RealFlub
Crew Member
op het dak niet, op omvormer wel. die mag niet meer dan 10kVA bedragen. hoger dan dat moet je jezelf registreren als zelfstandige.Dat is dan als bedrijf? Zijn particulieren niet beperkt tot maximaal 10.000 ?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
op het dak niet, op omvormer wel. die mag niet meer dan 10kVA bedragen. hoger dan dat moet je jezelf registreren als zelfstandige.Dat is dan als bedrijf? Zijn particulieren niet beperkt tot maximaal 10.000 ?
De omvormer mag max 10kVA zijn, bij de aanvraag toch alleszins.Dat is dan als bedrijf? Zijn particulieren niet beperkt tot maximaal 10.000 ?
Piekvermogen panelen zal in de overgrote meerderheid van de installaties hoger liggen dan max vermogen van de omvormer.Ik wil de retroactieve premie aanvragen bij Fluvius en zou het piekvermorgen van de zonnepannelen moeten doorgeven. Vorige eigenaar vindt geen factuur terug of keuring. Hoe kan ik dit te weten komen? Ik neem aan dat de kans heel groot is dat het gelijk is aan piekvermogen van de omvormer? Maar je weet maar nooit
- Hebt u een installatiefactuur of een AREI-keuringsattest van de zonnepaneleninstallatie?
- Zo ja, laad het op bij uw online aanvraag. Dan gebruikt Fluvius het piekvermogen van de installatie voor de berekening van het premiebedrag.
- Zo nee, dan gebruikt Fluvius voor de berekening van het premiebedrag het omvormervermogen dat bij Fluvius gekend is. Het premiebedrag zal in dat geval doorgaans iets lager zijn dan wanneer men kan rekenen met het piekvermogen.
Wel ja, "Het premiebedrag zal in dat geval doorgaans iets lager zijn dan wanneer men kan rekenen met het piekvermogen."Piekvermogen panelen zal in de overgrote meerderheid van de installaties hoger liggen dan max vermogen van de omvormer.
Maar je kan daar perfect je aanvraag mee vervolledigen als je aan de rest van de voorwaarden voldoet. Staat uitgelegd hier:
![]()
Retroactieve investeringspremie voor eigenaars van zonnepanelen na…
Eigenaars van zonnepanelen die overschakelen van een analoge naar een digitale meter konden een ‘retroactieve investeringspremie’ aanvragen tot 31.12.2025, op voorwaarde dat ze hun investering tot op heden nog onvoldoende konden terugverdienen. U moest uw premieaanvraag uiterlijk binnen de 6…www.vlaanderen.be

En je hebt het antwoord al, zie eerste zin van mijn vorig antwoord.Wel ja, "Het premiebedrag zal in dat geval doorgaans iets lager zijn dan wanneer men kan rekenen met het piekvermogen."
Daarmee dat ik met die vraag zit![]()

Ik heb eens naar rensol gebeld en heb direct de factuur gekregen. Goed dat ik dat heb gedaan, 3600 wp vermogen, de omvormer is 2.75 kVAEn je hebt het antwoord al, zie eerste zin van mijn vorig antwoord.
Als je niks van factuur of keuringsverslag hebt, kan je deze ook niet toevoegen en moet je voor omvormervermogen gaan. En dat omvormervermogen is in het merendeel van de gevallen lager want zo goed als elke installatie is overgedimensioneerd.
En als je niks van facturen of keuringsverslag hebt en je het echt wilt weten, kan je altijd op je dak kruipen, een paneel losmaken en kijken welk het exact is. Maar dat gaat je nog altijd niet verder helpen als je geen factuur of keuringsverslag kan toevoegen aan de premieaanvraag![]()
Wat gebeurt er nu als het 17:00 is dus zon op west.Kan prima in polystring op een SMA.
Ga je eigenlijk geen rendementsverlies op hebben ook.
Als ze parallel zijn aangesloten, dan niet. In serie wel.Wat gebeurt er nu als het 17:00 is dus zon op west.
En er is op 1 van mijn panelen oostkant wat schaduw?
keldert mijn opbrengst dan niet heel fel?
Of denk ik te ver na hierover?
Ja oost - west is aparte kring.Als ze parallel zijn aangesloten, dan niet. In serie wel.
Dat is een parallelle schakeling.Ja oost - west is aparte kring.
En via Y-connector gaan ze op 1MPTT tracker.
Dus dat is parallel dan of serie?
daar heeft SMA (en andere fabrikanten ook wel) dit voor: https://www.sma-benelux.com/shadefixWat gebeurt er nu als het 17:00 is dus zon op west.
En er is op 1 van mijn panelen oostkant wat schaduw?
keldert mijn opbrengst dan niet heel fel?
Of denk ik te ver na hierover?
I know. Maar heb nu al energiemeter van SMA dus alles is er.Dat is een parallelle schakeling.
Maar zijn er tegenwoordig zijn er wel meer en meer omvormers met 3 MPPT's. Is dat geen oplossing?
Werkt dit wel met een polystring wel goed?daar heeft SMA (en andere fabrikanten ook wel) dit voor: https://www.sma-benelux.com/shadefix
Ik heb twijfels of dat werktdaar heeft SMA (en andere fabrikanten ook wel) dit voor: https://www.sma-benelux.com/shadefix
Zeer goeie prijs lijkt me. Maar tzal goedkoper zijn om nu al die extra panelen te leggen dan achteraf denk ik.Graag jullie mening over volgende plat dak oost-west opstelling. Omvormer op de groei, hebben we zo gevraagd.
€7.700 excl. BTW
- 20x Jinko 460 Wp full black
- SMA Hybride omvormer STP 10
- Novotegra montagemateriaal
- Sunny Home manager 2.0
- Installatie, opstart, keuring etc.