Het is natuurlijk heel moeilijk om de groep die categoriek élke mogelijke verandering of nuancering verafschuwt niet te schofferen. En je kan geen gelijkheid en diversiteit promoten zonder te willen dat er dingen in de maatschappij veranderen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
![]()
Screenshot-20211218-095753 hosted at ImgBB
Afbeelding Screenshot-20211218-095753 gehost op ImgBBibb.co
Interessant interview met Jihad Van Puymbroeck.
Haar kijk op de media en interviews in diezelfde media is wel interessant om over na te denken. Ze spreekt vaak over het gebrek aan veilige ruimten voor bijvoorbeeld aanhangers van BLM om zich uit te drukken in de media.
Triest eigenlijk. Veel te veel vanuit het emotionele geargumenteerd, vanuit het eigen grote gelijk. Heb het na een tijd opgegeven. En die onzin dat het gek is dat iemand haar naam moet verantwoorden.
Als iemand morgen zijn zoon Adolf noemt, mag ik hopen dat die zoon als die ooit nog verstandig opgroeit, die liefst z'n naam verandert, of als die dat niet zou kunnen/willen, dat dan ook maar uitlegt waarom niet. Jihad is géén neutrale term, en eerlijk gezegd nooit geweest. Stellen dat die naam en dat begrip inderdaad ook een neutrale of positieve betekenis kan hebben, is als stellen dat een swastika ook een positief symbool is in het hindoeïsme. Kan best zijn, maar door de recente geschiedenis kleeft er hier in West-Europa bloed aan dat symbool. Dat geldt evenzeer voor jihad, de heilige oorlog in naam van de Islam tegen ongelovigen, eveneens.
De ouders kan je dat wel verwijten, ik zou mijn kind zo geen naam geven uiteindelijk ook al is de letterlijke betekenis wel ok. Maar het is inderdaad wel sterk hoe "never judge a book by its cover" wel snel uit het raam werd gegooid bij veel mensen.Ik vind nochtans dat ze wel enkele interessante punten aanhaalt. De manier waarop ze vertelt over hoe men bij de VRT tegen de rapportering over de Ramadan aankijkt bijvoorbeeld.
Al dat gedoe rond haar naam vind ik maar goedkoop. Ze heeft haar naam niet zelf gekozen. Je naam is misschien het meest intieme externe concept van je persoonlijkheid. Je hebt die naam van dag 0 en al je herinneringen, goed of kwaad, hangen daar aan vast. Je bent gewoon één met je naam. En je moet al helemaal niet aan de wereld gaan uitleggen waarom je je naam niet wil veranderen.
Ik vind het maar een zwaktebod heel die outrage rond haar naam.
De ouders kan je dat wel verwijten, ik zou mijn kind zo geen naam geven uiteindelijk ook al is de letterlijke betekenis wel ok. Maar het is inderdaad wel sterk hoe "never judge a book by its cover" wel snel uit het raam werd gegooid bij veel mensen.
Ik vind nochtans dat ze wel enkele interessante punten aanhaalt. De manier waarop ze vertelt over hoe men bij de VRT tegen de rapportering over de Ramadan aankijkt bijvoorbeeld.
Al dat gedoe rond haar naam vind ik maar goedkoop. Ze heeft haar naam niet zelf gekozen. Je naam is misschien het meest intieme externe concept van je persoonlijkheid. Je hebt die naam van dag 0 en al je herinneringen, goed of kwaad, hangen daar aan vast. Je bent gewoon één met je naam. En je moet al helemaal niet aan de wereld gaan uitleggen waarom je je naam niet wil veranderen.
Ik vind het maar een zwaktebod heel die outrage rond haar naam.
De ouders kan je dat wel verwijten, ik zou mijn kind zo geen naam geven uiteindelijk ook al is de letterlijke betekenis wel ok. Maar het is inderdaad wel sterk hoe "never judge a book by its cover" wel snel uit het raam werd gegooid bij veel mensen.
Ik heb de commentaren eronder niet gelezen en ga dat ook niet doen, ik heb een hekel aan comments op (social) media, maar met de tweets zelfs lijkt mij helemaal niks mis te zijn toch?Wout Van Aert en Bashir Abdi zijn beide topatleten, en wat mij betreft was Abdi zeker een verdiende sportman van het jaar. Maar als je deze post en de reacties er onder leest, dan heeft Van Aert precies enkel gewonnen omdat hij blank is en omdat het een blanke jury is. Ik zie zelfs mensen gewag maken van racisme...
En ook Rik Van de Walle probeert die discussie op te starten.
![]()
Het verschil tussen beiden voor deze prijs was naar het schijnt slechts 21 punten. Dus wie nu racisme roept... moet de fabel over de jongen die wolf riep nog eens opnieuw lezen. Ik denk echter niet dat je hier in de richting van racisme moet kijken, maar gewoon naar Gents chauvinisme, waar al bij al weinig mis mee is... Dat is zo van "ah, die van bij ons was eigenlijk toch beter!".
Bewonderingswaardige reactie van Bashir Abdi zelf alvast:
De cynicus in mij denkt dan eerder van: hoe kan je in godsnaam 2 disciplines als wielrennen en marathon lopen met elkaar vergelijken? Dit is dan uiteindelijk toch een combinatie van populariteitspoll tussen enerzijds de sportdisciplines en anderzijds de atleten? Beiden hebben topprestaties neergezet, maar geen van de twee stak er dan weer zoveel boven uit om te zeggen van oké: die heeft in die discipline de grens verlegd (een Europees record verpulveren is mooi, maar als je ondertussen 3e wordt, is dat record maar relatief... idem voor Wout Van Aert, een goed jaar maar de zege in een echte topkoers ontbreekt toch voor zover ik daar iets van ken)
In zekere zin verdiende Bashir Abdi het meer omdat er nu eenmaal veel minder marathons zijn dan koersen, en hij ook maar één keer om de vier jaar echt zwaar kan uitblinken op het wereldtoneel. Een Wout Van Aert heeft die titel minder nodig dan Abdi, dus in dat opzicht inderdaad een gemiste kans.
Inderdaad, het slaat nergens op om topatleten uit twee verschillende disciplines met elkaar te gaan vergelijken. Abdi deed het geweldig en Van Aert deed het geweldig en beiden verdienen te winnen. Ze zouden die prijs beter aan meerdere mensen uitreiken.