Zonnepanelen Topic

Ik ben aan het bouwen met een sleutel op de deur firma.

In het lastenboek staat een SMA sunny boy SB3.0-1AV-41, op de planning die ik gisteren kreeg zie ik "installatie Huawai omvormer" staan. Hier heb ik navraag over gedaan en ik krijg volgende respons, houdt dit steek?

We zijn recent overgestapt op hybride Huawei omvormers gezien deze compatibel zijn met een thuisbatterij en een stuk gebruiksvriendelijker zijn naar toekomstig energiemanagement toe dan de SMA versie.

Ik ben aan het bouwen met een sleutel op de deur firma.

In het lastenboek staat een SMA sunny boy SB3.0-1AV-41, op de planning die ik gisteren kreeg zie ik "installatie Huawai omvormer" staan. Hier heb ik navraag over gedaan en ik krijg volgende respons, houdt dit steek?
Heb je drie fase aansluiting? Dan zou ik niet de sunny boy nemen, maar de tripower.
Wil je SMA alternatief dan neem je SMA home energy meter 2.0 met omvormer tripower smart energy. Dan heb je Europese variant van Huawei. Die goed werkt en u echt gaat vertellen hoeveel je verbruikt. Dankzij de energy meter.

Hier mijn eerste volledige maand opbrengst:

16 x 435Wp Jinko Solar N-type = 6 960Wp
Huawei SUN2000-8KTL-M1 omvormer

8 panelen O-ZO voormiddag
8 panelen W-NW namiddag

*edit*
Panelen hebben ook 3 dagen onder een sneeuwpak verscholen gelegen (17/1 tot 19/1)
Uit nieuwsgierigheid (ouders hebben dak op zw en no, nu enkel panelen op zw maar warmtepomp dus mss kan no ook zinnig zijn), kan je ajb een voorbeeld geven van een typisch verloop doorheen een dag?

Heb je drie fase aansluiting? Dan zou ik niet de sunny boy nemen, maar de tripower.
Wil je SMA alternatief dan neem je SMA home energy meter 2.0 met omvormer tripower smart energy. Dan heb je Europese variant van Huawei. Die goed werkt en u echt gaat vertellen hoeveel je verbruikt. Dankzij de energy meter.
De installatie wordt gezet als onderdeel van een SOD bouw. Die bieden gewoon het minimum aantal zonnepanelen aan om ok te zijn voor het epb-verslag, gepaard met de goedkoopste omvormer.

De installatie wordt gezet als onderdeel van een SOD bouw. Die bieden gewoon het minimum aantal zonnepanelen aan om ok te zijn voor het epb-verslag, gepaard met de goedkoopste omvormer.
In onze SOD staat er nochtans ook een SMA hoor, standaard in hun lastenboek. Het is niet overal minimum minimorum.
Dat gezegd zijnde, als je geen probleem hebt met Huawei: die.SODs willen liefst zo standaard mogelijk werken en dan is het voor hen makkelijker wat extra panelen te leggen dan volledig andere producten te gaan bestellen. Dat kost hen wellicht al meer in administratie dan een zonnepaneeltje of twee.. Dus je kan ook akkoord gaan met de Huawei op voorwaarde dat ze wat extra panelen leggen, ergens een win-win proberen zoeken? @langun
Edit: concreet, bereken prijs verschil van de omvormers en hoe veel zonnepanelen dat waard is, en klets er twee bij (kost hen <200 euro) voor hun administratie kost die ze besparen. Dus als het prijsverschil in omvormers 2 zonnepanelen equivalent is, vraag er vier extra in ruil voor de goedkopere omvormer. Als ze niet toehappen, blijft dan de SMA vragen. Kans dat ze plooien en Andes heb je wat je sowieso ging krijgen.

Laatst bewerkt:
Uit nieuwsgierigheid (ouders hebben dak op zw en no, nu enkel panelen op zw maar warmtepomp dus mss kan no ook zinnig zijn), kan je ajb een voorbeeld geven van een typisch verloop doorheen een dag?
Wat ik heb is O-ZO en namiddag W-NW.
Wat ik merk is dat tijdens de wintermaanden de panelen namiddag gedeeltelijk in de schaduw verdwijnen van de woning (huis is een L-vorm), dus ik weet niet of ik je een correct en typisch verloop van deze opstelling kan geven.

Hier is 08/03 met mijn hoogste opbrengst tot nu toe:

Zijn de zp prijzen nu echt zo laag geworden zoals men breed in de media beschrijft? Een momentje om mijn oude zp te vervangen? Ging anders wachten tot mijn omvormer kapot zou gaan. 8 jaar oud, 5 panelen. Zou wat meer willen en beter. Wel beperkte dakopp gezien rijwoning. Mss 8 panelen ofzo.

Ja, ik zou nu zeker een aantal offertes opvragen om die piste te bekijken. Die oude installatie geraak je tweedehands misschien nog kwijt om de kosten wat te dempen.

Ja dat is verhoogd van 10 naar 25. Maar in de praktijk heb je er weinig aan, want boven de 10 kVA ben je BTW-plichtig/commercieel actief + val je in een andere categorie van energiecontract.

Ja dat is verhoogd van 10 naar 25. Maar in de praktijk heb je er weinig aan, want boven de 10 kVA ben je BTW-plichtig/commercieel actief + val je in een andere categorie van energiecontract.

Nee, dat is net hetgene die veranderd is.
Hier op dit forum maken ze er precies al goed gebruik van. Het is precies ook voor particulieren opgetrokken naar 25.

Vreg V test is wel nog niet up to date als ik 11kW aan omvormers ingeef.

Het vermogen van de omvormer(s) mag maximaal 10 kW zijn. Heb je meer dan 10 kW en zoek je een terugleveringscontract? Dat kan niet via de V-test®. Contacteer jouw leverancier.

Luminus website maakt er geen probleem van als ik 11kW aan omvormers ingeef. Ik mag perfect op Basicfix blijven.

Nee, dat is net hetgene die veranderd is.
Hier op dit forum maken ze er precies al goed gebruik van. Het is precies ook voor particulieren opgetrokken naar 25.
Je leest mijn bericht foutief. Fluvius heeft de technische limiet voor particulieren opgetrokken van 10 naar 25, maar er zijn nog meer factoren die spelen: energieleveranciers en BTW/inkomstenbelasting.

Je leest mijn bericht foutief. Fluvius heeft de technische limiet voor particulieren opgetrokken van 10 naar 25, maar er zijn nog meer factoren die spelen: energieleveranciers en BTW/inkomstenbelasting.

Luminus maakt er geen spel van dat ik als particulier mijn contract aanpas naar een 11kW omvormer.

Terug
Bovenaan