Zonnepanelen Topic

Hier toch blij dat ons dak vol ligt.
zelfde situatie als bij jullie.

Betalen zo goed als geen elektriciteit desondanks we 10 000 kWh verbruiken (wel niet van het net trekken van het net halen we maar 4000 kWh)
De meerkost van die extra panelen gaat het ook niet zijn. De basiskost van keuring, aanpassing kast, kabels trekken etc is toch al gemaakt.
Merci voor de feedback. De meerkost valt inderdaad best mee, maar uiteindelijk kan je dat van alles zeggen en 5k links en 5k rechts loopt toch stevig op.. ze zaten rond de 12k voor 30 zonnepanelen, 7,5 voor 18.

Scherpe prijzen inderdaad. Hier 26 panelen (O-W), 10KvA omvormer, totaalprijs 9.9K exBTW (inclusief keuring, optimizers en nog iets van slimme sturing icm onze laadpaal). Konden er gerust meer zijn maar omwille van esthetiek gekozen om het dak niet vol te leggen.

Kan je iets duidelijker zijn? Als in -x% minder elektriciteit van het net gehaald of x% van de opgewekte energie zelf gebruikt.

Ik denk dat het meest relevante is x% minder elektriciteit van het net gehaald, ook om de verwachte besparing te berekenen.
% opgewekte energie zelf gebruikt hangt nog veel sterker af van hoe groot je installatie gedimensioneerd is.

@yode92 : veel zal afhangen van je eigen verbruikspatroon, vooral hoeveel verbruik je tijdens de zonne-uren vs. 's avonds, heb je een EV die je overdag als batterij kan gebruiken,...

Mijn zonnepanelen liggen er nog geen volledig jaar, maar zonder rekening te houden met mijn EV verwacht ik rond de 45% minder elektriciteit van het net te halen als ik kijk naar de afgelopen 9 maanden, met 2-3 dagen thuiswerk per week en een gemiddeld verbruiksprofiel denk ik:
- 2000 à 2200 kWh verbruik vóór de zonnepanelen
- 5.8 kWp gelegd (NO - ZO opstelling dus niet ideaal qua opbrengst of naar zelfverbruik 's avonds)

Ik vermoed dat ik niet de enige ben die in een eerder schaduwrijke (in ons geval bosrijke) omgeving woon.
Funest natuurlijk voor de terugverdientijd, maar zijn er toch opties om hier mee om te gaan?
Ik denk aan:
  • Micro omvormers of optimizers
  • Véél panelen leggen met toch een beperkte omvormer capaciteit (omdat je nu eenmaal slechts zelden het volledige vermogen van de panelen haalt, en het hem in deze er vooral om gaat om tijdens het jaar zo veel mogelijk te capteren). Hij deze optie zou je dan in de winter bvb relatief nog iets van opwekking krijgen gezien de bladeren van de bomen zijn, maar anderzijds moet je dan wel rekenen aan een opbrengst die makkelijk maar op een grootte orde 10% van je nominaal ligt
  • Iets anders?
  • Niks doen want er is geen enkele manier om dit enigzins rendabel te krijgen
  • Elders panelen installeren en die laten meetellen (ik meen me te herinneren dat er zo een mogelijkheid bestond)

Ik volg dit af en toe eens op maar zie weinig nieuws voor deze specifieke use case in de industrie...

Ik vermoed dat ik niet de enige ben die in een eerder schaduwrijke (in ons geval bosrijke) omgeving woon.
Funest natuurlijk voor de terugverdientijd, maar zijn er toch opties om hier mee om te gaan?
Ik denk aan:
  • Véél panelen leggen met toch een beperkte omvormer capaciteit (omdat je nu eenmaal slechts zelden het volledige vermogen van de panelen haalt, en het hem in deze er vooral om gaat om tijdens het jaar zo veel mogelijk te capteren). Hij deze optie zou je dan in de winter bvb relatief nog iets van opwekking krijgen gezien de bladeren van de bomen zijn, maar anderzijds moet je dan wel rekenen aan een opbrengst die makkelijk maar op een grootte orde 10% van je nominaal ligt
  • Iets anders?
  • Elders panelen installeren en die laten meetellen (ik meen me te herinneren dat er zo een mogelijkheid bestond)

Ik volg dit af en toe eens op maar zie weinig nieuws voor deze specifieke use case in de industrie...

Gedeeltelijke schaduw kan je idd met micro omvormers of optimizers ondervangen, d.w.z. ze zorgen ervoor dat ze zonnige delen van je zonnepanelen (micro-omvormers) of de panelen die wel in de zon liggen (optimizers), nog hun normale opbrengst leveren.

Maar spreek je over alle panelen die bijna alleen difuus licht krijgen tussen de boombladeren door, dan krijg je een veel lagere opbrengst vergelijkbaar met wat anderen krijgen op bewolkte dagen --> veel langere terugverdientijd. Lijkt me weinig interessant; bij een doorsnee installatie spreek je gemakkelijk over 6-8 jaar terugverdientijd, doe dat gemakkelijk x3 denk ik voor vrij constante schaduw in de lente/zomer en dan betalen die panelen zichzelf met moeite terug voor de garantie afloopt = 0% ROI kort door de bocht. Er zijn wel simulators om de impact van schaduw op zonnepanelen te simuleren, dat zal je sowieso een meer gefundeerd resultaat geven dan mijn inschatting van 3x lagere opbrengst :)

Idem met winter-opbrengst: die ligt in de donkerste 3-4 maanden op ongeveer 25% van de andere maanden, dus dat helpt ook niet echt voor een korte terugverdientijd.

Elders installeren: spreek je dan over energie delen?

Gedeeltelijke schaduw kan je idd met micro omvormers of optimizers ondervangen, d.w.z. ze zorgen ervoor dat ze zonnige delen van je zonnepanelen (micro-omvormers) of de panelen die wel in de zon liggen (optimizers), nog hun normale opbrengst leveren.

Maar spreek je over alle panelen die bijna alleen difuus licht krijgen tussen de boombladeren door, dan krijg je een veel lagere opbrengst vergelijkbaar met wat anderen krijgen op bewolkte dagen --> veel langere terugverdientijd. Lijkt me weinig interessant; bij een doorsnee installatie spreek je gemakkelijk over 6-8 jaar terugverdientijd, doe dat gemakkelijk x3 denk ik voor vrij constante schaduw in de lente/zomer en dan betalen die panelen zichzelf met moeite terug voor de garantie afloopt = 0% ROI kort door de bocht. Er zijn wel simulators om de impact van schaduw op zonnepanelen te simuleren, dat zal je sowieso een meer gefundeerd resultaat geven dan mijn inschatting van 3x lagere opbrengst :)

Idem met winter-opbrengst: die ligt in de donkerste 3-4 maanden op ongeveer 25% van de andere maanden, dus dat helpt ook niet echt voor een korte terugverdientijd.

Elders installeren: spreek je dan over energie delen?
Inderdaad, energie delen of eventueel in de eigen tuin (al geef ik dat laatste weinig slaagkans bij SWMBO).

Rond de 25% in donkere maanden, inderdaad. Ik zie bij mijn ouders (geen schaduw) zelfs iets van een 20 percent in januari vs het maximum in hetzelfde jaar. Zou kunnen opgelost worden door meer panelen maar die komen ook aan een kost natuurlijk... Ik ga het eens becijferen...

Ik denk dat het meest relevante is x% minder elektriciteit van het net gehaald, ook om de verwachte besparing te berekenen.
% opgewekte energie zelf gebruikt hangt nog veel sterker af van hoe groot je installatie gedimensioneerd is.

@yode92 : veel zal afhangen van je eigen verbruikspatroon, vooral hoeveel verbruik je tijdens de zonne-uren vs. 's avonds, heb je een EV die je overdag als batterij kan gebruiken,...

Mijn zonnepanelen liggen er nog geen volledig jaar, maar zonder rekening te houden met mijn EV verwacht ik rond de 45% minder elektriciteit van het net te halen als ik kijk naar de afgelopen 9 maanden, met 2-3 dagen thuiswerk per week en een gemiddeld verbruiksprofiel denk ik:
- 2000 à 2200 kWh verbruik vóór de zonnepanelen
- 5.8 kWp gelegd (NO - ZO opstelling dus niet ideaal qua opbrengst of naar zelfverbruik 's avonds)
Kan je iets duidelijker zijn? Als in -x% minder elektriciteit van het net gehaald of x% van de opgewekte energie zelf gebruikt.
Percentage minder elektriciteit van het net gehaald inderdaad, wat natuurlijk samenhangt met eigen verbruik. Ik wil wat inschatten of we 'goed bezig' zijn. Bijvoorbeeld voor januari was 9% van het verbruik gedekt door PV, deze maand 18%.

Percentage minder elektriciteit van het net gehaald inderdaad, wat natuurlijk samenhangt met eigen verbruik. Ik wil wat inschatten of we 'goed bezig' zijn. Bijvoorbeeld voor januari was 9% van het verbruik gedekt door PV, deze maand 18%.

Moeilijk in te schatten denk ik op basis van 2 maanden met nog lage opbrengst...

Ik kom op 18% in januari en 19% in februari maar dat is inclusief wat ik in de batterij van mijn auto geladen heb (en dat is 65% van mijn totaal verbruik) - dus jullie 18% in februari klinkt alvast goed in vergelijking!
En 9% in januari lijkt me in verhouding wel logisch aangezien de gemiddelde opbrengst van zonne-panelen in januari pakweg 40% lager ligt dan februari.

Dit zijn mijn gegevens berekend uit productie (afgelezen van omvormer), afname en injectie (beide afgelezen van digitale meter) voor het voorbije jaar. Je ziet dat het allemaal nogal schommelt tussen winter en zomer.

Zelfvoorzienendheid = (productie - injectie) / (productie - injectie + afname)
Zelfverbruik = (productie - injectie) / productie

We verwarmen op gas, koken elektrisch (inductie). Rond september zijn we de plugin hybride stelselmatig beginnen opladen (dus ook als de zon niet schijnt), door het slechte weer en korte dagen amper op zonne-energie natuurlijk...
ZelfvoorzienendheidZelfverbruik
jan
15,10%​
14,80%​
feb
20,50%​
9,88%​
maa
43,98%​
24,21%​
apr
51,17%​
17,51%​
mei
56,22%​
14,62%​
jun
70,15%​
19,84%​
jul
54,63%​
14,01%​
aug
48,04%​
13,17%​
sep
46,80%​
18,54%​
okt
25,61%​
23,12%​
nov
14,61%​
24,63%​
dec
13,48%​
47,03%​
jan
18,06%​
22,08%​

Ik denk aan:
  • Iets anders?

Wij hebben eenzelfde bosrijke omgeving. We zijn voor de micro omvormers gegaan.
Er is in sé niet heel veel voor- of nadeel aan één van beide systemen. De keuze is eerder merkafhankelijk naar mijn gevoel.
Wij zijn voor Enphase gegaan (en dus micro omvormer) maar als je liever solaredge wil zit je vast aan optimizers.

Je kan in de solar benchmark hier is kijken naar mijn opbrengst doorheen het jaar:
Er rekening mee houdend dat de moesson gestart is in september en vorige week gestopt is 🌧️.

Terugverdientijd ligt bij ons aan +-7j. Houd er rekening mee dat door de gigantische toename in vraag die ons te wachten staat de prijs van elektriciteit alleen maar omhoog zal gaan. De prijs van u zonnepanelen niet, eens ze liggen betaal je er niets meer voor.

Heb je de zonnekaart al is bekeken aangeboden voor de overheid? Ik moet zeggen dat die mannen hun kaart ongeveer 100% klopt met hetgeen wij nu ervaren.

Houd er rekening mee dat door de gigantische toename in vraag die ons te wachten staat de prijs van elektriciteit alleen maar omhoog zal gaan. De prijs van u zonnepanelen niet, eens ze liggen betaal je er niets meer voor.
[citation-needed]

Dat de prijs lichtjes zal stijgen, sure, maar of dat extremer zou zijn dan anders (i.e. "inflatie"), da's toch wel koffiedik kijken hoor.
Momenteel zijn de prijzen terug pre-crisis niveau. Het is te zeggen, als je de hogere taxatie wegdenkt.

[citation-needed]

Dat de prijs lichtjes zal stijgen, sure, maar of dat extremer zou zijn dan anders (i.e. "inflatie"), da's toch wel koffiedik kijken hoor.
Momenteel zijn de prijzen terug pre-crisis niveau. Het is te zeggen, als je de hogere taxatie wegdenkt.
Misschien wat ambitieus verwoord maar wou inderdaad niet insinueren dat prijzen maal 100 gingen gaan ofzo. Zoals jij aanhaalt, door inflatie is het een zekerheid dat u prijs voor elektriciteit stijgt terwijl de basisprijs van u panelen (eens ze gelegd zijn) hetzelfde blijft.

Tot halverwege november had ik omvormer van 4kW enkel. Vanaf dan 9kW omvormers bij elkaar.
2 EV's en werken vaak thuis & proberen te letten om te laden bij veel zonne opbrengst.
De EV's zijn er gekomen rond juni.
Alles voor juni was met WP en klassiek thuis verbruik.

ZelfvoorzienendheidZelfverbruik
maart
24%​
48%​
april
39%​
40%​
mei
53%​
35%​
juni
45%​
45%​
juli
33%​
51%​
augustus
44%​
70%​
september
39%​
77%​
oktober
21%​
71%​
november
10%​
72%​
december
8%​
84%​
januari
11%​
73%​
februari
24%​
88%​

Hangt ook af hoe groot uw installatie is en dergelijke. Dus is moeilijk om het met elkaar te vergelijken of je "goed bezig bent".

Hier werkt thuis alles op elektriciteit (L/W warmtepomp), auto's zijn geen EV's.
Maand februari tot nu toe kom ik uit op het volgende.
-Zelfvoorzienend: 34%
-Zelf verbruik: 52%
-Verbruik opgedeeld: Warmtepomp=178,6Kwh + Woning= 217,7Kwh.

Feburaur.jpg

Laatst bewerkt:
Wij hebben een nieuwbouwwoning met ZO-NW oriëntatie. Verwarming met warmtepomp.

Zouden een installatie van 6 kwp leggen. Is het zinvol ook enkele panelen op nie NW kant te leggen voor de avondzon? Of is die opbrengst te verwaarlozen?

Terug
Bovenaan