Zonnepanelen Topic

Maakt voor Solis niet uit. Ze kijken daar niet achter. 150 is de grens. Punt.
Nogmaals, zal perfect werken maar ze kunnen bij een defect garantie weigeren omdat je voorbij de spec sheet ging.

SMA staat toe te dimensioneren tot 2400 vollasturen per jaar bij gebruik van de designer.

Solaredge staat toe tot 200% dynamische dimensionering, dus 3D uitgetekend met de designer.
Als ze op verschillende oriëntaties liggen, is er nooit meer dan 150% aan de omvormer gekomen; dus er is niets om te controleren of weigeren...

@parabellum : klopt allemaal wat je zegt! Maar dat was wel niet wat jouw voorlaatste bericht liet uitschijnen

Herman

ALs de datasheet specifieert dat het max. Aangesloten DC vermogen 7500Wp mag zijn. En je legt er 8000Wp op dan volg je de richtlijnen van de fabrikant niet meer en kan die dus garantie weigeren garantie te geven.

Toch niets moeilijk aan om te begrijpen?

Ik ben eens op mijn Fluvius gaan kijken om te zien hoeveel van de opgewekte elektriciteit we ook effectief verbruikt hebben en hoeveel geïnjecteerd (zie screenshot hieronder), maar volgens mij slaat de "afname elektriciteit" op de totale elektriciteit die we die dag verbruikt hebben?

Herman

ALs de datasheet specifieert dat het max. Aangesloten DC vermogen 7500Wp mag zijn. En je legt er 8000Wp op dan volg je de richtlijnen van de fabrikant niet meer en kan die dus garantie weigeren garantie te geven.

Toch niets moeilijk aan om te begrijpen?
Jij begrijpt mij niet. Als ze op verschillende oriëntaties liggen, is er nooit meer dan 150% aan de omvormer gekomen; dus er is niets om te controleren of weigeren... Tenzij de zon opeens vanuit 2 windrichtingen tegelijk begint te schijnen.

Jij begrijpt mij niet. Als ze op verschillende oriëntaties liggen, is er nooit meer dan 150% aan de omvormer gekomen; dus er is niets om te controleren of weigeren... Tenzij de zon opeens vanuit 2 windrichtingen tegelijk begint te schijnen.
als ze uw keuringsverslag vragen hang je er al aan gezien daarop uw geïnstalleerd vermogen staat.

Ik ben eens op mijn Fluvius gaan kijken om te zien hoeveel van de opgewekte elektriciteit we ook effectief verbruikt hebben en hoeveel geïnjecteerd (zie screenshot hieronder), maar volgens mij slaat de "afname elektriciteit" op de totale elektriciteit die we die dag verbruikt hebben?

Afname = elektriciteit die je van het net hebt gebruikt.
Injectie = opgewekte elektriciteit van uw panelen die je niet zelf hebt verbruikt.

Om te weten hoeveel je van je eigen opgewekte energie hebt gebruikt moet je uw injectie aftrekken van het totaal opgewekte stroom (terug te vinden in de app/webportaal van je omvormer).

We zijn hier nog altijd bezig met de buren en de schaduw op hun zonnepanelen na een opbouw die we zouden doen. Zijn er mensen hier die met schaduwstudies voor en na dingen kunnen berekenen? Ik denk maar aan een @Caracalla vb?

Ik begrijp je net wel. Er is een verschil tussen statische en dynamische dimensionering.

Tot waar de fabrikant garantie geeft is bij elk merk anders. Solis is heel simpel. 150% statisch en geene Wp meer of ze kunnen garantie weigeren omdat je de richtlijnen van de datasheet overschrijdt. Dat is als vertegenwoordiger dan ook het enige correcte advies naar de eindklant toe. Kun je hoger? Ja. Gaat dat werken? Ja. Maar bij garantie is er misschien een probleem.

Succes om te discussieren met de Chinese multinational als na 2,5 jaar al dan niet toevallig je omvormer eruit ligt. Ze gaan er in Zhejian vast van wakker liggen en uw installateur gaat vast geen nieuwe uit zijn eigen zak betalen.

Afname is echt wat je gekocht hebt van het net. Injectie is overschot verkocht aan het net.

In uw omvormer applicatie kan je zien hoeveel je totaal hebt opgewekt. Trek daar de injectie van die dag vanaf en je weet hoeveel zonne energie je zelf hebt verbruikt.

Met de smart-app v engie heb ik dat nu eens bekeken.
Dan zit ik met meer zelfverbruik dan ik dacht.
Juli 350 kWh injectie en 622 opgewekt = 272 zelfverbruik
Dus een 56% 👍

Dus een 56% 👍
Ja nee, 56% is inderdaad wat je zelf verbruikt hebt van je opgewekte energie.
Maar interessanter is eigenlijk het percentage van je totale verbruik (dus de opgewekte niet geïnjecteerde energie plus de afgenomen energie) dat je zelf hebt opgewekt (de opgewekte niet geïnjecteerde energie gedeeld door het voorgaande).
Dit geeft effectief weer hoe goed je zonnepanelen je verbruik dekken.
Jouw percentage zegt gewoon hoe goed je verbruik je zonnepanelen dekt (wat eigenlijk niet zo interessant is zolang je niet moet betalen voor injectie).
Jouw percentage gaat ook stijgen in de winter (want je wekt minder op maar verbruikt evenveel of meer) en het andere gaat dalen (omdat je relatief meer gaat afnemen).

Dus een 56% 👍
1.25MWh injectie en 1.5MWh opgewekt.
Eigen gebruik was dus zo'n 69%.

Nu ben ik redelijk benieuwd naar het verschil tussen ons beiden.
Jij werkt niet thuis en hebt niet de mogelijkheid om overdag dingen als vaatwas, wasmachine, ... te laten draaien?

@fomix Nee maar ik werk in ploegen.
Mijn pv installatie is er vooral gekomen door mn zeeaquarium-hobby.
Met de electriciteitsprijzen die de pan uitswingden was het PV installeren om de pijn te verzachten of stoppen met de hobby.
@rubenvb de DM heb ik nog maar van maart.
kan het wel eens voor 1 maand berekenen
Dag en nacht samen had ik in juli 252kWh afname

Ja nee, 56% is inderdaad wat je zelf verbruikt hebt van je opgewekte energie.
Maar interessanter is eigenlijk het percentage van je totale verbruik (dus de opgewekte niet geïnjecteerde energie plus de afgenomen energie) dat je zelf hebt opgewekt (de opgewekte niet geïnjecteerde energie gedeeld door het voorgaande).
Dit geeft effectief weer hoe goed je zonnepanelen je verbruik dekken.
Jouw percentage zegt gewoon hoe goed je verbruik je zonnepanelen dekt (wat eigenlijk niet zo interessant is zolang je niet moet betalen voor injectie).
Jouw percentage gaat ook stijgen in de winter (want je wekt minder op maar verbruikt evenveel of meer) en het andere gaat dalen (omdat je relatief meer gaat afnemen).

Exact, het verschil tussen zelfconsumptie en zelfvoorziening.
Je vindt trouwens vooral cijfers terug over zelfconsumptie wat minder interessant is voor wie zonnepanelen overweegt, want om die cijfers te gebruiken moet je er al vanuit gaan dat je eigen installatie even groot/klein gedimensioneerd is t.o.v. je verbruik. Zelfvoorziening is een interessantere maatstaf omdat dat los staat van de grootte van de installatie (tenzij ondergedimensioneerd) - ook al varieert dat nog naargelang thuiswerk, uitgesteld verbruik, elektrische auto of niet.

Hier de cijfers van juli:
- 684 kWh injectie
- 769 kWh opgewekt
- 105 kWh zelfconsumptie (Zc = 14%, logisch dat dit laag ligt want zomermaanden = hogere opbrengst en iets lager verbruik; op jaarbasis verwacht ik ~25% zolang mijn EV niet geleverd is)
- 60 kWh verbruik vanop het net (Zv = 64%; op jaarbasis verwacht ik ~45%)

Exact, het verschil tussen zelfconsumptie en zelfvoorziening.
In de app van men zonnepanelen geeft de fabrikant dit weer als 'netafhankelijkheid'. Die ligt bij mij op 31% voor juli en 29% juni.
Dus zelfvoorziening van 69 en 71%.
Na een jaar (ze liggen pas van april) is uitrekenen hoeveel vermogen aan batterij er zou moeten komen om dat (zonder EV en warmtepomp) op nul te krijgen :) .

Na een jaar (ze liggen pas van april) is uitrekenen hoeveel vermogen aan batterij er zou moeten komen om dat (zonder EV en warmtepomp) op nul te krijgen :) .
Nul?
Een gigantische batterij.
Er zijn weken in de winter waar je amper opbrengst hebt, en als er die dan is, zo weinig dat je eigenlijk geen voorraad kan aanleggen voordat die terug op is.

Nul?
Een gigantische batterij.
Er zijn weken in de winter waar je amper opbrengst hebt, en als er die dan is, zo weinig dat je eigenlijk geen voorraad kan aanleggen voordat die terug op is.
Ik ben al benieuwd naar de berekening alleen :) .
We hebben gekozen voor opzet met 32 panelen met elk een micro-omvormer. In theorie zouden die een hogere opbrengst moeten hebben dan één centrale omvormer in seizoenen met minder licht als ik de reviews en artikels die ik gelezen heb mag geloven.
Op een dag als gisteren hadden we bvb 25kWh.

Ben eigenlijk benieuwd naar iemand zijn resultaat met gelijkaardige installatie op één omvormer.

In de app van men zonnepanelen geeft de fabrikant dit weer als 'netafhankelijkheid'. Die ligt bij mij op 31% voor juli en 29% juni.
Dus zelfvoorziening van 69 en 71%.

Ik zou vooral nu niet overwegen om een batterij te overdimensioneren, binnen een aantal jaar rijden we verplicht met een EV en dat is een veel grotere batterij om (als het praktisch lukt om af en toe overdag te laden) je overcapaciteit in kwijt te raken, zonder extra investering. Al is de berekening op zich wel een interessante oefening.

Ik ben vooral benieuwd naar de bidirectionele laadpalen die op komst zijn (en wanneer de prijs gaat dalen)
Mijn auto kan 3.6kW terugsturen.

Terug
Bovenaan