Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hier zie ik nog waarden in de SMA Energy app alsook op mijn HomeAssistant dashboard, ook voor de laatste uren/dagen.Nog mensen met SMA omvormer waarbij de info niet meer wordt getoond in de HomeWizard App of Homewizard Display?
Het lijkt er op dat ze bij SMA aan het klooien zijn met vanalles, eergisteren was ik door een fout van hen de laadpaal kwijt in de app.
Hier zie ik nog waarden in de SMA Energy app alsook op mijn HomeAssistant dashboard, ook voor de laatste uren/dagen.
Ik heb mijn HomeAssistant rechtstreeks aan de omvormer hangen, niet via de SMA cloud, dus die sunnyportal/ennexos doet er voor mij helemaal niet toe.Ondertussen es opnieuw ingelogd in het SMA device in HW. Voorgestelde oude wachtwoord was nog van de sunnyportal, ben nu ingelogd met mijn EnnexOS account, waardes zijn terug zichtbaar. Morgen es checken of ik nog in die sunnyportal kan, voor hetzelfde geld hebben ze dat stopgezet bij SMA.
Ik heb mijn HomeAssistant rechtstreeks aan de omvormer hangen, niet via de SMA cloud, dus die sunnyportal/ennexos doet er voor mij helemaal niet toe.
Ik heb wel het paswoord van de installateur gekregen natuurlijk, dus ik kan op de omvormer zelf inloggen...
Fluvius kijkt naar het maximale vermogen van de omvormer en je mag maximaal 5kW onbalans per fase hebben. In een 1 fasige woning gaat dit dus nooit goedgekeurd geraken.Wij hebben nu een 4kW hybride inverter met thuisbatterij (1 fase) met 8kWp panelen (meerdere richtingen). (dat was zo gekozen vanwege prosumententarief)
Ik zou deze graag vervangen door 6kW monofase, omdat de batterij enkel met 1 fase werkt. Dit is echter niet toegelaten door Fluvius.
Zou ik dit toch kunnen doen en een exportlimiet instellen van 5kw, zodat ik toch de EV sneller kan opladen? Fluvius kan dit toch onmogelijk controleren
Wat hierboven staat, + om die reden zal die omvormer ook niet op de lijst van goedgekeurde omvormers voorkomen voor 1F. Staat die daar niet op dan is het steeds een inbreuk op de keuring.Wij hebben nu een 4kW hybride inverter met thuisbatterij (1 fase) met 8kWp panelen (meerdere richtingen). (dat was zo gekozen vanwege prosumententarief)
Ik zou deze graag vervangen door 6kW monofase, omdat de batterij enkel met 1 fase werkt. Dit is echter niet toegelaten door Fluvius.
Zou ik dit toch kunnen doen en een exportlimiet instellen van 5kw, zodat ik toch de EV sneller kan opladen? Fluvius kan dit toch onmogelijk controleren
Ben niet zo goed op de hoogte van alles wat elektriciteit is, maar als je zonnepanelen bv op een andere fase zitten dan je WP, heeft het dan wel nut? Of denk ik te simplistisch?De terugverdientijd van meer panelen is inderdaad relatief minder door de lagere injectietarieven. Nu moet je ook niet heel hard overdrijven, goeie contracten hebben nog 5 cent per kWh geraapt deze zomer. Ik denk dat dat vorige jaren misschien 7 cent was. Meer panelen kan in principe nooit geen kwaad, behalve voor je portemonnee natuurlijk... Je kan bij slechte condities (winter, bewolking, ...) toch nog meer produceren uiteindelijk.1) Toen we anderhalf jaar geleden begonnen kijken was de algemene raad nog "gooi u dak maar gewoon vol" (32 panelen), terwijl ze hier toch duidelijk minder aanbieden. Ik vermoed door de injectietarieven?
Ik vermoed dat je met een oost-west opstelling te maken hebt, waar je doorgaans maar de helft van de panelen goed belicht hebt en dus 's ochtends en 's avonds elke een andere helft in volle zon hebt (simplistisch uitgelegd maar da's wel het idee). Met achttien 450Wp panelen zit je aan 8,1 Wp, en de helft daarvan is 4, wat kleiner dan de 5 kW omvormer is. Natuurlijk gaan alle panelen zeker 's middags in de zomer ook opbrengen, en waarschijnlijk iets boven de 5 kW zitten. Aftopping is normaal, het verlies van energie haal je er hoogstwaarschijnlijk niet uit tov een duurdere omvormer, voor die paar dagen dat je panelen meer leveren (zomertemperatuur is ook nefast voor de opbrengst van je panelen, mijn grootste aftopping gebeurt in de lente, waar de zon dan weer sneller van die top weg is, wat die aftopping wederom verkleint).2) Waarom bij alledrie een monofase omvormer van maar 5 kW? Ik vermoed dezelfde reden als hierboven, maar is er specifiek een reden om voor een monofase te kiezen? Ik dacht dat er 3-fase omvormers ookBen niet zo goed op de hoogte van alles wat elektriciteit is, maar als je zonnepanelen bv op een andere fase zitten dan je WP, heeft het dan wel nut? Of denk ik te simplistisch?
merci alvast!
Bedankt voor de antwoorden, had helemaal niet stilgestaan bij de oost-west opstelling. Het is een plat dak dus ze zullen idd zo gelegd worden.De terugverdientijd van meer panelen is inderdaad relatief minder door de lagere injectietarieven. Nu moet je ook niet heel hard overdrijven, goeie contracten hebben nog 5 cent per kWh geraapt deze zomer. Ik denk dat dat vorige jaren misschien 7 cent was. Meer panelen kan in principe nooit geen kwaad, behalve voor je portemonnee natuurlijk... Je kan bij slechte condities (winter, bewolking, ...) toch nog meer produceren uiteindelijk.
Ik vermoed dat je met een oost-west opstelling te maken hebt, waar je doorgaans maar de helft van de panelen goed belicht hebt en dus 's ochtends en 's avonds elke een andere helft in volle zon hebt (simplistisch uitgelegd maar da's wel het idee). Met achttien 450Wp panelen zit je aan 8,1 Wp, en de helft daarvan is 4, wat kleiner dan de 5 kW omvormer is. Natuurlijk gaan alle panelen zeker 's middags in de zomer ook opbrengen, en waarschijnlijk iets boven de 5 kW zitten. Aftopping is normaal, het verlies van energie haal je er hoogstwaarschijnlijk niet uit tov een duurdere omvormer, voor die paar dagen dat je panelen meer leveren (zomertemperatuur is ook nefast voor de opbrengst van je panelen, mijn grootste aftopping gebeurt in de lente, waar de zon dan weer sneller van die top weg is, wat die aftopping wederom verkleint).
wel ben ik (aangenaam) verrast over de lage prijs van panelen, allemaal onder de 7k voor 18 panelen, had ik niet gedacht.Een zonnepaneel kost vandaag (voor particulier, geen groothandelprijs, excl btw) dan ook maar 70€ voor een 450Wp paneel.Bedankt voor de antwoorden, had helemaal niet stilgestaan bij de oost-west opstelling. Het is een plat dak dus ze zullen idd zo gelegd worden.
Ik ga alles nog eens rustig bekijken en dan zien wat er zinvol iswel ben ik (aangenaam) verrast over de lage prijs van panelen, allemaal onder de 7k voor 18 panelen, had ik niet gedacht.
Hoewel installateurs/verkopers/... graag altijd het aantal panelen gebruiken, is het zo dat moderne panelen doorgaans groter zijn dan oudere panelen, om net dat hogere rendement te halen. Relatief zijn ze wel kleiner (per kWp) wegens iets efficiënter dan vroeger. De afmetingen van je dak bepalen de ideale grootte van de panelen, maar die heb je niet altijd te kiezen (aanbod, installateur, etc.). Belangrijk is exact welke panelen, en welke omvormer, en hoe die gebruikt worden. Daar kunnen anderen hier hun inzichten over delen, ik weet enkel dat er grote verschillen kunnen zijn naar kwaliteit, garantie etc.Bedankt voor de antwoorden, had helemaal niet stilgestaan bij de oost-west opstelling. Het is een plat dak dus ze zullen idd zo gelegd worden.
Ik ga alles nog eens rustig bekijken en dan zien wat er zinvol iswel ben ik (aangenaam) verrast over de lage prijs van panelen, allemaal onder de 7k voor 18 panelen, had ik niet gedacht.

Yes, hieronder alles opgelijst. Heel erg bedankt voor de feedback trouwens!Hoewel installateurs/verkopers/... graag altijd het aantal panelen gebruiken, is het zo dat moderne panelen doorgaans groter zijn dan oudere panelen, om net dat hogere rendement te halen. Relatief zijn ze wel kleiner (per kWp) wegens iets efficiënter dan vroeger. De afmetingen van je dak bepalen de ideale grootte van de panelen, maar die heb je niet altijd te kiezen (aanbod, installateur, etc.). Belangrijk is exact welke panelen, en welke omvormer, en hoe die gebruikt worden. Daar kunnen anderen hier hun inzichten over delen, ik weet enkel dat er grote verschillen kunnen zijn naar kwaliteit, garantie etc.
Het helpt natuurlijk als je de exacte details in je offertes ook deelt dan![]()
1 | 2 | 3 | 4 | |
| Aantal | 26 | 18 | 18 | 18 |
| Wp per paneel | 450 (DMEGC DM450M10RT-54HBB) | Aiko Neostar 470 Wp | Jinko 450 Wp - Neo N-Type | Maxeon Performance P7-450 |
| Omvormer | SUN2000-4.6KTL-L1 | Huawei 4.6KTL-L1 | Huawei 4.6KTL-L1 | Solis S5-EH1P5K-L-BE |
| prijs | € 8.105,00 | € 7.769,50 | € 6.657,80 | € 6.977,28 |
Ik zie het precies nog niet tussen de andere antwoorden staan, maar je kan geen 3-fasige omvormer op een 3x230 aansluiting plaatsen, daar heb je een 3x400+N aansluiting voor nodig. En een omvormer van boven de 5kw enkelfasig mag voor zover ik weet niet in België.Aangezien er hier onafhankelijk advies is wil ik toch even polsen. We gaan een nieuwbouw zetten, we hebben 2 EV's, warmtepomp etc etc. Daarnaast een 3F 230V aansluiting.
Ik ben dus aan het rondvragen voor zonnepanelen, maar toch wat verrast door de offertes die opgemaakt werden.
2 van de 3 raden 18 panelen aan (450 Wp per paneel)
de derde zit op 26 panelen (450 Wp per paneel)
Wel alledrie op een monofase omvormer van 5kW.
Vragen die ik hierbij heb:
1) Toen we anderhalf jaar geleden begonnen kijken was de algemene raad nog "gooi u dak maar gewoon vol" (32 panelen), terwijl ze hier toch duidelijk minder aanbieden. Ik vermoed door de injectietarieven?
2) Waarom bij alledrie een monofase omvormer van maar 5 kW? Ik vermoed dezelfde reden als hierboven, maar is er specifiek een reden om voor een monofase te kiezen? Ik dacht dat er 3-fase omvormers ookBen niet zo goed op de hoogte van alles wat elektriciteit is, maar als je zonnepanelen bv op een andere fase zitten dan je WP, heeft het dan wel nut? Of denk ik te simplistisch?
merci alvast!
Je kan natuurlijk wel altijd 2 (of zelfs 3?) 5kW omvormers aansluiten op je 3x230V.Ik zie het precies nog niet tussen de andere antwoorden staan, maar je kan geen 3-fasige omvormer op een 3x230 aansluiting plaatsen, daar heb je een 3x400+N aansluiting voor nodig. En een omvormer van boven de 5kw enkelfasig mag voor zover ik weet niet in België.
exact, ik heb er 3 van 3kw op mijn 3x230vJe kan natuurlijk wel altijd 2 (of zelfs 3?) 5kW omvormers aansluiten op je 3x230V.