Renegadexxripxx
Well-known member
Met je laatste zinnen geef je aan dat je mijn voorbeeld (en de reden waarom ik die voorbeelden geef) niet goed begrepen hebt. Met name dat een vergelijkbare situatie vroegers vs nu, altijd in het voordeel zal uitdraaien voor vroeger. Ook je grootouders langs mama's kant zouden nu meer moeite hebben om datzelfde armieterig huisje vertaald naar de tijdsgeest van vandaag te kunnen kopen.
Maar goed u wou cijfers:
Ten eerste: het modale inkomen 1985 en nu: https://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen. 18151 euro naar 40000 euro, een mooie stap zou je denken, immers, ruim, meer dan een verdubbeling.
Ten tweede: Een artikel uit 2011!! waarin bevestigd wordt dat een gemiddelde woning x4,5 gegaan is tov 1985! Ik wil me niet inbeelden hoe dat in 2023 zit, in 2019 zal ik iig met stelligheid zeggen dat mijn uitgebreid voorbeeld waar dan op gereageerd wordt met "ik ga liever af op cijfers" van een x10 er niet ver zal afzitten. Waarmee ik terugkom naar de eerste link, het inkomen is gemiddeld niet eens x3 he... . Verre van zelfs.
Ik had iets anders verwacht van u als dingen genre kopers die met twee niks vinden moeten minder wenen, ook al komt er dan nog enige nuance achter (en in mindere mate ook nog het, ik heb liever cijfers). Het zij zo.
In mijn eerste reactie hier zei ik dat niemand mij hier mijn mening zal kunnen doen veranderen op vlak van dit topic, en dat is ook zo gebleken, ik verwacht weinig succes van mijn kant uit om een ander zijn mening te veranderen na deze laatste respons. Mijn conclusie is dat ik het dus maar zal laten rusten vanaf nu.
Edit: T was niet in mijn eerste reactie, mea culpa.
Mijn eerste brainfart hieromtrent zou zijn dat dit perfect mogelijk is. Maar moet je er dan ook niet vanuit gaan dat de tijden veranderd zijn. Met name van een 1persoonsverdienmodel (vrouw aan de haard) naar een 2persoonsverdienmodel (beide werken nondedju). Waar men als maatschappij ook niet meer naar terug wil of kan.
Waardoor je 2 keer de volgende stijging hebt gehad : 2,2037353313867004572750812627403 (40k/18151).
Wat per toeval die stijging van 4.5 wel enorm kort benaderd. Niet ?
Al zouden we dan eigenlijk om eerlijk te zijn, de nettoverloning moeten nemen inclusief de extralegale voordelen. Al negeren we eerlijk gezegd dan wel inkomsten uit zwartwerk. Hetgeen ik mij inbeeld dat toch wel redelijk alomtegenwoordig was (en dat in het verleden ook in de eigen woning werd gepompt). Wat bepaalde cijfertjes ook nog een beetje meer zou kunnen skewen. (waardoor de stijging in absolute termijn over die termijn mogelijks lager is)
Daarnaast is er onder impuls van het feit dat zo'n gemiddelde woning voor 1 persoon gewoon als veel te groot geacht wordt. Of gezien wordt, een aparte prijzenpolitiek voor de studio's, 1 persoon appartementjes, 2 persoon appartementjes waardoor het toch nog mogelijk is om zichzelf een eigendom te verschaffen.
Ik kan echter niet ontkennen dat onder impuls van de dalende rentelasten EN de verschuiving van behoefte door Corona sommige woningen zot zijn gegaan. Maar bon... dat is nu eenmaal de vrije markt. Jij wilt wat iedereen wil, de prijs gaat door het dak. Jij wil wat niemand wil... koopjes. Terwijl andere woningen (appartementen zonder tuin of zonder extra ruimte voor te telewerken) die wijziging niet hebben doorgestaan. Al heeft de daling van de registratierechten in mijn ogen ook een enorme stijging veroorzaakt. Een woning daalt nu eenmaal niet ineens in prijs omdat de registratierechten zakken. Dat verschil komt uiteindelijk gewoon terecht in de zakken van de eigenaar.
Mijn theewater zegt mij dat een afkoeling van de prijsstijgingen ondertussen toch wel bezig is. Maar dat blijft nog een beetje afwachten om te zien hoe het verder evolueert.
Mogelijks dat een goed idee voor de discussie eerder zou zijn om te vermelden welke ingrepen je zou verwachten dat de overheid zou moeten doen? Ik zie niet direct echt veel opties, behalve als je de private verhuurmarkt volledig kapot belast indien men niet voldoet aan een bepaalde verhuurprijs. vb tussen de 200 - 900€, gebaseerd op de statistiek van de woning. Waarbij er bepaalde minimumvoorwaarden zijn die moeten in orde zijn, of dat de huurder anders gratis woont. Maar dat gaat natuurlijk wel een bepaalde druk op het aantal verhuurwoningen zetten. Al gaat dat aan de andere kant de aantrekkelijkheid van de particuliere verhuur de kop indrukken. En ik weet nu niet direct of ik dat wel zou willen om eerlijk te zijn.
) zal het misschien een 1-slpk appartement zijn van tien, twintig jaar oud op 10km van het dorp/ de stad waar je werkt, maar wat is daar dan ook mis mee?