Zonnepanelen Topic

Tijdje terug ook discussie over hoeveel je mag overdimensioneren.
Huawei heeft in 2021 al een publiek statement gemaakt dat je hoger dan 150% mag overdimensioneren; als je naar de VoC en Isc binnen de grenzen blijft.

Het is idd de omvormer. Wij hebben gelijkaardige offertes en zolang de omvormer 10K is, is het geen probleem.
Inderdaad, vandaar de keuze voor max 10kva.
Qua dimensionering inderdaad niet niets, maar ik rij al enkele jaren met een EV en ken dus mijn gemiddeld verbruik (+/- 7500kwh per jaar aan thuisladen), aangezien ik 95% thuis laad en redelijk wat km's doe. Daar komt nu een warmtepomp bij (7.5 kW) en op termijn evt. nog airco's. Ik ga er ook van uit dat ik wel wat zal gaan injecteren, omdat ik niet altijd kan verbruiken op het juiste moment (wegens veel op de baan). Dus leek me 10kva the sensible choice :-)

@MrKamado Dat is een serieuze installatie.. 12000WP.. Ik weet dat daar in het verleden moeilijk over werd gedaan, omdat dat niet meer onder particuliere installaties valt, en dat de netbeheerder dan eerst een studie gaat uitvoeren enzo alvorens je aansluiting krijgt op het net ? (was voor alles groter dan 10.000WP ?).
Er wordt naar omvormer vermogen gekeken. Dus 20kWp leggen op een 10kWp omvormer is geen probleem zolang die omvormer dat aankan.
Inderdaad, vandaar de keuze voor max 10kva.
Qua dimensionering inderdaad niet niets, maar ik rij al enkele jaren met een EV en ken dus mijn gemiddeld verbruik (+/- 7500kwh per jaar aan thuisladen), aangezien ik 95% thuis laad en redelijk wat km's doe. Daar komt nu een warmtepomp bij (7.5 kW) en op termijn evt. nog airco's. Ik ga er ook van uit dat ik wel wat zal gaan injecteren, omdat ik niet altijd kan verbruiken op het juiste moment (wegens veel op de baan). Dus leek me 10kva the sensible choice :)
Leg dan maar genoeg inderdaad. Met zoveel verbruikers ga je dat er snel uithalen.

Ik was een zeer eenvoudige simulatie aan het maken in pvcalc. Kan iemand mij uitleggen waarom het totaal lager is dan directe kWh? Ik verwachtte dat totaal = direct + indirect...
Volgens mij was dat toch altijd zo, is dit een technische glitch?

GTiK2DK.png

Laatst bewerkt:
Ik was een zeer eenvoudige simulatie aan het maken in pvcalc. Kan iemand mij uitleggen waarom het totaal lager is dan directe kWh? Ik verwachtte dat totaal = direct + indirect...
Volgens mij was dat toch altijd zo, is dit een technische glitch?

GTiK2DK.png
Op de Help pagina staat wel iets hierover, maar of het veel verduidelijkt weet ik niet :unsure:
Je ziet er een aantal berekeningen, hier wat uitleg:
- Direkte instraling = zonintensiteit (funktie van zonhoogte en tijd van het jaar) * instralingshoek coëfficient (dakorientatie en helling) * angulare reflectie coëfficient
- Diffuse instraling = diffuus licht (functie van zonhoogte en tijd van het jaar) * coëfficient (afhankelijk van dakorientatie en helling)
- Reflektieve instraling: is afhankelijk van verschillende omgevingsfaktoren (hier gemiddelde)
Deze drie komponenten worden in het vervolg opgeteld en vermenigvuldigd met een temperatuurcoëfficient (hogere temperatuur=lager vermogen), dan nog met schattingen voor paneel-efficientie en omvormer-efficientie. Wat dan overblijft wordt vermenigvuldigd met de peakwatt van je pv om het vermogen in Watt op dit moment te bepalen.

Ik heb de maker gemaild.
De Direct/Indirect zijn waarden voor "Clear Sky", als er dus heel de maand geen wolken zouden zijn en de zon de hele dag zou schijnen. Maar dit is helaas niet zo, dus gebruikt PVcalc het gemiddelde aantal zonuren per maand om een schatting te maken van de opbrengst van deze maand.
Daarom is de Totaal-waarde lager.

Wij wonen hier nu 6 maand en hebben een verbruik van 2K Kwh/halfjaar (zomer) met een gezin van 2 (wel dagelijks thuiswerk). Lijkt me veel en hoop hier binnenkort inzicht in te krijgen al zijn tips altijd welkom.

Nu bekijken we zonnepanelen en gezien we wel van plan zijn in het komende jaar een elektrische wagen aan te schaffen kwam het voorstel om 7K WP te installeren. Gezien we al aan 2K Kwh zitten is 7K een goede keuze of is dit overkill ?

Oh ja, de prijs is incl btw een 9K EUR, lijkt dit oké ? Gezien de vele verbouwingen en de premie die bijna afloopt hebben we voor zonnepanelen wat tijd verloren en niet meer met meerdere aannemers gesproken.

Wij wonen hier nu 6 maand en hebben een verbruik van 2K Kwh/halfjaar (zomer) met een gezin van 2 (wel dagelijks thuiswerk). Lijkt me veel en hoop hier binnenkort inzicht in te krijgen al zijn tips altijd welkom.

Nu bekijken we zonnepanelen en gezien we wel van plan zijn in het komende jaar een elektrische wagen aan te schaffen kwam het voorstel om 7K WP te installeren. Gezien we al aan 2K Kwh zitten is 7K een goede keuze of is dit overkill ?

Oh ja, de prijs is incl btw een 9K EUR, lijkt dit oké ? Gezien de vele verbouwingen en de premie die bijna afloopt hebben we voor zonnepanelen wat tijd verloren en niet meer met meerdere aannemers gesproken.
Hoeveel KM/jaar rij je? Want gezien je veel thuiswerkt, ga je zoveel mogelijk overdag laden vermoed ik?

Wel er is hier altijd 1 iemand thuis en 1 iemand op de baan en dat zou dan met die wagen zijn.
Ik vermoed een 15 a 20000 km/jaar
Reken dan 3500 a 5000kWh voor de EV. 7kWp is dan zeker geen overkill, maar als je natuurlijk alleen maar 's nachts die EV gaat laden, dan ga je er ook niks aan hebben.
Ik heb mijn EV sinds augustus en werk 3 dagen per week thuis. Ik kan die zelfs nu nog steeds bijna 100% laden op zonne energie en ik rij 18-20k km/jaar. Als je dat ook kan doen, ga je uw PV installatie versneld terug verdienen.

Reken dan 3500 a 5000kWh voor de EV. 7kWp is dan zeker geen overkill, maar als je natuurlijk alleen maar 's nachts die EV gaat laden, dan ga je er ook niks aan hebben.
Ik heb mijn EV sinds augustus en werk 3 dagen per week thuis. Ik kan die zelfs nu nog steeds bijna 100% laden op zonne energie en ik rij 18-20k km/jaar. Als je dat ook kan doen, ga je uw PV installatie versneld terug verdienen.

Ik zou veiligheidshalve eerder rekenen op 2000 - 3000 kWh voor de EV, uitgaand van een normaal realistisch verbruik (18 - 20 kWh / 100 km) en 75 - 80% laden op zonne-energie (tijdens de 3 donkerste maanden hou je misschien 50 kWh per maand over van de opbrengst van je zonnepanelen om je auto mee op te laden, terwijl je EV verbruik ~20% hoger ligt dan in de overige maanden; voor de 9 andere maanden ga ik dan uit van zo goed als 100% uit je zonnepanelen laden)

Voordeel van 7 kWP te leggen is wel dat je een stuk sneller kan laden op zonne-energie dan als je minder zou leggen en daardoor ofwel nog trager moet laden, of maar gedeeltelijk op zonne-energie.

Ik zou veiligheidshalve eerder rekenen op 2000 - 3000 kWh voor de EV, uitgaand van een normaal realistisch verbruik (18 - 20 kWh / 100 km) en 75 - 80% laden op zonne-energie (tijdens de 3 donkerste maanden hou je misschien 50 kWh per maand over van de opbrengst van je zonnepanelen om je auto mee op te laden, terwijl je EV verbruik ~20% hoger ligt dan in de overige maanden; voor de 9 andere maanden ga ik dan uit van zo goed als 100% uit je zonnepanelen laden)

Voordeel van 7 kWP te leggen is wel dat je een stuk sneller kan laden op zonne-energie dan als je minder zou leggen en daardoor ofwel nog trager moet laden, of maar gedeeltelijk op zonne-energie.
Werkelijk verbruik is hoger dan 18kWh/100km als je de laadverliezen er bij rekent. Ik zit aan 18.5kWh/100km in de zomer als ik reken met de gegevens van mijn energiemeter. Ook deels door preconditioning in de zomer, want in de namiddag staat mijn auto in de zon en dan laat ik 10min voor vertrek de airco koelen Dan neemt die stroom van het net/PV af i.p.v. de autobatterij. De boordcomputer geeft 13.1kWh/100km aan als gemiddeld verbruik, maar de meeste EV's zitten daar nog wat boven.
Ik heb mijn PV gedimensioneerd dat ik van maart tot half oktober op zonne energie kan rijden, maar dat heeft natuurlijk alleen maar zin als de wagen genoeg overdag kan laden.

Werkelijk verbruik is hoger dan 18kWh/100km als je de laadverliezen er bij rekent. Ik zit aan 18.5kWh/100km in de zomer als ik reken met de gegevens van mijn energiemeter. Ook deels door preconditioning in de zomer, want in de namiddag staat mijn auto in de zon en dan laat ik 10min voor vertrek de airco koelen Dan neemt die stroom van het net/PV af i.p.v. de autobatterij. De boordcomputer geeft 13.1kWh/100km aan als gemiddeld verbruik, maar de meeste EV's zitten daar nog wat boven.
Ik heb mijn PV gedimensioneerd dat ik van maart tot half oktober op zonne energie kan rijden, maar dat heeft natuurlijk alleen maar zin als de wagen genoeg overdag kan laden.

Aan laadverliezen had ik inderdaad niet gedacht. Maar mijn 9/12 maanden vol laden uit zonne-energie is wel aan de optimistische kant (bij jou is dat 7.5 maand)
13.1 kWh / 100 km is inderdaad heel scherp.

Zit ik qua prijs marktconform ?

9.2K EUR voor installatie op een natuurleien dak incl. omvormer voor 18 zonnepanelen van 415W ?

Da's dan zonder de premie , inclusief BTW.

Ik heb een vraagstuk waar ik een zoektocht mee begonnen ben. Misschien krijg ik hier wat hulp, tips, pointers of links.

M'n vader is bezig een tuinhuis te bouwen en hij doet quasi alles zelf.
Hij vraagt zich af hoe hij de bestaande zonnepanelen kan uitbreiden ten behoeve van een elektrisch voertuig in de toekomst, aangezien EV's in de toekomst wellicht verplicht worden (hij is elektricien).
Hij wil zonnepanelen leggen op het tuinhuis in de toekomst, desnoods met een bijkomende batterij.

Hoe maak je de connectie met de digitale teller in het bestaande systeem?

(Hij wil ook een UTP-kabel leggen in dat tuinhuis, voor internet, aangezien hij al bezig is met een kabel te leggen voor de connectie met het bestaande systeem.)

Laatst bewerkt:
Ze zijn gisteren het elektrische gedeelde komen uitvoeren voor mijn installatie. Initieel zou in de zomer alles liggen ma soit.

21x Trina 430 Wp glas/glas mono
1x Huawei SUN2000-8KTL

10 700eur inclusief.

Lijkt me wel een goede prijs. Hoor wel verschillende meningen over glas/glas panelen. We zijn erin meegegaan omwille heb de verhoogde levensduur en langer behouden van rendement?

Iemand feedback hierover?
Thanks!

De installatie is vandaag geplaatst en ze hebben last-minute 21x Trina 440 Wp geplaatst ipv de 430Wp. Mooie meerwaarde dus.

Heb op een uurtje tijd nu 2Kw opgewekt. Ben een benieuwd naar week/maand resultaten in deze donkere dagen.

Ik heb een vraagstuk waar ik een zoektocht mee begonnen ben. Misschien krijg ik hier wat hulp, tips, pointers of links.

Hij is bezig een tuinhuis te bouwen en hij doet quasi alles zelf.
M'n vader vraagt zich af hoe hij de bestaande zonnepanelen kan uitbreiden ten behoeven van een elektrisch voertuig in de toekomst, aangezien EV's in de toekomst wellicht verplicht worden (hij is elektricien).
Hij wil zonnepanelen leggen op het tuinhuis in de toekomst, desnoods met een bijkomende batterij.

Hoe maak je de connectie met de digitale teller in het bestaande systeem?

(Hij wil ook een UTP-kabel leggen in dat tuinhuis, voor internet, aangezien hij al bezig is met een kabel te leggen voor de connectie met het bestaande systeem.)
Als je een bijkomende omvormer plaatst, kan je die zetten in het tuinhuis en verbind je met een kabel op een vrije afgang in je kast.
Als je de bijkomende panelen wil plaatsen op de reeds bestaande omvormer (als extra string, als parallelle string, ...) dan moet je de DC-kabels trekken van de panelen tot de plek van de omvormer (in je huis). Als je die van plan bent in te graven dan kies je best wel kabels die daarvoor geschikt zijn.

Getekend voor bovenstaand voorstel aan 7.750€, met premie eraf 7.000€.

Plaatsing is voorzien voor volgende week.
En alles is ook vlot verlopen bij plaatsing.
Voorlopig nog grote fan van de plaatsers: Balti Solar !

Nu ook lid van de club die liefst overdag de vaatwas/wasmachine/droogkast/... laat draaien. 😅

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan