Wij hebben 30x 380W Jinko Tigers liggen goed voor 11.4kWp (12 oost - 18 west) onder 45° helling en 31 maart 47kWh opgewekt.
91kWh lijkt me enorm veel. Ben ook wel eens benieuwd naar wat PVoutput berekend voor jouw setup.
EDIT: als ik die vermogens ingeef perfect loodrecht op oost en zuid en dan eens 15 en 45° hoek simuleer, kom ik op 56kWh voor 15° helling en 51kWh voor 45° helling bij ideale omstandigheden op 31 maart 2025. PVcalc is wel voorzichtig en je mag daar gerust nog 10% bij rekenen, maar 90kWh lijkt me erg veel.
Ik heb O-W en dat is prima in de zomer. Van 's morgens tot 's avonds veel opbrengst met een plateau tussen 12 en 16h i.p.v. 1 grote piek op de middag. Ideaal voor de EV en de koeling.
Maar in de winter zouden wij het dubbel aan opbrengst halen met panelen op zuid en dat zou ideaal zijn, want in de winter komen te kort en in de zomer hebben we over.
Langs de andere kant hadden we dan ook maar 1 dakhelft kunnen bedekken en hadden we minder vermogen kunnen leggen. Misschien leg ik er nog wat zuid gericht op het zuinhuis als dat er ooit komt.
Mijn productie is qua curve redelijk gelijkaardig aan PVCalc. Starten om 8h en relatieve platte top rond 13h en dan gaan tot 18h. Maar qua output toch een beetje naar de lage kant naar mijn gevoel.
Ik heb nog maar heel weinig dagen de PVCalc clearsky nummers gehaald. En zeker dagen zoals gisteren waar het koud is en redelijk veel wind, zou je toch paar procenten boven de inschatting moeten zitten omdat die rekent met gemiddeldes waar het beetje warmer en minder wind was... Ik zou mijn excelleke moeten checken, maar ik denk dat ik nog maar 1 of 2 maanden boven expected productie zat in de voorbije ~3 jaar. I know dat er sucky jaren waren, maar niet elke maand van elk jaar was exceptioneel slecht.
Ik begin me toch af te vragen of er niks scheelt aan mijn setup. We spreken toch gemakkelijk 1000-1500-2000kwh minder productie per jaar dan wat PVcalc berekent. Ik heb dus 28 panelen, 14 O 14 W (in totaal 11.4kWp). Ik heb 2 omvormers van 4kW met elk 2 aparte strings. Op de ene zitten 6 O + 8W, op de andere 8 O + 6 W. Er zijn dagen dat we omvormers maxen (beetje boven de 2 x 4kW), maar die zijn heel zeldzaam. Ik denk dat ik al paar keer 8.2-8.4kW gezien heb, maar dat zijn dan lentedagen waar het geregend heeft 's nachts en alles goed afgekoeld/proper is en het maar 15 graden of zo is de dag nadien.
Als ik naar de data kijk, zie ik niks vreemd. Alle 4 strings produceren gelijkaardig. De 6 O en 8 O hebben gelijk patroon, alleen piekje beetje hoger bij de ene. Idem bij de 6W en 8W. Die komen beetje achter op de O strings as expected. (het is niet dat er 1 van de 4 strings niet produceert wil ik dus zeggen).
Als ik naar de data van de 2 omvormers kijk: 1) 696.3kWh this year, 8.5MWh Total; 2) 721.4kWh this year, 8.7MWh Total (dus niks vreemd daar - het verschil is omdat de ene omvormer 8 O en de andere maar 6 O en ze liggen een graad of 10 naar het N).
Enige is dat de panelen op de grond liggen (in het gras) naast een haag van 3m hoog aan de N kant. In principe zou die haag de zon niet mogen impacteren, maar toch...
Heb al gedacht om 4 of 8 panelen ervan te halen en ze Z te placeren op een aparte string. ipv 6 O 8 W // 8 O 6 W zou het dan vb 4 Z 8 W // 10 O 6 W kunnen worden. Maar allemaal niet ideaal aangezien de omvormers er dan gaan uitvliegen. Er kunnen in principe 4 strings per omvormer, maar dan gaat de spanning te laag worden om zinvol te zijn. Andere theoretische optie is om de helft ZW en de andere helft ZO te leggen, maar dan moet ik allemaal nieuwe frames kopen - ook geen zin in.
Andere optie is om de hele installatie gewoon te verhuizen 30 m verder in de weide. Als je gewoon verhuist en je past je bedrading etc niet aan, moet het dan herkeurd worden ? I would guess so omdat we afkoppelen, verhuizen, terug aankoppelen ?