Zonnepanelen Topic

Wij hebben een nieuwbouwwoning met ZO-NW oriëntatie. Verwarming met warmtepomp.

Zouden een installatie van 6 kwp leggen. Is het zinvol ook enkele panelen op nie NW kant te leggen voor de avondzon? Of is die opbrengst te verwaarlozen?
Hangt vooral af van de hellingshoek.
1709145469716.png

Op een plat dak maakt het niet uit.

Gvqvu4V.png

De maand is om en ik sta op beyondgaming/solar op positie 1 (van 1) :oi22:
That being said, all things considered best tevreden met het resultaat voor de toch wel zéér matig aantal zonuren en aantal regendagen deze maand. Volgens pvcalc had er met de setup op een gemiddelde maand een 251tal kWh moeten uit komen.
De lage zonnestand van in december en januari (met de nodige schaduw van iets te hoge dakrand) speelt alleszins al een pak minder op ons plat dak.

Mijn ouders overwegen om ook zonnepanelen te leggen. Beiden in pensioen, dus verbruiken over heel de dag door. Geen EV, ook niet snel van plan om eentje te kopen. Ook geen warmtepomp oid - gewoon de traditonele verbruikers, want traditioneel huis uit de jaren 80 met 3600 kwh verbruik. De zonnepanelenaanbieders struikelen bijna over mekaar om giga installaties te komen aanbieden (10KvA met 10kw batterij etc)... lijkt me toch allemaal wat overkill.
Hun dak is weliswaar giga groot, volledig zuid gericht en geen schaduw, maar hun verbruik is relatief beperkt imo. Wat zouden jullie aanraden qua hoeveelheid, zodat het rendement op hun investering wat ok blijft?

Mijn ouders overwegen om ook zonnepanelen te leggen. Beiden in pensioen, dus verbruiken over heel de dag door. Geen EV, ook niet snel van plan om eentje te kopen. Ook geen warmtepomp oid - gewoon de traditonele verbruikers, want traditioneel huis uit de jaren 80 met 3600 kwh verbruik. De zonnepanelenaanbieders struikelen bijna over mekaar om giga installaties te komen aanbieden (10KvA met 10kw batterij etc)... lijkt me toch allemaal wat overkill.
Hun dak is weliswaar giga groot, volledig zuid gericht en geen schaduw, maar hun verbruik is relatief beperkt imo. Wat zouden jullie aanraden qua hoeveelheid, zodat het rendement op hun investering wat ok blijft?

1) Een thuisbatterij lijkt me in hun geval geen rendabele investering, met in verhouding nog iets meer verbruik tijdens de dag dan de "gemiddelde" consument bij wie de terugverdientijd voor een batterij al twijfelachtig is (in de meeste gevallen >10 jaar wat langer is dan de garantieperiode bij de meeste merken/leveranciers, en tegen dan is de capaciteit van die batterij ook al serieus gedaald; binnen 10 jaar is de kans ook groter dat je ouders toch met een EV zullen rijden)

2) 10 kVA lijkt me inderdaad overkill, zeker met zuid-gerichte panelen krijg je vooral veel extra injectie tijdens de zonnige maanden wat niet rendabel is... Qua grootte-orde zou ik denken dat je 40 à 50% van je elektriciteitsverbruik kan afdekken met ongeveer 5 kWP - is de vuistregel ook niet van ongeveer even veel kWP te leggen als je jaarverbruik?
Je zou kunnen overwegen van meer te leggen met het oog op een EV binnen 5 jaar, maar dan leveren die extra panelen de eerste 5 jaar vrij weinig op...

1. Anticiperen op toekomstige extra E-verbruik:

- Zijn uw ouders van plan ooit een EV aan te schaffen?

- Zijn uw ouders van plan op middellange termijn te investeren in een warmtepomp? Er bestaat vanaf 2025 al een verbod op nieuwe gasketels bij bouwprojecten, een verbod op stookolieketels bestaat al. Het is aannemelijk dat een verbod op nieuwe gasketels er komt. Alleen de timing is volgens mij nog niet definitief? (in NL en DE is het er al. Niet ondenkbaar dat BE op een bepaald moment aankondigt dat ze volgen vanaf 2030 bv).
De kans dat wanneer de gasketel stuk gaat, die niet meer mag vervangen worden door een nieuwe gasketel is reëel. Dan komt die WP er sowieso.

2. Steek het in een excel en reken het uit

Kijk in een jaar wat je verbruik nu is, bekijk wat een PV-installatie theoretisch oplevert in een jaar en veronderstel bv 25 of 30% zelfconsumptie. Die zelfconsumptie is een voordeel tegen "afnametarief - injectietarief", de overschot is een voordeel tegen injectietarief.
Zet 15 rijen onder elkaar met in de eerste rij uw investering en daaronder de jaarlijkse winsten en laat de XIRR functie van excel er op los: zie daar het jaarlijks rendement van uw investering.
Vind je dat genoeg of had je het geld liever ergens anders in geïnvesteerd dat meer opbrengt? Een staatsbon brengt ook een dikke 2% op bij wijze van spreken.

Herhaal de oefening voor andere scenario's met meer verbruik (wanneer die EV op de oprit staat, wanneer die WP er zou zijn, ...)

Vroeger was de maximale installatie een no-brainer omdat de injectietarieven best ok waren. Nu is dat 5 of 6c per kwh en brengt overdimensionering u dus een pak minder op. Je moet het dus gewoon uitrekenen.

3. De batterij

Een batterij gaat u enkel opleveren als je het verbruik niet kan (of wil) afstemmen op de momenten met de grootste zonne-opbrengsten. Als je er door gedrag in slaagt uw zelfconsumptie serieus naar omhoog te brengen dan heb je de batterij niet nodig. Gaan uw ouders er altijd overdag op uittrekken naar de ardennen voor een wandelingske en wordt de EV om 18u 's avonds altijd weer ingeplugd, dan wel.

Vraagje, wij hebben sinds 2 maanden zonnepanelen en dus op dit moment een terugdraaiende teller.

Nu vraag ik me af hoe mijn energieleverancier berekent hoeveel energie ik verbruik. Geef ik de stand op contracteinde door van mijn meter of berekenen ze op basis van data die ze automatisch doorkrijgen? Eigenlijk wil ik gewoon weten indien ik al wat geld verdien aan mijn zonnepanelen zonder de digitale meter.

Vraagje, wij hebben sinds 2 maanden zonnepanelen en dus op dit moment een terugdraaiende teller.

Nu vraag ik me af hoe mijn energieleverancier berekent hoeveel energie ik verbruik. Geef ik de stand op contracteinde door van mijn meter of berekenen ze op basis van data die ze automatisch doorkrijgen? Eigenlijk wil ik gewoon weten indien ik al wat geld verdien aan mijn zonnepanelen zonder de digitale meter.

Terugdraaiende teller = analoog, dus krijgt je energieleverancier toch geen automatische data door?

Zolang je teller terugdraait (ik veronderstel niet onder de laatst doorgegeven meterstand uit komt), zou ik verwachten dat je meer aan je zonnepanelen verdient dan met een digitale meter omdat je nu je volledig elektrisch verbruik compenseert; met een digitale meter krijg je peanuts voor injectie en betaal je nog altijd het volle tarief voor alle stroom die je van het net haalt.

Hangt ook af hoe groot uw installatie is en dergelijke. Dus is moeilijk om het met elkaar te vergelijken of je "goed bezig bent".

Hier werkt thuis alles op elektriciteit (L/W warmtepomp), auto's zijn geen EV's.
Maand februari tot nu toe kom ik uit op het volgende.
-Zelfvoorzienend: 34%
-Zelf verbruik: 52%
-Verbruik opgedeeld: Warmtepomp=178,6Kwh + Woning= 217,7Kwh.

Feburaur.jpg

Is dat de app van je omvormer die je gebruikt of een soort dongle om aan je digitale meter te koppelen?

Terugdraaiende teller = analoog, dus krijgt je energieleverancier toch geen automatische data door?

Zolang je teller terugdraait (ik veronderstel niet onder de laatst doorgegeven meterstand uit komt), zou ik verwachten dat je meer aan je zonnepanelen verdient dan met een digitale meter omdat je nu je volledig elektrisch verbruik compenseert; met een digitale meter krijg je peanuts voor injectie en betaal je nog altijd het volle tarief voor alle stroom die je van het net haalt.
Dus de leverancier baseert zijn factuur dan enkel op data die de gebruiker zelf doorgeeft ? Ben verhuisd dus niet zo vertrouwd met de gang van zaken

Dus de leverancier baseert zijn factuur dan enkel op data die de gebruiker zelf doorgeeft ? Ben verhuisd dus niet zo vertrouwd met de gang van zaken

Bij een analoge meter wel, ze hebben geen andere cijfers om zich op te baseren. Er is wel een meterstand-opname op het moment dat je analoge meter door een digitale vervangen wordt.

Is dat de app van je omvormer die je gebruikt of een soort dongle om aan je digitale meter te koppelen?
Wat je ziet is van Loxone.

Ik laat Loxone via het netwerk de gegevens van de omvormer en digitale meter uitlezen.

Bij een analoge meter wel, ze hebben geen andere cijfers om zich op te baseren. Er is wel een meterstand-opname op het moment dat je analoge meter door een digitale vervangen wordt.
Merci, andere vraag.

Vroeger was de incentive naar het vragen van een digitale meter de premie.

Nu die premie is weggevallen, is het eigenlijk nog verplicht om een digitale meter proactief aan te vragen ? Online kan ik enkel vinden dat het verboden is om de meter te weigeren maar dit is nu een nieuwe situatie.

Merci, andere vraag.

Vroeger was de incentive naar het vragen van een digitale meter de premie.

Nu die premie is weggevallen, is het eigenlijk nog verplicht om een digitale meter proactief aan te vragen ? Online kan ik enkel vinden dat het verboden is om de meter te weigeren maar dit is nu een nieuwe situatie.

Bij mijn weten niet verplicht om aan te vragen. Je bent wel verplicht je zonnepanelen aan te melden, en dat is vaak een trigger voor Fluvius om de plaatsing van een digitale meter in te plannen.

Bij mijn weten niet verplicht om aan te vragen. Je bent wel verplicht je zonnepanelen aan te melden, en dat is vaak een trigger voor Fluvius om de plaatsing van een digitale meter in te plannen.
Ik ben ook pas sinds juli 2023 verhuisd en er staan zonnepannelen + digitale teller. Hoe weet ik of de zonnepannelen zijn aangemeld door de vorige eigenaar ?

Terug
Bovenaan