Zomertijd of wintertijd

En wat is uw voorkeur

• Zomertijd

Stemmen: 43 27,4%
  • Wintertijd

Stemmen: 60 38,2%
  • Zomertijd + Wintertijd

Stemmen: 23 14,6%
  • Maakt me niet uit, zolang als we maar niet meer van uur moeten wisselen

Stemmen: 23 14,6%
  • Andere

Stemmen: 1 0,6%
  • Geen tijd om hier over na te denken

Stemmen: 1 0,6%
  • Maakt me niet uit

Stemmen: 6 3,8%

• Totaal aantal stemmers
    157
Hoe meer licht 's avonds hoe beter, sowieso zomeruur dus. Wat boeit het dat het 's ochtends nog donker is? Ik lig dan toch nog in bed of ben aan het werken. Het is 's avonds tijdens mijn tijd voor ontspanning dat ik licht wil.
Maar dat is - net als de meeste argumenten hier- puur persoonlijk. Wat boeit het mij dat het om 22 uur nog licht is dan is het toch slaaptijd. Liever licht om 6 uur wanneer ik wakker ben.

Denk dat de beste argumenten komen van mensen die effectief buiten moeten werken, bouwvakkers, boeren, etc Denk dat dat uur in de winter daar wel serieus impact heeft

De wetenschap is vrij duidelijk hierin. Wintertijd is een veel beter idee dan zomertijd. Permanente zomertijd zou ons meer slaapproblemen bezorgen. Slaaptekort is één van de grootste gezondheidscrisissen van de hedendaagse tijd.
Mensen die zeggen dat ze liever zomertijd hebben omdat ze dan gelukkiger rondlopen moeten zich eens kritisch de vraag stellen of ze niet gewoon gelukkiger zijn omdat het sowieso al lente en zomer is in die periode.

Mensen die zeggen dat ze liever zomertijd hebben omdat ze dan gelukkiger rondlopen moeten zich eens kritisch de vraag stellen of ze niet gewoon gelukkiger zijn omdat het sowieso al lente en zomer is in die periode.

Ook. Maar ook omdat 's avonds langer licht positief werkt op mijn gemoed. Merk ik deze week al.

Allez, alweer he:
Hetgeen mij vooral stoort in de discussie is hoe de tegenstanders van zomeruur de redenering van de andere zijde maar blijven wegzetten als irrelevant of onterecht. Als mensen nu eenmaal graag in de zomer langer licht hebben dan is dat zo he.

Het is enorm vermoeiend dat de voorstanders van het zomeruur (of tenminste, voorstanders van het zomeruur gedurende de helft van het jaar) continu maar worden weggezet als degenen die niet goed nagedacht hebben.

Vwb de wetenschap: de wetenschap is heel waardevol en moet niet genegeerd worden. Daarnaast doen we als maatschappij heel veel zaken die aantoonbaar slechter zijn dan beschikbare alternatieven. Dat toont dat de droge wetenschap geen antwoord is op alles en er daarnaast genoeg redenen zijn waarom die niet steeds gevolgd wordt.

Kunnen we ons niet gewoon eeuwig linken aan het winteruur. Tegenwoordig kan iedereen maar een gender claimen en zo. Wel ik claim mezelf als wintertijder en voor mij is het nu 7:42 en begin pas binnen een uur te werken, neh!
Ik weet dat het winteruur dichter ligt bij de normale tijd (zonnetijd), maar doe mij maar zomeruur voor altijd.
Ik heb veel liever 's avonds langer licht dan 's morgens.

ik vind het idee "dichter bij de zonnetijd" ook maar bs, om eerlijk te zijn.
er is toch niemand die zijn 8 uur slaap doet van 20u tot 4u? wat heeft 80% van de bevolking er nu aan dat het zo vroeg al licht is, maar 's avonds al zo vroeg weer donker?

we zijn als maatschappij echt weg-geëvolueerd van die zonnetijd, dus om dat dan als argument te gaan gebruiken, ik vind het raar.

ik vind het idee "dichter bij de zonnetijd" ook maar bs, om eerlijk te zijn.
er is toch niemand die zijn 8 uur slaap doet van 20u tot 4u? wat heeft 80% van de bevolking er nu aan dat het zo vroeg al licht is, maar 's avonds al zo vroeg weer donker?

we zijn als maatschappij echt weg-geëvolueerd van die zonnetijd, dus om dat dan als argument te gaan gebruiken, ik vind het raar.
's Morgena helpt licht je om wakker en alert te worden. Dat nu weer even terugdraaien is dacht ik bewezen als slecht idee.

Dat voor altijd doen is gewoon ongezond. We blijven dagdieren.

Pfff, als ochtendmens kijk ik dan wel niet uit naar de winter. Donker tot bijna 10u 's ochtends...
Vijf dagen per week ben ik dan toch aan t werk of dat dan in de donkerte moet of niet maakt me niet uit dan liever langer licht na het werk.

In de weekends ook nooit echt actief voor pakweg 08u30 dus dat uurtje donker overleef ik dan ook wel.

"k Heb eerlijk gezegd niet echt een voorkeur, maar ik vind het wel fijn om te zien hoe de dagen vroeger licht worden of langer licht blijven. Fysiek heb ik geen last van dat uur dat verandert, maar het is gewoon irritant als het verandert imo.

Zomeruur, ofwel winteruur maar dan moet de werkdag een uur vroeger gelegd worden. Dan komt het in feite op hetzelfde neer.

Iedereen heeft het bij zomeruur altijd over het feit dat het dan in de winter tot 10u ofzo donker is. Maar dat bij vaste wintertijd het ergens midden in de nacht (wat is het 4u ofzo?) dan al licht wordt is geen probleem? Persoonlijk dus liever tot 10u donker en savonds na het werk nog iets van licht. En ik ben echt geen avondmens, ik hecht net veel belang aan mijn slaap :D

Probleem is ook in België dat wij niet in onze eigen tijdzone volgens de zon ingedeeld zijn maar meegaan met die van de centraal Europa door de Duitsers. Eigenlijk zouden wij, NL, Frankrijk, Spanje in dezelfde tijdzone als Engeland moeten zitten. Maar door de historie waarin de Duitsers 2 maal hun tijdzone aan ons opgedrongen hebben tijdens de wereldoorlogen en wij na de 2e keer gezegd hebben: "die mannen staan hier alle 5 minuten binnen, we laten dat nu zo" zitten wij dus permanent met een uur afwijking op onze biologische klok. En in de zomertijd worden dat dus 2 uur afwijking.

Probleem is ook in België dat wij niet in onze eigen tijdzone volgens de zon ingedeeld zijn maar meegaan met die van de centraal Europa door de Duitsers. Eigenlijk zouden wij, NL, Frankrijk, Spanje in dezelfde tijdzone als Engeland moeten zitten. Maar door de historie waarin de Duitsers 2 maal hun tijdzone aan ons opgedrongen hebben tijdens de wereldoorlogen en wij na de 2e keer gezegd hebben: "die mannen staan hier alle 5 minuten binnen, we laten dat nu zo" zitten wij dus permanent met een uur afwijking op onze biologische klok. En in de zomertijd worden dat dus 2 uur afwijking.
Dat zou ik nog meer een probleem vinden, we zitten nu al zo vaak in het donker tijdens winteruur, met het engels uur zou dat nog erger zijn.

Iedereen heeft het bij zomeruur altijd over het feit dat het dan in de winter tot 10u ofzo donker is. Maar dat bij vaste wintertijd het ergens midden in de nacht (wat is het 4u ofzo?) dan al licht wordt is geen probleem? Persoonlijk dus liever tot 10u donker en savonds na het werk nog iets van licht. En ik ben echt geen avondmens, ik hecht net veel belang aan mijn slaap :D
Awel dus laten zoals het is toch? Ik ben blijkbaar 1 van de weinigen die het gewoon goed vind zoals het nu is. Winteruur is ideaal voor de winter. En zomeruur is ideaal voor de zomer. Dus perfect!

Ik en mijn kinderen hebben toch een robuuste biologische klok en elk half jaar duurt dat toch een tijd om ons aan te passen. Het zou mij nog gelijk zijn of het winter of zomeruur is, zo lang dat wisselen maar stopt. Dat is ook aangetoond ongezond dacht ik. Maar de heren en dames politici raken het zelfs over zo een akkefietje niet eens. Dat zegt veel over het onvermogen om iets door te voeren als het niet echt echt moet.

Eigenlijk zouden wij, NL, Frankrijk, Spanje in dezelfde tijdzone als Engeland moeten zitten.
In de Britse tijd - daarbij veronderstel ik dan UTC zonder toepassing van BST - heb je bij ons in december zonsopgang om 7:40 en zonsondergang om 15:30. Vanaf 10 oktober gebeurt de zonsondergang voor 17u, en dat blijft zo tot half februari. Als je de "juiste" tijdzone aanneemt en 9-5 aanhoudt, ga je 4 maanden lang - een derde van het jaar - naar huis terwijl de zon al onder is (Limburgers nog wat langer - West-Vlamingen wat korter). Toch een vreemde manier om met iets waardevols als zonlicht om te gaan. Je stuurt zo vooral een pak meer mensen richting SAD depressies denk ik.

Het probleem is niet zomertijd/wintertijd. Het probleem is dat de mens sinds de laatste industriële revolutie een vast werkritme heeft aangenomen, terwijl het aantal uren daglicht wel blijft evolueren doorheen het jaar. Het concept van vaste "tijdzones" is veel ouder (dateert van de spoorwegen) en is daar niet voor ontworpen. Voor de tijdzones stond men op met de zon en was er geen zomeruur/winteruur maar had elke dag z'n eigen uur en veranderde je de klok wanneer de zon op haar hoogste punt stond, en dat dus geen 2 keer per jaar, maar wel 365 keer per jaar (en had elk dorp ook z'n eigen tijd). Op zich is dat zelfs nog correcter dan de Britse tijd te volgen, maar de absurditeit in de maatschappij van vandaag is wel snel duidelijk.

Soit, zomertijd/wintertijd is een rudimentaire oplossing om een vast ritme gebonden aan tijdzones in een veranderende dag te zetten. Men had ook kunnen zeggen: we houden het hele jaar dezelfde tijd aan en van november tot maart werken we van 9u tot 17u, van april tot oktober van 8u tot 16u en het zou hetzelfde effect zijn (voor de werkenden). Maar goed, werkgevers en hun aversies kennende is het misschien maar best dat het opgelegd wordt via zomeruur/winteruur.

Laatst bewerkt:
Ik denk het ook: winteruur is goed in de winter, want anders zou je helemaal niet meer wakker geraken op den duur. In de zomer heb je er toch meer aan wanneer het langer licht is, of je moet een flexibele werkgever hebben. Als je niet moet werken en geen vast schema hebt dan maakt het allemaal niet uit. Maar als je 9-5 werkt dan verlies je veel van je avond in de zomer. Je hebt er dan ook minder aan om in de zomer al licht te hebben om 4:30 als je toch maar om 8 of 9 uur moet beginnen werken. Een boer die op zijn land moet werken gaat ook niet wachten tot 8u om aan zijn werkdag te beginnen wanneer het om 4u al klaar is.
In de zomer gaat ge dan ook productiever kunnen werken als je zo vroeg mogelijk aan uw dag begint, wanneer het nog niet te warm is, en dat gaat beter met zomeruur dan met het winteruur. Soms dat werkgevers dan uitzonderlijk tijdens een hittegolf zelfs om 7u beginnen bijvoorbeeld zodat men tegen 15u naar huis kan en zo niet moet werken tijdens het warmste moment van de dag.

Terug
Bovenaan