Woning te koop: ervaringen van de verkoper

Mijn broer is een tijdje makelaar geweest, maar ook snel weer gestopt. De huisbezoeken zijn namelijk het leuke gedeelte, maar jammer genoeg ook hetgeen wat je het minste doet. Meeste van de tijd moest hij op zoek gaan naar panden, bij mensen "smeken" of ze hun pand toch niet met het kantoor waarvoor hij werkte wouden verkopen... natuurlijk, als je een eigen kantoor hebt dat gekend is in de streek waardoor mensen zelf bij jou komen om te verkopen of met mensen in dienst die dat voor jou doen, is het iets anders :)
Ja, aan de mails en telefoons die ik gekregen heb van makelaars te zien is dat inderdaad het grootste deel waar hun tijd naartoe gaat.

Dit weekend kijkweekend gehouden voor ons huis. 16 bezoeken, en dan nog 2 die een 2de keer zijn komen kijken.

Voorlopig al 3 boden boven de vraagprijs binnen. We hadden er nog een 2-tal extra verwacht op basis van de bezoeken, maar morgenavond hakken we allicht de knoop door.

Op zich zeer tevreden, maar ik heb zelf de rondleidingen gedaan en echt heel enthousiaste koppels gezien en dan valt 3 boden precies toch tegen :laugh:. Maar goed, 1 van de 3 is 13k boven de vraagprijs, dus kan niet klagen. Je bent ergens gewoon curieus op wat mensen dan uiteindelijk afgehaakt zijn.

Ik kan wel alleen maar zeggen: los van de stress, snap ik écht niet waarom je dit door een makelaar zou laten doen en daar duizenden euro's voor zou betalen. Dat is echt absurd. Ik overweeg bijna een carrièreswitch, want dit is wel heel makkelijk geld verdienen. En die stress zou ik voor een groot deel ook mét makelaar gehad hebben.
Dezelfde ervaring hier, ook ivm zelf doen tov makelaar.

Het meest frappante vond ik inderdaad koppels die super-enthousiast waren die dan uiteindelijk niet eens een bod deden.

Mensen die dan niet heel geïnteresseerd leken boden vlot over de vraagprijs.

Uiteindelijk bod van iets meer dan 15k boven de vraagprijs aanvaard, hopelijk nu vlotte afhandeling en kan ik nog wat extra krijgen voor de roerende onderdelen die ik toch niet meewil.

Wat belachelijk dat het op Immoweb blijkbaar niet zichtbaar is als je je prijs verlaagt. Heb het dan maar in mijn beschrijving gezet, maar dan nog.

Nogmaals geprobeerd op pc zonder resultaat,. Ook het zoekertje uitgelogd bekijken verandert er niets aan. Heb dan maar een mail gestuurd naar de klantenservice, maar daar lees ik nu ook niet bepaald veel positieve dingen over.

Nogmaals geprobeerd op pc zonder resultaat,. Ook het zoekertje uitgelogd bekijken verandert er niets aan. Heb dan maar een mail gestuurd naar de klantenservice, maar daar lees ik nu ook niet bepaald veel positieve dingen over.
Best bellen, via mail krijg je toch nooit reactie, sommige teksten kreeg ik zelfs niet door, kan soms 1 dag duren eer het geüpdated is...
Toch ongelooflijk dat ze niet een soort ticketsysteem hanteren en hun klanten op de hoogte houden...
Ik denk dat ze bewust prioriteit geven aan makelaars, en de particuliere klanten maar hun plan moeten trekken.

Best bellen, via mail krijg je toch nooit reactie, sommige teksten kreeg ik zelfs niet door, kan soms 1 dag duren eer het geüpdated is...
Toch ongelooflijk dat ze niet een soort ticketsysteem hanteren en hun klanten op de hoogte houden...
Ik denk dat ze bewust prioriteit geven aan makelaars, en de particuliere klanten maar hun plan moeten trekken.
Dan had ik blijkbaar geluk, want ik heb toch net reactie gekregen. Blijkbaar is het een "label" dat zij zelf moeten activeren. (Geen idee waarom je dit niet zelf kan?) Wel vervelend dat je dan dus afhankelijk bent van de klantenservice hiervoor.

Waarom dit nog steeds de populairste immosite is gaat echt mijn petje te boven, het is duur én hopeloos verouderd. Zimmo is een pak beter op zo goed als alle gebieden, maar... de views en favorieten blijven meer op Immoweb, waardoor ik twijfel of het de moeite is Zimmo te verlengen (intussen afgelopen). Jammer.

Sorry, maar ik moet hier écht eventjes stoom aflaten.

Ruim een week later en nu heb ik dus nog steeds geen zichtbare prijsverlaging. Dit is geen grap. Niet omdat de klantenservice niet reageert, wel omdat hun verouderde systeem gewoon zo "verouderd" is dat je dit gewoon niet kan geloven. Echt waar, wat hieronder allemaal geschreven staat is geen grap.

Probeer NOOIT, ofte NOOIT zelf je prijs te verlagen op Immoweb, want dan kun je je hele zoekertje opnieuw aanmaken omdat je oude prijs anders gewoon niet wordt getoond (tenzij je dat niet erg vindt, maar allee, ik denk nu dat 99% van de verkopers toch graag tonen hoeveel ze van hun prijs hebben afgedaan?)
Je moet dus blijkbaar van de eerste keer de klantenservice contacteren. Verlaag je tóch zelf je prijs, kunnen zij enkel jouw verlaagde prijs nog verlagen en dus kun je weer helemaal van vooraf aan beginnen. :crazy:

Na ettelijke pogingen waarin er niets veranderde en er maar niet duidelijk werd wat juist het probleem was, moest ik bovenstaande dus uitvoeren (zoekertje opnieuw aanmaken). Nu, alsof dit nog niet omslachtig en belachelijk genoeg is, pas op... nu komt het... zijn ze er zelfs hierna, nog stééds niet in geslaagd om die verdomde prijswijziging te tonen. Hierdoor heb ik op minder dan 24 uur tijd (op hun verzoek) mijn zoekertje voor de tweede maal opnieuw mogen aanmaken, en en, op dit moment gaat het gepruts gewoon verder, want telkens er iemand aan mijn zoekertje bezig is krijg ik daar mail van. Afgelopen uren zeker zo een stuk of 5 mails gekregen, en sinds de tweede poging opnieuw een paar mails (nu net nog één, ik denk de derde). Ik ga af en toe zelf kijken om te zien of de moeilijkste IT-opdacht ooit volbracht is, maar nee, nog steeds geen zichtbare prijsverlaging te zien.

:wallbash: :crazy: :wallbash: :crazy:

(Ben "gelukkig" ook zo slim geweest in mijn beschrijving te zetten dat de regelmatige prijsveranderingen en herpublicaties aan Immoweb liggen, want het is nu ook niet dat je op deze manier een hele goede indruk maakt als verkoper.)

Ik heb ze klaar en duidelijk gezegd dat als het uiteindelijk wéér niet lukt, ik alles offline ga halen en hun platform definitief links laat liggen. (Heel jammer van het geld, maar ja.)

Ik zou iedereen dan ook willen vragen om serieus na te denken eer je hier iets gaat opzetten, en vooral op zoek te gaan naar betere alternatieven. "Ja maar, meer bezoekers, blabla", ja, maar als niemand iets doet, gaat er nooit iets veranderen. Immoweb is echt verschrikkelijk en het wordt echt hoog tijd dat iedereen deze zwaar verouderde én ook nog eens overpricete rommel links laat liggen. Ze maken zichzelf ook echt compleet belachelijk bij de verkopers, maar ja, wat doet het ertoe als mensen dit blijven gebruiken en er (veel te veel) voor blijven betalen?
Zimmo is pakken beter en ikverkoopuitdehand.be ziet er op het eerste zicht ook niet slecht uit.

Al deze f#%@$ng miserie voor een zichtbare prijsverlaging. Dit houdt je toch gewoon niet voor mogelijk.
Wordt ongetwijfeld vervolgd. :crazy:

Laatst bewerkt:
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je daar zo moeilijk over doet. Een zichtbare prijsverlaging vind ik persoonlijk er eerder negatief uit zien. Het wilt gewoon zeggen dat je initiële prijs te hoog was of dat je gewoon weinig potentiële kopers hebt. Het zou voor mij een duidelijk signaal zijn om nog serieus af te bieden op de al verlaagde vraagprijs.

Het is zeker niet aanvallend bedoeld. Ik ken verkopers die juist willen dat een prijsverlaging niet zichtbaar is in het zoekertje, vandaar mijn opmerking. Als je snel wilt verkopen, lijkt het me eerder dat je initiële vraagprijs gewoon te hoog was. Het wilt ook zeggen dat niemand ook al een bod heeft gedaan dat in de buurt kwam van die vraagprijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt om dit even toe te lichten. (Ik heb nu sowieso niet echt een goede dag en dit helpt er uiteraard niet bij.)
Ik begrijp je punt wel en er zit uiteraard iets in. Ik denk gewoon dat de korting tonen juist ook goed kan zijn als je sneller wil verkopen. Ja, natuurlijk zul je altijd kopers hebben die denken dat er wel iets mee zal schelen, maar het lijkt mij toch ook dat er anderen moeten zijn, zeker in deze tijd van woningnood.

Maar goed, los van dit alles blijft dit toch een enorme mindfuck van de "populairste" Belgische immosite?

En voor de tweede keer op een rij staan mijn foto's opnieuw door elkaar ondanks mijn vraag de volgorde te respecteren. (Zij moeten het zoekertje voor mij aanpassen en publiceren.) Ik begrijp dit écht niet.

Maar goed, los van dit alles blijft dit toch een enorme mindfuck van de "populairste" Belgische immosite?
Jup, ik heb me er alvast bij neergelegd. Die mannen verdienen miljoenen euro op kap van verkopers, en nog slagen ze er niet in om deftige service te verlenen. Best bellen (en vriendelijk blijven) met die mensen, maar dan krijg je ook geen respons/bevestiging via e-mail, hun communicatie is precies van het laagste der laagste niveaus dat ik ooit gezien heb. Zelfs mijn kat kan beter met mij communiceren, dan Immoweb.

Is er ergens een overzicht van de attesten die je moet voorzien wanneer jezelf je huis wenst te verkopen?

Vroeger was dat allemaal nogal straightforward maar de laatste jaren toch veel strenger geworden als ik het goed heb.
Ons eerste huis verkocht in 2011 en toen was er zelfs nog geen EPC.

https://www.ikverkoopuitdehand.be/?mode=aanbod
Iemand hier ervaring mee? Je kan ook een gratis "basic" advertentie plaatsten zo te zien, maar ik weet natuurlijk niet hoezeer dit dan wel de moeite is. Ik wil er gerust voor betalen, maar dan verwacht ik uiteraard wel een betere service dan Immoweb.
Die site heeft quasi geen bekendheid, ondanks technisch superieur aan immoweb.
Commercieel gezien niet echt iets waard op dit ogenblik.

Is er ergens een overzicht van de attesten die je moet voorzien wanneer jezelf je huis wenst te verkopen?

Vroeger was dat allemaal nogal straightforward maar de laatste jaren toch veel strenger geworden als ik het goed heb.
Ons eerste huis verkocht in 2011 en toen was er zelfs nog geen EPC.
Hier gekocht in 2011 en toen kreeg ik toch een EPC hoor, misschien niet verplicht toen... Heb je het over Vlaanderen of Brussel?

Qua attesten, vraag het eens aan AI, het staat op enorm veel sites... En hier trouwens ook ergens als je zoekt.

Terug
Bovenaan