Zonnepanelen Topic

Check uw landcode in de instellingen. Die moet op BE staan.
Maar het zou ook kunnen dat hij is afgeslagen doordat de netspanning te hoog werd (253V is de limiet).

Mijn Sunnyboy SMA is vandaag voor de 2de keer uitgevallen deze week.
Hij geeft de foutcode 1501 aan wat volgens chatgpt een corrupte net-/landinstelling is.
Wat kan ik hier aan doen om dit te herstellen? Iemand een idee?
1e hit op google...
tuENmBC.png

Check je netvoltage eens, de meeste omvormers gaan (of moeten eerder als veiligheidsfeature) uitvallen vanaf 253V ([edit] indien je verklaring wilt: nominaal voltage van het net is 230V, veiligheidsmarge waarin voltage moet liggen is 10%; 230V + 10% = 253V)

Enige dat je kan doen is Fluvius contacteren:

Check je netvoltage eens, de meeste omvormers gaan (of moeten eerder als veiligheidsfeature) uitvallen vanaf 253V ([edit] indien je verklaring wilt: nominaal voltage van het net is 230V, veiligheidsmarge waarin voltage moet liggen is 10%; 230V + 10% = 253V)

Enige dat je kan doen is Fluvius contacteren
Helpt een hoog eigenverbruik hiertegen? Of doet dit niets tegen de piek op je lokaal net?

Helpt een hoog eigenverbruik hiertegen? Of doet dit niets tegen de piek op je lokaal net?
Ja, dat helpt. Zo trek je spanning in jouw huis naar beneden. Zodra mijn EV begint te laden, die ik een spanningsval van 10V ofzo.
Hoe kan ik deze landcode bekijken? Zonenpanelen werden overgedragen van de vorige eigenaar van ons huis.
Daarvoor ga je online eens de handleiding of wat info moeten opzoeken.

Maar als het altijd goed gewerkt heeft, zal het eerder de spanning zijn die te hoog werd. Heb je toevallig iets om dat te monitoren? HW P1 meter bv of de omvormer in Home Assistant?
Desnoods druk je een paar keer op het knopje van de digitale meter tot je spanningen van de fases ziet. Als die 250V of hoger staan, mag je er van uit gaat dat het dat is.

Klacht opstarten bij fluvius.

Hier zijn ze al 2x aan het net komen prutsen. En al 50 euro compensatie gekregen.

Klacht opstarten bij fluvius.

Hier zijn ze al 2x aan het net komen prutsen. En al 50 euro compensatie gekregen.

Had dat 2 jaar terug en vorig jaar, ook compensatie.
Nu hebben ze een nieuwe kabine gezet 200m verder en max spanning is nog 244V. Beter voor de apparaten en geen uitval meer van de panelen. Gezien de omvormer nu geregeld op zijn max zit zal het in de zomer ook noet veel hoger worden vermoed ik.

De zonnepanelen van m'n plug&play set zijn geplaatst, maar nu merkte ik na het kuisen van de panelen volgend plekje op op één van de panelen:

Het zit onder het glas, dus het is echt iets in het paneel. Kan dit kwaad? Bij de andere panelen heb ik dit niet.

Offertes opgevraagd voor mijn ouders, €/wp is ex btw.

Voorstel 1:
Solarwatt visionM5 465Wp 16x
Solarwatt Vision 8kW omvormer
Solarwatt energymanager flex
1€/Wp

Voorstel 2:
Longi ecolife full black 470Wp 16x
Goodwe 5kW omvormer
0,8€/Wp (enkel nog navragen of keuring incl is want niet vermeld)

Voorstel 3:
Aiko Neostar 3s+ 485Wp 15x
sungrow 10kW omvormer
0,93 of 0,86 €/Wp afhankelijk hoe snel ik beslis.

Opmerkingen en bedenkingen rond aangeboden materiaal?
Beste keuze die er uit springt?

Ik ben nog in afwachting van een 4de voorstel, ook met Longi ecolife en solis omvormer (8kW)

Vandaag is de omvormer van mijn plug & play zonnepaneel set meerdere keren uitgevallen doordat het een spanning van +253V mat. En dat terwijl nog maar 3 van de 4 zonnepanelen aangesloten zijn. :p Het vreemde is dat mijn Huawei omvormer net geen 253V mat en geen enkele keer uitgevallen is.

Wat zou de oorzaak van het verschil in voltage kunnen zijn? Is dat puur de nauwkeuringheid van de meting, of is spanning hoger wanneer je langere kabels hebt bvb? De plug & play zonnepaneel set + omvormer hangen op het tuinhuis achteraan in de tuin, terwijl de vaste omvormer en zonnepanelen vlakbij de meterkast hangen.

Uiteindelijk is het een detail, want binnen enkele dagen/weken meet die andere omvormer ook +253V natuurlijk wanneer we dichter bij de zomer komen. (EDIT: blijkbaar meet die op sommige momenten ook al 255V dus Fluvius moet sowieso nu al ingrijpen)
Maar ben benieuwd waar het verschil kan zitten.

En stel dat ik een vergoeding aanvraag, dan zou ik 5 euro per kVa omvormervermogen krijgen. Is dat dan over het omvormervermogen van beide zonnepaneel sets + alle batterijen?

Laatst bewerkt:
Langere of dunnere kabels geven meer weerstand, dus dan stijgt de spanning. In jouw geval zijn ze wss dunner en langer dan die van jouw Huawei omvormer?

Offertes opgevraagd voor mijn ouders, €/wp is ex btw.

Voorstel 1:
Solarwatt visionM5 465Wp 16x
Solarwatt Vision 8kW omvormer
Solarwatt energymanager flex
1€/Wp

Voorstel 2:
Longi ecolife full black 470Wp 16x
Goodwe 5kW omvormer
0,8€/Wp (enkel nog navragen of keuring incl is want niet vermeld)

Voorstel 3:
Aiko Neostar 3s+ 485Wp 15x
sungrow 10kW omvormer
0,93 of 0,86 €/Wp afhankelijk hoe snel ik beslis.

Opmerkingen en bedenkingen rond aangeboden materiaal?
Beste keuze die er uit springt?

Ik ben nog in afwachting van een 4de voorstel, ook met Longi ecolife en solis omvormer (8kW)
Voorstel 4 is er ondertussen ook.
Longi ecolife x10 470wp 14x
Solis 5,5kw omvormer
0,82€/wp

Langere of dunnere kabels geven meer weerstand, dus dan stijgt de spanning. In jouw geval zijn ze wss dunner en langer dan die van jouw Huawei omvormer?
De kabel van de zekeringkast naast de meter naar de zekeringkast in het tuinhuis achteraan is 3G6 (45m volgens de factuur van de electricien al lijkt me dat lang voor de afstand die deze moet overbruggen). De kabels van de zonnepanelen naar de omvormer van de plug & play set zijn 4 mm² en voor de rest zijn het gewoon standaard 3G2,5 kabels.

Bij de vaste installatie hangt de omvormer naast de zekeringkast die naast de meter hangt.

Maar zou die afstand met dat formaat kabels echt een groot verschil in spanning kunnen geven?

De kabel van de zekeringkast naast de meter naar de zekeringkast in het tuinhuis achteraan is 3G6 (45m volgens de factuur van de electricien al lijkt me dat lang voor de afstand die deze moet overbruggen). De kabels van de zonnepanelen naar de omvormer van de plug & play set zijn 4 mm² en voor de rest zijn het gewoon standaard 3G2,5 kabels.

Bij de vaste installatie hangt de omvormer naast de zekeringkast die naast de meter hangt.

Maar zou die afstand met dat formaat kabels echt een groot verschil in spanning kunnen geven?
Ja. Je gaat alle stukjes moeten optellen, en beseffen dat ieder contactpunt (zij het contactdoos of stekker, ook de aansluitingen in het plug and play toestel tot aan de ingebouwde spanningsmeter) ook een contactweerstand heeft (die hopelijk heel klein is maar ook een kleine voltage drop vertegenwoordigt. Ook de aansluitkabel van je toestel zelf dus, die in het slechtste geval misschien uitgevoerd is in 1,5mm2.

De spanningsval kan je berekenen met online tools zoals: https://www.onlinerekenmachine.com/spanningsval-berekenen

Voor 10A over 45m 4mm2 (ik neem even een kleinere doorsnede dan degene die je vermeldde) krijg je een al spanningsval van 4V. Voor 2m 1,5mm2 aan 10A is dat bijna een halve volt. Als je dicht tegen de 253V aanschurkt kunnen al die beetjes wel een significant verschil geven.

Vergeet ook niet dat een omvormer die stroom op het net wil zetten, een hogere spanning moet leveren dan die van het net, en dus heb je wat marge nodig ook voor die verhoging (de omvormer mag zelf niet hoger spanning dan 253V in België vermoed ik?)

Laatst bewerkt:
Iemand met een enphase systeem?
Ik wou vandaag eens kijken naar de opbrengst en heb dan gemerkt dan mijn zonnepanelen zogezegd niets produceren sind 20maart. Dit klopt niet want ik heb ook een bomenwizard. In de app bij de apparaten staan alle micro-inverters op status normaal maar ze geven dus niks door.. allemaal op 20 maart gestopt met opbrengst-data

Iemand met een enphase systeem?
Ik wou vandaag eens kijken naar de opbrengst en heb dan gemerkt dan mijn zonnepanelen zogezegd niets produceren sind 20maart. Dit klopt niet want ik heb ook een bomenwizard. In de app bij de apparaten staan alle micro-inverters op status normaal maar ze geven dus niks door.. allemaal op 20 maart gestopt met opbrengst-data
Ik heb enphase. Bij mij werkt de app en api (die ik in HA gebruik) nog perfect.

Iemand ervaring met het limiteren van omvormers naar injectie toe?

Ik zou op die manier 3 omvormers kunnen zetten op mijn 3 fases waarbij ik boven de 10kva ga, maar door toe te knijpen slechts 9,6 max kan injecteren maar wel mijn volle vermogen van de omvormers kan blijven gebruiken voor zelfverbruik en batterijvulling.

Wordt dat door fluvius aanvaard?

Terug
Bovenaan