Zonnepanelen Topic

Als de kost van het laden gedragen wordt door je werkgeven, kun je best aan een publieke laadpaal laden en niet aan een privé stopcontact/laadpaal.

Als ze je eigen verbruik terugbetalen. Injecteren aan afname tarieven, er zijn slechtere deals <3

Houdt de fiscus eigenlijk rekening met zonneopbrengsten ivm het thuisladen?
Of is de teller van de laadpaal hoeveel kWh er in de auto gelopen is hetgeen door te facturen is aan werkgever/eigen vennootschap aan éénheidsprijs ongeacht of die kW nu uit de zonnepanelen komt of uit het net?

Als de kost van het laden gedragen wordt door je werkgeven, kun je best aan een publieke laadpaal laden en niet aan een privé stopcontact/laadpaal.
Hoezo?
Doorgaans betaalt de werkgever de laadpaalinstallatie, alsook geeft die het CREG "gemiddelde" tarief (inclusief alle kosten, behalve misschien je specifieke capaciteitstarief), wat doorgaans hoger ligt dan de prijs die je betaalt per kWh die je in de auto steekt.
Enige dat je wat moet op letten is dat je je kwartierpiek niet telkens de hoogte injaagt, maar dan moet je maar een deftige laadpaal (laten) steken die dat kan monitoren.

Of is de teller van de laadpaal hoeveel kWh er in de auto gelopen is hetgeen door te facturen is aan werkgever/eigen vennootschap aan éénheidsprijs ongeacht of die kW nu uit de zonnepanelen komt of uit het net?
Voor zover ik weet niet, waarom zouden ze?
Elektrische energie heeft een bepaalde kost (zie CREG boordtabellen) dus aanvaarden ze dat als prijs/compensatie/...
Zie bvb https://ondernemingsdatabank.indica...g_u_dat_betalen_/VLTAPSAR_EU29080701/1/topArt

Bedankt voor de feedback!
In verband met de EV:
De kost van het laden wordt gedragen door de werkgever. In het geval dat ik kan laden op zonne-energie, wordt het enkel extra voordelig voor mij. In de praktijk zie ik het niet gebeuren dat ik tijdens de werkweek thuis zal opladen.

Ik zie geen redenen over het hoofd om er niet in te investeren? 😅
Als je de EV niet overdag gaat laden en alles injecteren, dan krijg je daar 4-5cent voor terug. Pomp je het in de wagen, dan krijg je er +-30-33cent voor terug. Dat is ook de reden dat er 11.4kWp ons dak ligt. Ik kan op jaarbasis voor meer dan 50% op zonne energie rijden, dus mijn werkgever betaalt mijn installatie deels af. Maar ik werk 3 dagen per week thuis, dus ik kan dit doen.

Als je 's nachts laadt en je injecteert overdag, zal die 4-5cent uw installatie niet afbetalen. Je gaat zoveel mogelijk die energie direct moeten verbruiken om voordeel te doen.
Nee, je kunt die ook niet weten zonder speciale apperatuur. Die zonnestroom is trouwens ook niet gratis. Je hebt een investering gedaan om dan 0.XX euro/kwh te besparen. Als ik mijn PV installatie afschrijf op 10 jaar, dan is de kost van de stroom die daar uit voorkomt 0.14euro/kWh en pas daarna gratis.

Hoezo?
Doorgaans betaalt de werkgever de laadpaalinstallatie, alsook geeft die het CREG "gemiddelde" tarief (inclusief alle kosten, behalve misschien je specifieke capaciteitstarief), wat doorgaans hoger ligt dan de prijs die je betaalt per kWh die je in de auto steekt.
Enige dat je wat moet op letten is dat je je kwartierpiek niet telkens de hoogte injaagt, maar dan moet je maar een deftige laadpaal (laten) steken die dat kan monitoren.
Inderdaad. Met koken zitten wij in de winter maanden op 4.5kW ongeveer. Zet de load balancer van de laadpaal op 4.5kW of 5kW en je zult geen hoger capaciteitstarief betalen.

Geef het nog een paar jaar tot EV's nog meer ingeburgerd zijn en dan kwakken ze daar wel weer een forfaitair bedrag per kW omvormer vermogen tegen dat je mag betalen.
Het is een gegeven dat ze investeringen komen terughalen en uw winst zullen komen afromen. Leer uit de geschiedenis. ;)

Geef het nog een paar jaar tot EV's nog meer ingeburgerd zijn en dan kwakken ze daar wel weer een forfaitair bedrag per kW omvormer vermogen tegen dat je mag betalen.
Het is een gegeven dat ze investeringen komen terughalen en uw winst zullen komen afromen. Leer uit de geschiedenis. ;)

Dat vrees ik ook... Er waren dit jaar al berichten in de media over dat terugbetalen van energie uit zonnepanelen een te groot voordeel zou zijn, natuurlijk weer zo'n fantastisch simpele redenering die even vergeet dat je daarvoor eerst een investering gedaan hebt :rolleyes:

Momenteel zijn alle kWh gelijk aan elkaar voor de fiscus ongeacht waar ze vandaan komen. Facturatie aan de eigen vennootschap doe je op het jaareinde aan een gemiddelde prijs die aanvaardbaar is voor de fiscus.

Voor zover ik weet niet, waarom zouden ze?
Elektrische energie heeft een bepaalde kost (zie CREG boordtabellen) dus aanvaarden ze dat als prijs/compensatie/...
Zie bvb https://ondernemingsdatabank.indica...g_u_dat_betalen_/VLTAPSAR_EU29080701/1/topArt

Het is nog niet voor meteen maar ik zie een toekomst waar aan de hand van de digitale meter een onderverdeling zal worden gemaakt. De staat zou zot zijn om die bestaande aftrek voor kWh's uit eigen productie te blijven toestaan aan marktprijs.

Dat vrees ik ook... Er waren dit jaar al berichten in de media over dat terugbetalen van energie uit zonnepanelen een te groot voordeel zou zijn, natuurlijk weer zo'n fantastisch simpele redenering die even vergeet dat je daarvoor eerst een investering gedaan hebt :rolleyes:
Dat komt dan weer niet vanuit de overheid natuurlijk, dat zijn de leveranciers die met een scheve situatie opgeschept zitten.

Op dat vlak lijkt het mij realistisch dat alle aanbieders binnen dit en 5 jaar naar een dynamisch injectietarief gaan gaan.
En dan maar hopen dat ik mijn "oude" SMA Sunny Boy kan wijsmaken dat ie moet stoppen met injecteren als de prijzen negatief zijn...

Dat komt dan weer niet vanuit de overheid natuurlijk, dat zijn de leveranciers die met een scheve situatie opgeschept zitten.

Op dat vlak lijkt het mij realistisch dat alle aanbieders binnen dit en 5 jaar naar een dynamisch injectietarief gaan gaan.
En dan maar hopen dat ik mijn "oude" SMA Sunny Boy kan wijsmaken dat ie moet stoppen met injecteren als de prijzen negatief zijn...
Het ging specifiek over de terugbetaling van de stroom voor EV's die thuis op PV geladen worden. Geen idee waarom je daarop belast zou moeten worden. Je doet namelijk een investering om daarna X euro/kWh uit te sparen. Als zo'n regeling er ooit komt, vraag ik een 2e digitale meter aan (gratis in Vlaanderne) met dynamisch tarief en zal daar de uitsluitend de laadpaal aanhangen. Dan zal ik alleen maar laden als de prijzen laag zijn en het aan het CREG tarief innen.

Maar om het net te balanceren lijkt het me inderdaad logisch dat je gaat injecteren aan dynamische prijzen. Hopelijk worden de omvormers geupgrade met software die dat ondersteund. En in zo'n geval is een EV wel een prima manier om het net te gaan balanceren, want die dan laad vanaf zijn PV injecteert niet. En wie een dynamisch contract heeft kan dan voordelig opladen.
En dat is misschien ook een stimulans voor een thuisbatterij.

Ik heb deze zomer eens de simulatie gedaan en mijn injectie zou 10% zijn met dynamisch tarief incl. de negatieven prijzen die we gehad hebben. Ik zou eigenlijk dezelfde berekening ook eens opnieuw moeten doen, maar dan de negatieve tarieven er uit filteren en zien hoeveel dat zou schelen.

@MorGo7h heeft gelijk, dit was in het kader van terugbetaling van stroom voor EV's die thuisladen (vanuit zonnepanelen), sorry als dat niet duidelijk bleek uit mijn post :)

@MorGo7h heeft gelijk, dit was in het kader van terugbetaling van stroom voor EV's die thuisladen (vanuit zonnepanelen), sorry als dat niet duidelijk bleek uit mijn post :)
Het enige dat ik daar kan zien is dat de overheid een grens zet op de terugbetaling of iets van VAA zoals er bestaat voor elektriciteit (dewelke enorm hoog is m.i.).

In ieder geval, we zullen dat kalf wel slachten eens het rijp is.

Ik ben ook aan het kijken om zonnepanelen te leggen, maar totaal geen idee welk vermogen ik best leg.

Onze stroomverbruik was de voorbije 2 jaar +- 2000 kWh. Dit was wel voor de installatie van onze airco's en de recente gezinsuitbreiding. Ik gok dat dit ongeveer een 1000 kWh extra per jaar zal betekenen.

Rekening houdend met de toekomst zou ik ineens genoeg vermogen willen voorzien voor een elektrische wagen en bijkomende gezinsuitbreiding. (is het niet voor ons zelf, dan voor toekomstige bewoners).

De zonnepanelen komen op een plat dak met ideale ligging, ik vermoed dat dit ook wel een rol speelt?

Auto reken je 1 kWh = 5 km. Dus opladen is nog eens 2000 kWh extra. Prijzen zonnepanelen zijn terug gedaald, dus eigenlijk leg je er best gewoon zoveel mogelijk want het is superrendabel..

Terug
Bovenaan