summy Boy:
jaaropbrengst (MWh)injectie (MWh)
2022 (vanaf mei)4.83.9
20236.25
20245.64.3
20256.64.1
De (PH)EV in de stekker steken alsook de thuisbatterij van mei dit jaar doen de relatieve injectie wel dalen lijkt me.

Hier mijn installatie laten zetten in Februari 2025:

Volgens Fluvius 9299kWh injectie vorig jaar.
Volgens de omvormer 12944kWh opgewekt

Dit jaar worden de Airco's geinstalleerd, maar aan deze hoeveelheid injectie overweeg ik eventueel wel een batterij erbij te steken.
Airco voor te koelen verbruikt amper iets.
Dacht dit significant meer ging verbruiken.
Maar als ze alle 4draaien extra verbruik van 1000W int begint en gaat dan na tijdje onder de 1000W.

Als je gaat verwarmen kan het meer zijn, geen idee.

Airco voor te koelen verbruikt amper iets.
Dacht dit significant meer ging verbruiken.
Maar als ze alle 4draaien extra verbruik van 1000W int begint en gaat dan na tijdje onder de 1000W.

Als je gaat verwarmen kan het meer zijn, geen idee.
'k ga ze inderdaad ook gebruiken om te verwarmen.

Langs de andere kant, in de winter wek ik ook het minste op obviously, dus daar zal de injectie al niet direct meer zelf gebruikt worden

Terug
Bovenaan