Zonnepanelen Topic

Heb je verplicht een digitale meter nodig als je slim wil omgaan met je PV-energie (om bijvoorbeeld je wagen te laden)?
Ik krijg binnenkort wel een digitale maar ben nog volledige leek over hoe je dit aanpakt/monitored/stuurt.

Heb je verplicht een digitale meter nodig als je slim wil omgaan met je PV-energie (om bijvoorbeeld je wagen te laden)?
Ik krijg binnenkort wel een digitale maar ben nog volledige leek over hoe je dit aanpakt/monitored/stuurt.

Denk dat de meeste palen met de digitale meter communiceren en niet rechtstreeks met de panelen.

Tenzij je iets custom in elkaar flanst, is via de P1 poort van de digitale meter the way to go.

De P1 poort levert realtime alle info ivm voltages, vermogen dat naar buiten gaat, binnenkomt. De paal kan dat uitlezen om stroom naar de auto te sturen zodat je zo weinig mogelijk uit het net haalt en zo weinig mogelijk naar het net duwt (In theorie toch - zie mijn wekenlange rants ivm debiele paal operatoren die het niet afgesteld krijgen...)

Denk dat de meeste palen met de digitale meter communiceren en niet rechtstreeks met de panelen.

Tenzij je iets custom in elkaar flanst, is via de P1 poort van de digitale meter the way to go.

De P1 poort levert realtime alle info ivm voltages, vermogen dat naar buiten gaat, binnenkomt. De paal kan dat uitlezen om stroom naar de auto te sturen zodat je zo weinig mogelijk uit het net haalt en zo weinig mogelijk naar het net duwt (In theorie toch - zie mijn wekenlange rants ivm debiele paal operatoren die het niet afgesteld krijgen...)
De meeste oplossingen hebben hun eigen meetsysteem met CT klemmen. Dan hoeven ze geen systemen van derden te ondersteunen.
Met de PV communiceren heeft niet veel zin. Je wil enkel de overschot weten die naar het net gaat om te solarladen.

Kunt ge zonnepanelen laten herleggen?

Ik heb nu 12 panelen zuidgericht en 8 westgericht. Is een verdeling van 6 oost, 6 zuid en 6 west bvb interessanter nu met de digitale meter en de negative tariefinjectie op termijn?

Weird. Ik heb ongeveer zelfde setup. 14 O, 14W, in totaal 11kwp (2 x 4kw omvormer). Ik had gisteren 46kwh (er is een omvormer een half uur uitgeflikkerd wegens spanning te hoog, anders was het 47 geweest).

Volgens PVCalc had ik ~49 moeten halen met een max piek van 6.8kw. Die max peak was ongeveer OK. Voor de rest, close enough.

Dat is toch een stuk minder dan die 90+ dat jij hebt ?

Wat geeft PVcalc voor je setup ? https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ ?

Lijkt me inderdaad precies somehow een foute meting.
tPzbtgY.png

oRts9jL.png

Ik had vorige week eens aan de installateur gevraagd wat een energiemeter zou kosten. (Zodat ik kan zien wat ik verbruik van de opbrengst van de zonnepanelen).
500 euro. Vind ik best wel veel. K wacht er dus nog effe mee

Ik had vorige week eens aan de installateur gevraagd wat een energiemeter zou kosten. (Zodat ik kan zien wat ik verbruik van de opbrengst van de zonnepanelen).

25 euro.

25 euro.
Schandalig dat ze dan 500 euro durven vragen!!
Hangt er vanaf wat je gevraagd hebt aan de installateur natuurlijk en wat zijn voorstel juist is.

De p1 meter meet geen energie, die leest gewoon de digitale meter uit. Als je ook inzicht wilt in je opbrengst, moet je dit ook nog koppelen met je omvormer. Waarvoor je dan nog een homewizard abo (+€12/jaar) moet pakken + mogelijks nog een energiemeter voor in je kast moet kopen, als homewizard niet samenwerkt met je omvormer (+€130 voor 3fasig). En als je een zichtbare oplossing wilt, heb je ook nog het Homewizard Energy Display nodig (+€60).

En dat is enkel aankoopprijs natuurlijk, je installateur gaat ook wel geld vragen om het te installeren; ongeacht welk merk/welke oplossing men voor kiest).

is het slim om nu nog heel het dak vol te leggen met panelen of zouden jullie eerder normaal dimensioneren? Hebben een nieuwbouw gekocht en in offerte nu liggen er 12x 465W panelen. Ben zelf geneigd om er nog 12 extra bij te leggen of is dit overkill?

Batterij ben ik nog niet uit wat te doen. Verder warmtepomp en tegen dan ook 2 EV. Laadpaal voor solarcharging komt er ook waardoor ik met 3 fasen wel een mooi aantal kWh in de auto kan steken lijkt me (maar de wagens gaan ook niet veel gebruikt worden).

Ik zou uitbreiden, maar wel met een omvormer die slimmer gestuurd kan worden om injectie op het net te blokkeren als het ooit nodig is.

Je hebt in de winter veel energie nodig en weinig opbrengst met je 12 panelen. Groter dimensioneren helpt om wat meer te genereren als je het nodig hebt.

Het belangrijkste is: wat kosten 12 extra panelen + grotere omvormer + uren op jouw offerte?

Zou rond 4700 extra zijn inclusief andere omvormer. Details van omvormer moet ik nog navragen maar wou sowieso een hybride type. Voor de wintermaanden zou het handig zijn inderdaad. Nu zoals dagen gelijk vandaag is het overkill lijkt me.

iSolarCloud heeft sinds kort een API die integratie met EnergieID app mogelijk maakt.

Ik koppel mijn account en ik kan warempel ongeveer van heel het land de data zien. Moeten scrollen scrollen scrollen om mijn eigen installatie toe te voegen. Leuk zo'n deftige integratie API... Wat uiteraard wil zeggen dat een ander mijn info ook kan binnentrekken als ze willen...

Nu nog wachten op integratie met HomeWizard en dan kan ik mijn excellekes overboord kieperen -_-

Dwaas vraagske: als ik boven mijn 10kW aan omvormers ga heb ik een btw nummer nodig. Kan ik daarvoor ook mijn vennootschapsbtwnummer gebruiken? Of moet dat een btw nummer zijn op mijzelve als natuurlijk persoon en eigenaar van de ZP?

Iemand ervaring met Solis omvormers en Trina Solar zonnepanelen (type TSM-NE 445 WP per paneel).
Zou graag een omvormer willen met de mogelijkheid om een batterij aan te sluiten. Voorlopig nog geen notie om een batterij te plaatsen maar wil wel injectie kunnen afsluiten indien er op termijn nood aan is.

Dwaas vraagske: als ik boven mijn 10kW aan omvormers ga heb ik een btw nummer nodig. Kan ik daarvoor ook mijn vennootschapsbtwnummer gebruiken? Of moet dat een btw nummer zijn op mijzelve als natuurlijk persoon en eigenaar van de ZP?
Volgens mij wel, maar hou er ook rekening mee dat sommige leveranciers geen injectie vergoeding geven in zo’n geval. Of mogelijks dat je gaat moeten betalen voor injectie in de nabije toekomst.

Ik zou het op 10kW houden imo. Je kan gerust over dimensioneren met je panelen zolang je omvormer vermogen maar 10kW blijft.

Terug
Bovenaan