Wooncrisis in Vlaanderen: onbetaalbaar vastgoed

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brt
  • Startdatum Startdatum

Moet de overheid de markt corrigeren?

• Ja

Stemmen: 30 19,0%
  • Nee

Stemmen: 128 81,0%

• Totaal aantal stemmers
    158
Dit slaat toch op niets in de discussie hierboven?
Dat is als zeggen : Elon Musk of Jeff Bezos kunnen dat kopen, dus betaalbaarheid is geen probleem.

Er wordt toch specifiek een onderscheid gemaakt in de "haves" en de "have nots". Het is niet omdat een bepaalde groep alles kan opkopen, dat er geen mogelijk probleem is?
Ook het aantal transacties is historisch hoog, en vele woningen worden boven de vraagprijs verkocht.
Die waren dus extra betaalbaar. En de kopers zijn geen investeringsfondsen. Die hebben momenteel andere zorgen.

Als huizen onbetaalbaar zijn, dan zijn er per definitie... geen transacties.

Zoals momenteel in vele Duitse steden...

Laatst bewerkt:
Dat is toch niet uitzonderlijk?
Trouwens dit zegt ook helemaal niks hè, belangrijkste is uw inkomen en hoeveel er overblijft.

Als je geen 25-30% kan afstaan in uw loon gewoon laag
Kunnen =\= willen natuurlijk... Als 26-jarige ging maar liefst 42% van mijn (modale) loon naar mijn hypotheek. En natuurlijk moet je dan veel laten. Voor de ene is het dat waard, voor de andere niet. Maar je kan idd niet èn een deftig huis bezitten èn een luxeleven eropna houden als je geen hoog loon hebt.

Ook het aantal transacties is historisch hoog, en vele woningen worden boven de vraagprijs verkocht.
Die waren dus extra betaalbaar.

De boodschap is ook niet dat het letterlijk onbetaalbaar is. Maar onbetaalbaar voor EEN GROTE GROEP MENSEN.
Het is echt wel een belachelijk autistische manier van discussiëren die gij hanteert. Er is niemand die bedoelt dat het letterlijk onbetaalbaar is voor iedereen. Het anders voorstellen en doen alsof dat wel zo gesteld wordt is de discussie verzieken.

Zeker dat je nogmaals hetzelfde herhaald terwijl ik je juist het verschil tussen de "haves" en de "haves nots" nog eens aanstip... Beetje serieus blijven graag.

Straf dat ik voor Brt moet opkomen want ik ben het vaak genoeg niet eens. Maar hij had het over "betaalbaarheid". Dat is een schaal. Een schakering/fasering/... niet zwart-wit. "Onbetaalbaar of betaalbaar". Jij maakt er van dat het "onbetaalbaar is". Graag niet mensen woorden in de mond leggen. Brt maakt al vaak genoeg gekke uitspraken, dat is echt niet nodig. (Niet slecht bedoeld naar Brt, ik merk ook wel een verbetering in manier van discussiëren. Is niet aanvallend bedoeld. :) )

De titel van deze topic vraagt erom.

Er is geen wooncrisis omdat een beperkt groepje graag een goedkoop huisje wil krijgen en dat momenteel niet krijgt.

Dan moet de staat maar ingrijpen en geld van de haves geven aan de have nots.

"autistisch", "autisme", ... willen we niet als polemische retoriek gebruikt zien.

Er is geen wooncrisis omdat een beperkt groepje graag een goedkoop huisje wil krijgen.
Neen, de titel vraagt niet om autisme. Je houding hierin is wel wat frustrerend.

En beperkt groepje? 100000den Belgen een beperkt groepje?
Duidelijk wat moeite met betekenis van woorden in hun context te plaatsen?

Ik ben 25 en ik denk niet dat ik tot nu toe betere keuzes had kunnen maken in het leven, behalve een vriendin te zoeken van rijke afkomst, maar daar gaat liefde niet om. Verder hebben we beiden goed gestudeerd, doen geen zotte uitgaven, ... Wij "kunnen" momenteel ook geen huis kopen en daar zal het eerste jaar nog geen verandering in komen. Kunnen wel ja, maar met een lening van 25-30% van ons loon gaan we nog vele jaren veel moeten laten in het leven. Ik zie het genoeg bij mijn kameraden - eens wat doen op de vrijdagavond is er voor velen al teveel aan.
Welja, maar dus kan je het wel als je het een zekere prioriteit geeft. Dat lijkt me voor het vergaren van vastgoed nu toch geen groot maatschappelijk probleem?

Neen, de titel vraagt niet om autisme. Je houding hierin is wel wat frustrerend.

Er is natuurlijk wel de vraag of ze "niets" kunnen kopen... Of "niet kunnen kopen met hun budget wat ze graag willen".

Wat is er bvb mis met als eind twintiger en single een 1-slaapkamerappartement te kopen van 30j oud? Wat voor velen wèl nog haalbaar is en perfect als tussenwoning kan dienen.
Maar als je vindt dat je een nieuwbouwappartement met 2 slaapkamers "moet" kunnen hebben, dan ga je idd "niets kunnen kopen met je budget".

Mijn nichtje wou bvb per se in Gent wonen. Zij kocht met hetzelfde budget als ik had een studio van 40m2 terwijl ik een renovatieproject (huis met 3 slaapkamers en tuin) kocht. We zijn beide blij geweest met onze keuze en hebben allebei bij de verkoop kunnen cashen. Ik door VEEL te renoveren, zij puur omwille van de locatie.

Er is natuurlijk wel de vraag of ze "niets" kunnen kopen... Of "niet kunnen kopen met hun budget wat ze graag willen".

Wat is er bvb mis met als eind twintiger en single een 1-slaapkamerappartement te kopen van 30j oud? Wat voor velen wèl nog haalbaar is en perfect als tussenwoning kan dienen.
Maar als je vindt dat je een nieuwbouwappartement met 2 slaapkamers "moet" kunnen hebben, dan ga je idd "niets kunnen kopen met je budget".

Mijn nichtje wou bvb per se in Gent wonen. Zij kocht met hetzelfde budget als ik had een studio van 40m2 terwijl ik een renovatieproject (huis met 3 slaapkamers en tuin) kocht. We zijn beide blij geweest met onze keuze en hebben allebei bij de verkoop kunnen cashen. Ik door VEEL te renoveren, zij puur omwille van de locatie.
Daar ga ik wel mee akkoord. Maar ik vraag me af in welke mate dat dit zo hard speelt. Want ja, je hoort daar sporadisch voorbeelden van, en zo wordt het op tv soms ook wat voorgesteld (blind gekocht), maar het lijkt me wel dat er wel degelijk een heel grote groep dit effectief ook niet kan.

Niet enkel puur qua loon, maar ook qua lening krijgen. Genoeg mensen die elke week op basis van weekcontracten interimwerk doen en dit jaren aan een stuk (bij dezelfde firma), en hierdoor dan ook moeilijk in aanmerking komen. Zo weet ik dan weer voorbeelden.

De data die Brt aanreikt lijkt wel degelijk naar een grotere tendens te wijzen, die, volgens mij, ook wijst op een stuk de "uitholling van de middenklasse". Dat er wel degelijk steeds meer een verschil is tussen, om die termen te herhalen, de "haves" en de "have nots". En dat dat niet altijd aan "keuzes", ligt.

Uiteindelijk als een probleem systematisch is, dan heeft het systeem een probleem. En ik denk dat het wel goed is om te kijken naar "Is er een probleem?" "Wat is het probleem?" "Waar stelt zich het probleem?" ...
Het ligt misschien ook niet persé aan de betaalbaarheid van de woningen. Misschien ligt het aan de hoogte van de laagste lonen bv. Is een heel andere insteek. Het kan vanuit verschillende kanten benaderd worden.

Als je geen 25-30% kan afstaan in uw loon gewoon laag
Mijn vriendin en ik verdienen samen +-4500 netto. Ik ben ingenieur en zij is ambtenaar. Dat is bovengemiddeld voor onze leeftijd.
Een lening is al snel 1100 à 1200/maand over 25 jaar, wat 25% is van ons inkomen.

In onze situatie moeilijk, maar haalbaar mits de nodige inspanning. >30% krijg je al geen lening van de bank.
Maar dan heb je nog de meerderheid van de mensen die minder verdienen.

Laatst bewerkt:

Beperkt t.o.v. van de hele bevolking inderdaad. Een kleine minderheid dus.

Dat is geen wooncrisis, in wat voor context dan ook.

Als jij het geen probleem vindt omdat jij er geen last van hebt, misschien moet je dan niet mee discussiëren als dat u niet interesseert.
Als er een paar 100000 mensen dakloos zijn, is dat geen probleem volgens u, dan stel ik voor dat ze allemaal in uwe voortuin hun gevoeg komen doen, es kijken hoe hoog de stapel is en of die "minderheid" geen probleem is.

Ja, ik stel het bewust belachelijk voor. Zo kun je elk probleem gaan afschuiven als een marginaliteit ,als je het altijd bekijkt tov. de hele bevolking.

Per jaar hebben we zo'n 70k nieuw geregistreerde personen met kanker in België. Een kleine minderheid naar jouw definitie. Kunnen beter stoppen met er aandacht aan te besteden en ze te behandelen volgens u?

Als het effectief onbetaalbaar is geworden voor een grote groep mensen dan verwacht je dat het aantal transacties afneemt (wat dit jaar ook het geval is) en de prijs corrigeert. De prijzen van vastgoed waren al duur en nu is de rente de hoogte in geschoten.

Er zou wel eens een correctie kunnen komen. Niet in die mate dat alles ineens 20% goedkoper is, maar dat het door de jaren heen in reële waarde afneemt/men percentueel minder van zijn loon moet afstaan.

Als jij het geen probleem vindt omdat jij er geen last van hebt, misschien moet je dan niet mee discussiëren als dat u niet interesseert.
Als er een paar 100000 mensen dakloos zijn, is dat geen probleem volgens u, dan stel ik voor dat ze allemaal in uwe voortuin hun gevoeg komen doen, es kijken hoe hoog de stapel is en of die "minderheid" geen probleem is.

Ja, ik stel het bewust belachelijk voor. Zo kun je elk probleem gaan afschuiven als een marginaliteit ,als je het altijd bekijkt tov. de hele bevolking.

Per jaar hebben we zo'n 70k nieuw geregistreerde personen met kanker in België. Een kleine minderheid naar jouw definitie. Kunnen beter stoppen met er aandacht aan te besteden en ze te behandelen volgens u?

Ik geloof dat je argumenten op zijn.

Ik ben overigens gewoon al heel mijn beroepsleven huurder. Is niks mis mee, rationeel gezien en in de juiste context.

Ik geloof dat je argumenten op zijn.

Ik ben overigens gewoon al heel mijn beroepsleven huurder. Is niks mis mee, rationeel gezien en in de juiste context.
Je hebt nog nergens op gereageerd inhoudelijk. Je hebt weer een inhoudsloze reactie...
Je hebt nergens iets weerlegd?

Edit :
Het is ook duidelijk dat er enorm veel transacties op de vastgoedmarkt zijn en dat de verkochte huizen dus per definitie betaald en betaalbaar zijn voor de kopers.

Nee, bij onbetaalbaarheid zou er niks verkocht worden. Er wordt enorm veel verkocht, dus de betaalbaarheid is er.

Die waren dus extra betaalbaar. En de kopers zijn geen investeringsfondsen. Die hebben momenteel andere zorgen.

Er is geen wooncrisis omdat een beperkt groepje graag een goedkoop huisje wil krijgen en dat momenteel niet krijgt.

Dan moet de staat maar ingrijpen en geld van de haves geven aan de have nots.

Ik vind het trouwens eigenlijk wel een hele grappige reactie dat je zegt "je argumenten zijn op".
Terwijl je eerst "onbetaalbaarheid" als iets letterlijks neemt en zo volledig naast de discussie begint, er is niemand die dat letterlijk neemt. Dat moet je eerst drie keer herhalen.
En daarna noem je het geen wooncrisis, tweemaal, omdat "het een beperkt groepje/minderheid is". Zonder dit ook maar op één of andere manier te staven. Dat is gewoon jouw, incorrecte, mening, die je afdoet als feit.

En het enige wat jij dan doet, is het herhalen, of er naast de kwestie op reageren. 😅

Laatst bewerkt:
De stijgende rente vermindert idd het aantal transacties. Volgens kabinet Diependaele speelt ook nog dat investeerders minder woningen opkopen voor verhuur:

De voorbije 2 jaar hebben investeerders een groter percentage gevormd van transacties dan mensen die een woning voor eigen gezin kopen:
view

Grotere vraag doet de prijs stijgen, voor mensen die een pand voor eigen bewoning willen zijn de verhurende concurrenten niet echt een cadeau.

Mijn situatie is ook veelzeggend, vrees ik.

Ik heb in 2013 een rijhuis gekocht, in gentbrugge. 270.000 euro toen. Ik dacht toen oprecht dat ik het zak gezet was. Rijhuis instapklaar volgens de definities hier naar moderne standaarden. Paar kleine kosten gehad, niets ernstigs.

Ik heb 130.000 euro cash aan de kant staan en mijn vriendin 100.000 euro. Openstaande saldo op huidige woning ongeveer 90.000 euro.

Binnen een paar weken komen ze ons huis schatten, geen idee op hoeveel dat gaat geschat zijn. Ik weet het op geen meter.

We willen verhuizen maar we stoten telkens op het feit dat de woningen echt wel schijteduur zijn voor wat ze zijn.

Je zou denken dat in het budget van 550.000 tot 650.000 euro er nog treffelijke huizen te koop zijn. Niets is minder waar. Ofwel nieuwbouw blokjes waar je al rap tegen de 600k ligt, of oude "villa's" met een EPC van een D of lager met een omver gewoond interieur uit de jaren 90 en isolatie van toen ook. Je moet veel van die woningen eigenlijk strippen om goed te zijn, maar je ligt al aan 500k + in aankoop alleen.

"ja, met wat kleine kosten kan je de woning energetisch beter maken"

"kleine kosten"... zoals de vloer isoleren, de binnenmuren of het dak. Right.

Voor 650.000+ euro zou ik verwachten dat we iets "moois" hebben. Maar fucking hell, het is huilen met de pet op. En je zou denken dat op die budgetten er ook geen touren met overbieden voorkomt: echter is het zo dat je op de vraagprijs vaak ook nog 100k erbij mag tellen om te overbieden.

Een woning kpen van 450 euro en dan vernieuwen is ook geen optie, want die woningen moet je... ook 100k overbieden vaak.

Pure waanzin. Ons plan was om te beginnen hier toen en verhuizen een jaar of 7 later. Maar Corona en andere shit heeft ons wat vertraagd. Nu is het gewoon intriest wat er op de markt is. Oprecht.

Ofja, we moeten naar Ieper verhuizen, of naar Wallonie. Dat kan ook altijd, inderdaad.

Who knows, misschien doen we het verkeerd. Maar het is niet evident tegenwoordig.

Laatst bewerkt:
>30% krijg je al geen lening van de bank.
Die 30% is een vuistregel, doorgaans geldig voor lagere inkomens, waar bvb jij al niet bij hoort. Een koppel dat samen 3000 euro verdient, heeft na 30% woonlening 2000 euro over om van te leven. Als jij 2000 euro over hebt, geef je 2300 euro uit aan je lening, wat meer dan de helft is. Voor een meedenkende bank zijn dit vergelijkbare situaties. Misschien niet in dit extreme, maar wij hadden bvb geen issue om 40% van ons inkomen te lenen (de bank wilde ons liever nog meer in schuld steken) en dat was met maar één iets hoger inkomen op papier. Dus dat eerste is zever.
Wat je met je tweede zin impliceert, is wel waar, er zijn veel mensen die niet aan genoeg geraken om enerzijds voor een eigen inleg te kunnen sparen, en laat staan de lening die er dan bijhoort deftig te dragen. Maar niet iedereen moet een huis kunnen kopen. Anderzijds heb ik ook schrik van uit de hand lopende toekomstige huurkosten voor zij die niet anders kunnen. Daar zit volgens mij een veel groter probleem dan in het al dan niet kunnen aankopen van een woning. De oorzaken zijn grotendeels dezelfde natuurlijk (eigendom komt meer en meer in handen van verhuurmaatschappijen en rijke eigenaars).

De openingsvraag is "moet de overheid ingrijpen". Als iemand vindt van niet, omdat ie geen last van ondervindt en dat ook niet zo problematisch ziet, mag die toch gewoon deelnemen aan deze discussie?
Naast je whataboutism, is er natuurlijk de vraag wat voor budgetten hier verantwoord zijn tov andere uitgavenposten van een overheid, en hoe impactvol deze zijn. Voorgaande maatregelen (ik denk aan woonbonus en het tweede woning langetermijnsparen) hebben toch een sterk in twijfel te trekken impact gehad in de loop der jaren, terwijl deze handenvol belastinggeld kosten.

Laatst bewerkt:
De openingsvraag is "moet de overheid ingrijpen". Als iemand vindt van niet, omdat ie geen last van ondervindt en dat ook niet zo problematisch ziet, mag die toch gewoon deelnemen aan deze discussie?
Natuurlijk mag iedereen mee discussiëren. Maar hij reageerde toch niet op die titel. Hij was zelf een stroman aan het opwerpen door de onbetaalbaarheid als iets zwart-wit voor te stellen. Daarna stelt hij dat er geen probleem is omdat er amper mensen last van hebben, wat ook gewoon duidelijk feitelijk incorrect is.
Naast je whataboutism, is er natuurlijk de vraag wat voor budgetten hier verantwoord zijn tov andere uitgavenposten van een overheid, en hoe impactvol deze zijn. Voorgaande maatregelen (ik denk aan woonbonus en het tweede woning langetermijnsparen) hebben toch een sterk in twijfel te trekken impact gehad in de loop der jaren, terwijl deze handenvol belastinggeld kosten.
Dat is een heel andere discussie natuurlijk. Maar laat ons wel vertrekken vanuit feiten. En niet uit een mening die vertrekt vanuit een belachelijke stroman.

Om het dan te stellen als whataboutisme, terwijl ik me gewoon afvraag waar hij dan de grens trekt voor maatschappelijke problemen. Ik sprak over een paar 100 000 personen, en hij doet dat af als een faits divers. Wat is er vreemd om me dan af te vragen vanaf hoeveel personen hij dan iets wel significant vindt en hoe dat dan zit bij iets minder, maar dan wel ook ernstig.

Mijn vriendin en ik verdienen samen +-4500 netto. Ik ben ingenieur en zij is ambtenaar. Dat is bovengemiddeld voor onze leeftijd.
Een lening is al snel 1100 à 1200/maand over 25 jaar, wat 25% is van ons inkomen.

In onze situatie moeilijk, maar haalbaar mits de nodige inspanning. >30% krijg je al geen lening van de bank.
4500 netto en 1200 afbetalen is 3300€ netto over.

Dat is niet van niet kunnen, dat is zelfs niet moeilijk, dat is van niet willen.

Mijn situatie is ook veelzeggend, vrees ik.

...

Je zou denken dat in het budget van 550.000 tot 650.000 euro er nog treffelijke huizen te koop zijn. Niets is minder waar. Ofwel nieuwbouw blokjes waar je al rap tegen de 600k ligt, of oude "villa's" met een EPC van een D of lager met een omver gewoond interieur uit de jaren 90 en isolatie van toen ook. Je moet veel van die woningen eigenlijk strippen om goed te zijn, maar je ligt al aan 500k + in aankoop alleen.
Ik vermoed dat het een combinatie van factoren is; want dit komt ook niet neer op dat woningen onbetaalbaar zijn, gewoon dat jullie niets vinden volgens jullie eisen binnen budget en binnen regio.

Terug
Bovenaan