Zonnepanelen Topic

Volgens huidig AREI moet je het frame/panelen rechtstreeks aarden.
En de omvormer ook een aparte aarding.
Idee is wrs dat de panelen en het frame nog altijd geaard moet zijn als de omvormer verwijderd wordt.

Maar dan is er toch geen IT net?
Jawel, in een IT net zijn massa's ook geaard, maar de nul van uw bron niet. Een pv installatie is een zwevend gelijkspanning net. Noch de - noch de + zijn geaard. Als je dus 1 van die kabels vastpakt gebeurt er niets. Als je bij 1 isolatiefout een massa vastpakt ook niet.

Of dat nu geaard is via de beschermingsgeleider van uw omvormer, of zijn eigen draad heeft naar de aardingslat maakt functioneel geen verschil maar arei vraagt inderdaad die eigen draad naar de aardingslat.

Laatst bewerkt:
just curious: gebaseerd op wat? kan een relatief frisse, heldere zomerdag niet nog pakken meer geven door het aantal zonne-uur?
We zitten dicht genoeg bij de langste dag dat dat niet zoveel uitmaakt. Temperatuur heeft momenteel een grotere impact.
Zonsopgang vandaag 05:42, zonsondergang op 21:42 = exact 16u. 21 juni is zonsopgang 05:31 & zonsondergang 22:03, wat "maar" 32min meer is.

De kans bestaat inderdaad dat er nog een frisse, zonnige zomerdag aankomt; maar afgaand op vorige jaren is de kans vrij klein :) Om even te kaderen, vorige jaren waren mijn beste opbrengstdagen op:
28/05/2020
30/05/2021
17/04/2022
03/04/2023 (04/04/2023 & 03/05/2023 waren 0.05kWh minder :p ) tot nu toe

Kan er mij iemand verder helpen?
Wij verbruiken ongeveer 7a10kw per dag volgens de app met heel af en toe eens een uitschietter van 15kw per dag geen idee door wat..

Nu is mijn vraag hoeveel zonnepanelen zou ik nodig hebben om het rendabel te maken? Wij hebben zo goed als heel de dag zon op ons dak ( ligt perfect georiënteerd )

Ik zou alles zelf installeren. ( elektricien )

Wij verbruiken ongeveer 7a10kw per dag volgens de app met heel af en toe eens een uitschietter van 15kw per dag geen idee door wat..

Nu is mijn vraag hoeveel zonnepanelen zou ik nodig hebben om het rendabel te maken? Wij hebben zo goed als heel de dag zon op ons dak ( ligt perfect georiënteerd )

Op de zonnekaart website heb je een berekeningsmodule:

De link van @fomix is heel handig om te zien welke opbrengst je zou kunnen halen afhankelijk van waar je panelen legt. Maar om te weten hoe je het rendabel maakt, moet je toch ook kijken naar hoeveel je verbruikt tijdens zonne-uren vs. niet zonne-uren.
In de winter zit je in de meeste gevallen met meer verbruik dan opbrengst, in de lente / zomer / herfst met overschot. Dus niet zo gemakkelijk om die vraag te beantwoorden.

Maar iets meer panelen (tot het punt dat je omvormer teveel de beperkende factor zou worden) lijkt me nooit slecht, de kans dat er in de toekomst nog elektrische verbruikers bij komen zoals warmtepomp, airco, elektrische auto,... is waarschijnlijk groot.

Er is geen terugdraaiende teller meer, dus simpel gezegd: leg je dak op de goede plaats vol met zonnepanelen. Dat is het meest winstgevend, want de prijs van je installatie per opgewekte kWh daalt hoe groter de installatie is.

Iemand een idee of dit een goede offerte is?
SMA omvormer met BISOL panelen. Goede merken?

PV-installatie, geleverd, geplaatst en gekeurd.
15 x Bisol FB 410WP
2 x Tigo Poweroptimizer
1 x SMA SB5.0 1

Totaal incl. btw € 9.333,83

Mijn zonnepanelen zijn geïnstalleerd op 11 april. De keuring gebeurd op 7 juni.

Ik lees op de site van Fluvius het volgende:
"Meld je zonnepanelen aan bij Fluvius. Dit is de eerste stap in je premieaanvraag. Je bent verplicht je zonnepanelen aan te melden bij Fluvius binnen de 30 dagen na de AREI-keuring. Doe je die aanmelding niet binnen de 3 maand na de AREI-keuring dan verlies je onherroepelijk het recht op deze premie. In dit bericht vind je het G-nummer, dit is een identificatienummer van de installatie."

Ik zie echter ook dat een digitale meter verplicht is "om de premieaanvraag te vervolledigen"
Ik heb echter nog geen digitale meter.

Op de site van Fluvius staat het volgende.
"Nadat je zonnepanelen geïnstalleerd zijn en aangemeld zijn bij Fluvius, plaatsen we automatisch gratis een digitale meter, als je die nog niet hebt."

Wat als die digitale meter na pakweg 5 maanden wordt geïnstalleerd, verlies ik dan mijn premie?
(of kan de aanmelding na de AREI keuring ook gebeuren zonder een digitale meter?)

"Meld je zonnepanelen aan bij Fluvius. Dit is de eerste stap in je premieaanvraag. Je bent verplicht je zonnepanelen aan te melden bij Fluvius binnen de 30 dagen na de AREI-keuring. Doe je die aanmelding niet binnen de 3 maand na de AREI-keuring dan verlies je onherroepelijk het recht op deze premie. In dit bericht vind je het G-nummer, dit is een identificatienummer van de installatie."

Ik zie echter ook dat een digitale meter verplicht is "om de premieaanvraag te vervolledigen"

"Nadat je zonnepanelen geïnstalleerd zijn en aangemeld zijn bij Fluvius, plaatsen we automatisch gratis een digitale meter, als je die nog niet hebt."

Wat als die digitale meter na pakweg 5 maanden wordt geïnstalleerd, verlies ik dan mijn premie?
(of kan de aanmelding na de AREI keuring ook gebeuren zonder een digitale meter?)
volgorde is:
- arei keuring (anders mag je ze eigenlijk zelfs niet aan zetten)
- aanmelden bij Fluvius
- fluvius zijn ding laten doen m.b.t. de digitale meter

Ik vermoed dat de aanmeldingsdatum bij Fluvius wel telt voor uw premie? Op hun acties heb jij geen invloed.

Amai , dan doen ze er nog lang over bij u...
- Panelen gelegd 14 april
- Keuring 18/4
- Installatie digitale meters 24/05

Helemaal niks zelf moeten ondernemen trouwens. Enkele weken na keuring brief van Fluvius met voorstel tot installatie digitale meter.
Weet ook dat je voor u opwekking met de analoge teller niets terugkrijgt (als je onder u laatste meetpunt zou gaan) en dat je nog is prosumententaks betaald, ong 70-85€ per KW per jaar afhankelijk van u regio.
Eigenlijk heb je er dus alle baat bij om asap die digitale meter te installeren.

Voor de aanvraag van de premie telt de datum van aanmelding. Die aanvraag wordt echter pas vervolledigd na installatie van de digitale meters.

je bedoelt 7 a 10 kWh per dag?

Terug
Bovenaan