Zonnepanelen Topic

De pieken die afgehaald worden van het net zal sowieso verrekend worden over 3 fasen.
Dus waarom zou dat in omgekeerde richting niet kunnen?
Het kan, en gebeurt, maar er is geen bestaand batterijsysteem dat dit gaat doen voor jou.

Je moet tegen je batterij kunnen zeggen: ik ga verbruiken, dek jij dat even (op een andere phase)?
Technisch mogelijk, maar ik denk niet dat er al een praktische oplossing voor bestaat.

Ik denk dat je het probleem niet snapt...

Dus, volgende situatie:
Zonnepanelen die overdag opwekken, 's avonds niet.
Batterij op 1 fase.
Verbruikers op 3 fasen.
GEEN opbrengst zonnepanelen op dit moment.
Dan gaat uw batterij maar aan verbruikers van de 1 fase stroom leveren, de andere 2 halen van het net.

Maakt niet uit dat de digitale meter de fases samentelt. Je hebt afname op 2 fasen en maar 1 fase die voorzien wordt door de batterij. En niets door de PV installatie.

Dus je hebt kans dat de 2 fasen waar de batterij niet aanhangt gaan afnemen van het net, terwijl er nog meer dan genoeg capaciteit in de batterij zit maar die maar aan 1 fase kan leveren. En zo een piek genereren die er niet is indien de batterij effectief aan alle3 de fasen levert.
Doet deze dat niet ?

In principe is dat een 3 fasige omvormer met een batterij van 5000W waarbij de batterij aangesproken wordt wanneer er stroom nodig is van 1 of van alle fasen?
Enige waar ik nog niet aan uit ben is ofdat je de capaciteit van die batterij kunt uitbreiden. Of dat dit uberhaupt werkt als je geen solaredge optimizerinstallatie hebt. Zou normaal gezien wel moeten.
Al blijf ik 5kwh batterij te klein vinden.

Omdat uw batterij niets doet als er op die fase geen afname is.

Zie het als bv uw waterverbruik

Ge hebt Leiding 1, Leiding 2 en Leiding 3 waar ge water op afneemt, die zijn alledrie gekoppeld op stadswater
Parallel met Leiding 1 ligt ook uw regenput, zolang er daar water in zit gaat Leiding 1 uit de put trekken.

Er mag 10.000 liter water in uw put zitten, als ge ineens 100 liter per minuut trekt op leiding 2 en 200 liter per minuut op Leiding 3, dan komt dat 100% van uw stadswater.

Legt ge een pompsysteem aan waar zowel Leiding 1, Leiding 2 als Leiding 3 water uit de put kunnen trekken dan zult ge geen stadswater nemen zolang
A- uw pomp het debiet aan kan dat wordt gevraagd
B- er water in uw put zit

Wanneer ge echter water gaat terugpompen op het stadswater (ja ik weet dat dit niet mag, het is voor de theorie) dan maakt dat niet uit uw dat via Leiding 1, 2 of 3 loopt. Die komen namelijk alledrie samen op uw aansluiting op het stadswater.

Zolang ge intern niet verbruikt van uw batterij ipv van het distributienet worden er geen pieken opgevangen.

Klopt niet, meetsysteem die gestoken wordt is 3 fasig, hoewel de AC omvormer monofasig is.
Dus die zal verbruik meten op fase 2, uw batterij zal die legen op een andere fase, meter zal niets meten.

Klopt niet, meetsysteem die gestoken wordt is 3 fasig, hoewel de AC omvormer monofasig is.
Dus die zal verbruik meten op fase 2, uw batterij zal die legen op een andere fase, meter zal niets meten.
Op voorwaarde dat uw batterij kan injecteren op het net. Maar als ge uw batterij netkoppelt mogen ze die ook gebruiken als “reserve” voor het publieke net, iets waar ik niet warm voor loop.

Op voorwaarde dat uw batterij kan injecteren op het net. Maar als ge uw batterij netkoppelt mogen ze die ook gebruiken als “reserve” voor het publieke net, iets waar ik niet warm voor loop.
Ik ga er vanuit dat ze op termijn dat gaan verplichten als je een netaansluiting hebt. Kan mij moeilijk inbeelden dat ze dat niet zouden verplichten. Aangezien die batterijen juist onderdeel zijn van hun besparing voor de netstabiliteit.

Kom kom, ook niet overdrijven hé.
Niemand is verplicht van die premie aan te vragen. Dus je kunt perfect je batterij netkoppelen én hem laten injecteren én dan mogen ze er niets mee doen. Dat is objectief zo.

Los daarvan ga ik het ook nog moeten zien dat ze effectief gaan kunnen communiceren met al die verschillende sturingen van al die verschillende merken. Good luck zou ik zeggen. Tegen dan is je systeem al hopeloos verouderd of obselete.
Dat deel was subjectief.

Voor de netbeheerder maakt het allemaal zo heel veel niet uit, omdat in het grote geheel dit zich toch uitbalanceert over de fases heen.
Fluvius vraagt wel om de omvormer en batterij indien mogelijk op dezelfde fase te zetten, als vorm van good practice wanneer dat mogelijk is.

Puur technisch wat je zegt, klopt dus niet.
De meter meet enkel aan het ingangspunt. Je kunt perfect verbruiken op fase 1 en injecteren op fase 2.
In het buitenland gebeurt het ook overal zo met digitale meters.

Zonder die premie kunt ge de kostprijs momenteel helemaal niet verantwoorden.

Je kan in theorie idd prima injecteren op 1 fase en verbruiken op de andere. Maar als je pieken wil opvangen dan moet dat toch met enige intelligentie gebeuren, kwestie dat uw batterij niet leeg is tegen dat de piek er komt maar ook zodat ge zoveel mogelijk batterijcapaciteit gebruikt en bijlaad.

Dat zijn beide zaken waar ik niet op gereageerd heb. Ik had het puur over het technische aspect, dat de fasen er niet toe doen.

- Wij hebben genoeg mensen die de premie niet aanvragen. Elk z'n keuze daarin.
- Inzake pieken en slim verbruik, moet je inderdaad goed overwegen hoe groot je batterij moet zijn en bepaalde zaken slim sturen.
Een pluginhybride elke avond 12kWh laden, maar een batterij zetten van 5 kWh... tja, dat plaatje klopt ook niet natuurlijk.

Los van bovenstaande... (en niet op Deso gericht)
Ik heb eigenlijk de laatste 25 pagina's gezaag en geklaag ook maar diagonaal gelezen, want echt ontopic is het allemaal niet meer en boeiend is diezelfde discussie die nu al 2 maand bezig is in dit topic ook niet.

Ik maak dan eens een mooie post met cijfers en grafieken, wat wél ter zake doet, en dat wordt dan straal genegeerd onder een hoop geklaag, jammer.

Demir is al aan het pleiten om het capaciteitstarief net niet meer door te voeren.
Dus we zitten te discussiëren over zaken waarover we nog geen exacte schalen of tarieven kennen, die mogelijks er nog niet eens komt.
Tjah... ik heb betere dingen te doen tbh.

Dringend tijd dat een moderator heel die topic eens in twee splitst, zoals al verschillende keren gevraagd is geweest.

Die premie niet gebruiken is toch een beetje zottenwerk? Op een premium installatie met een 10kWh accu is dat bijna 25% van de totaalkost die ge terugkrijgt.
Als ge naar een budgetsysteem gaat met hybride omvormer en 10kW aan bv pylontech accu’s is dat zelfs bijna 50% (op vw dat ge ook panelen samen legt, anders is de totaalfactuur te laag)

dat Demir loopt te pleiten zal me eigenlijk worst wezen. De druk ligt er op om dit jaar opslag te plaatsen, maar zoals steeds is er een klimaat van onduidelijkheid wat er in de toekomst gaat gebeuren. Ge moet er dus vanuitgaan dat het capaciteitstarief er gewoon gaat komen.

Gisteren een offerte gekregen, wilde eens afchecken of dit wat een OK installatie is, of dat het duur is voor wat het is of misschien niet optimaal, ben er nl. niet mee bezig :-)

Beschrijving van de installatie Aantal Stukprijs excl. BTW
Pakket panelen en omvormer (+ installatie) € 4.745,83
SunPower SPR-P3-375-BLK
Performance Serie - Uitzonderlijke garantie voor product, vermogen en service tijdens 25 jaar
SolarEdge StorEdge SE4000H
Maximize SolarProduction - Compatibel met batterij - Garantie 12 jaar omvormer - 25 jaar
optimizers
SolarEdge P401
Optimizer

8 € 63,87 € 510,96

Bevestigingssysteem voor standaard dakpannen
Bevestigingssysteem welke voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen met 10 jaar garantie. Alle
profielen zijn vervaardigd uit Aluminium Alle dakhalen en schroeven zijn vervaardigd uit Inox

8 € 58,82 € 470,56

BAT BYD 5.1 kWh - Box Premium HVS
Module (2.56 kWh-102,4 V) + BCU+BASE incl. De regering heeft een jaarlijks budget vastgesteld
voor de toekenning van batterijpremies in Vlaanderen. Deze premie wordt toegekend binnen de
grenzen van de beschikbare middelen

1 € 3.617,93 € 3.617,93

BAT Home Meter - Modbus PROMO
Uitzonderlijke korting (tot 28/02/2021). Alleen geldig met de SolarEdge omvormer.

1 € 0,00 € 0,00

Kit reduction TURBO BATIBOUW - VIESSM - SUNP 20€ (fin - tot 28/03/2021) - BE only
Uitzonderlijke korting

8 € -20,00 € -160,00
Subtotaal € 9.185,28
Korting € -918,53
Totaal excl. BTW € 8.266,75
BTW (6%) € 496,01

TOTAAL
8.762,76€
incl. BTW

Gaat nog 1.500 EUR af voor de batterij en 900 EUR voor de zonnepanelen, netto kost dus 6.362,76 EUR.

Alvast bedankt!

Dringend tijd dat een moderator heel die topic eens in twee splitst, zoals al verschillende keren gevraagd is geweest.
Ik heb ook al vaak gedacht dat dit topic totaal niet meer over zonnepanelen gaat, maar welke splitsing zou je dan doen? Wat er wordt hier gesproken over zonnepanelen, digitale meter, capaciteitstarief, slimme sturingen & batterijen.
Het is allemaal wat verbonden met elkaar natuurlijk... Niet eenvoudig om het af te bakenen. Tenzij je hier het echt strikt beperkt tot zonnepanelen (+ batterijen?) en al de rest in een energietopic.

Gisteren een offerte gekregen, wilde eens afchecken of dit wat een OK installatie is, of dat het duur is voor wat het is of misschien niet optimaal, ben er nl. niet mee bezig :-)

Gaat nog 1.500 EUR af voor de batterij en 900 EUR voor de zonnepanelen, netto kost dus 6.362,76 EUR.

Alvast bedankt!

Vraag eventjes na of er 2.56kwh batterijen inzitten of 5,1kwh aan batterijen. Het toestel kan namelijk beiden zijn. En 2.56kwh aan batterijen lijkt mij een beetje weinig. Volgens uw premie zou dat 5.1kwh moeten zijn- maar volgens de spec die je post lijkt het mij 2.56kwh te zijn... (en dan klopt de premiereductie niet)
Kan het zijn dat je 8 zonnepanelen hebt voorzien voor in totaal 3000kwh (1 zonnepaneel is volgens de technische fiche 375W - https://www.ecostal.be/nl/catalog/s...ull-black-p3-garantie-25-jaar~spr375fbp3.aspx)

Of de prijs ok is, dat laat ik over aan anderen.

Vraag eventjes na of er 2.56kwh batterijen inzitten of 5,1kwh aan batterijen. Het toestel kan namelijk beiden zijn. En 2.56kwh aan batterijen lijkt mij een beetje weinig. Volgens uw premie zou dat 5.1kwh moeten zijn- maar volgens de spec die je post lijkt het mij 2.56kwh te zijn... (en dan klopt de premiereductie niet)
Kan het zijn dat je 8 zonnepanelen hebt voorzien voor in totaal 3000kwh (1 zonnepaneel is volgens de technische fiche 375W - https://www.ecostal.be/nl/catalog/s...ull-black-p3-garantie-25-jaar~spr375fbp3.aspx)

Of de prijs ok is, dat laat ik over aan anderen.
Thanks, nog nagevraagd inzake de batterijcapaciteit.

Inderdaad 8 zonnepanelen voor in totaal 3000kwh, ons verbruik is op jaarbasis afgelopen jaar 3000kwh geweest, dit was met 1 persoon voltijds thuiswerk en 1 persoon in totaal slechts 2 maanden thuiswerk, zal vermoedelijk evolueren naar 1 persoon 3 dagen/5 thuiswerk. Daar tegenover gaan we wel nog een waterverzachter laten installeren, vermoed dus dat we tussen 3.000kwh en 3.500 kwh zullen eindigen.

Gisteren een offerte gekregen, wilde eens afchecken of dit wat een OK installatie is, of dat het duur is voor wat het is of misschien niet optimaal, ben er nl. niet mee bezig :)

Alvast bedankt!

Voor zover ik weet is de BYD HVS batterij niet compatibel met monofasige StorEdge omvormers.
Of het zou moeten zeer recent (lees in de laatste week) veranderd zijn en dan zou het zeer raar zijn dat wij als SE partner niet ingelicht zouden zijn.

SolarEdge StorEdge monofasig is normaal enkel compatibel met LG Chem hoog voltage, en die zijn momenteel ook enkel in 10kWh variant leverbaar.
SE StorEdge meerfasig is compatibel met LG chem 48V en BYD 48V.

*edit*
Intussen bevestiging van SolarEdge zelf, werkt NIET in deze combinatie.

Lol...

Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet is de BYD HVS batterij niet compatibel met monofasige StorEdge omvormers.
Of het zou moeten zeer recent (lees in de laatste week) veranderd zijn en dan zou het zeer raar zijn dat wij als SE partner niet ingelicht zouden zijn.

SolarEdge StorEdge monofasig is normaal enkel compatibel met LG Chem hoog voltage, en die zijn momenteel ook enkel in 10kWh variant leverbaar.

*edit*

Lol...
Ja,

Geen enkele storedge omvormer is compatibel met die BYD HVS batterij.
Link naar de compatibiliteitenlijst der omvormers van die BYD batterij.

90% die op baan is, weet niet wat hij verkoopt.
Moest je weten wat ik hele dagen zie aan offertes die fout zijn...

Denk dat het bij veel stront en misérie is hele dagen ook om de fouten er weer uit te halen.

*edit*

Lol...
Ai dat begint al goed :sarcastic:

Batterij is effectief 5.1 Kwh vermogen, nu dus de vraag gesteld inzake compatibiliteit, ben benieuwd :)

Chance dat ik het hier nog kom vragen.

Je moet die vraag niet stellen. Ik heb rechtstreeks naar SolarEdge gebeld. Er is geen software voor :rofl:

'k zou het al raar gevonden hebben dat wij dat niet gingen geweten hebben.
Wij hebben het grootste SolarEdge portaal van Vlaanderen...

Je moet die vraag niet stellen. Ik heb rechtstreeks naar SolarEdge gebeld. Er is geen software voor :rofl:

'k zou het al raar gevonden hebben dat wij dat niet gingen geweten hebben.
Wij hebben het grootste SolarEdge portaal van Vlaanderen...
Ik geef hem nog de kans om zich te corrigeren en offerte recht te trekken :) Als hij zegt "dit gaat wel", tjah... Dan weet ik al dat ik daar geen bestelling moet plaatsen.

Terug
Bovenaan