Zonnepanelen Topic

Ik dacht - al ben ik een leek, dus je moet het zeker niet voor waar aannemen - dat er zo 3 clusters gevormd konden worden, en dat er bij veel schaduw op de ene cluster, geen invloed was op de andere.

Ik dacht - al ben ik een leek, dus je moet het zeker niet voor waar aannemen - dat er zo 3 clusters gevormd konden worden, en dat er bij veel schaduw op de ene cluster, geen invloed was op de andere.
Dat kan ook idd, maar op een 5kw ga je meestal ook verschillende strings kunnen aansluiten en hetzelfde effect creëren. Hier ligt de helft van de panelen tot rond de middag in de schaduw, maar ondertussen is de andere helft al vollenbak aan 't geven op hun eigen string.

Klopt allemaal en met een batterij eraan ga je toch DC - DC gaan laden, dus is die 5kW van die omvormer niet eens beperkend.

Tegenwoordig heeft het dus niet altijd zin om meerdere omvormers te plaatsen.
Naar aansturing toe en curtailment is het blijven bij 1 toestel nog altijd handigste.

Ik denk dat er een tool bestaat waar je je jaarverbruik uit Fluvius kan opladen om dan zo het % zelfverbruik etc. te simuleren. De tool die ik in gedachten heb werd hier aangereden (tenzij ik droomde), maar ik vind de link niet, iemand die weet waarover ik het heb?

Een offerte gevraagd voor het bijplaatsen van een paar panelen. Wij hebben er momenteel 8 liggen maar ik zit al even met de gedachte om er een paar bij te laten leggen.

Voor het bijplaatsen van 6 Bauer superblack premium protect 450 Wp glas/glas bifacial 3822,52 euro inclusief 6% btw.

In de prijs zit het volgende inbegrepen:

Nameten van de spreidingsweerstand. ( aarding )
- De zonnepanelen, de omvormer(s )
- Administratie dossier en opmaak ééndraadschema
- Werkuren
- De installatie kosten ( montage en bevestigingsmateriaal )
- De bekabeling tussen de PV - panelen en de omvormer(s)
- Plaatsing van zekering
- De bekabeling tussen de omvormer(s) en de zekeringskast
- De netaansluiting, controle en indienststelling van de installatie
- Keuring door erkend keuringsorganisme
- Opmaak documenten voor melding installatie bij uw netbeheerder.Recyclage bijdrage van 2 euro /
paneel .

Is dit momenteel een marktconforme prijs?

Hln :rolleyes: 4480 euro voor 3500kWh, de tijden van >1 euro per kwh liggen ver achter ons hoor.

Maar is de investering vandaag ook werkelijk financieel interessant? Sonkes dook in de cijfers, en kwam met enkele opmerkelijke bevindingen. Zijn berekeningen vertrekken van een gemiddeld gezin met een jaarlijks verbruik van 3.500 kWh. Zonder zonnepanelen betaalt dat gezin over twintig jaar gezien – de levensduur van een zonne-installatie – jaarlijks zo’n 4.480 euro aan elektriciteit

Verkoop zonnepanelen keldert: “Monsterrendement is definitief verleden tijd”

Hln :rolleyes: 4480 euro voor 3500kWh, de tijden van >1 euro per kwh liggen ver achter ons hoor.

Verkoop zonnepanelen keldert: “Monsterrendement is definitief verleden tijd”

Bizar artikel inderdaad, ik snap geen snars van die berekeningen.

In de ene lijn gaat het over gemiddeld 4480EUR jaarlijks over 20 jaar voor 3500kWh verbruik, lijkt een enorm hoog inflatiecijfer in te rekenen. En een paar lijnen verder is zijn 3600kWh aan productie met een terugdraaiende teller plots maar 1352EUR meer waard.

Ik betaal (maandcontracten) op dit moment maar 13ct en 11ct voor dag- en nachttarief.

Dat wordt uiteraard een pak meer in de winter, maar dat gaat alleszins gemiddeld nooit €1 worden 🤣

De cijfers zijn dan ook uit hun gat getrokken. Maar je moet het ook wel correct voorstellen. Dat zijn geen cijfers uit het verleden, maar wat ze voorspellen voor de toekomst:
Zonder zonnepanelen betaalt dat gezin over twintig jaar gezien – de levensduur van een zonne-installatie – jaarlijks zo’n 4.480 euro aan elektriciteit. Mijnenergie.be gaat er hierbij van uit dat de stroomprijs de komende jaren zal stijgen en binnen veertien jaar tot het dubbele zal zijn opgelopen.
Dus is volgens hun glazen-bol voorspelling dat het nog serieus gaat oplopen.

Ik betaal (maandcontracten) op dit moment maar 13ct en 11ct voor dag- en nachttarief.

Dat wordt uiteraard een pak meer in de winter, maar dat gaat alleszins gemiddeld nooit €1 worden 🤣
Maar je vergelijkt dan ook appelen met peren. De €1+/kWh is dan ook de all-in prijs inclusief alle heffingen, taksen en kosten waar jij nu enkel naar het energiecomponent kijkt. Volgens de gemiddelden van VREG is het €0.34/kWh het gemiddelde van de afgelopen 12 maanden als all-in prijs.

Dus dan is het al eerder x3 dan verdubbelen en nog steeds onwaarschijlijk, maar niet x10 zoals jij voorstelt.

Een offerte gevraagd voor het bijplaatsen van een paar panelen. Wij hebben er momenteel 8 liggen maar ik zit al even met de gedachte om er een paar bij te laten leggen.

Voor het bijplaatsen van 6 Bauer superblack premium protect 450 Wp glas/glas bifacial 3822,52 euro inclusief 6% btw.

In de prijs zit het volgende inbegrepen:

Nameten van de spreidingsweerstand. ( aarding )
- De zonnepanelen, de omvormer(s )
- Administratie dossier en opmaak ééndraadschema
- Werkuren
- De installatie kosten ( montage en bevestigingsmateriaal )
- De bekabeling tussen de PV - panelen en de omvormer(s)
- Plaatsing van zekering
- De bekabeling tussen de omvormer(s) en de zekeringskast
- De netaansluiting, controle en indienststelling van de installatie
- Keuring door erkend keuringsorganisme
- Opmaak documenten voor melding installatie bij uw netbeheerder.Recyclage bijdrage van 2 euro /
paneel .

Is dit momenteel een marktconforme prijs?
Ik denk van wel, wij hebben ongelijk een gelijke prijs betaald voor een gelijkaardige installatie en diensten.

Een vraagje... We hebben 29 x 270wp panelen liggen, op zuid-zuidwest, 30 graden helling. Deze zijn verdeeld over 2 omvormers: Beiden zijn SMA sunnyboy, één SB3000TL en één SB3600TL.
Installatie dateert van november 2014.

We zijn aan het bekijken samen met engie en de netbeheerder waarom we een hoog verbruik hebben, en daarbij kwam de netbeheerder met de vaststelling dat onze panelen elk jaar minder en minder produceren.
Ergens dacht ik, ja, daar zal vuil opliggen, maar met de regelmatige zware regens zou je toch vermoeden dat die dan ruim gekuist zijn.

Iemand een idee waaraan dit dan wel kan liggen ? Dat panelen dus na 10j ineens jaar na jaar veel minder produceren?
Bedoeling is wel om er iemand naar te laten kijken, om te zien of alle settings enzo nog goed staan.

Merk en type paneel?

Veel kans dat de panelen gewoon defect zijn.
Instellingen vallen er niet aan te passen, ofwel maak je stroom ofwel niet.

Bij slechte connectie of water in de fiches ga je erdschlussfouten krijgen.

Een vraagje... We hebben 29 x 270wp panelen liggen, op zuid-zuidwest, 30 graden helling. Deze zijn verdeeld over 2 omvormers: Beiden zijn SMA sunnyboy, één SB3000TL en één SB3600TL.

We zijn aan het bekijken samen met engie en de netbeheerder waarom we een hoog verbruik hebben, en daarbij kwam de netbeheerder met de vaststelling dat onze panelen elk jaar minder en minder produceren.
Ergens dacht ik, ja, daar zal vuil opliggen, maar met de regelmatige zware regens zou je toch vermoeden dat die dan ruim gekuist zijn.

Iemand een idee waaraan dit dan wel kan liggen ? Dat panelen dus na 10j ineens jaar na jaar veel minder produceren?
Bedoeling is wel om er iemand naar te laten kijken, om te zien of alle settings enzo nog goed staan.
Engie en de netbeheerder kan enkel injectie zien. Als jij meer verbruikt, zien zij minder injectie.

Wat zeggen de statistieken van jouw omvormers? Daar kan je de effectieve opbrengst zien.

Begin ook gewoon nu te monitoren en op te volgen.

Sinds je samen met je energieleverancier en netbeheerder aan het kijken bent (die zoals hierboven gezegd niks nuttig kunnen zien), ga ik er vanuit dat je er niet zoveel van kent + niet eens je eigen omvormers kan (of weet hoe te) monitoren. Dan is de beste raad om iemand, misschien de originele installateur, ernaar te laten kijken.

En die zal voornamelijk naar de logs kijken en ook hardwarematig nakijken. Want ook zoals hierboven gezegd, de kans is groot dat er iets defect is of het inderdaad normale slijtage is.

@the_fox Inderdaad, ben een leek op dat vlak. Alles was hier al aanwezig toen we de woning kochten in 2022.
De omvormers hangen op zolder. Er zijn daar geen stopcontacten, geen netwerk voorzien daar, en wifi ontvangst is nul. Dus ik tast een beetje in het donker..(Figuurlijk,want er is wel licht op zolder! lol). Enige suggesties hoe ik die dan kan monitoren ?

Normaal kan je met een laptop via de netwerkpoort van de omvormer alles uitlezen. Zowel de logs van productie als de instellingen enz... Je kan ook zo de firmware updaten en dergelijke. Het IP-adres dat je in de browser moet ingeven staat normaal op de omvormer. Je hebt wel logingegevens nodig denk ik. Kan zijn als er nooit een account is gemaakt door de vorige eigenaar dat gebruiker en 0000 als wachtwoord lukt (sma omvormer)

Terug
Bovenaan