Zonnepanelen Topic

Iemand ervaringen met AlphaESS omvormers?

Ik kreeg twee offertes binnen voor een 18270 Wp installatie verdeeld over drie dakoppervlaktes, eentje met een Huawei SUN2000-3-10KTL-M1 (€10800) en de andere met een AlphaESS SMILE-G3-T10-INV (€11050).

De AlphaESS kan volgens de specsheet beter overweg met drie verschillende oppervlaktes (ipv 2 bij de Huawei) en een overdimensionering van 200% ipv 150% bij de Huawei. De eerste is natuurlijk wel een pak populairder, dus meer support en ook compatibel met FCR netbalancering bij Flexio. Bij de AlphaESS is het onduidelijk of FCR netbalancering ook werkt.

De prijzen liggen in elk geval dicht genoeg bij elkaar...

Ben in dubio :?

Volgens mij wel, maar hou er ook rekening mee dat sommige leveranciers geen injectie vergoeding geven in zo’n geval. Of mogelijks dat je gaat moeten betalen voor injectie in de nabije toekomst.

Ik zou het op 10kW houden imo. Je kan gerust over dimensioneren met je panelen zolang je omvormer vermogen maar 10kW blijft.

Op 10kVA kun je vlot 30kWp leggen tegenwoordig met de juiste materialen.
Zie geen enkel nut om residentieel hoger te gaan dan dit.

Naast 10kVA PV vermogen mag je wel perfect 15kVA AC batterijvermogen er nog bij plaatsen.

Echter zou ik in de huidige tijd zo veel mogelijk hybride werken als het technisch kan (curtailment) op dergelijk vermogen.
Tenzij het prijsverschil tussen hybride en AC gekoppeld ook gewoon té groot is natuurlijk en niet te verantwoorden valt.
Als je met 30kWp aan PV vermogen ligt, moet je dat toch anders bekijken dan met 5 à 6kWp.

Op 10kVA kun je vlot 30kWp leggen tegenwoordig met de juiste materialen.
Zie geen enkel nut om residentieel hoger te gaan dan dit.

Naast 10kVA PV vermogen mag je wel perfect 15kVA AC batterijvermogen er nog bij plaatsen.

Echter zou ik in de huidige tijd zo veel mogelijk hybride werken als het technisch kan (curtailment) op dergelijk vermogen.
Tenzij het prijsverschil tussen hybride en AC gekoppeld ook gewoon té groot is natuurlijk en niet te verantwoorden valt.
Als je met 30kWp aan PV vermogen ligt, moet je dat toch anders bekijken dan met 5 à 6kWp.

Probleem is dat ik de plaats heb om zoveel panelen te leggen maar dat het 3 afzonderlijke gebouwen zijn.

Dat is een probleem inderdaad.

Maar heb je dan nu zo weinig injectie dat je nog panelen moet bijleggen?
Vaak is de oplossing eerder opslaan en slim aansturen dan panelen bij leggen (als je al met een ruime PV installatie zit)

Dat is een probleem inderdaad.

Maar heb je dan nu zo weinig injectie dat je nog panelen moet bijleggen?
Vaak is de oplossing eerder opslaan en slim aansturen dan panelen bij leggen (als je al met een ruime PV installatie zit)

Momenteel wel ja. Over een periode van 12 maand zitten we nu met 4500 productie (op 3.6 sunnyboy) en 11000 afname van het net. (EV, warmtepomp woning, warmtepomp zwembad, normaal verbruik woning)
Er komt nu binnenkort een tweede omvormer bij (5kW SMA hybrid) met 6000wp aan panelen bij op het bijgebouw als de installateur een gaatje vindt in zijne agenda)

Door de huidige setup van de woning (hellend dak + plat dak) zitten de 2 strings van de 3.6 vol. We hadden daar graag op de westzijde nog wat bijgelegd om avondverbruik mee te coveren. Daar overwegen we naar een 5.0 sunny boy te gaan met een derde string.

En dan was mijn idee: wat met die 3.6? die zou ik perfect in de garage kwijtkunnen ipv te verkopen, op dat plat dak heb ik nog plek om zeker nog 4-5kwp aan panelen kwijt te geraken.

Er gaat dan misschien in de zomer wat overschot zijn als de auto niet aan het laden is en het zwembad op temperatuur (maar dat lossen we dan wel op met airco's, die komen er ook nog aan, en een sauna.) maar het is vooral voor late herfst/ de wintermaanden dat ik mijn actuele productie graag verdrievoudigd zou zien om daar toch een beetje goed te maken van het winterstroomverbruik. Volledig coveren gaat nooit lukken maar denk dat ik daar mits de batterij die er ook komt aan een veel hoger zelfvoorziening ga zitten.

Hier ligt 14,12 kWp op een SBSE 5kW hybride met 9,84 kWh SMA batterij en een SB 4.0.
Verdeeld over 3 dakvlakken (oost / west / zuid).

Ik haal eigenlijk al heel de maand systematisch 60kWh op een dag binnen.
Met dynamisch contract moet je dat sowieso al gaan afremmen.
Is ook ruim voldoende om nog een zwembad mee te trekken hoor.

Het is hier al soms gegaan over het stoppen van de injectie als de prijzen negatief zijn (in de toekomst)
Volgens mij zou het hiermee gaan, is van SMA en kost 150 voor het materiaal, dus iets van 300 geinstalleerd.

The SMA Power Limiter is a functional, technical extension of the inverter. The inverter can be
connected to a ripple control receiver by means of the SMA Power Limiter. The Power Limiter allows
the grid operator to control the feed-in power of PV systems in the stages 100%, 60%, 30%, 0% via
a ripple control receiver. Alternatively, the Power Limiter can also disconnect PV systems in no more
than five seconds through a fast stop input according to EN50549-1. The glowing LED indicates
that the Power Limiter is in operation. If a control command is transmitted by the grid operator via
the ripple control receiver, the LED is flashing.

Het is hier al soms gegaan over het stoppen van de injectie als de prijzen negatief zijn (in de toekomst)
Volgens mij zou het hiermee gaan, is van SMA en kost 150 voor het materiaal, dus iets van 300 geinstalleerd.

Voor een vaste vergoeding van 1 of 2% rendement wil ik best de net provider mijn panelen laten afzetten bij teveel injectie. Maar niet gratis uiteraard.

We betalen schijteveel netkosten en de netbeheerder doet zijn werk niet. Hij kan/mag zich er niet zo goedkoop vanaf maken door gewoon zijn incompetentie gratis door te rekenen (=negatieve injectie of panelen zomaar afzetten).

Hoe werkt dat praktisch overigens? Die elektriciteit moet toch ergens naartoe? Gaat die gewoon via de aarding de grond in?

De panelen blijven toch produceren?

Hoe werkt dat praktisch overigens? Die elektriciteit moet toch ergens naartoe? Gaat die gewoon via de aarding de grond in?

De panelen blijven toch produceren?
Als je zonnepanelen meer opwekken dan dat je omvormer aankan, dan regelt die dat ook.

De omvormer regelt de zonnepanelen dat er minder geproduceerd wordt, de elektriciteit moet nergens naartoe

Maar die panelen zijn toch gewoon domme half geleiders waar de fotonen de elektronen een duwtje geven en de stroom begint te lopen? Dat fysisch proces kun je toch niet reguleren?

Waar gaat de overschot tussen panelen en omvormer naartoe? Die gelijkstroom kan toch niet gewoon verdwijnen?

Ik denk dat ik bij zware negatieve injectie gewoon een groot watervat ga opwarmen ofzo. Laat het maar broebelen.

Nuja, ik kan mijn auto nog niet dynamisch opladen, kzal beter stoppen met dromen

Ik denk dat ik bij zware negatieve injectie gewoon een groot watervat ga opwarmen ofzo. Laat het maar broebelen.

Nuja, ik kan mijn auto nog niet dynamisch opladen, kzal beter stoppen met dromen

ik ben te lui om te rekenen. Hoeveel kwh heb je nodig om vb 1000l van 20 naar 70 graden te brengen ?

Even chatGPTen

OK, chatGPT is snel

To calculate how much energy (in kWh) is needed to heat 1000 liters of water from 20°C to 70°C, we can use the formula for thermal energy:

Q=mcΔTQ = mc\Delta TQ=mcΔT
Where:

• QQQ is the energy in joules (J),
  • mmm is the mass of the water in kilograms (kg),
  • ccc is the specific heat capacity of water (4.18 J/g°C4.18 \, \text{J/g°C}4.18J/g°C or 4186 J/kg°C4186 \, \text{J/kg°C}4186J/kg°C),
  • ΔT\Delta TΔT is the temperature change in Celsius (°C).

Since 1 liter of water has a mass of approximately 1 kilogram, we can say:

• m=1000 kgm = 1000 \, \text{kg}m=1000kg,
  • ΔT=70−20=50 °C\Delta T = 70 - 20 = 50 \, \text{°C}ΔT=70−20=50°C,
  • c=4186 J/kg°Cc = 4186 \, \text{J/kg°C}c=4186J/kg°C.

Now, let's calculate the energy in joules:

Q=1000×4186×50=209,300,000 JQ = 1000 \times 4186 \times 50 = 209,300,000 \, \text{J}Q=1000×4186×50=209,300,000J
To convert joules to kilowatt-hours (kWh), we divide by 3.6×1063.6 \times 10^63.6×106 (since 1 kWh = 3.6 million joules):

Energy in kWh=209,300,0003,600,000≈58.1 kWh\text{Energy in kWh} = \frac{209,300,000}{3,600,000} \approx 58.1 \, \text{kWh}Energy in kWh=3,600,000209,300,000≈58.1kWh
So, it would take approximately 58.1 kWh to heat 1000 liters of water from 20°C to 70°C.

Terug
Bovenaan