Zonnepanelen Topic

We hebben hier nu een viertal bedrijven laten langskomen en komen op het volgende uit:

AanbiederAantalWattage PaneelTotaal WattageType PaneelType OmvormerOptimizerGarantie PaneelTotaalprijsPrijs per kWh
EcoFusion
11​
450​
4950​
DAS Solar 450 wp Glas-Glas full blackSolarEdge SE5000HS500B
30​
6453,91​
1,3​
FavorCool
10​
425​
4250​
Zonnepaneel Glas / folie Yuantech by JA Solar 425WP Zonnepaneel – Full black – YTM425N-54/BEnphase IQMC--M-INT(Q-)
25​
4863,08​
1,14​
Klima-Thuis
10​
490​
4900​
Denim Solar - 490 Wp All Black Stars - N-type TOPCon (Glas/Glas) Black BifacialEnphase IQ8HC micro-omvormer
30​
4876​
1​
Sfelek
10​
425​
4250​
Ja Solar 435 W Full Black glas-glasSolis S5 EH1P
25​
4147,78​
0,98​

Ik ken er werkelijk niks van, dus ik wou eens checken of er iemand hier een idee heeft welke offerte hier als beste uit de bus komt. Naar mijn eigen gedacht die van Klima-thuis, maar dat bedrijf bestaat dan weer maar 2 jaar :unsure:
Ik moet zeggen, hier zijn de zonnepanelen En batterij van Ecofusion , ben er wel heel tevreden over, van de installatie en service.

Vraagje betreffende een offertesie ikk ga aanvaarden.

De verkoper vertelde me dat hij een paar panelen op dak A zal plaatsen, een paar op dak b en nog een paar op dak c.
Maar op de offerte staat er geen foto van de opstelling hiervan. Moet ik vragen dat ik een offerte wil krijgen waar het duidelijk vermeld staat waar er zonnepanelen komen, dus een foto met de opstelling zodat ik ook kan zien of deze mooi staan en niet wirwar?

Moet ik een uiterste plaatsingdatum + keuringsdatum vragen?

Een duidelijke locatie vermelden waar de omvormer komt? (Deze komt in de garage), hij vertelde me een bepaalde locatie maar de locatie van de omvormer staat wel niet vermeld In de offerte.

Ik vermoed dat we 2/3 van onze productie zelf gaan verbruiken (dat is nu 50%).

Sinds maart laad ik mijn EV thuis en is mijn verbruik 90% gestegen (dat is praktisch allemaal zonnestroom). Mijn zelfverbruik staat voor 2024 op 63% (ben niet elke dag thuis, soms is de EV vol...). Ik steek meer energie in de auto dan op het net, mijn laadpaal staat op solar laden met een minimum van 1,5kW (omdat de auto anders moeilijk doet).

Na mijn perikelen met uitvallende omvormer door te hoge netspanning, gisteren had ik een perfecte curve, geen uitval. Heb wel het merendeel van de dag geladen. Omvormer en laadpaal zitten nu op dezelfde fase, voordien waren dat 2 verschillende fases.

Vind een terugverdientijd van 10 jaar wel cava (het zal hier minder zijn door EV nu), in elk geval beter dan een warmtepomp :)...

Laatst bewerkt:
Sinds maart laad ik mijn EV thuis en is mijn verbruik 90% gestegen (dat is praktisch allemaal zonnestroom). Mijn zelfverbruik staat voor 2024 op 63% (ben niet elke dag thuis, soms is de EV vol...). Ik steek meer energie in de auto dan op het net, mijn laadpaal staat op solar laden met een minimum van 1,5kW (omdat de auto anders moeilijk doet).

Na mijn perikelen met uitvallende omvormer door te hoge netspanning, gisteren had ik een perfecte curve, geen uitval. Heb wel het merendeel van de dag geladen. Omvormer en laadpaal zitten nu op dezelfde fase, voordien waren dat 2 verschillende fases.

Vind een terugverdientijd van 10 jaar wel cava (het zal hier minder zijn door EV nu), in elk geval beter dan een warmtepomp :)...

Ik dacht er gisteren ook es van te profiteren.

27kWh productie: laat de auto maar laden!!

geladen: 5,8kWh.. :unsure:
injectie 3,2 kWh :unsure:

zwembad verwarming stond af (staat af voor de rest van de week met deze temps, dus daar kan het al niet heen zijn)

niet overdreven gekookt, 1 vaatwas en 1 wasmachine gedraaid... geen idee waar het allemaal heen gegaan is, zonde!

fBsqpdP.png

18kwh laadverliezen voor 6 kilowattuurkes? lijkt logisch! Afname voor 11h is logisch, ik had de zonneparameter op 70/30 staan voor de laadpaal, die heb ik na 11u op 100% solar gezet.

zwembad verwarming stond af (staat af voor de rest van de week met deze temps, dus daar kan het al niet heen zijn)

niet overdreven gekookt, 1 vaatwas en 1 wasmachine gedraaid... geen idee waar het allemaal heen gegaan is, zonde!

fBsqpdP.png

18kwh laadverliezen voor 6 kilowattuurkes? lijkt logisch! Afname voor 11h is logisch, ik had de zonneparameter op 70/30 staan voor de laadpaal, die heb ik na 11u op 100% solar gezet.

Gisteren (5080Wp met 4,2kW omvormer):
- 33,9kWh productie
- 27,354 kWh in de auto (enfin, door de laadpaal, de auto houdt het op ongeveer 25kWh). De 27,354kWh is wat ik terugbetaald krijg door WG
- Injectie 1,8kWh
- Afname 2,4kWh

Kan niet klagen...

fBsqpdP.png

Ik denk dat ge iets fouts doet of dat er iets veel energie vreet zoals airco...

Kan hier niet klagen 😅

Bijlagen

• Screenshot_20240730-084323.png
    Screenshot_20240730-084323.png
    229,1 KB · Weergaven: 15

fBsqpdP.png

Je moet eens kijken wat uw laadpaal aangeeft als verbruik. Want dat is incl. alle verliezen.
En als je zoveel energie er door sleurt zonder dat je weet waar het naartoe gaat, zou ik eens wat meter aanschaffen.

Misschien stond de warmtepomp van het zwembad toch niet helemaal uit? Of verbruikt de filter veel? Was je in huis aan het koelen met airco of vloerkoeling?

Gisteren 63kWh opgewekt en maar 3kWh in de auto gepompt. De auto was daarna al vol 😅

Geen airco.. de warmtepomp doet met deze temps ook amper iets.. (alhoewel, de actieve koeling staat wel aan :unsure: zou dat zoveel zuipen?)
Gisteren 9.4kWh door de warmtepomp gesleurd. Ongeveer 1kWh is SSW en de rest koeling.
Maar als uw huis groter is of minder geisoleerd dan het onze, zal dat verbruik wel hoger zijn. Meten is weten ;-)

Gisteren 9.4kWh door de warmtepomp gesleurd. Ongeveer 1kWh is SSW en de rest koeling.
Maar als uw huis groter is of minder geisoleerd dan het onze, zal dat verbruik wel hoger zijn. Meten is weten ;-)

Bij ons is het vloerkoeling. Staat helaas nog geen aparte meetmodule op.

Je moet eens kijken wat uw laadpaal aangeeft als verbruik. Want dat is incl. alle verliezen.
En als je zoveel energie er door sleurt zonder dat je weet waar het naartoe gaat, zou ik eens wat meter aanschaffen.

Misschien stond de warmtepomp van het zwembad toch niet helemaal uit? Of verbruikt de filter veel? Was je in huis aan het koelen met airco of vloerkoeling?

Gisteren 63kWh opgewekt en maar 3kWh in de auto gepompt. De auto was daarna al vol 😅

Laadpaal geeft 5,8kwh in totaal geladen.

Bij ons is het vloerkoeling. Staat helaas nog geen aparte meetmodule op.
Ja, dat verbruikt wel wat. Hier is er deze maand al 110kWh aan elektriciteit voor de koeling door gegaan, maar 95% zonne energie.
De koeling is geprogrammeerd om op injectie te werken. Enkel toen het daar eens 3 dagen +- 30°C bleef, heb ik ze 's nachts aan gelaten en deze nacht.
Laadpaal geeft 5,8kwh in totaal geladen.
Dat is dan incl. laad verliezen (alle wat door de laadpaal gegaan is). 't is dus niet de auto die je verantwoordelijk is voor het verbruik.

maar sowieso moeten hier meer panelen bijkomen, met de huidige setup is er te vaak een grootverbruiker die de 6A limiet van de auto tegenwerkt.

Geen airco.. de warmtepomp doet met deze temps ook amper iets.. (alhoewel, de actieve koeling staat wel aan :unsure: zou dat zoveel zuipen?)
Hier hebben wij gisteren 5,2Kwh verbruikt aan koeling. (vloerkoeling over heel de woning met de warmtepomp)

Ik laat die wel enkel draaien tussen 07:30 en 19:30, dan is er voldoende zonneproductie voor 100% zelfvoorziening te hebben. Avond en nacht staat deze af, merk ook op dat het geen meerwaarde bij ons is om deze te laten draaien. Omdat heel de vloermassa nog koud is en geen zon, koelt de woning verder. Hier is de woning wel goed geïsoleerd.

Als de koeling al meer dan 2 dagen opstaat valt die zelfs nog uit tussen 07:30 -19:00, omdat de vloer al voldoende koud is. Het zou dan ook zonde zijn dat die overdag vaak stil ligt, en in de avond/nacht vooral zou draaien.

koeling-29-07.jpg

18Kwh aan verbruik dat je niet weet wat het is, is wel veel. Dat zou ik toch ook even uitdokteren, desnoods met een metertje.

Voor de rest geen grote verbruikers om bij zo'n dagen veel zelf verbruik van de panelen te hebben.
Verbruik-29-07.jpg

Laatst bewerkt:
Hier 8kWh verbruikt gisteren voor 4 airco binnenunits. Vloerverkoeling (dit is de juiste schrijfwijze) is niet zoveel zuiniger dan, want wij laten dit bijna 24/7 draaien.

Airco is zuiniger dan vloerkoeling
Tenzij als je passief kan koelen met een geothermische warmtepomp (maar goed, dan heb je dat ook dubbel en dik betaald aan meerprijs van de boringen).

Gisteren 50,6 kWh opgewekt. :woohoo: Is al weer van eind juni geleden dat de kaap van 50 werd gehaald.
Ik ga wel dringend een EV of zwembad moeten kopen om al die energie in kwijt te kunnen :unsure:

Is er een manier om ongeveer in te schatten hoeveel zonnepanelen en welke omvormer je best legt?
Morgen komt er iemand langs om te kijken en een offerte te maken.
Globaal verbruik was 2400 kWh per jaar pré-EV en vooraleer er een zeeaquarium stond.
Nu zit ik gemiddeld op 550-650 kWh per maand. Het is niet de bedoeling om de wagen continu via zonne-energie op te laden (onmogelijk). Als ik laad is het aan 10A en zou al mooi zijn als ik dan thuis ben, dit ook effectief in de wagen gaat met wat extra voor het huishouden bv.
Daarbovenop ben ik dan ook aan het zien om 1 airco unit te plaatsen zodat op deze dagen we toch wat kunnen koelen op zonne-energie.

Terug
Bovenaan