Zomertijd of wintertijd

En wat is uw voorkeur

• Zomertijd

Stemmen: 43 27,4%
  • Wintertijd

Stemmen: 60 38,2%
  • Zomertijd + Wintertijd

Stemmen: 23 14,6%
  • Maakt me niet uit, zolang als we maar niet meer van uur moeten wisselen

Stemmen: 23 14,6%
  • Andere

Stemmen: 1 0,6%
  • Geen tijd om hier over na te denken

Stemmen: 1 0,6%
  • Maakt me niet uit

Stemmen: 6 3,8%

• Totaal aantal stemmers
    157
Mensen die kiezen voor permanente zomertijd denken er duidelijk niet genoeg over na, dat betekent dat in het putje van de winter kinderen in het pikdonker naar school moeten, dat is gevaarlijk, voor pendelaars ook overigens. In december komt de zon dan pas op iets voor half tien.
Zelfs buiten het verkeer lijkt me dat deprimerend.

Wintertijd in de zomer is geen drama, een terrasje is in het donker ook nog gezellig. Het oorspronkelijke argument van energiebesparing is al lang een non-issue lijkt me.

Sterker nog, ik zou zelfs argumenteren om niet alleen op wintertijd te blijven, maar België in de correcte astronomische tijdszone te leggen: 12h00 's middags zou de zon op z'n hoogste punt moeten staan, niet om 13h00. Maar goed, daar snap ik de economische argumenten nog wel, we sluiten beter nauwer aan bij Frankrijk en Duitsland dan V.K. en Portugal.

Ik denk er wel over na. En kinderen gaan in putje winter al in het pikdonker naar school.

Niet echt, want voordat er zonsopgang is, is er ook nog de schemering die voor enig licht zorgt: die begint nu ten laatste om 08h06. Maak er permanente zomertijd van en dat is pas om 09h06.

Niet echt, want voordat er zonsopgang is, is er ook nog de schemering die voor enig licht zorgt: die begint nu ten laatste om 08h06. Maak er permanente zomertijd van en dat is pas om 09h06.
Het zicht op fietsers (met licht) is in de schemering slechter dan in het donker. Dus eigenlijk is het veiliger om je kinderen in het donker naar school te duren dan in de schemering.

Ik word gemiddeld na een uur of 4-5 werken pas wakker, laat staan dat ik nog vroeger op sta om iets te doen voor ik vertrek naar het werk. :unsure:
Dan raad ik u aan om het zeker eens te proberen. Niks beter om dag energiek te starten dan eerst te sporten

Dan raad ik u aan om het zeker eens te proberen. Niks beter om dag energiek te starten dan eerst te sporten
Ik zie me al een toerke gaan lopen om 2u 's morgens. :D
Ik heb niet bepaald kantooruren, dat zal in de nabije toekomst beteren, maar nog steeds niet genoeg om een uur te sporten voor ik ga werken.

Dat is echt enorm persoonsgebonden. Ik heb het een hele tijd geprobeerd, zowel krachttraining als cardio, en ik heb 's ochtends vroeg gewoonweg niet de energie, spieren die nog koud zijn, etc.

Het zicht op fietsers (met licht) is in de schemering slechter dan in het donker. Dus eigenlijk is het veiliger om je kinderen in het donker naar school te duren dan in de schemering.

Zelfs al ga ik ervan uit dat je gelijk hebt, dan nog is de zomertijd slechter dan de wintertijd, want in de wintertijd ga je verhoudingsgewijs minder lang kinderen in die schemering naar school te sturen?

Dat is echt enorm persoonsgebonden. Ik heb het een hele tijd geprobeerd, zowel krachttraining als cardio, en ik heb 's ochtends vroeg gewoonweg niet de energie, spieren die nog koud zijn, etc.
Ja, dat kan zijn, bij mij was het in elk geval zalig. Voor de file naar het werk, daar 3 kwartiertjes sporten, kwartier douchen en nog nooit zo makkelijk de dag doorgekomen op kantoor. Jammer genoeg nu geen fitness meer op het werk (en geen mogelijkheid om daar te joggen etc gezien luchtkwaliteit)

Zelfs al ga ik ervan uit dat je gelijk hebt, dan nog is de zomertijd slechter dan de wintertijd, want in de wintertijd ga je verhoudingsgewijs minder lang kinderen in die schemering naar school te sturen?
Dat zou gerust kunnen, ik zou dat moeten opzoeken.

Nu, als dat het enige (of grootste) argument is tegen fulltime zomertijd, zou je ook kunnen redeneren dat er bijna geen kinderen meer onbegeleid naar school gaan.

Enfin, zoals al gezegd interesseert het me niet hoe het geregeld wordt qua zomer of wintertijd hoor, maar ik volg graag de discussie er rond, en als ik iets zie passeren waar ik vragen of opmerkingen bij heb, reageer ik graag. Bij deze dus. :unsure:

Ter info: in Rusland hebben ze al eens enkele jaren permanente zomertijd geprobeerd maar dat is teruggedraaid naar permanente wintertijd. Onder meer door toenemend aantal auto-ongelukken in de ochtend.

Mensen die kiezen voor permanente zomertijd denken er duidelijk niet genoeg over na, dat betekent dat in het putje van de winter kinderen in het pikdonker naar school moeten, dat is gevaarlijk, voor pendelaars ook overigens. In december komt de zon dan pas op iets voor half tien.
Zelfs buiten het verkeer lijkt me dat deprimerend.

Wintertijd in de zomer is geen drama, een terrasje is in het donker ook nog gezellig. Het oorspronkelijke argument van energiebesparing is al lang een non-issue lijkt me.

Sterker nog, ik zou zelfs argumenteren om niet alleen op wintertijd te blijven, maar België in de correcte astronomische tijdszone te leggen: 12h00 's middags zou de zon op z'n hoogste punt moeten staan, niet om 13h00. Maar goed, daar snap ik de economische argumenten nog wel, we sluiten beter nauwer aan bij Frankrijk en Duitsland dan V.K. en Portugal.

Want waar jij leeft moeten ze de fluo vestjes en licht op een fiets nog uitvinden?

Dat gewissel altijd, ben dat wel beu.
Geef mij maar zomertijd. Misschien niet het correctste, maar wel wat meer daglicht 's avonds.

Ter info: in Rusland hebben ze al eens enkele jaren permanente zomertijd geprobeerd maar dat is teruggedraaid naar permanente wintertijd. Onder meer door toenemend aantal auto-ongelukken in de ochtend.

Ik zou het Russisch autoverkeer nu niet bepaald als standaard nemen.

Terug
Bovenaan