Zonnepanelen Topic

Is er een manier om ongeveer in te schatten hoeveel zonnepanelen en welke omvormer je best legt?
Morgen komt er iemand langs om te kijken en een offerte te maken.
Globaal verbruik was 2400 kWh per jaar pré-EV en vooraleer er een zeeaquarium stond.
Nu zit ik gemiddeld op 550-650 kWh per maand. Het is niet de bedoeling om de wagen continu via zonne-energie op te laden (onmogelijk). Als ik laad is het aan 10A en zou al mooi zijn als ik dan thuis ben, dit ook effectief in de wagen gaat met wat extra voor het huishouden bv.
Daarbovenop ben ik dan ook aan het zien om 1 airco unit te plaatsen zodat op deze dagen we toch wat kunnen koelen op zonne-energie.

Welke laadpaal heb je? Ik doe het omgekeerde, ik laat al mijn zonneoverschot naar de wagen gaan (dat kan tot 4kW zijn ongeveer) en als er te weinig is top ik af op 1,5kW (6A x 250V).
De installateur zal wel een inschatting kunnen maken op basis van jouw cijfers en dak vermoed ik...

Is er een manier om ongeveer in te schatten hoeveel zonnepanelen en welke omvormer je best legt?
Morgen komt er iemand langs om te kijken en een offerte te maken.
Globaal verbruik was 2400 kWh per jaar pré-EV en vooraleer er een zeeaquarium stond.
Nu zit ik gemiddeld op 550-650 kWh per maand. Het is niet de bedoeling om de wagen continu via zonne-energie op te laden (onmogelijk). Als ik laad is het aan 10A en zou al mooi zijn als ik dan thuis ben, dit ook effectief in de wagen gaat met wat extra voor het huishouden bv.
Daarbovenop ben ik dan ook aan het zien om 1 airco unit te plaatsen zodat op deze dagen we toch wat kunnen koelen op zonne-energie.
Dit een handige website: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html

2400kWh per jaar is niet veel. 550-650kWh per maand is al best veel, dus dat is dan wellicht het aquarium dat zoveel stroom vraagt?
Ik zou genoeg leggen als je er nog een EV gaat bij hebben en regelmatig thuis kan laden.

550-650 kWh per maand is door EV en aquarium. Hiervoor was die 2400 per jaar ongeveer. Dus als ik dit al wat kan optimaliseren doet al veel. Maar aangezien ik niet snel laad heb ik dus ook geen hoge injectie nodig. Ik neem aan dat 4kWh al ruim voldoende is.

Ah, niet goed gelezen. Dacht dat de EV er nog moest komen.

Die EV zal wel een grote factor zijn en das lastig in te schatten hoeveel PV je daarvoor moet voorzien. Werk je 5 dagen per week op kantoor/bij de klant en ben je in het weekend altijd op verplaatsing, dan ga je niet veel hebben aan een grotere PV installatie voor de wagen.
Staat de auto vaak overdag thuis, dan kun je daar wel rekening mee houden.

Hou er wel rekening mee dat als je mikt op 4kW, dat dit clear sky is en op de piek van de dag. Wil je 4kW kunnen benutten tussen 10 en 18h, dan ga je meer moeten leggen.
Hoeveel is dag en nacht verbruik voor de maand juli?

Hey

Voor het aanvaarden van een offerte moet er het volgende instaan? Of is dit niet echt nodig?

-waar de omvormer komt te staan.
-waar de zonnepanelen komen te staan
Hij vertelde dat er x aantal op t groot dak komt, x aantal op een zijdak en x aantal op een plat dak. Dat de zonnepanelen op t dak wel mooi centraal staan.
- een uiterste plaatsing en keuringsdatum?

Ah, niet goed gelezen. Dacht dat de EV er nog moest komen.

Die EV zal wel een grote factor zijn en das lastig in te schatten hoeveel PV je daarvoor moet voorzien. Werk je 5 dagen per week op kantoor/bij de klant en ben je in het weekend altijd op verplaatsing, dan ga je niet veel hebben aan een grotere PV installatie voor de wagen.
Staat de auto vaak overdag thuis, dan kun je daar wel rekening mee houden.

Hou er wel rekening mee dat als je mikt op 4kW, dat dit clear sky is en op de piek van de dag. Wil je 4kW kunnen benutten tussen 10 en 18h, dan ga je meer moeten leggen.
Hoeveel is dag en nacht verbruik voor de maand juli?
Deze maand zit ik op 702 kWh afname (110 dag, 592 nacht) en daar moet vandaag nog bij.
Wisselende uren en schema waardoor ik soms wel en soms niet overdag thuis ben om eventueel te laden.
Gisteren de EV niet moeten opladen en dan zit het verbruik overdag rond 5.51 kWh en 's nachts 1.68 kWh.
De EV neemt vooral veel en dat besef ik (maar is nog steeds pakken goedkoper dan diesel/benzine). Als ik mijn dagverbruik al grotendeels kan coveren en globaal al 6 maandenmijn EV wat kan bijladen als ik thuis ben denk ik dat ik al veel rendement uithaal.

Hey

Voor het aanvaarden van een offerte moet er het volgende instaan? Of is dit niet echt nodig?

-waar de omvormer komt te staan.
-waar de zonnepanelen komen te staan
Hij vertelde dat er x aantal op t groot dak komt, x aantal op een zijdak en x aantal op een plat dak. Dat de zonnepanelen op t dak wel mooi centraal staan.
- een uiterste plaatsing en keuringsdatum?
Ik zou dat wel ergens vermelden. Dit klinkt als een plaatsing die wat meer lopende meters aan kabel zal vragen en je wil zeker zijn dat je achteraf geen meerkosten moet betalen.

Ik zou dat wel ergens vermelden. Dit klinkt als een plaatsing die wat meer lopende meters aan kabel zal vragen en je wil zeker zijn dat je achteraf geen meerkosten moet betalen.
For what it's worth: bij mij op de offerte stond dat allemaal mooi vermeld. Niet alleen waar de panelen kwamen maar ook hoe de kabel getrokken zou worden en mogelijk alternatief (dat ze jammer genoeg hebben moeten gebruiken). Idem voor de locatie van de omvormer.

Probleem met de kabel was hier dat de eletricien destijds een wachtbuis had gestoken vd kelder naar de zolder. Daarna is het dak venieuwd en is er iets in de buis beland waardoor die mannen de kabels er ni door kregen. Gevolg dat nu de kabel over de buitengevel loopt. Maar dat was dus op voorhand al uitgetekend en kostte niets extra.

Vandaag een offerte gehad voor het plaatsen van zonnepanelen.
Omvormer is een Huawei SUN2000.
Zou gaan om een 10-tal panelen O-W opstelling dus in totaal +/- 4400W aan panelen.
De goedkoopste panelen zouden €1.57/kWh kosten, de duurste komen uit op €1.97/kWh (en dat is al met korting lol).

Lijkt me best prijzig als ik de offertes van hier in het topic zie passeren. Ik wil een 10-12 tal panelen om mijn dagelijks verbruik wat te dekken in de mate van het mogelijke, geen bedoeling om heel het EV verbruik te dekken.

1723205945672.png

Vandaag statistiek gemaakt.
Lukt ons steeds beter om alle overschotten zelf op te krijgen.

Vanaf december wel een 2e BEV voor de deur wat het op zich veel makkelijker maakt :)

Heb nooit goed begrepen waarom de prijzen hier (nabij Halle) zoveel duurder zijn.

Lokale installateurs: komen langs maar maken geen prijs of prijzen zich letterlijk uit de markt. Soly, Rensol, Luminus, … allemaal duurder. Rensol vertegenwoordiger zelfs zwaar aant pochen over hoe duur hij wel niet in Brussel aan het verkopen is.
Groepsaankoop via iChoosr (gewonnen door Durasun): sorry, wij kunnen dit hier niet uitvoeren (3x 230V was al een obstakel want ze zouden mij al verplichten een extra monitoringsmodule “Julix” te plaatsen).

Heel wat zien passeren maar nooit aan prijzen die op Zonstraal forum werden gepost. Daar viel het me op dat W-VL en Limburg bij de laagste prijzen zaten met lokale installateurs.

Mijn goedkoopste offerte met een solaredge installatie van 7000wp is 1,164€ per KW voor plaatsing te Lille.

Zonnenpanelen van DMEGC, geen idee of dat goede zijn of niet. Zit wel 2mm glas aan voor en achter zijde wat ik bij de andere offertes niet had.

Glasdikte maakt niets uit, sommige fabrikanten gaan voor dikker glas maar slappere frames, anderen doen het omgekeerd.
Installateurs gaan altijd 1,6mm glas verkiezen vanwege het gewicht om die naar boven te brengen.
In grootformaat panelen ga je wel eerder 2mm als de standaard zien, maar dan spreek je van formaten 2m50x1m30 en die worden sowieso met 2 man gedragen.

DMEGC is een zeer goedkoop budget merk, maar draait wel al even mee.

Ik blijf toch van mening eerder naar de grootste fabrikanten te blijven kijken:
Trina, Hanwha, Longi, Sunpower en REC als je hoger wil gaan qua segment

Heb nooit goed begrepen waarom de prijzen hier (nabij Halle) zoveel duurder zijn.

Lokale installateurs: komen langs maar maken geen prijs of prijzen zich letterlijk uit de markt. Soly, Rensol, Luminus, … allemaal duurder. Rensol vertegenwoordiger zelfs zwaar aant pochen over hoe duur hij wel niet in Brussel aan het verkopen is.
Groepsaankoop via iChoosr (gewonnen door Durasun): sorry, wij kunnen dit hier niet uitvoeren (3x 230V was al een obstakel want ze zouden mij al verplichten een extra monitoringsmodule “Julix” te plaatsen).

Heel wat zien passeren maar nooit aan prijzen die op Zonstraal forum werden gepost. Daar viel het me op dat W-VL en Limburg bij de laagste prijzen zaten met lokale installateurs.
Hier in zelfde regio toch aan 1,15 €/Wp geraakt met SMA hybride omvormer (9 panelen Denim)

Terug
Bovenaan