Zonnepanelen Topic

Met dank aan een regering die niets op lange termijn kan beslissen...
Iedereen weet toch dat ze op een bepaald moment hun kar keren... hoeveel voorbeelden heb je nog nodig?
Wacht maar tot zo opeens taxen gaan heffen op EV's terwijl zo momenteel nog beloven dat je nooit wegentax zal betalen voor de levensduur van een EV.
Misschien komt er ook nog een zonnepaneel taxje per m²... we noemen het "interpersonele solarsolidariteit"

Iedereen weet toch dat ze op een bepaald moment hun kar keren... hoeveel voorbeelden heb je nog nodig?
Wacht maar tot zo opeens taxen gaan heffen op EV's terwijl zo momenteel nog beloven dat je nooit wegentax zal betalen voor de levensduur van een EV.
Misschien komt er ook nog een zonnepaneel taxje per m²... we noemen het "interpersonele solarsolidariteit"
Ja, maar maakt het zoals met alles belachelijk moeilijk om als een goede huisvader op de lange termijn uw huishouden te runnen.

Beetje offtopic, maar dat hebben ze nooit beloofd... De vrijstelling waren altijd voor die moment/tot het gewijzigd werd, er is nooit een belofte gemaakt over nooit. Hell, in het regeerakkoord van vorig jaar van de Vlaamse regering werd BIV & VKB voor nieuwe EV's al goedgekeurd, het is enkel nog niet ingevoerd.

Dit in tegenstelling tot de beloftes omtrend zonnepanelen en terugdraaiende teller, om het toch on-topic te maken ;)

Mooi, beste maart (2022) ooit was 626kwh, nu al op 631 en zit nog altijd op 5000w. 😍
Als de lijn zich doortrekt zoals toen, gaat dat nog eens een deftig jaar zijn. Mag wel ter compensatie van 2024.

Eerste volle maand zit er bijna op. Helaas pas 9 maart begonnen met meten in de app, dus ben niet 100% zeker, maar wss rond de 1000kWh (29 zonnepanelen). Eigen gebruik schommelt rond de 55% (dankzij de BEV en alles tijdens de dag kunnen laten draaien).

Zonnepanelen zijn hier actief sinds 14 Feb, sindsdien volgens mijn omvormer al 1.556MWh opgewekt.
Gisteren zelfs 91.22kWh.

Laadpaal is er pas sinds 2 weken, dus nog even tijdje wachten om te zien of een batterij interessant gaat worden of niet.

Zonnepanelen zijn hier actief sinds 14 Feb, sindsdien volgens mijn omvormer al 1.556MWh opgewekt.
Gisteren zelfs 91.22kWh.

Laadpaal is er pas sinds 2 weken, dus nog even tijdje wachten om te zien of een batterij interessant gaat worden of niet.
Mooi, wat zijn specs van die installatie?

30 panelen van 435wp, 15 oost 15 west gericht op een plat dak.
Panelen zijn Jinko Tigers, omvormer is de SMA Sunny Tripower 10.0 SE

Weird. Ik heb ongeveer zelfde setup. 14 O, 14W, in totaal 11kwp (2 x 4kw omvormer). Ik had gisteren 46kwh (er is een omvormer een half uur uitgeflikkerd wegens spanning te hoog, anders was het 47 geweest).

Volgens PVCalc had ik ~49 moeten halen met een max piek van 6.8kw. Die max peak was ongeveer OK. Voor de rest, close enough.

Dat is toch een stuk minder dan die 90+ dat jij hebt ?

Wat geeft PVcalc voor je setup ? https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ ?

Iemand hier die met sunnyportal werkt?

Ik heb hier zo’n SMA sunny boy hangen en krijg sinds gisteren morgen ineens geen data meer door van men omvormer op de SMA app.

Als ik op de sunny boy zelf inlog krijg ik wel nog te zien wat zen actueel en opgewerkt vermorgen is.

Status in de app is groen van men omvormer maar bij de live status staat een rood bolleke.

Ook de melding gezien dat er een probleem is met de web connect maar zou begod niet weten hoe dat terug in orde te krijgen.

Iemand ervaring hiermee?

Weird. Ik heb ongeveer zelfde setup. 14 O, 14W, in totaal 11kwp (2 x 4kw omvormer). Ik had gisteren 46kwh (er is een omvormer een half uur uitgeflikkerd wegens spanning te hoog, anders was het 47 geweest).

Volgens PVCalc had ik ~49 moeten halen met een max piek van 6.8kw. Die max peak was ongeveer OK. Voor de rest, close enough.

Ik haal 44.6 kWh met 8kWp en een 5kW omvormer. Het is wel een quasi-perfecte dag geweest, denk dat ik misschien nog 1 kWh extra zou kunnen halen.

30 panelen van 435wp, 15 oost 15 west gericht op een plat dak.
Panelen zijn Jinko Tigers, omvormer is de SMA Sunny Tripower 10.0 SE
Wij hebben 30x 380W Jinko Tigers liggen goed voor 11.4kWp (12 oost - 18 west) onder 45° helling en 31 maart 47kWh opgewekt.
91kWh lijkt me enorm veel. Ben ook wel eens benieuwd naar wat PVoutput berekend voor jouw setup.

EDIT: als ik die vermogens ingeef perfect loodrecht op oost en zuid en dan eens 15 en 45° hoek simuleer, kom ik op 56kWh voor 15° helling en 51kWh voor 45° helling bij ideale omstandigheden op 31 maart 2025. PVcalc is wel voorzichtig en je mag daar gerust nog 10% bij rekenen, maar 90kWh lijkt me erg veel.

Iemand hier die met sunnyportal werkt?

Ik heb hier zo’n SMA sunny boy hangen en krijg sinds gisteren morgen ineens geen data meer door van men omvormer op de SMA app.

Als ik op de sunny boy zelf inlog krijg ik wel nog te zien wat zen actueel en opgewerkt vermorgen is.

Status in de app is groen van men omvormer maar bij de live status staat een rood bolleke.

Ook de melding gezien dat er een probleem is met de web connect maar zou begod niet weten hoe dat terug in orde te krijgen.

Iemand ervaring hiermee?
Ja, de laatste weken heb ik het ook regelmatig voor dat de app precies geen verbinding krijgt met de omvormer. Na enkele uren werkt het dan plots weer, maar je weet nooit voor hoe lang. Dacht al dat het aan mijn omvormer lag. :p

De eerste keer had ik de verbindingsinstellingen in de omvormer opnieuw gedaan, maar dat hielp ook niet.

Zuid ja. Had liever ook O-W gehad maar ons huis is N-Z georienteerd (tuin op het zuiden en panelen liggen op de achterbouw).
Ik heb O-W en dat is prima in de zomer. Van 's morgens tot 's avonds veel opbrengst met een plateau tussen 12 en 16h i.p.v. 1 grote piek op de middag. Ideaal voor de EV en de koeling.

Maar in de winter zouden wij het dubbel aan opbrengst halen met panelen op zuid en dat zou ideaal zijn, want in de winter komen te kort en in de zomer hebben we over.
Langs de andere kant hadden we dan ook maar 1 dakhelft kunnen bedekken en hadden we minder vermogen kunnen leggen. Misschien leg ik er nog wat zuid gericht op het zuinhuis als dat er ooit komt.

Dat is toch een stuk minder dan die 90+ dat jij hebt ?

Wij hebben 30x 380W Jinko Tigers liggen goed voor 11.4kWp (12 oost - 18 west) onder 45° helling en 31 maart 47kWh opgewekt.
91kWh lijkt me enorm veel. Ben ook wel eens benieuwd naar wat PVoutput berekend voor jouw setup.

EDIT: als ik die vermogens ingeef perfect loodrecht op oost en zuid en dan eens 15 en 45° hoek simuleer, kom ik op 56kWh voor 15° helling en 51kWh voor 45° helling bij ideale omstandigheden op 31 maart 2025. PVcalc is wel voorzichtig en je mag daar gerust nog 10% bij rekenen, maar 90kWh lijkt me erg veel.

Ik kijk het straks eens na wanneer ik thuis ben. Ik kan ook nog niet op fluvius zien hoeveel ik die dag heb geinjecteerd in het net. Ik zag bijvoorbeeld wel dat op donderdag 27.03 ik 54kwh heb geinjecteerd.

Ik kijk het straks eens na wanneer ik thuis ben. Ik kan ook nog niet op fluvius zien hoeveel ik die dag heb geinjecteerd in het net. Ik zag bijvoorbeeld wel dat op donderdag 27.03 ik 54kwh heb geinjecteerd.
Die dag heb ik ook 47kWh opgewekt. Als jij toen ook terug 90kWh opgewekt hebt volgens de omvormer, zou je 36kWh moeten verbruikt hebben. Wat natuurlijk kan als er toen een EV werd geladen of een ander toestel aan stond die veel verbruikt. Maar voor gewone huishoudelijke taken is 36kWh enorm veel en dan lijkt uw omvormer eerder verkeerd te rapporteren.

Ik heb O-W en dat is prima in de zomer. Van 's morgens tot 's avonds veel opbrengst met een plateau tussen 12 en 16h i.p.v. 1 grote piek op de middag. Ideaal voor de EV en de koeling.

Maar in de winter zouden wij het dubbel aan opbrengst halen met panelen op zuid en dat zou ideaal zijn, want in de winter komen te kort en in de zomer hebben we over.
Langs de andere kant hadden we dan ook maar 1 dakhelft kunnen bedekken en hadden we minder vermogen kunnen leggen. Misschien leg ik er nog wat zuid gericht op het zuinhuis als dat er ooit komt.

Mijn productie is qua curve redelijk gelijkaardig aan PVCalc. Starten om 8h en relatieve platte top rond 13h en dan gaan tot 18h. Maar qua output toch een beetje naar de lage kant naar mijn gevoel.

Ik heb nog maar heel weinig dagen de PVCalc clearsky nummers gehaald. En zeker dagen zoals gisteren waar het koud is en redelijk veel wind, zou je toch paar procenten boven de inschatting moeten zitten omdat die rekent met gemiddeldes waar het beetje warmer en minder wind was... Ik zou mijn excelleke moeten checken, maar ik denk dat ik nog maar 1 of 2 maanden boven expected productie zat in de voorbije ~3 jaar. I know dat er sucky jaren waren, maar niet elke maand van elk jaar was exceptioneel slecht.

Ik begin me toch af te vragen of er niks scheelt aan mijn setup. We spreken toch gemakkelijk 1000-1500-2000kwh minder productie per jaar dan wat PVcalc berekent. Ik heb dus 28 panelen, 14 O 14 W (in totaal 11.4kWp). Ik heb 2 omvormers van 4kW met elk 2 aparte strings. Op de ene zitten 6 O + 8W, op de andere 8 O + 6 W. Er zijn dagen dat we omvormers maxen (beetje boven de 2 x 4kW), maar die zijn heel zeldzaam. Ik denk dat ik al paar keer 8.2-8.4kW gezien heb, maar dat zijn dan lentedagen waar het geregend heeft 's nachts en alles goed afgekoeld/proper is en het maar 15 graden of zo is de dag nadien.

Als ik naar de data kijk, zie ik niks vreemd. Alle 4 strings produceren gelijkaardig. De 6 O en 8 O hebben gelijk patroon, alleen piekje beetje hoger bij de ene. Idem bij de 6W en 8W. Die komen beetje achter op de O strings as expected. (het is niet dat er 1 van de 4 strings niet produceert wil ik dus zeggen).

Als ik naar de data van de 2 omvormers kijk: 1) 696.3kWh this year, 8.5MWh Total; 2) 721.4kWh this year, 8.7MWh Total (dus niks vreemd daar - het verschil is omdat de ene omvormer 8 O en de andere maar 6 O en ze liggen een graad of 10 naar het N).

Enige is dat de panelen op de grond liggen (in het gras) naast een haag van 3m hoog aan de N kant. In principe zou die haag de zon niet mogen impacteren, maar toch...

Heb al gedacht om 4 of 8 panelen ervan te halen en ze Z te placeren op een aparte string. ipv 6 O 8 W // 8 O 6 W zou het dan vb 4 Z 8 W // 10 O 6 W kunnen worden. Maar allemaal niet ideaal aangezien de omvormers er dan gaan uitvliegen. Er kunnen in principe 4 strings per omvormer, maar dan gaat de spanning te laag worden om zinvol te zijn. Andere theoretische optie is om de helft ZW en de andere helft ZO te leggen, maar dan moet ik allemaal nieuwe frames kopen - ook geen zin in.

Andere optie is om de hele installatie gewoon te verhuizen 30 m verder in de weide. Als je gewoon verhuist en je past je bedrading etc niet aan, moet het dan herkeurd worden ? I would guess so omdat we afkoppelen, verhuizen, terug aankoppelen ?

Mijn productie is qua curve redelijk gelijkaardig aan PVCalc. Starten om 8h en relatieve platte top rond 13h en dan gaan tot 18h. Maar qua output toch een beetje naar de lage kant naar mijn gevoel.

Ik heb nog maar heel weinig dagen de PVCalc clearsky nummers gehaald. En zeker dagen zoals gisteren waar het koud is en redelijk veel wind, zou je toch paar procenten boven de inschatting moeten zitten omdat die rekent met gemiddeldes waar het beetje warmer en minder wind was... Ik zou mijn excelleke moeten checken, maar ik denk dat ik nog maar 1 of 2 maanden boven expected productie zat in de voorbije ~3 jaar. I know dat er sucky jaren waren, maar niet elke maand van elk jaar was exceptioneel slecht.
Ik zit meestal boven de PVCalc berekeningen op maandbasis. Ook op een mooie dag ga ik daar boven.

Hier bijvoorbeeld 27 maart omdat die eerder aangehaald wordt en redelijk perfect is. Ik haalde die dag 4.5kWh meer dan berekend door PVCalc.
Ook het maximale vermogen van de dag ligt zo'n 500-600W als berekend door PVCalc.
Note: 't is wel nog winteruur op die screenshot, dus die 3kW om 8h had ik deze ochtend pas om 9h.

Terug
Bovenaan