Schoon kadertje kiezen wel he. Enkel het beste voor mijn quotes.
Je mist het punt denk ik door de spottendheid denk ik? Uiteindelijk zijn mensen het product van hun omgeving hé en is een 'vrije keuze om een hoofddoek' te dragen misschien
technisch wel een vrije keuze, maar als jij als van kinds of aan al te horen krijgt dat je dat moet doen om een goed persoon te zijn, dan hoeft je familie/omgeving dat zelfs niet eens letterlijk van je af te dwingen. Als ze tijdens je opvoeding altijd zeggen dat je als vrouw minder serieus genomen wordt zonder hoofddoek of dat een hoofddoek dragen een teken van vrouwelijke bescheidenheid is (Wat in conservatieve milieus toch heel belangrijk is) dan internaliseer je dat.
Ik ga wel akkoord dat het beter is om dat niet proberen te onderdrukken. Ten eerste omdat ik vind dat mensen mogen doen wat ze willen (zelfs al is dat niet echt volledig uit vrije wil, want dat kan je nooit écht weten). Maar ook: zo creëer je juist incentives die integratie tegenwerken. Eén van de redenen dat moslim-vrouwen een hoofddoek willen dragen is ook juist omdat ze voelen dat er hun identiteit als moslim hier in het Westen wordt neergekeken. Als jij voelt dat je niet echt wordt aanvaard (zonder daarom zelfs direct gediscrimineerd te worden) dan ga je je natuurlijk sterker vereenzelvigen daarmee. (Deze heb ik zelf ook maar gelezen online over waarom vrouwen kiezen voor een hijab maar klinkt mij wel aannemelijk)
Zoals je zelf al aanhaalde: met het dragen van hoofddoek op zich is er volgens mij voor niemand een probleem. Het is maar omdat die hoofddoek symbool staat voor een set van overtuiging waar mensen problemen mee hebben. Voor mij lijkt die keuze om een hoofddoek te dragen dan ook vaak (maar niet altijd) voortkomend uit een toxisch conservatief wereldbeeld waarbij zaken als 'de puurheid van de vrouw' enorm belangrijk zijn. Er zullen wel vrouwen zijn die dat ook enkel dragen uit een gevoel van identiteit of enkel omdat het een religieus voorschrift is, maar lijkt mij toch een minderheid (heb wel geen cijfers hiervoor ofzo, tis maar een gevoel).
Ik heb de vergelijking al eens gemaakt maar ik ga het nogmaals doen: Ik ben er zeker van dat voor vele Katholieke vrouwen in de jaren 1950 (of vroeger) het hun 'vrije keuze' was dat ze thuisbleven om 15 kinderen op te voeden maar we beseffen toch dat die vrije keuze gemaakt is in een systeem van expliciete gender-ongelijkheid? Moet je dan die vrouwen dan absoluut op de pil zetten en naar de arbeidsmarkt sturen ? Natuurlijk niet want ze zullen wel oprecht tevreden zijn met hun leven, maar dat wilt niet zeggen dat er achterliggend geen problematische ideeën zijn.
Nu, ik vind het gewoon jammer maar meer ook niet. Ik zie er wel niet een teken van het begin van de ondergang van de Westerse samenleving in zoals sommigen (bij wijze van overdrijving).
@KnightOfCydonia
Elke keer die verontwaardigdheid dat uw visie als Islamofoob wordt bestempeld, maar bij elke discussie die over moslims of Islam gaat in dit forum zijn er van u meerdere paragrafen over hoe erg het wel niet gesteld is met de samenleving door de Islamisering. Ge hebt hier zelfs eens zitten dwepen met "The strange Death of Europe" van Douglas Murray, een boek dat stelt dat de Europese samenleving ten onder zal gaan door immigratie. Niet iets wat ik als een gematigd standpunt zou beschouwen ..
Regressief links en politiek hypercorrect zijn in deze gewoon feitelijke beschrijvingen: de drang om het labeltje islamofoob te gebruiken komt het meest voor bij linkse partijen
De ironie van andere mensen te beschuldigen van 'labeltjes gebruiken' terwijl ge ze benoemt als 'regressief links' en 'politiek hypercorrect' in dezelfde zin, lol. Haja maar dat zijn 'feitelijke beschrijvingen', Islamofoob genoemd worden natuurlijk niet. Volgens uzelf dan. Handig wel zo.
Ook oneerlijk om te stellen dat het
enkel gaat omdat ge kritiek zou hebben want het is niet eens dat uw kritiek geen grond van waarheid bevat, maar ze is vaak heel erg dramatisch en geëmotioneerd. Ik heb in deze post toch ook kritiek op het conservatieve gedachtegoed van de Islam en ik ben er vrij zeker van dat niemand mij hiervoor als Islamofoob gaat wegzetten hoor.
Mag ik misschien eens vragen wat gij zelf onder het label Islamofoob verstaat eigenlijk?