Zonnepanelen Topic

Bij SMA kan je wel instellen hoeveel die maximaal mag injecteren in het net als je de home manager hebt. Ik zou teveel aan omvormers zetten en die dan softwarematig beperken.

Daarnaast zoveel mogelijk proberen slim te sturen (in uw geval warmtepomp, zwembad en EV)
Dat zou een goeie oplossing zijn moest Fluvius daar ook mee instemmen. Meer helaas houden ze geen rekening met het software matig beperken van de injectie. De totale capaciteit van de omvormers mag dus niet de 10 kVa overschrijden wil je als gewone consument gezien worden.

slim sturen van de EV is al voorzien. Binnen een week of 2 is mijn SMA ev charger geplaatst samen met een Sunny Home manager 2.0 voor de sturing van de overschot.

Helaas is mijn LG warmtepomp niet compatibel met heel dat systeem. Had ik dat geweten, ik had misschien toch beter een pomp gepakt die in hun lijstje stond. Maar ja, vijgen na pasen zeker? Rekening mee houden als ze ooit de geest geeft. Langs de andere kant is die LG Therma wel Smartgrid ready, mss es kijken wat daar nog van winst te halen valt.

Maar mag dat wel, je moet elke omvormer aangeven bij Fluvius, dus zij gaan dan de som maken van de omvormers, ongeacht of ik een limiet qua injectie instel.
Ik weet hoeveel uw warmtepomp draait, maar vanaf het eerste straaltje zon slaat die van ons al af. Die draait alleen maar als er geen zon is en vooral 's nachts.

Ik weet hoeveel uw warmtepomp draait, maar vanaf het eerste straaltje zon slaat die van ons al af. Die draait alleen maar als er geen zon is en vooral 's nachts.

Helaas, in de winter zitten wij in een donker huis dat amper opwarmt door de zon. De huizen aan de overkant blokkeren het grootste gedeelte van de invallende zon. Het dak profiteert er wel van, als de zon schijnt hebben we wel opbrengst, maar geen directe warmte van het licht door de ramen.

Om een voorbeeld te geven van een sombere (koude) maand januari:

VHIqoKT.png

en de bijhorende zonne opbrengsten. Als ik die al x3 kan doen door die extra panelen ga ik al veel verbruik kunnen coveren. Januari heb ik 1199 kwh verbruikt, zonder een EV te laden, en zonder die zwembadwarmtepomp. Puur de LG warmtepomp van de woning + dagelijks verbruik (koken ed)

0BQjS1j.png

Zaterdag 20 januari heb ik bv 82 kw van het net genomen, en is er 7,27 opgewekt dat direct verbruikt is. Da's een totaal van bijna 90kw op 1 dag. Puur verwarmen (defrosts met die sneeuwval, gelukkig was de sneeuw van de dag ervoor (of 2dagen ervoor) al van de panelen, of ik had 0 opwek gehad)

Gelukkig komen dat soort dagen nog amper voor :laugh:

lemfKJ5.png

Zaterdag 20 januari heb ik bv 82 kw van het net genomen, en is er 7,27 opgewekt dat direct verbruikt is. Da's een totaal van bijna 90kw op 1 dag. Puur verwarmen (defrosts met die sneeuwval, gelukkig was de sneeuw van de dag ervoor (of 2dagen ervoor) al van de panelen, of ik had 0 opwek gehad)

Gelukkig komen dat soort dagen nog amper voor :laugh:
Dat zijn ferme verbruiken. Uw zwembad verwarming stond nog op zeker? :p
Dit was 20 januari bij ons. Toen heeft de warmtepomp wel overdag gedraaid gezien de extreme kou, maar minder hard als 's nachts.
Tussen 21h en 24h heb ik 6.5kWh in de wagen gestoken.

QMCxCvT.png

Nee helaas, die warmtepomp is losgekoppeld in het winterseizoen. Enkel interne pomp circulatie tussen bepaalde uren en als de temperatuur van het water beneden de 5 graden gaat. Maar dan nog, die pomp trekt op dat middel vermogen 500w, dat kan die meerwaarde niet verklaren.

Dit is een beeld uit de zomer:

een bewolkte vs een zonnige dag, die 17kw warmtepomp van het zwembad trekt best wat stroom. Ik zie in mijn geval nog altijd een rendabele terugverdiendtijd van een batterijsysteem, zowel winter als zomer.

I9pCCtR.png

sOdqVtk.png

Dit was 20 januari bij ons. Toen heeft de warmtepomp wel overdag gedraaid gezien de extreme kou, maar minder hard als 's nachts.
Tussen 21h en 24h heb ik 6.5kWh in de wagen gestoken.

QMCxCvT.png

Off-topic maar hoe meet jij exact je waterverbruik? Welke sensors gebruik je in HA?

Hier is het ook een grote dakrenovatie die eraan komt en probeer me een weg te banen in de ultieme zonnepaneel setup.

Ik had hier al even gekeken naar men verbruik:
- Januari 1000kwh
- Februari 1200kwh

Is puur elektriciteit, verwarmen gebeurt hier voorlopig nog fossiel.
Heb grote dakoppervlakte maar is blijkbaar wel wat gedoe als je omvormers boven de 10Kwh zou willen?
Of je verliest alvast wat voordelen.

Off-topic maar hoe meet jij exact je waterverbruik? Welke sensors gebruik je in HA?

Hier is het ook een grote dakrenovatie die eraan komt en probeer me een weg te banen in de ultieme zonnepaneel setup.

- Januari 1000kwh
- Februari 1200kwh

Heb grote dakoppervlakte maar is blijkbaar wel wat gedoe als je omvormers boven de 10Kwh zou willen?

Hallo, 1200kwh verbruik per maand zonder warmtepomp? 😲

- Januari 1000kwh
- Februari 1200kwh

Deze watermeter is het: https://www.homewizard.com/watermeter/
Ik zou overdimensioneren in uw geval. Van wat is dat hoge verbruik? Is dat ook in de zomer het geval? En overdag of 's nachts?

Sommige omvormers kunnen ook een batterij laden aan bv 10kW en dan nog een 10kW op het net dumpen. Dan gebruik je wel uw volle capaciteit (tot als de batterij vol is natuurlijk). En een batterij moet ten eerste economisch rendabel zijn natuurlijk.

Hallo, 1200kwh verbruik per maand zonder warmtepomp? 😲
Nog geen zwembad, geen warmtepomp.

Af en toe laadt men vrouw is haar EV en zal wel impact hebben maar ik ben een grootverbruiker zonder twijfel.
Alleen al men netwerkapparatuur, NASjes, camera's en accesspoints verbruiken constant 420Watt. Loopt hier wel op :)

Ik heb een offerte gekregen voor het plaatsen van zonnepannelen.
8 x JA Solar 435Wp
Hybride omvormer Sungrow SH5.0RS

Totale prijs 5200€
1.41 €/Wp

Terugverdientijd 6 jaar en 7 maanden, wat mij zeer optimistisch lijkt?
Mijn verbruik ligt rond 2800 kWh per jaar met een dag/nacht teller die ongeveer gelijk loopt.

Volgens de verkoper gebruiken ze alleen goed materiaal (geen Huawei bvb)

Wat vinden jullie hier van?

Lijkt mij met de huidige prijzen toch eerder aan de dure kant.
Terugverdientijd mag je met een injectie van 7,5c/kWh (ecopower) of nog een pak minder (bij zowat alle andere leveranciers) ook op uw buik schrijven. Of zou moeten zijn dat je volledig zelfverbruik kan doen maar aangezien er geen batterij bij zit zal dat zeker niet zijn.

Vraag die mannen ook eens achter een studie waaruit blijkt dat die Huawei omvormers brol zijn.

Leuk dat ze enkel goed materiaal gebruiken, maar dan is het gebruik van een Sungrow omvormer ipv Huawei toch een hilarisch voorbeeld. Huawei omvormers zijn prima, enkel hun software is wat brak.
Je kan weinig zeggen over die offerte, is het plat dak of hellend, is het dak goed bereikbaar, hoe is het kabeltraject naar de zekeringkast etc

Hij kwam af met een foto van een uitgebrande Huawei die ze 'een stroomstoot' hadden gegeven in een test omgeving.
Ook het feit dat ze die in de US niet meer gebruiken en nu dumpen op de Europese markt.
Fin bon nen hele uitleg.

Het is een hellend dak, 8% en voor de rest vrij simpel te leggen.

Zijn die JA Solar en Sungrow goede merken?
Ik volg dit topic wel een beetje en ik zie die weinig terugkomen.

Ik heb een offerte gekregen voor het plaatsen van zonnepannelen.
8 x JA Solar 435Wp
Hybride omvormer Sungrow SH5.0RS

Totale prijs 5200€
1.41 €/Wp

Terugverdientijd 6 jaar en 7 maanden, wat mij zeer optimistisch lijkt?
Mijn verbruik ligt rond 2800 kWh per jaar met een dag/nacht teller die ongeveer gelijk loopt.

Volgens de verkoper gebruiken ze alleen goed materiaal (geen Huawei bvb)

Wat vinden jullie hier van?

Terugverdientijd van minstens een jaar of 10 lijkt me eerder realistisch met die prijs:
- Pak dat je 45% van je verbruik uit je zonnepanelen haalt ~ 1250 kWh zelf verbruikt en de rest geïnjecteerd
- Met de V-test geeft dat bij 1 van de goedkopere leveranciers/contracten (Luminus Basicflex) een geschatte daling van €753 naar €484 per jaar = €270 bespaard
- Nog eens ~€50 injectie erbij (zou bij Ecopower wel hoger liggen, eerder ~€110)
= €320 - 380 per jaar, stijgt misschien nog 2% per jaar (indexatie energieprijzen maar aan de andere kant ook licht dalende opbrengst van je panelen na X aantal jaar)
= 12 - 14 jaar terugverdientijd
Kan nog wat beter worden als je wat meer zelf verbruikt, als de elektriciteitsprijzen meer stijgen of als je bv. binnen minder dan 10 jaar een elektrische auto hebt die je overdag regelmatig kan opladen.
Nog een extra opmerking: met terugverdientijd van minstens 10 jaar, is de kans wel reëel dat je je omvormer moet vervangen tijdens of net na die terugverdientijd = nog eens 2-3 jaar langere terugverdientijd.

Kan je niet zien welke aannames ze gedaan hebben voor hun berekening van terugverdientijd? Bij veel offertes kon ik gewoon zien dat ze rekenden met te hoge elektriciteitsprijzen en te hoge injectietarieven uit vorige jaren...

Terugverdientijd van minstens een jaar of 10 lijkt me eerder realistisch met die prijs:
- Pak dat je 45% van je verbruik uit je zonnepanelen haalt ~ 1250 kWh zelf verbruikt en de rest geïnjecteerd
- Met de V-test geeft dat bij 1 van de goedkopere leveranciers/contracten (Luminus Basicflex) een geschatte daling van €753 naar €484 per jaar = €270 bespaard
- Nog eens ~€50 injectie erbij (zou bij Ecopower wel hoger liggen, eerder ~€110)
= €320 - 380 per jaar, stijgt misschien nog 2% per jaar (indexatie energieprijzen maar aan de andere kant ook licht dalende opbrengst van je panelen na X aantal jaar)
= 12 - 14 jaar terugverdientijd
Kan nog wat beter worden als je wat meer zelf verbruikt, als de elektriciteitsprijzen meer stijgen of als je bv. binnen minder dan 10 jaar een elektrische auto hebt die je overdag regelmatig kan opladen.
Nog een extra opmerking: met terugverdientijd van minstens 10 jaar, is de kans wel reëel dat je je omvormer moet vervangen tijdens of net na die terugverdientijd = nog eens 2-3 jaar langere terugverdientijd.

Kan je niet zien welke aannames ze gedaan hebben voor hun berekening van terugverdientijd? Bij veel offertes kon ik gewoon zien dat ze rekenden met te hoge elektriciteitsprijzen en te hoge injectietarieven uit vorige jaren...

Merci voor deze uitgebreid berekening, ik verwacht dat eigenlijk toch ook van de firma zelf.

In de offerte staan geen details. Ze gebruiken de software SolarMonkey en je krijgt daar gewoon een printout van.
Proficiat, op 6j en 7m is uw installatie terugbetaald...

Merci voor deze uitgebreid berekening, ik verwacht dat eigenlijk toch ook van de firma zelf.

In de offerte staan geen details. Ze gebruiken de software SolarMonkey en je krijgt daar gewoon een printout van.
Proficiat, op 6j en 7m is uw installatie terugbetaald...

Sowieso nooit slecht om voor zo'n bedragen ook bij een 2-tal andere installateurs een offerte te vragen, misschien geven die meer detail en/of een betere prijs voor gelijkaardige kwaliteit.

Terug
Bovenaan