Zonnepanelen Topic

Eigenlijk maakt dat allemaal niets uit, als je EPC van voor 2019 is moet je toch een nieuwe laten opstellen. De berekening is toen verandert.
Mijn E19/39 kWh/m2 is naar een E51 woning gegaan zonder veranderingen.

Het was een SOD woning, dus een EPC Bouw attest gekregen. Dat lijkt me wel, zoals op het attest staat, 10j geldig te zijn (in ons geval tot 2027).

• Het EPC bouw is 10 jaar geldig vanaf de ingebruikname van het gebouw. Voor aangiften ingediend vanaf 1 januari 2023 wordt de geldigheidsduur van het EPC bouw voor niet-residentiële gebouweenheden beperkt tot 5 jaar.
  • U hebt een geldig EPC Bouw nodig op het moment dat u een woning, appartement, kantoor, … te koop of te huur stelt.

Het was een SOD woning, dus een EPC Bouw attest gekregen. Dat lijkt me wel, zoals op het attest staat, 10j geldig te zijn (in ons geval tot 2027).

• Het EPC bouw is 10 jaar geldig vanaf de ingebruikname van het gebouw. Voor aangiften ingediend vanaf 1 januari 2023 wordt de geldigheidsduur van het EPC bouw voor niet-residentiële gebouweenheden beperkt tot 5 jaar.
  • U hebt een geldig EPC Bouw nodig op het moment dat u een woning, appartement, kantoor, … te koop of te huur stelt.

Mijn woning was gebouwd in 2016 en mijn EPC was dus ook geldig tot 2026. Als je attest van voor 2019 is, is ze vandaag niet meer geldig en moet je een nieuwe laten opstellen.
Stom, maar het is helaas zo.

Maar Engie heeft mij nooit vergoed voor de injectie op het stroomnet. Dus ik vermoed dat ik dat tegen volgende afrekening krijg, maar ik denk dat ik dat best wel eens navraag.
Engie krijgt na aanmelding bij Fluvius de gegevens door. Officieel weten ze dus niet eens dat je panelen hebt want je hebt ze niet aangemeld.
Eens aangemeld duurt het bij Engie vaak wel tot ongeveer een maand voor u afrekening eer ze wakker schieten en u een injectietarief voorstellen.

Je kan dus best zelf u voorschot al is berekenen en aanpassen. Enkele maanden na installatie van onze panelen ons voorschot op 0 gezet en bij afrekening (zeven maand later) alsnog dik 1000€ teruggekregen.

Zijn er hier ervaringen van zonnepanelen met micro omvormers er in? Voordelen/nadelen?

De zonnepanelen in ons geval zullen waarschijnlijk aan beide kanten van het dak komen te liggen waardoor er dus een deel steeds minder zon heeft dan de rest behalve eventueel op de middag. Dan lees ik dat het beter is voor zonnepanelen met micro omvormers + eventuele uitbreiding later.

7j geleden is dus 2014... ge moet sowieso een nieuw EPC laten opstellen voor de verkoop denk ik.
"Bij notariële overdrachten, vestigen van opstalrecht en erfpacht moet er een EPC aanwezig zijn opgemaakt vanaf 1-1-2019. Geldige EPC's opgemaakt voor deze datum mogen niet meer gebruikt worden."
Eigenlijk maakt dat allemaal niets uit, als je EPC van voor 2019 is moet je toch een nieuwe laten opstellen. De berekening is toen verandert.
Mijn E19/39 kWh/m2 is naar een E51 woning gegaan zonder veranderingen.
Ik dacht dit ook eerst, maar een EPC Bouw attest is tien jaar geldig, en de EPB aangifte voor een nieuw gebouw van voor 2019 geldt nog wel voor verkoop (staat tweemaal vermeld op onderstaande pagina):
Geldige EPC’s Bouw, die afgeleverd worden bij een EPB-aangifte, van voor 2019 mogen wel nog gebruikt worden bij verkoop.
Bij notariële overdrachten, vestigen van opstalrecht of erfpacht moet er een EPC opgemaakt vanaf 2019 aanwezig zijn. Geldige EPC’s opgemaakt voor 1-1-2019 mogen hiervoor niet meer gebruikt worden. Een geldig EPC Bouw van voor 2019 mag wel nog altijd gebruikt worden.

Ik heb dit jaar nog maar 1 dag een perfecte curve gehad qua zonneopbrengst. Al de rest is met onderbrekingen wegens bewolking.

Zijn er hier ervaringen van zonnepanelen met micro omvormers er in? Voordelen/nadelen?

De zonnepanelen in ons geval zullen waarschijnlijk aan beide kanten van het dak komen te liggen waardoor er dus een deel steeds minder zon heeft dan de rest behalve eventueel op de middag. Dan lees ik dat het beter is voor zonnepanelen met micro omvormers + eventuele uitbreiding later.
Micro omvormers brengen alleen voordeel als een bepaald deel van u string een tijdje in de schaduw zou liggen (bvb schouw op het dak die schaduw werpt).

Anderzijds is het wel fancy dat je per paneel de opbrengst kan opvolgen en dus ook sneller (mogelijks) defecten waarneemt.
Maar of u dat die meerprijs voor de hele installatie waard is moet je zelf uitmaken.
Wij hebben een systeem met micro omvormers omwille van bomen rond het huis en een schouw die schaduw werpt.

Micro omvormers brengen alleen voordeel als een bepaald deel van u string een tijdje in de schaduw zou liggen (bvb schouw op het dak die schaduw werpt).

Anderzijds is het wel fancy dat je per paneel de opbrengst kan opvolgen en dus ook sneller (mogelijks) defecten waarneemt.
Maar of u dat die meerprijs voor de hele installatie waard is moet je zelf uitmaken.
Wij hebben een systeem met micro omvormers omwille van bomen rond het huis en een schouw die schaduw werpt.
Wat was da ongeveer qua meerprijs? weet je dat toevallig?

Wat was da ongeveer qua meerprijs? weet je dat toevallig?
Tgoh , vergeleken met een andere offerte met optimizers zat dat toen (offerte okt 2022, plaatsing apr 2023) op een meerprijs van 1000€ op een installatie met 32 panelen.
De vergelijking zonder optimizers/micro-omvormers hebben wij nooit gemaakt omdat het bij ons gewoon nodig is.

Ik bedoel: toen ze de zonnepanelen installeerden, had ik geen idee dat die gemeld moest worden. Nu toegegeven: ik heb de mail van de installateur teruggevonden die vroeg naar mijn rijksregisternummer om de melding te maken. Nooit op geantwoord (waarschijnlijk in alle hectiek). Dus aan 1 kant mijn falen. Hij belde me vandaag terug en hij was het inderdaad vergeten te doen en daar werk van te maken. Dus langs de andere kant zijn falen. Ik heb nu zelf de melding gemaak. Maar Engie heeft mij nooit vergoed voor de injectie op het stroomnet. Dus ik vermoed dat ik dat tegen volgende afrekening krijg, maar ik denk dat ik dat best wel eens navraag.
Ik heb zo vorige week een correctie gehad op mijn facturen, installatie van 15/11/23 en keuring op 19/12/23.
Als alles aangemeld, geregistreerd en verwerkt is zal u leverancier dan de nodige correcties doen vanaf die datum.

We zijn aan't kijken bij een renovatie waar we de omvormer gaan positioneren. We hebben niet heel veel mogelijkheden. Mijn vraag is vooral of een omvormer geluid maakt? Zelfde vraag voor een thuisbatterij?Ik vermoed van niet, maar ik vraag het toch voor de zekerheid. Kan dit bv in een bureelruimte zonder dat er geluidsoverlast is?

We zijn aan't kijken bij een renovatie waar we de omvormer gaan positioneren. We hebben niet heel veel mogelijkheden. Mijn vraag is vooral of een omvormer geluid maakt? Zelfde vraag voor een thuisbatterij?Ik vermoed van niet, maar ik vraag het toch voor de zekerheid. Kan dit bv in een bureelruimte zonder dat er geluidsoverlast is?
Die van mij, 3 el cheapo's van SAJ van 3KW hoor je nauwelijks. Hoogstens een licht gezoem, die zouden zelfs perfect in mijn slaapkamer kunnen hangen qua geluidsproductie

Die van mij, SMA - niet el cheapo denk ik? - hangt in de kelder. Dat zoemt toch wel wat en klikt bij aan een afslaan. Ik zou het niet op mijn bureau, laat staan mijn slaapkamer willen hebben.

Ben je gevoelig voor geluid? Als het een stille bureau is zonder muziek oid zou ik dat niet doen. Een omvormer maakt altijd wat 'geluid' (hoogfrequentie).

Ideaal is een zolder, droge kelder of technische ruimte, maar je moet die hebben EN je moet daar natuurlijk ook geraken.

Laagspanning is een voordeel.
Brandweer kruipt anders niet op het dak in geval van brand.
Ook zijn er blijkbaar, althans in de buurlanden, verzekeraars die korting geven op de brandpolis door de laagspanning. (Of dat in BE is?)

Ook in niet optimale setups gaat een setup met micro-omvormers beter rendement geven doordat ze beter werken bij schaduwvorming.

Denk dat elke usecase wel anders is en je specifiek moet kijken welke setup geschikt is voor jouw verwachtingen en budget

Er zat hier briefje in de bus van Fluvius dat ze werken gaan uitvoeren met stroomonderbreking. Er wordt gevraagd de PV installatie los te koppelen. Weet iemand hoe je het doet bij een Huawei SUN2000? Ik heb dit gevonden, maar zie eigenlijk al niets in de app om de eerste stap uit te voeren...

Ik neem aan dat de "ac-schakelaar" de zekering in de kast is?

3. Schakel de DC SWITCH aan de onderkant van de SUN2000 naar OFF.

Dan ben je zeker... Toen ik de zekering van de omvormer van fase heb gewisseld heb ik die voor de zekerheid ook op de omvormer afgezet.
Ik zou ze beiden uitschakelen.

Terug
Bovenaan