Zonnepanelen Topic

Even iets helemaal anders, maar ben ik de enige die verbaasd is dat er 390 (!) pagina's aan tekst zijn over zonnepanelen? :oink: Ik heb er ook maar hoe sommigen hier alles bijhouden en bediscussiëren is indrukwekkend, bij mij was het gewoon installeren en daarna vergeten dat ik ze had :D.
Een groot deel van de berichten gaat over aankoop en offertes.
Dan hebt ge ook een groot deel berichten over batterijen.
En dan allerlei opbrengstcijfers.
En dan een hoop zever over de terugdraaiende teller.

It's a gift that keeps on giving eigenlijk he.

Hier gemiddeld 24-25kWh. dag afgelopen week, alleen de 7de had ik maar 12kWh. 4080Wp (16x255Wp) op een 3.6kVA omvormer, pal op het zuiden. Installatie is 7,5 jaar oud.

Dat zal helpen. Zondag heeft het hier even kort geregend en ik zit terug aan m’n normale opbrengsten. De 4 dagen er voor maar 61-62kwh. Dacht eerst dat het van de warmte was, maar zoveel impact heeft die niet. Vandaag 71kwh bv.

Gisteren piek 7.5kw, vandaag 8.5.

Ofwel waren ze heel vuil ofwel spelen de 3 wolken die er waren een rol. Morgen nog eens checken

Gisteren piek 7.5kw, vandaag 8.5.

Ofwel waren ze heel vuil ofwel spelen de 3 wolken die er waren een rol. Morgen nog eens checken
Ik kijk niet echt naar de pieken. Die zijn groter als er wolken zijn en de zon komt even piepen. Maar over de hele dag heeft clear sky een betere opbrengst.

Mijn pieken zijn maar 7kW, maar mijn 45 graden helling start heel vroeg met opbrengen en gaat lang door. Ideaal om gratis te koelen vanaf 6h00 tot 21h30.

Same 'struggle' here. Ik flipflop continu tussen Z en OW opstelling. Ik moet mij dringen eens bezighouden met die PVCalc en beide situaties simuleren op verschillende dagen doorheen het jaar.

Hier ZZO, de enige andere richtingen die ik ooit kan bijleggen is WWZ of NNW, voor eigen verbruik zou WWZ nog wel goed zijn, maar dan weer enkel als de zon hoog genoeg staat, anders merk ik dat op die plek de zon 's avonds al achter de huizen valt. Zeker aangezien het op een plat dak is (15 graden dus).

Even mezelf herhalen. Zonnepanelen zijn momenteel zeer rendabel.

Normale installatie, eigenverbruik van 30%. €1.5 euro per kWh installatie, levensduur 25j.
30% (eigenverbruik) * 30 eurocent + 70% (injectie) * 9 eurocent = 15.3 eurocent die je bespaart per opgewekte kWh.
Over 25 jaar: heb je dus 1.5 euro uitgegeven, om minstens 3.82 euro te besparen. Ik zeg minstens, want dan ga ik er simpelweg vanuit dat elektriciteit 25j slechts €0.3/kWh zou kosten.
(vroeger zeiden ze dat je moet incalculeren dat je de omvormer moet vervangen om de 10 jaar, maar dat blijkt nogal overdreven, die gaan veel langer mee).

Stel dat je er veel teveel legt, en je aandeel eigenverbruik daalt daardoor van 30% naar 25%, dan mag je nog altijd rekenen dat elke kWh die je opwekt 14 cent waard is
25% * 30 eurocent + 75% * 9 eurocent. = 14 eurocent/kWh.

Als ik dan het rendement bereken op 25 jaar.
1.50 euro uitgeven initieel voor 1kWh op te wekken. 25 jaar lang 14 cent per kWh verdienen: 8% rendement op je geld 🤘

Dit is allemaal gerekend in een normaal klassiek huishouden. Als je een elektrische auto hebt en soms eens overdag kan opladen, wordt het helemaal te gek.

Mijn plat dak heb ik zelf helemaal vol gelegd, ik ben jaloers op mensen die nog vrije ruimte hebben :-o
(bijkomende limiet is natuurlijk dat je maar een omvormer van 5kVA of 10kVA mag hangen)

Laatst bewerkt:
Ik heb nog 100m² plat dak ter beschikking en de achterkant van mijn hellend dak. Is wel NW richting maar kan 's avonds wel wat opbrengen vanaf de lente.

Bij ons 4 weken geleden de panelen komen leggen, omvormer nog altijd niet aangesloten. Al veel gebeld en mails gestuurd maar er komt precies geen schot in de zaak. Ik dacht eventueel om het zelf gewoon te doen, heb mijn elektriciteit zelf gedaan thuis dus zou moeten lukken. Iemand die ook zelf de aansluiting heeft gedaan en onderstaande wilt checken? :)

1) 5Kw omvormer => 5000/230 = 21A dus 25A zekering met 3g4 draad naar de omvormer. Moet die achter 30ma of 300ma ook goed?
2) Van de zonnepanelen komt er nog een aardingsdraad, mag die rechtstreeks op de aardingsonderbreker of moet dat op de rail in de kast?
3) Klopt dit voor het eendraadschema? Zijn er nog dingen die de keurder nodig heeft? (eendraadschema, situatieschets, handleidingen van omvormer)

image.png

Bij ons 4 weken geleden de panelen komen leggen, omvormer nog altijd niet aangesloten. Al veel gebeld en mails gestuurd maar er komt precies geen schot in de zaak. Ik dacht eventueel om het zelf gewoon te doen, heb mijn elektriciteit zelf gedaan thuis dus zou moeten lukken. Iemand die ook zelf de aansluiting heeft gedaan en onderstaande wilt checken? :)

1) 5Kw omvormer => 5000/230 = 21A dus 25A zekering met 3g4 draad naar de omvormer. Moet die achter 30ma of 300ma ook goed?
2) Van de zonnepanelen komt er nog een aardingsdraad, mag die rechtstreeks op de aardingsonderbreker of moet dat op de rail in de kast?
3) Klopt dit voor het eendraadschema? Zijn er nog dingen die de keurder nodig heeft? (eendraadschema, situatieschets, handleidingen van omvormer)

image.png
Vertrek naar omvormer moet niet achter aparte diff. Die mag achter de algemene 300mA diff zitten.
Aardingsdraad is een bijkomende equipotentiaalverbinding. Dat mag zowel rechtstreeks naar de onderbreker, als naar een aardingsrail in uw kast. Hij mag gewoon nergens onderbroken worden. Aangesloten op een aardingspunt op uw omvormer wordt in principe niet aanvaard.

Hier: https://www.volta-org.be/sites/default/files/2017-09/TVE_002_PV-v01c.pdf
kan je in de addenda nota 71 terugvinden waar opgesomd wordt wat je ter beschikking moet hebben bij keuring voor de PV-installatie.

En wat doet dat in de winter? Ik plan ook maximaal te gaan omwille van die reden.

Hot topic momenteel is de instroom aan renewables en de gigantische swings in elektriciteitsprijzen die er door veroorzaakt worden. Ik sluit niet uit dat over een paar jaar injectie volgens een dynamisch tarief zal gefactureerd worden, dus volgens de uurprijzen op de markt. Een markt die nu om de haverklap negatieve prijzen, vooral in het weekend en als er nog wat wind is ook.

En dan ben je echt gevogeld met een giga-oversized set-up.

Hot topic momenteel is de instroom aan renewables en de gigantische swings in elektriciteitsprijzen die er door veroorzaakt worden. Ik sluit niet uit dat over een paar jaar injectie volgens een dynamisch tarief zal gefactureerd worden, dus volgens de uurprijzen op de markt. Een markt die nu om de haverklap negatieve prijzen, vooral in het weekend en als er nog wat wind is ook.

Ik ga in de winter niet zoveel injecteren. Ik ben hier minstens 40kwh per dag kwijt dankzij de warmtepomp ( en de EV)

In de zomer mag het in de airco, zwembad en EV gestoken worden.

Ik ga in de winter niet zoveel injecteren. Ik ben hier minstens 40kwh per dag kwijt dankzij de warmtepomp ( en de EV)

In de zomer mag het in de airco, zwembad en EV gestoken worden.
En dan krijg je dus net het tegenovergestelde van wat je wil en netto eigenlijk geen toename in de geproduceerde groene stroom door zonnepanelen :).
Iedereen verbruikt gewoon meer (waar ze dat vroeger gewoon niet deden).

Je EV opladen met zonnepanelen is trouwens veel moeilijker dan het lijkt om daar iets of wat echte winst uit te halen.

Terug
Bovenaan