Die wil ik wel zien, maar als jij dan de verkeerde voorbeelden geeft, dan bemoeilijkt dat de zaken natuurlijk. Cafu en Thuram als voorbeelden voor zwarte spelverdelers...
Ik heb trouwens al besproken waarom voetballers van Afrikaanse origine meer commentaar krijgen over hun fysieke capaciteiten. Misschien zijn mijn woorden niet voldoende, dus hier een link waar onderzoekers van de KUL hetzelfde zeggen:
https://kw.be/sport/voetbal/zwart-afrikaanse-voetballers-in-ons-land-opvallend-vaak-in-de-spits/
Dus, ja, dat cliche is alom vertegenwoordigd (en onterecht en die barriere moet doorbroken worden etc) maar de aangehaalde studie ging puur af op basis van de uitspraken van de commentatoren. DUS, die studie is nuttelos WANT die gaat compleet voorbij aan de situatie in de sport. Als spelers in voetbal specifiek gecast worden op basis van hun fysieke eigenschappen, is het logisch dat door verslaggevers achteraf meer uitspraken over fysieke eigenschappen gedaan worden over zwarte voetballers, omdat die net hun hele leven op die manier gevormd worden door de voetbalmaatschappij. Daarom zie je ook weinig Afrikaanse ploegen potten breken op WK's. Individueel op bepaalde posities soms de beste spelers ter wereld, maar op andere posities dan gewoon heel weinig kwaliteit.
Commentators kunnen enkel maar bespreken wat men ziet, maar worden er dan wel op aangevallen terwijl zij de schuldigen niet zijn. Don't shoot the messenger ofzo, toch?
Als extra notitie even opmerken dat in het voetbal de aanvallende spelers vaak het best betaald worden. Ondanks de ondervertegenwoordiging in het voetbalteam, krijgen zij proportioneel gezien het beste betaald. Er mag dus opgeworpen worden dat Afrikaanse spelers op een professioneel niveau daar dus misschien helemaal geen problemen mee hebben, dat ze vaker gekozen worden om spits te zijn.
Edit: Excuses overigens, ik zie nu pas dat dit topic een tijd heeft stilgelegen en dit reeds een discussie is van in Oktober.