+ injectievergoedingen krijg je enkel voor installaties van max 10 kVa
Luminus dokt precies wel
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
+ injectievergoedingen krijg je enkel voor installaties van max 10 kVa
Heel lastig om te discussiëren zo hoor. De wereld is complexer dan het online formuliertje van een energieleverancier.
I'm out.
Ook niet helemaal waar, injectievergoeding zonder BTW-plicht krijg je enkel tot 10 kVA. Erboven is er ook wel nog een injectievergoeding.

Ook niet helemaal waar, injectievergoeding zonder BTW-plicht krijg je enkel tot 10 kVA. Erboven is er ook wel nog een injectievergoeding.
Bij sommige leveranciers wel, bij anderen niet. Als je al particulier nog keuze vrijheid wil, is het best om niet boven de 10kVA te gaan.Ah is dat zo? Energiebesluit voorziet toch dat leveranciers enkel terugleveringscontracten moeten aanbieden tot max 10 kVa? Staat de regeling voor + 10 kVa ergens anders?
Doet gij er eigenlijk om? Elektriciteit die opgewekt wordt door uw professioneel betaalde installatie maar privé gebruikt wordt, is uiteraard een belastbaar voordeel waar je VAA op betaalt.Als ik het goed begrijp wat ik op dat zonnestraalforum allemaal lees dan kan ik mijn hele uitbreiding van zonnepanelen gaan aankopen op mijn vennootschap, de btw op de installatie recupereren, en al wat ik moet doen is hetgeen ik injecteer aangeven als inkomsten.
Kan ik PERFECT mee leven![]()
Eigenlijk is er dus in praktijk niets veranderd, behalve dat er tussen 10-25 kVA geen netstudie meer nodig is, maar het automatisch wordt toegestaan. Dat een particulier 20 kVA legde was vroeger ook al mogelijk (na goedkeuring), de situatie bij de energieleveranciers & BTW is hetzelfde gebleven.Bij sommige leveranciers wel, bij anderen niet. Als je al particulier nog keuze vrijheid wil, is het best om niet boven de 10kVA te gaan.
Voorlopig he. Misschien trekken de leveranciers ook wel de limiet op naar 25kva, maar das nog af te wachten
Doet gij er eigenlijk om? Elektriciteit die opgewekt wordt door uw professioneel betaalde installatie maar privé gebruikt wordt, is uiteraard een belastbaar voordeel waar je VAA op betaalt.
Misschien moet je dan wat meer verduidelijkenHeel lastig om te discussiëren zo hoor. De wereld is complexer dan het online formuliertje van een energieleverancier.
I'm out.
De verandering van 25 kVa is enkel betreffende de installatie voorwaarden om aanzien te worden als 'grootschalige productie installatie' en de netstudie die dus wegvalt. De fiscale regels blijven nog steeds afgeklopt op 10 kVa als 'drempel'.Dus wat is het nu? Mag het of niet?
Wat moet ik doen met de productie boven de 10000? boeken als bedrijfswinst?
De verandering van 25 kVa is enkel betreffende de installatie voorwaarden om aanzien te worden als 'grootschalige productie installatie' en de netstudie die dus wegvalt. De fiscale regels blijven nog steeds afgeklopt op 10 kVa als 'drempel'.
Als u normale particulier een installatie boven de 10 kVa hebt zal dat inkomen een belastbaar diverse inkomst zijn, eronder wordt aanzien als normale beheer van het privévermogen. Men zal ook btw-plichtige worden met alle bijhorende verplichtingen indien de drempel van 10 kVa overschreden is. (De injectievergoeding volgt hetzelfde.) Opgelet het is een drempel! Als je over de 10 kVa gaat zal je voor de volledige vergoedingen belast worden en niet over de surplus boven de 10 kVa.
In principe zou je voor de inkomstenbelasting de drempel van 10 kVa nog kunnen beargumenteren als uw installatie binnen uw normaal privé gebruik hoger dan 10 kVa zou vallen. Als uw installatie uw normaal privé verbruik overschrijdt zal u dit argument niet kunnen gebruiken en gaat u zich enkel kunnen beroepen op de 10 kVa grens die algemeen aanvaard wordt door de administratie. Voor de BTW echter is het een harde drempel, meer dan 10 kVa = BTW plichtig. (Men kan wel btw-vrijstellingsregeling van <25K omzet gebruiken indien mogelijk.)
Wanneer de installatie volledig of gedeeltelijk gebruikt wordt voor beroepsdoeleinden zal voor het beroepsgedeelte de vergoedingen aanzien worden als een beroepsinkomen.
Ik zou u gewoon op 10kVa begrenzen, maar ge moogt daar gerust 20kWp aan panelen op gooien als dat een deftige omvormer is die je 200-300% mag overdimensioneren. Dat die in de zomer aftopt is meestal zo erg niet. Met 10kW kom je al een heel eind. Het is vooral op de mindere dagen en het tussen seizoen dat je ook nog veel opbrengst wil.Hier heb ik iets aan zie. Bedankt!
Ik heb een totaal jaarverbruik van bijna 15000kWh, waarvan ik nu een derde kan coveren met mijn huidige installatie. Daarmee dat ik zou willen optimaliseren en volgens mijn beschikbare dakoppervlakte kom ik via de Sunny Design van SMA continue uit op minimaal 10,8 kwh aan omvormers. Als het maar 0,8 meer is zal ik wel een babbel met de administratie kunnen doen dan met mijn bewezen verbruik. En ik ben dan nog schappelijk geweest qua leggen van panelen want je hoort vaak dat je met de digitale teller 1,5x je jaarverbruik moet leggen om zeker te zijn. Das 22,5kwp aan panelen.
Die weedplantages zuipen stroom jong.
Die 10k limiet zal dan 1 van de jaren toch wss opgetrokken worden want met de opkomst van de EV en warmtepomp en airco's zit je in no time boven dat cijfer.
Ik zou u gewoon op 10kVa begrenzen, maar ge moogt daar gerust 20kWp aan panelen op gooien als dat een deftige omvormer is die je 200-300% mag overdimensioneren. Dat die in de zomer aftopt is meestal zo erg niet. Met 10kW kom je al een heel eind. Het is vooral op de mindere dagen en het tussen seizoen dat je ook nog veel opbrengst wil.
Die 0.8kVa gaat niet zoveel verschil maken. Enkel op top dagen waarbij je het wellicht niet nodig hebt.
Ik dacht hier eens gelezen hebben van een installateur dat er SMA's zijn die 300% aankunnen.Omvormers die 300% mogen? Welke zijn dat?
SMA laat maar 200 toe.
Ik dacht hier eens gelezen hebben van een installateur dat er SMA's zijn die 300% aankunnen.
Maar zelfs met 20000kWp op een 10kVa omvormer ga je al een stuk verder komen denk ik dan met uw huidige setup.
Bij SMA kan je wel instellen hoeveel die maximaal mag injecteren in het net als je de home manager hebt. Ik zou teveel aan omvormers zetten en die dan softwarematig beperken.Omvormers die 300% mogen? Welke zijn dat?
SMA laat maar 200 toe.
Ik heb nu 9 panelen van 415w en plaats voor nog een 10e paneel (ze hadden op basis van Google Earth 9 berekend, maar op dag van installatie kwamen ze er op uit dat er nog plaats is voor een 10e, maar toen hebben ze er geen 10e gelegd...).
Omvormer van 3000kW. De moeite om nog een 10e paneel te laten installeren (à 357 euro keuring incl) of niet?
Bij SMA kan je wel instellen hoeveel die maximaal mag injecteren in het net als je de home manager hebt. Ik zou teveel aan omvormers zetten en die dan softwarematig beperken.
Daarnaast zoveel mogelijk proberen slim te sturen (in uw geval warmtepomp, zwembad en EV)
Helaas is de regel van de netbeheerder dat injecteerbaar vermogen beperkt moet zijn door de capaciteit van de omvormer en niet softwarematig mag zijn.Bij SMA kan je wel instellen hoeveel die maximaal mag injecteren in het net als je de home manager hebt. Ik zou teveel aan omvormers zetten en die dan softwarematig beperken.
Daarnaast zoveel mogelijk proberen slim te sturen (in uw geval warmtepomp, zwembad en EV)