Wooncrisis in Vlaanderen: onbetaalbaar vastgoed

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brt
  • Startdatum Startdatum

Moet de overheid de markt corrigeren?

• Ja

Stemmen: 30 19,0%
  • Nee

Stemmen: 128 81,0%

• Totaal aantal stemmers
    158
Het is om te janken tussen Leuven en Mechelen. 300k voor iets met 2 slaapkamers en kleine tuin dan mag je nog heel het huis renoveren ook. Mocht ik geen zoon in co ouderschap hebben zou ik al lang verhuist zijn richting Tienen, Wallonië voor zelfde prijs bijna afgewerkte villa hebben.

Los van wat hierboven al gezegd is i.v.m. leningen ga ik ook even advocaat van de duivel te spelen, dat is dus €2.500 netto + €45.000 eigen inbreng?

Als we gewoon vergelijken met 10j geleden, in 2013.
Dan zou, de indexatie terugdraaiend, je loon ongeveer ~€2011 netto geweest zijn.
Je zou ongeveer aan 1%~1.5% kunnen lenen dan, laten we je zelf 1% geven. Jouw simulatie gaat uit van 33% van het maandloon lenen, laat ons dat ook nemen want als alleenstaande was men ook toen geneigd om max 1/3e te nemen. Dus dan kon je maandelijks €670 afbetalen. Op 30j aan 1% is dit ~€208.500.

Met de huidige leningen zou je via diezelfde simulatie van immotheker €3.100 netto moeten hebben voor een maandelijkse aflossing van €1.085.
EvP7Vcn.png

Dusja, ligt het probleem dan aan de woningprijzen of aan de huidige economische situatie waardoor banken minder goede leningen geven?
In mijn regio zijn de appartementen bijna 100% in prijs gestegen in een periode van die 10j.

Samenwonenden hebben dubbel het loon en minder dan het dubbele aan kosten. Dus kunnen meer als het dubbele spenderen aan een lening & sparen, en dus aan het huis.

Moeilijk om daarmee te concurreren uiteraard. Een drie verdieneren gezin zou het nog een stuk makkelijker hebben :p.

Ik denk dat singles het nooit makkelijk hadden in het verleden (los van huis) ? Ik denk bijvoorbeeld niet dat je alleenstaande ouder zou willen zijn in de jaren 60. De wereld is gebouwd op maat van koppels. Als het heel makkelijk zou zijn voor singles zou het nog is een stuk makkelijker zijn voor koppels. Tenzij je artificieel koppels extra zou belasten ofzo.

Ik heb 'makkelijk' praten, maar met 2 die goed verdienen, niet in een heel dure regio willen wonen, en niet echt zoveel geven om top van de top isolatie/nieuwbouw, was het vrij makkelijk om iets te vinden met grote oppervlakte en grote tuin. Ver onder maximale leningscapaciteit.

Het is om te janken tussen Leuven en Mechelen. 300k voor iets met 2 slaapkamers en kleine tuin dan mag je nog heel het huis renoveren ook. Mocht ik geen zoon in co ouderschap hebben zou ik al lang verhuist zijn richting Tienen, Wallonië voor zelfde prijs bijna afgewerkte villa hebben.
Inderdaad, 't is erg. Hier in mijn dorp hebben ze net wat nieuwbouwappartementen gezet. Voor appartementje van 70 vierkante meter met 1 slaapkamer vragen ze al 285k. Dan is de autostaanplaats nog niet meegerekend.

In mijn regio zijn de appartementen bijna 100% in prijs gestegen in een periode van die 10j.
Zoals eerder al aangehaald: de gemiddelde prijs of effectief specifieke appartementen (die ondertussen niet gerenoveerd zijn)?
Want gemiddelde prijs zegt niets. Alsook de noemer "appartement" eigenlijk. Want daar is ook nog het corona-effect bijgekomen. In veel steden zijn 3 slaapkamerappartementen massaal vrijgekomen omdat die meestal door gezinnen bezet werden en die dan op zoek gingen naar een huis. Ook hebben energieprijzen ervoor gezorgd dat men de laatste jaren vooral op zoek ging naar recentere/gerenoveerde appartementen waar men 10j geleden probleemloos een energieverslindend appartement kocht. Wat je natuurlijk niet ziet in de gemiddelde prijzen...

En welke regio? Want nu ben ik wel benieuwd :)

En dan spreken we nog niet van koppels die uit elkaar gaan. Als jonge twintiger kan je vaak wat langer thuis wonen en sparen, als je met 1 of meerdere kinderen alleen valt is dat zo eenvoudig niet om bij de ouders aan te kloppen.
Wij zien het nu van zeer dichtbij. Zij koopt onmiddellijk met haar nieuwe partner een nieuwe woonst, hij kwijnt weg onder de paniekaanvallen omdat hij zijn gezin ziet uit elkaar vallen maar vooral niet weet waar naartoe met 2 kinderen (verkoopmedewerker, geen toploon). Het potje dat je opgebouwd hebt met de afbetaling van de gezinswoning moet je eigenlijk gaan verdoen aan de hoge huurprijzen.
Onze poetsvrouw is eveneens alleen gevallen met haar dochter, zij gebruikt haar erfenis (en vermoedelijk potje van de verkoop van de gezinswoning) om te kunnen huren.

De overheid moet zich niet moeien met de woningprijzen, wel kan ze de huurmarkt stimuleren met nog meer in te zeggen op sociale woningen / extra fiscale stimuli om te investeren in degelijke woningen die je aanbiedt aan sociale verhuurkantoren.

De overheid moet zich niet moeien met de woningprijzen, wel kan ze de huurmarkt stimuleren met nog meer in te zeggen op sociale woningen / extra fiscale stimuli om te investeren in degelijke woningen die je aanbiedt aan sociale verhuurkantoren.
Hier zit absoluut een veel groter pijnpunt, een betaalbare (<1000 euro/maand) gezinswoning die ok is, is gelijk weg aan de kandidaat die de beste papieren kan voorleggen en het beste over komt. De 50-100 andere kandidaten mogen blijven zoeken, hoewel die evengoed deftig en solvabel kunnen zijn. Ik denk dat velen hier onderschatten hoe het momenteel gesteld is met de huurmarkt. Enige reden dat ik er enig besef van heb, is omdat mijn vorige woning als opbrengsteigendom werd gekocht en de kijkdagen voor huurders doorgingen terwijl ik er nog woonde.
De overheid kan op dat vlak VEEL meer betekenen en dat dan nog voor de mensen die het harder nodig hebben...

Hier zit absoluut een veel groter pijnpunt, een betaalbare (<1000 euro/maand) gezinswoning die ok is, is gelijk weg aan de kandidaat die de beste papieren kan voorleggen en het beste over komt. De 50-100 andere kandidaten mogen blijven zoeken, hoewel die evengoed deftig en solvabel kunnen zijn. Ik denk dat velen hier onderschatten hoe het momenteel gesteld is met de huurmarkt. Enige reden dat ik er enig besef van heb, is omdat mijn vorige woning als opbrengsteigendom werd gekocht en de kijkdagen voor huurders doorgingen terwijl ik er nog woonde.
De overheid kan op dat vlak VEEL meer betekenen en dat dan nog voor de mensen die het harder nodig hebben...
Inderdaad, kijkdagen voor huurwoningen, nooit eerder gezien. Woning naast mijn huidige woonst is op die manier verhuurt. 16 bezoekers op amper 2-3u. Bezoekers die tegen elkaar opbieden. Voor een gezinswoning in een niet-gegeerde streek op den buiten. Waanzin.. probeer dan inderdaad als alleenstaande ouder met 1 loonfiche maar eens op te boxen tegen jonge startende koppels met 2 mooie lonen na een universitair diploma en een bedrijfswagen.

En wat doet de overheid, ze bouwen de fiscale voordelen van een 2e woonst af. Er is wel nog een fiscaal voordeel voor verhuur via sociaal kantoor maar dat kan imo nog meer uitgebreid worden.

Verhuur- en koopsubsidies verhogen gewoon de prijzen en zijn een loutere overdracht van geld van de overheid naar de eigenaars.

Het werd nogal eens tijd dat die compleet debiele subsidie voor aankoop tweede woning afgeschaft werd.
Zelfs de meest voor de hand liggende Mattheus subsidie bestaat na al die jaren discussie nog steeds.

Het enige dat helpt is het aanbod aan woningen verhogen.

Meer hoogbouw, weg betonstop, meer stadsverdichting, ruimtelijke ordening aanpassen, regels voor buurtbewoner protesten en beroep tegen verkavelingen aanscherpen zodat niet elke pipo een project 3 jaar kan vertragen 'omdat hij nu zijn zicht over de velden zou kwijt zijn', enzovoort.

Ook: vergunningen federaal uitreiken en niet op gemeentelijk niveau, want daar zit je teveel met belangenvermenging en lokale politiek die bang is om huidige huiseigenaars voor het hoofd te stoten.

Bron: 50 studies en cijfers van de afgelopen 50 jaar in 50 landen.

Verhuur- en koopsubsidies verhogen gewoon de prijzen en zijn een loutere overdracht van geld van de overheid naar de eigenaars.

Het werd nogal eens tijd dat die compleet debiele subsidie voor aankoop tweede woning afgeschaft werd.
Zelfs de meest voor de hand liggende Mattheus subsidie bestaat na al die jaren discussie nog steeds.

Het enige dat helpt is het aanbod aan woningen verhogen.

Meer hoogbouw, weg betonstop, meer stadsverdichting, ruimtelijke ordening aanpassen, regels voor buurtbewoner protesten en beroep tegen verkavelingen aanscherpen zodat niet elke pipo een project 3 jaar kan vertragen 'omdat hij nu zijn zicht over de velden zou kwijt zijn', enzovoort.

Ook: vergunningen federaal uitreiken en niet op gemeentelijk niveau, want daar zit je teveel met belangenvermenging en lokale politiek die bang is om huidige huiseigenaars voor het hoofd te stoten.

Bron: 50 studies en cijfers van de afgelopen 50 jaar in 50 landen.
Akkoord, buiten de "weg betonstop". Die lintbebouwing en quasi zonevreemde woningen gaan het probleem niet oplossen. Ik ben misschien niet helemaal mee in het stukje wat je zelf precies bedoelt met "weg betonstop", want volledig akkoord met meer hoogbouw, stadsverdichting en ruimtelijke ordening.

In de berichtgeving wordt dat plan betonstop genoemd, wat de verkeerde indruk wekt dat er vanaf 2040 niet meer gebouwd kan worden. Het plan beoogt wel een andere manier van ruimtelijk ordenen, namelijk verkerning: dichter bij elkaar bouwen, in dorpskernen, in steden en bij knooppunten van het openbaar vervoer.
Hetgeen je benoemt is eigenlijk de betonstop. Al ga ik akkoord dat die benaming slecht gekozen is. :)

Het jammere is: Er zijn premies voor warmtepompboilers, warmtepompen, zonnepanelen, ... Allemaal met mooie intenties hé, maar je deelt eigenlijk geld uit aan wie die dingen kan betalen, m.a.w. de bovenkant van de maatschappij, terwijl er veel meer winst te behalen is met soms heel basic ingrepen aan de onderkant: Dak isoleren, (drie)dubbel glas, nieuwe verwarmingsketel, ... Maar die groep heeft dan weer de centen niet om daarin te investeren, ook al zijn daar ook premies voor. Jammer, want het zou zorgen voor meer wooncomfort, lagere energiekost en winst op ecologisch vlak. Vollen bak Mattheuseffect.
Daar lopen wij hier ook tegenaan. We wonen in het huis van mijn vriend. Hij heeft dat geërfd van zijn ouders en zijn broer uitgekocht. Het is een groot huis maar er is ook enorm veel werk aan. Het is een huis uit de jaren 70 met heel veel hout en geen gasaansluiting. Wij verwarmen op pellets en voor het warm water is er wel een boiler (die ook half kapot is). Boven staan er een paar elektrische vuurtjes op de kamers maar die worden enkel gebruikt als het héél koud is, om kilte en vocht in de kamers te vermijden.

Wij willen hier echt vanalles doen hé, er is al een groot stuk geïsoleerd (met een renovatielening van een paar jaar geleden) maar het kan ook echt een pak beter (dak totaal niet geïsoleerd, één deel van de woning ook nog niet). Zonnepanelen of warmtepompboilers, gráág. En ja, er zijn premies, maar je moet het wel eerst allemaal betalen hé? En dat geld is er gewoon.... niet.

Zoals eerder al aangehaald: de gemiddelde prijs of effectief specifieke appartementen (die ondertussen niet gerenoveerd zijn)?
Want gemiddelde prijs zegt niets. Alsook de noemer "appartement" eigenlijk. Want daar is ook nog het corona-effect bijgekomen. In veel steden zijn 3 slaapkamerappartementen massaal vrijgekomen omdat die meestal door gezinnen bezet werden en die dan op zoek gingen naar een huis. Ook hebben energieprijzen ervoor gezorgd dat men de laatste jaren vooral op zoek ging naar recentere/gerenoveerde appartementen waar men 10j geleden probleemloos een energieverslindend appartement kocht. Wat je natuurlijk niet ziet in de gemiddelde prijzen...

En welke regio? Want nu ben ik wel benieuwd :)
Antwerpen. Mijn broer zoekt een gelijkaardige appartement dat ik 8 jaar geleden gekocht heb. Wat je toen voor 125k kon kopen, daar vraagt men nu 200k+ voor.

Antwerpen. Mijn broer zoekt een gelijkaardige appartement dat ik 8 jaar geleden gekocht heb. Wat je toen voor 125k kon kopen, daar vraagt men nu 200k+ voor.
Sorry als ik dat met een serieuze korrel zout neem dat die gelijkaardig zouden zijn.
Ik ken iemand die vorig jaar een app gekocht heeft in Merksem voor €140k. Een vriendin heeft een dikke 10j geleden een app gekocht toen voor €120k (Borgerhout, het stuk buiten de ring) en laten renoveren. Toen zij 2j geleden het verkocht heeft om te gaan samenwonen heeft ze maar beperkte winst gemaakt als je de renovatiekosten meerekende...

En als ik vlug op immoweb zoek, zijn de prijzen inderdaad wat gestegen t.o.v. 10j geleden, de dingen die hier €150k staan zouden toen voor €125k verkocht zijn: https://www.immoweb.be/nl/zoeken/ap...nt=2&minPrice=125000&page=1&orderBy=relevance
Maar dat is een stijging van 20%, geen 100%. En ligt perfect in lijn met de inflatie/indexatie van lonen t.o.v. 10j geleden.

nieuwbouwappartement, 1 slaapkamer: 241.015€
voorwaarde: je mag niks anders bewoonbaars bezitten, voor minstens 1 jaar dat je op dit appartement gedomiciliëerd bent.
gezamenlijk inkomen mag ook niet boven de 61.400€ liggen.

(zelfde regels voor 2 slaapkamers en 3 slaapkamers, alleen hoger budgetten).

lijkt mij een project dat specifiek doelt op mensen die deze wooncrisis voelen. en een goeie locatie ook. ben eigenlijk half geïnteresseerd, maar ik vrees dat het te vroeg komt met wat ik gespaard heb.

Inderdaad, kijkdagen voor huurwoningen, nooit eerder gezien. Woning naast mijn huidige woonst is op die manier verhuurt. 16 bezoekers op amper 2-3u. Bezoekers die tegen elkaar opbieden. Voor een gezinswoning in een niet-gegeerde streek op den buiten. Waanzin.. probeer dan inderdaad als alleenstaande ouder met 1 loonfiche maar eens op te boxen tegen jonge startende koppels met 2 mooie lonen na een universitair diploma en een bedrijfswagen.

En wat doet de overheid, ze bouwen de fiscale voordelen van een 2e woonst af. Er is wel nog een fiscaal voordeel voor verhuur via sociaal kantoor maar dat kan imo nog meer uitgebreid worden.

Toen ik mijn huis verhuurde (3 jaar geleden) had ik 250! reacties op 24h. Heb de advertentie toen weggehaald. Waanzin gewoon.
Singleszijn dan idd niet interessant.

Sorry als ik dat met een serieuze korrel zout neem dat die gelijkaardig zouden zijn.
Ik ken iemand die vorig jaar een app gekocht heeft in Merksem voor €140k. Een vriendin heeft een dikke 10j geleden een app gekocht toen voor €120k (Borgerhout, het stuk buiten de ring) en laten renoveren. Toen zij 2j geleden het verkocht heeft om te gaan samenwonen heeft ze maar beperkte winst gemaakt als je de renovatiekosten meerekende...

En als ik vlug op immoweb zoek, zijn de prijzen inderdaad wat gestegen t.o.v. 10j geleden, de dingen die hier €150k staan zouden toen voor €125k verkocht zijn: https://www.immoweb.be/nl/zoeken/ap...nt=2&minPrice=125000&page=1&orderBy=relevance
Maar dat is een stijging van 20%, geen 100%. En ligt perfect in lijn met de inflatie/indexatie van lonen t.o.v. 10j geleden.
140k in Merksem? Zal ofwel een studio zijn, moet totaal gerenoveerd worden of heeft gigantische gemeenschappelijke kosten.

Situatie neef:
App gekocht begin 2015 voor 120k, er zelf zo'n 20k in gestoken voor renovatie en vorig jaar verkocht voor 235k

Een nicht heeft in 2014 haar app gekocht voor 115k, gerenoveerd (zal er 20-30k in gestoken hebben) en ook vorig jaar verkocht voor 230k.

Ik zelf heb mijn app 8j geleden gekocht voor 125k. De buur hier boven (appartement is letterlijk in dezelfde staat, want is van een oud mijnheer die er in 20+j niets aan gedaan heeft) heeft verschillende immo kantoren laten langskomen en ze raden hem aan om minstens 210k te vragen.

Als je denkt dat vastgoedprijzen in lijn met de inflatie zijn gestegen dan vergis je jezelf hard. Toch in deze regio is de stijging veel groter.

Ik denk er bij een appartement nog meer meespeelt dan het appartement zelf. Als je het mooiste appartement hebt in een voor de rest verloederde blok....

Ik denk er bij een appartement nog meer meespeelt dan het appartement zelf. Als je het mooiste appartement hebt in een voor de rest verloederde blok....
Geldt toch evengoed voor huizen? Heb ook nog een huis laten schieten omdat de rechtstreekse buur (beide open bebouwing) een marginale storthoop achter zijn hek leek te bewaren... Of als je huis tiptop is maar in een buurt of straat staat waar je de enige bent die er zorg en liefde in lijkt te steken, dan raakt dat ook aan de waarde.

Terug
Bovenaan