Zonnepanelen Topic

België loopt vaak achter met zo'n zaken. Geen kat die gaat merken dat je die installatie hebt als je al een officiële zonnepaneleninstallatie hebt liggen, tenzij je het hele jaar geen elektriciteit verbruikt en dus meer opwekt dan dat je officiële installatie zou kunnen opwekken. De regelgeving moet maar wat sneller meegaan met de tijd hier.

Doet me een beetje denken aan de wetgeving over voortbewegingstoestellen. Ik reed al jaren rond met eentje voordat er eindelijk wetgeving rond kwam. Geen idee waarom dat hier altijd zo lang moet duren.

De digitale meter stuurt ook je actueel opgenomen of geïnjecteerd vermogen door via de parameters 1-0:1.7.0 en 1-0:2.7.0. Als je een omvormer geregistreerd hebt van 3 kW, maar je injecteert 4 kW op moment van de meting, is dat volgens mij met een controlescript eenvoudig op te sporen.

De digitale meter stuurt ook je actueel opgenomen of geïnjecteerd vermogen door via de parameters 1-0:1.7.0 en 1-0:2.7.0. Als je een omvormer geregistreerd hebt van 3 kW, maar je injecteert 4 kW op moment van de meting, is dat volgens mij met een controlescript eenvoudig op te sporen.
Theoretisch kunnen ze dat misschien wel, in de praktijk maak ik me er geen zorgen. Ze gaan echt geen heksenjacht openen naar die paar mensen die een "stopcontact-zonnepaneel installatie" hebben.

België loopt vaak achter met zo'n zaken. Geen kat die gaat merken dat je die installatie hebt als je al een officiële zonnepaneleninstallatie hebt liggen, tenzij je het hele jaar geen elektriciteit verbruikt en dus meer opwekt dan dat je officiële installatie zou kunnen opwekken. De regelgeving moet maar wat sneller meegaan met de tijd hier.

Doet me een beetje denken aan de wetgeving over voortbewegingstoestellen. Ik reed al jaren rond met eentje voordat er eindelijk wetgeving rond kwam. Geen idee waarom dat hier altijd zo lang moet duren.
Inderdaad niet nieuw dat ze hier achterop hinken.

En zeker en vast, met een reeds bestaande installatie ga je niet snel (of eerder nooit) in problemen komen, was eerder om duidelijk te maken dat zulke installatie stand alone te gebruiken vermoedelijk geen goed idee zou zijn.

Zodra je sluipverbruik lager zou zijn dan wat de panelen genereren ga je injecteren, en dat is met de digitale meter natuurlijk onmiddellijk zichtbaar...

Na een paar paar maand wachten (wegens nog een paar werkjes in het huis) heb ik deze week nog eens een nieuwe offerte gevraagd bij een firma die mijn voorkeur genot bij de eerste offerte.

Waar hij tot in maart werkte met trinasolar, biedt hij nu ook zonnepanelen van 'evergreen' aan. Zonnepanelen die hij me echt aanraadde

18 x Energreen 440WP N-TYPE FULL BLACK
• Module-efficiëntie van 22,8%
• Productgarantie: 30 jaar
• Halve-cel technologie
• Zwart geanodiseerd frame
• Bifacial design 2x1,6mm gehard glas
• Presteert ook uitstekend bij bewolkte dagen dankzij de half cut technologie
• Minimale potential en light induced degradation
• Vermogensgarantie: 89,5% na 25 jaar
• Afmetingen: 1762x 1134 x 30mm

Hiernaast heb ik de keuze tussen 2 omvormers:
1)De huawei 5 KTL

10 jaar garantie
• IP65 natuurlijke koeling – buitenlucht koelt de hardware
• Geïntegreerde bliksembeveiliging voor zowel DC als AC
• Veiligheidsstandaard EN/IEC 62109-1 & 4
• 17 kg
• Geoptimaliseerde AC-aansluiting, snelle bekabeling
• 525mm x 470mm x 166mm

Of de omvormer van evergreen (https://www.innodura.nl/lp/energreen-power-store-omvormer)
Max. Efficiëntie 99%
• IP66 natuurlijke koeling – buitenlucht koelt de hardware
• Geïntegreerde bliksembeveiliging voor zowel DC als AC
• 12 jaar garantie (uitbreidbaar naar 25 jaar)
• Veiligheidsstandaard EN/IEC 62109-1 & 4
• Ondersteunt met één klik configuratie van omvormer
• Hybrid ready
• 20 kg
• Geoptimaliseerde AC-aansluiting, snelle bekabeling
• 700mm x 300mm x 268mm
(in de folder staat er ook "dynamische prijzen " )

Ik heb bij beide offerte een batterij gevraagd van 5kw (deze kostte allebei (huawei en energreen) ongeveer 3500 euro.
Bij energreen plaatst men de batterij in de omvormer.
Wel leuk om te lezen dat je de omvormer van energreen kunt verlengen tot 25j (weet niet tegen welke meerkost)

Iemand die het merk energreen kent? Goed?
Energreen is een samensmelting van een aantal bedrijven in de solar sector. De modules en omvormers onder het merk Energreen lijken me dus ook gewoon white label producten onder hun eigen merknaam, het is alleszins geen grote merknaam.

De onderliggende producten ken ik zelf niet dus ik kan niet oordelen over de kwaliteit of prijs, maar doorgaans is white label niet top.
Wat modules betreft zijn Trina en Sunpower wel top dus ik krijg hierbij alleszins ‘verkoperspraat’-vibes.
Alles staat of valt uiteraard met de prijs. Als Energreen de helft goedkoper is, ja…

Een airco zet je per verblijfsruimte (leefruimte, slaapkamer, ...) en niet per verdieping.

Ik heb hier ooit eens gelezen dat iemand 1 airco op de nachthal had gezet, maar dan wel de deuren van 3 slaapkamers steeds open moest zetten. En dat allemaal om wat centen voor die 2 extra binnenunits te besparen... Wat heb je dan nog aan aparte slaapkamers? Als je de besparingslogica doortrekt, kon je ook 1 grote slaaphal bouwen in plaats van 3 slaapkamers, want dan had je kunnen besparen op binnendeuren, pleisterwerken, enz. :unsure:

Tbh zijn de 4 slaapkamerdeuren hier eigenlijk altijd open. Enkel de deuren van de bergings, badkamers, toilet, bureau als ik aan het werk ben en in de winter die tussen de hal en de woonkamer gaan dicht... Had idd wat geld kunnen besparen.

Ik zou graag airco boven willen, maar de technische berging ligt slecht. Ik zou dus al leidingen over de buitengevel moeten leggen en dat ben ik niet van plan. 23,5-24 graden slaapt uiteindelijk ook :p.

Energreen is een samensmelting van een aantal bedrijven in de solar sector. De modules en omvormers onder het merk Energreen lijken me dus ook gewoon white label producten onder hun eigen merknaam, het is alleszins geen grote merknaam.

De onderliggende producten ken ik zelf niet dus ik kan niet oordelen over de kwaliteit of prijs, maar doorgaans is white label niet top.
Wat modules betreft zijn Trina en Sunpower wel top dus ik krijg hierbij alleszins ‘verkoperspraat’-vibes.
Alles staat of valt uiteraard met de prijs. Als Energreen de helft goedkoper is, ja…
Bedankt voor je reactie

ja, dit klopt, de vertegenwoordiger vertelde me dat het een wit produkt is.
vertegenwoordiger is een paar maand geleden langsgekomen, maar ik wou eerst nog mijn electriciteit verzwaren. hij is daarna teruggekeerd.
mijn oorspronkelijk idee was om voor de trina solar te gaan, maar nu begin ik wel wat te twijfelen omdat ik opmerk dat zowat alles beter is (maar wp, meer garantie, etc..) maar het is en blijft een wit produkt.

er zijn wel een paar verschillen met de omvormer van energreen vs huawei.
-energreen omvormer kan werken met dynamische prijzen
-energreen omvormer + batterij zitten samen in 1 (ook mogelijk om geen batterij of meerdere batterij te plaatsen
-garantie op de omvormer: - bij huawei 10 jaar
- bij energreen 12 jaar (uitbreidbaar naar 25 j, de prijs hiervan ken ik nog niet, hiervoor zal ik de vertegenwoordiger eens contacteren)

en de panelen van trinasolar zijn 425wp (15j produktgarantie, "glas-folie"), sunpower 410wp (25 j produktgarantie "glas-folie") en energreen 440wp (30j produktgarantie "glas-glas")

in de folder staat er een overzicht tussen de 3 zonnepanelen, bij energreen is alles aangevinkt, bij sunpower was minder en bij trinasolar nog wat minder
(wat er aanvinkt staat bij energreen en niet bij sunpower en/of trina solar)
batterij: -volledige back stroom (mits gateway)
-uninterruptible power supply
--5 laags bescherming
-omvormer: -optimizer mogelijkheid
-Artificiele intelligentie
-app: - piekbelasting beheer
- dynamische prijzen

Ik heb een huis gekocht en de vorige eigenaar heeft zelf zonnepanelen gewet inclusief batterijen en een eigen fase/circuit denk ik.
Hij koppelt die batterijen af als ze vol zijn en laat zijn huishoudapparaten de stroom dan opgebruiken. Als de batterijen bijna leeg zijn en de stroom goedkoop is laad hij de batterijen terug op. Hij had dit zo gebouwd zodat zijn zonne-energie niet goedkoop verkocht wordt aan de leverancier. Makes sense i guess?

In dit soort zaken ben ik een totale leek. Is er een soort van basis boek of Youtube kanaal/playlist die jullie kunnen aanraden?
Ik ga sowieso nog eens een deftige uitleg vragen en een how to guide schrijven als we de sleutel krijgen.

Wat is weer die site waar je een simulatie kan doen op basis van historische data en de locatie van u panelen?

Daarnet op het radionieuws: terugverdientijd van zonnepanelen zit op 8-10 jaar. Vind ik toch wel vrij lang.

Daarnet op het radionieuws: terugverdientijd van zonnepanelen zit op 8-10 jaar. Vind ik toch wel vrij lang.
Injectietarieven historisch laag en de elektriciteit die ge van't net haalt staat ook niet erg hoog. Dat zal wel een verklaring zijn zeker?
Anderzijds staat de prijs van panelen ook wel erg laag tegenwoordig.

Valt toch goed mee vind ik? je spreekt hier over een installatie die veel langer meegaat.

Ik had vorige maand ook eens bekeken naar onze situatie. Wij hebben best een grote installatie tov ons verbruik.

Zonne installatie: (oktober 2022)
-24 x 395Wp trina panelen: totaal = 9.480Wp
-SMA omvormer 8kW
-Flatfix fusion (plat dak)
Kostprijs inclusief keuring: €9.181 incl btw

Digitale teller: (verbruik 01/06/2023 --> 31/05/2024)
-2.427kWh verbruik
-6.650kWh injectie
Op jaarbasis geeft dat bij mijn huidige leverancier €241,89

Moest ik geen zonnepanelen hebben was ons verbruik: 4.771kWh en uiteraard 0kWh injectie.
Als ik dan ga kijken bij mijnenergie, wat het goedkoopst uitkom. €1.191,83 (Mega)

€1.191,83 - €241,89 = €949,94 besparing per jaar (aan de huidige prijzen)

€9.181/ €949,94 = 9,66 jaar.

Laatst bewerkt:
Gelukkig gaan die panelen wel 25 jaar en langer mee. Wij hebben onze PV te duur betaald (energie crisis en laatste jaar premie) en zitten nog net onder die 10 jaar tvt. (6.5 jaar als ik thuisladen meereken) Wie nu panelen legt, doe dat een stuk goedkoper, dus de tvt zou omlaag moeten gaan en dan verwacht ik dat je eerder rond 7-8 jaar zit.
En als de energie prijzen stijgen de komende jaren, gaat er misschien nog een jaar vanaf.

Gelukkig gaan die panelen wel 25 jaar en langer mee. Wij hebben onze PV te duur betaald (energie crisis en laatste jaar premie) en zitten nog net onder die 10 jaar tvt. (6.5 jaar als ik thuisladen meereken) Wie nu panelen legt, doe dat een stuk goedkoper, dus de tvt zou omlaag moeten gaan en dan verwacht ik dat je eerder rond 7-8 jaar zit.
En als de energie prijzen stijgen de komende jaren, gaat er misschien nog een jaar vanaf.
en als je uw huis verkoopt dat de meerkost van de installatie evengoe gewoon bijna doorgerekend wordt in de waarde van uw hyis.
Ikzelf zit zowat in dezelfde situatie, installatie in 22 gelegd en erop gegokt om meer te leggen dan nodig (12 ipv 8 maar wel 4 extra op een plat dak). Maar anderzijds wek ik dan wel iets meer op tot november en vanaf februari op goede dagen dus ik beklaag het mij nog altijd niet.

Tegenwoordig moet alles een ROI van 1 jaar zijn dankzij fake social media maar zo werkt het niet.

We hebben hier nu een viertal bedrijven laten langskomen en komen op het volgende uit:

AanbiederAantalWattage PaneelTotaal WattageType PaneelType OmvormerOptimizerGarantie PaneelTotaalprijsPrijs per kWh
EcoFusion
11​
450​
4950​
DAS Solar 450 wp Glas-Glas full blackSolarEdge SE5000HS500B
30​
6453,91​
1,3​
FavorCool
10​
425​
4250​
Zonnepaneel Glas / folie Yuantech by JA Solar 425WP Zonnepaneel – Full black – YTM425N-54/BEnphase IQMC--M-INT(Q-)
25​
4863,08​
1,14​
Klima-Thuis
10​
490​
4900​
Denim Solar - 490 Wp All Black Stars - N-type TOPCon (Glas/Glas) Black BifacialEnphase IQ8HC micro-omvormer
30​
4876​
1​
Sfelek
10​
425​
4250​
Ja Solar 435 W Full Black glas-glasSolis S5 EH1P
25​
4147,78​
0,98​

Ik ken er werkelijk niks van, dus ik wou eens checken of er iemand hier een idee heeft welke offerte hier als beste uit de bus komt. Naar mijn eigen gedacht die van Klima-thuis, maar dat bedrijf bestaat dan weer maar 2 jaar :unsure:

Ik zie 2x enphase en 1x micro omvormers. Heb je last van schaduw op uw dak?
We zitten met een Oost/West-opstelling en panelen op verschillende daken. Dus ze zouden op 3 verschillende plaatsen staan. Vandaar bij deze twee aanbieders de keuze voor Emphase.

Voor zover ik kan zien is het een oude versie Emphase en een nieuwe. De andere twee zijn string-omvormers.

Edit: Achteraf gezien, een echte string en de andere nog een Power Optimizer. Dat Solar Edge systeem dan. Dat om een of andere reden een pak duurder moet zijn.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat eigenlijk wel OK
Ik heb zelf in mei 2020 een grote installatie geplaatst (9350 Wp) en die was eind 2022 afbetaald, ook al had ik op voorhand ingeschat dat de payback 6-7 jaar zou zijn. De opbrengst gaat vanaf dit jaar nog verder stijgen, met 3 BEV's aan huis, die alledrie bij mooi weer ook 4 dagen thuis blijven staan (met de fiets naar 't werk). Ik laad mijn wagen nu al zo goed als volledig op met zonne-energie, nu komen er daar nog twee bij.
Ik vermoed dat we 2/3 van onze productie zelf gaan verbruiken (dat is nu 50%).

Dit jaar is de opbrengst wel minder (met dank aan het weer). Tot nu toe is iedere maand van dit jaar de slechtste maand qua opbrengst over de voorbije 4 jaar. :cool:

Terug
Bovenaan