Zonnepanelen Topic

Ik dacht dat dat dag/nacht tarief op termijn ook afgeschaft ging worden?
Dat is het h'm juist... Van enkelvoudig terug naar tweevoudig tarief, iedereen aansporen om 10€ te betalen, en over een jaar of 2 stopt dit ook...
Komen we weer terrecht bij de melker en de melkkoe...

Idem voor het prosumententarrief (per kW omvormer, infrax-west).
2018 = 98,98€
2019 = 92,83€
2020 = 79,64€
2021 = 72,25€

Hier wisten ze dus al langer van het arrest van de terugdraaiende meter.
Hoe lager het prosumenten tarief, hoe minder kWh je er voor in de plaats kan kopen....
Met voorbedachte rade of niet, het is voor veel gezinnen een streep door de rekening.
Met het niet meer betalen van het prosumententarief is er net genoeg om het sluimerverbruik in te dekken...

Dat is geen probleem hoor.

Trouwens op deze website zijn de storedge bijna even duur incl btw.
Maar die kost van de batterijen er uit halen... Dat ga je toch eens goed moeten uitrekenen...

Zijn er mensen die op de SMA omvormer plots geen grafieken van voorgaande periodes kunnen opvragen?
Ik kan enkel de data van de laatste 3 dagen bekijken.

De jaargrafieken werken wel nog.

Website die de omvormer zelf host voor installateur en gebruiker.

Dat is geen probleem hoor.

Trouwens op deze website zijn de storedge bijna even duur incl btw.
Maar die kost van de batterijen er uit halen... Dat ga je toch eens goed moeten uitrekenen...
Ze zijn daar ook behoorlijk duur :)
De kost van de batterij valt eigenlijk redelijk goed mee als je wat zoekt. Sofar GTX5000 bv is een 5.12Kwh batterij aan 1648 EUR btw in met 6000 cycli. Voor dat geld hebt ge bij bv Enphase de volle 1.2kWh.
De Pylontech 2.4kWh is ook rond de 950-1000 EUR te krijgen.
De storedge is er pas vanaf 7kWh én moet gebruikt worden samen met optimizers. ben je dus geen fluit mee.

Ik zou de boel het liefste alles op SMA hangen, daarvoor zou ik zelfs gerust wat meer willen betalen. Maar SMA heeft geen omvormer die laagspanning kan, noch heeft SMA een 3-fasige omvormer.
Dat laatste kan op zich wel, maar zij vinden dat ge dan maar 3 omvormers moet hangen met een schakelkast tussen. Met een 3-fasige omvormer kan uw batterij enkel gebalanceerd per fase leveren en niet alle stroom naar 1 fase. Goed zot als ge daar in meegaat, dat kost u een fortuin voor niks.

3-fasig is voor mij wel belangrijk met het capaciteitstarief in het achterhoofd. Als je maar op 1 fase je batterij kan hangen dan gaat die 66% van de tijd geen stroompieken dempen.

Zijn er mensen die op de SMA omvormer plots geen grafieken van voorgaande periodes kunnen opvragen?
Ik kan enkel de data van de laatste 3 dagen bekijken.

De jaargrafieken werken wel nog.

Website die de omvormer zelf host voor installateur en gebruiker.

Hier werkt alles nog

3-fasig is voor mij wel belangrijk met het capaciteitstarief in het achterhoofd. Als je maar op 1 fase je batterij kan hangen dan gaat die 66% van de tijd geen stroompieken dempen.
Ik heb die vraag hier of nog op 9lives een hele tijd geleden al gesteld: op welke fases je stromen gaan doet er niet toe. In de teller worden die eerst allemaal opgeteld voordat je verbruik/injectie geteld worden. Het enige wat je dan nog moet doen is je batterij aan het net laten leveren als je op een andere fase verbruikt zodat je zo dicht mogelijk tegen nul injectie en afname zit. En dit valt dan waarschijnlijk onder de niet-bestaande slimme batterij :unsure: . Nu dit lijkt me voor het hele netbalanceringsverhaal ook weer super scheef, maar bon, #notmyproblem zeker?

Dat is énkel zo voor het verbruik. Dus in de zin van "mijn zonnepanelen injecteren 3kW en ik trek 4kW", dat maakt niet uit op welke fase dat gebeurt.

Als ik echter mijn batterij aan L1 hang en mijn Oven aan L2, dan zal mijn batterij nul niks de botten doen wanneer mijn oven om 20u 's avonds 2500W uit het net sleurt. Die kan op die manier dus niet mijn piekstroom dempen, waardoor ik nog steeds genaaid ben met het capaciteitstarief.
Uw batterij terug laten leveren aan het net op een andere fase is in theorie dan wel een oplossing, maar ik zie dat in de praktijk niet meteen gebeuren.
Ik zou sowieso mijn batterij niet willen laten terugleveren door dat te blokkeren in de software, in de aansluitvoorwaarden reserveert de netbeheerder zich namelijk het recht om die leeg te trekken wanneer er capaciteitsproblemen zijn. Dan gaan ze daar aan 5ct per kWh uw batterij leeg zuigen zodat gij achteraf aan 25ct kunt inkopen omdat ze leeg is, gewoon omdat wij hier politiek aan het afvloeien zijn naar een energieinfrastructuur waar een midden-afrikaans land voor beschaamd zou zijn. Met alle chinezen maar niet met den dezen.

Ja toch wel, maar bij ons waren ze niet de duurste.
Vreemd, het zou me verbazen als je tegen de prijsstelling waartegen ik offertes kreeg nog een duurdere kon vinden. Misschien zijn ze van strategie veranderd ondertussen. Ik weet in elk geval dat ik bijna achterover viel van de offertes die ze me toen voorschotelden. Ik heb bij 8 firma's offertes gevraagd, dus had wel een beetje een idee van wat een normale prijs was, en zij kwamen echt een stuk boven de prijs van de 2de duurste uit.

Heb je daar een bron voor? Wordt dat niet gewoon allemaal verrekend in de digitale teller?

Heb je daar een bron voor? Wordt dat niet gewoon allemaal verrekend in de digitale teller?
Hoe zou die dat kunnen verrekenen?
Als gij op Fase 1 batterijstroom hebt klaar staan en ge op Fase 2 & 3 van het net haalt, dan gaat uw meter niet zeggen "ahja maar er staat hier nog 7kWh geparkeerd dus dit moet ge niet tellen". Om pieken op te vangen moet ge kunnen uw batterijstroom gebruiken.
Met uw zonnepanelen is dat anders, omdat die al zijn overschot sowieso teruglevert aan het net.

Zoals hierboven al gezegd zou dat wel kunnen als uw batterij dan gaat injecteren op het net, maar voor zover ik weet is momenteel geen enkel systeem capabel om dat te doen.
Dat moet ook al een volledig geconnecteerd systeem zijn dat gaat rekening houden met
- wat is het sluimerverbruik
- hoe hoog is de piek die ik detecteer
- hoe lang gaat die piek duren (een toestel dat 1 minuut lang 9kW verbruikt moet in se niet 100% gedempt worden met de batterij, een toestel dat 15 minuten lang 5kW trekt wel)
- hoeveel injectie gebeurt er momenteel
-etc...
Gezien het gros van de toestellen in een huishouden niet slim zijn gaat dat geen kado zijn om te implementeren.

Er is nog een andere optie en dat is fasekoppeling, SMA heeft daarvoor een schema gemaakt beschikbaar maar dat is eerder voor wanneer uw batterij als noodstroom gaat dienen. Dan voed die zowel L1, L2 als L3 met uw batterij door die fasen samen te nemen. Nadeel is dat uw 3-fasige apparaten dan niet meer functioneren.

De pieken die afgehaald worden van het net zal sowieso verrekend worden over 3 fasen.
Dus waarom zou dat in omgekeerde richting niet kunnen?

Omdat uw batterij niets doet als er op die fase geen afname is.

Zie het als bv uw waterverbruik

Ge hebt Leiding 1, Leiding 2 en Leiding 3 waar ge water op afneemt, die zijn alledrie gekoppeld op stadswater
Parallel met Leiding 1 ligt ook uw regenput, zolang er daar water in zit gaat Leiding 1 uit de put trekken.

Er mag 10.000 liter water in uw put zitten, als ge ineens 100 liter per minuut trekt op leiding 2 en 200 liter per minuut op Leiding 3, dan komt dat 100% van uw stadswater.

Legt ge een pompsysteem aan waar zowel Leiding 1, Leiding 2 als Leiding 3 water uit de put kunnen trekken dan zult ge geen stadswater nemen zolang
A- uw pomp het debiet aan kan dat wordt gevraagd
B- er water in uw put zit

Wanneer ge echter water gaat terugpompen op het stadswater (ja ik weet dat dit niet mag, het is voor de theorie) dan maakt dat niet uit uw dat via Leiding 1, 2 of 3 loopt. Die komen namelijk alledrie samen op uw aansluiting op het stadswater.

Zolang ge intern niet verbruikt van uw batterij ipv van het distributienet worden er geen pieken opgevangen.

De pieken die afgehaald worden van het net zal sowieso verrekend worden over 3 fasen.
Dus waarom zou dat in omgekeerde richting niet kunnen?
Ik denk dat je het probleem niet snapt...

Dus, volgende situatie:
Zonnepanelen die overdag opwekken, 's avonds niet.
Batterij op 1 fase.
Verbruikers op 3 fasen.
GEEN opbrengst zonnepanelen op dit moment.
Dan gaat uw batterij maar aan verbruikers van de 1 fase stroom leveren, de andere 2 halen van het net.

Maakt niet uit dat de digitale meter de fases samentelt. Je hebt afname op 2 fasen en maar 1 fase die voorzien wordt door de batterij. En niets door de PV installatie.

Dus je hebt kans dat de 2 fasen waar de batterij niet aanhangt gaan afnemen van het net, terwijl er nog meer dan genoeg capaciteit in de batterij zit maar die maar aan 1 fase kan leveren. En zo een piek genereren die er niet is indien de batterij effectief aan alle3 de fasen levert.

Terug
Bovenaan