Zonnepanelen Topic

Ja klopt, maar als terugbetaald CREG 6 maanden achter ligt, gaat dit een terugkerend fenomeen zijn. Al heb je het gevoel dat je geld verliest, dat is niet zo en je moet gewoon blijven laden of het aandeel vaste kosten gaat de hoogte in voor de rest van het jaar. Je kan beter zoveel mogelijk en zo traag mogelijk blijven laden om het grootste voordeel te halen.

In normale jaren zou dat elkaar moeten uitbalanceren doordat de energietarieven fluctueren en niet enkel stijgen.
En zodra je een deeltje uit zonnepanelen kan laden, maak je het mogelijks verlies op laden uit het net wel goed.

Ik moet BG style dringend een tweede EV hebben om mee af te kunnen wisselen :laugh:
Dat komt er hier normaal volgend jaar van. Mijn iX3 is tegen dan bijna volledig afgeschreven en dan zijn er al wat leuke jong-tweedehands modellen op de markt die nog niet te veel hebben afgezien, maar niet meer zo veel kosten.

Dat komt er hier normaal volgend jaar van. Mijn iX3 is tegen dan bijna volledig afgeschreven en dan zijn er al wat leuke jong-tweedehands modellen op de markt die nog niet te veel hebben afgezien, maar niet meer zo veel kosten.
Ik kan iets op naft adviseren.

Kan iemand me onderstaande cijfers helpen interpreteren? We hebben een beperkt aantal zonnepanelen, die hebben gisteren 7,1 KwH opgeleverd met 1,6 KwH afname van het net, 4 KwH rechtstreeks verbruik en 3,1 KwH die naar het net is gevloeid. Maar die (paarse) 4,7 kan ik niet plaatsen.

Kan iemand me onderstaande cijfers helpen interpreteren? We hebben een beperkt aantal zonnepanelen, die hebben gisteren 7,1 KwH opgeleverd met 1,6 KwH afname van het net, 4 KwH rechtstreeks verbruik en 3,1 KwH die naar het net is gevloeid. Maar die (paarse) 4,7 kan ik niet plaatsen.

Gemini:

Laten we de cijfers en de grafiek interpreteren:

Bovenste grafiek: Stroomtotaal

• ↓ 1.6 kWh (Stroomtotaal): Dit is de totale hoeveelheid stroom die je van het net hebt afgenomen gedurende de dag. Dit komt overeen met wat je al noemde. De paarse pieken in deze grafiek laten zien wanneer je stroom van het net hebt getrokken.
  • De groene dalen in deze grafiek vertegenwoordigen de momenten dat je stroom aan het net hebt geleverd. Dit is de 3.1 kWh die je noemde.
Onderste grafiek: Zonverbruik

Dit is de belangrijke grafiek om te begrijpen wat er met de opgewekte zonne-energie gebeurt.

• Zonnepanelen opbrengst: 7.1 kWh (totaal): Hoewel niet direct als één getal bovenaan staat, is dit de som van de drie componenten in deze grafiek: direct verbruik + teruglevering + opslag/overig. Dit is het totale vermogen dat je zonnepanelen die dag hebben opgewekt.
  • ↓ 4.0 kWh (Groen - Rechtstreeks verbruik): Dit is de hoeveelheid zonne-energie die direct is verbruikt door je huishoudelijke apparaten op het moment dat het werd opgewekt. Dit komt overeen met de groene pieken in de grafiek. Dit is efficiënt, omdat je deze stroom niet van het net hoeft af te nemen en er geen transportverliezen zijn (of opslagverliezen als je een batterij had).
  • ↑ 3.1 kWh (Blauw/Turquoise - Naar net gevloeid): Dit is de hoeveelheid zonne-energie die is teruggeleverd aan het elektriciteitsnet omdat je er op dat moment geen behoefte aan had. Dit komt overeen met de blauw/turkooizen pieken in de grafiek. Ook dit komt overeen met wat je noemde.
  • 4.7 (Paars - Zonnestroom van je panelen): Dit is de totale hoeveelheid zonnestroom die opgewekt is en die gebruikt is om aan je eigen verbruik te voldoen (direct én indirect). In deze context is het de hoeveelheid zonnestroom die 'in huis' is gebleven, of het nu direct verbruikt is (4.0 kWh) of dat het naar een batterij is gegaan (als je die had), of dat het op een andere manier je verbruik heeft verminderd.
De verwarring van de 4.7 kWh:

De 4.7 kWh (paars) is waarschijnlijk de som van:

• De 4.0 kWh direct verbruikte zonnestroom
  • Plus een deel van de stroom die niet van het net is gekomen, omdat je zonnepanelen aan het produceren waren, zelfs als je het niet direct verbruikte en het niet aan het net leverde. Dit is de 'zelfconsumptie' die niet direct als 'direct verbruik' of 'teruglevering' wordt gecategoriseerd.
In eenvoudige termen:

• Zonnepanelen opbrengst (7.1 kWh): Hoeveel je zonnepanelen hebben geproduceerd.
  • Direct verbruik (4.0 kWh): Hoeveel van die 7.1 kWh je meteen in huis hebt gebruikt.
  • Teruglevering (3.1 kWh): Hoeveel van die 7.1 kWh je niet direct nodig had en naar het net hebt gestuurd.
  • Afname van het net (1.6 kWh): Hoeveel stroom je van het net hebt gekocht (omdat je zonnepanelen niet genoeg produceerden of omdat het donker was).
  • De "paarse 4.7 kWh" is het totaal van wat je van je zonnepanelen hebt gebruikt om je huis van stroom te voorzien. Dit is de 4.0 kWh directe zelfconsumptie PLUS een deel van de 7.1 kWh die, hoewel niet direct opgebruikt, wel de noodzaak om van het net af te nemen heeft verminderd.
Het is een beetje een ingewikkelde manier van weergeven, maar het komt erop neer dat de 4.7 kWh je totale eigen verbruik van zonnestroom is, terwijl de 4.0 kWh het directe eigen verbruik is. Het verschil zit waarschijnlijk in hoe de app intern de stromen berekent en categoriseert, mogelijk gerelateerd aan hoe je meter data doorgeeft.

Je stroomtotaal is paars, bij mij is dat groen omdat ik meer injectie dan afname had.
Die 1.6 is volgens mij het saldo tussen injectie (3,1) en stroomtotaal nodig (4,7)

ChatGPT geeft volgende aan: Als je 4,7 kWh totaalverbruik in die uren afzet tegen de 4,0 kWh die je panelen direct leverden, blijft er dus 0,7 kWh over die tóch van het net gekomen is in de zonnige periode. De rest van je netafname (1,6 kWh – 0,7 kWh = 0,9 kWh) vond plaats buiten de zonneuren. Dus die 4,7 kWh zou verbruik zijn door de dag met 4,0 gelijktijdig verbruik en dus 0,7 KwH die naar het net is gevloeid. Het verbruik buiten dagperiode is dan 1,6 KwH minus 0,7 KwH = 0,9 KwH.

Je stroomtotaal is paars, bij mij is dat groen omdat ik meer injectie dan afname had.
Die 1.6 is volgens mij het saldo tussen injectie (3,1) en stroomtotaal nodig (4,7)

Is wel raar... Maar kan dat bij mij ook niet goed begrijpen, In HA is dat veel duidelijker met dat schema.
- zonnepanelen (Homewizard kWh meter) hebben 23kWh opgewekt
- Batterij heeft nog 1,8kWh bijgesprongen (Gemeten door homewizard plug)
- Ik heb 2,5 kWh uit het net gehaald (p1 meter)
- ik heb 0,6 kWh geïnjecteerd (p1 meter)

Ik heb dus 26,7kWh verbruikt in het huishouden, maar volgens Homewizard is dat 24,9 kWh.
Die trekt volgens mij dus de 1,8kWh die uit de batterij komt vanaf.

Die dubbele blauwe pijl is idd zonnepaneelopbrengt - injectie.

Laatst bewerkt:

Jouw stroom totaal is de som van import en export. Voor België is dat een verkeerde instelling en je kan dat wijzigen in de instellingen van de meter of grafiek. Daar moet je uitzetten dat de som weergegeven wordt. Dan ga je injectie en export zien

Jouw stroom totaal is de som van import en export. Voor België is dat een verkeerde instelling en je kan dat wijzigen in de instellingen van de meter of grafiek. Daar moet je uitzetten dat de som weergegeven wordt. Dan ga je injectie en export zien

Enige waar dat een toggle is, is bij de batterijgrafiek (bij mij althans). Maar ik gebruik homewizard app toch niet zo.

Super, ik was een model aan het maken in Power Query waarbij ik Fluviusdata (kwartierdata) en data uit SMA (data per vijf minuten) trachtte af te zetten tegen elkaar om zelfverbruik te berekenen (in absolute waarden als %) maar mijn berekeningen komen niet overeen met data uit de P1-meter. Iemand die hier ook zo ver in aan het gaan is? :)

Wat noem je zo ver gaan?
Ik heb al van genoeg mensen hier hun data gezien in Grafana of Home Assistant Energy Dashboard; dat is nog een stapje verder :P Idem hier. Ik bekijk ze amper en ga ook ni vergelijken met fluvius site; maar ik heb meerdere dashboards dat ik sporadisch wel eens bekijk.

Wat noem je zo ver gaan?
Ik heb al van genoeg mensen hier hun data gezien in Grafana of Home Assistant Energy Dashboard; dat is nog een stapje verder :p Idem hier. Ik bekijk ze amper en ga ook ni vergelijken met fluvius site; maar ik heb meerdere dashboards dat ik sporadisch wel eens bekijk.
Hmm, ik maakte het veel te moeilijk. Ik moet gewoon globale opwekking op dagbasis minus injectie op dagbasis doen en ik heb mijn zelfverbruik.

Hmm, ik maakte het veel te moeilijk. Ik moet gewoon globale opwekking op dagbasis minus injectie op dagbasis doen en ik heb mijn zelfverbruik.
Een SMA Sunny Boy heeft ook een lokale API, die bvb een home assistant ook kan uitlezen. Geen idee hoe vaak die updatet, maar ik vermoed meer dan de vijf minuten die je uit de SMA cloud kan halen

Terug
Bovenaan