Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

We liggen vooral mijlenver voor op levensstandaard, zelfs met onze inspanningen zijn wij, de US, China, ... nog steeds veel grotere vervuilers zowel per capita als in totale uitstoot.
Maar nee, ik heb het daarnet opgelijst. Belgie is niet bij de grootste vervuilers per capita, noch in absolute uitstoot, veel lager ontwikkelde landen zijn ons voor, zeker in absolute uitstoot, per capita is het vooral het midden oosten dat koploper is.
Waarom wil men dan hier kost wat kost het voortouw nemen en zelfs strenger zijn dan de EU normen ?

En zoals ik zei scoort belgie lager op de klimaat performance index dan de meeste landen die je daar allemaal opsomde. We zijn echt geen koploper die het voortouw nemen. We zitten zelfs niet bij de kop binnen Europa. In tegendeel we gaan eerder de verkeerde richting op in zowel onze energiemix en ook de uitbouw van onze elektrische infrastructuur als ook de uitrol van renewables die hier in vergelijking met buurlanden bijzonder traag gaat. Zelfs het ondersteunen van elektrische wagens en bijvoorbeeld het installeren van laadpalen gaat hier in vergelijking met landen rondom ons aan een trager tempo. Toch betalen we in Europa enorm veel voor onze energie en dat heeft net te maken met de hoge prijs van fossil fuels en dan specifiek gas. Als we meer renewables en kernenergie hadden en minder afhankelijk waren van fossil fuels zouden we er veel beter voorstaan. Nu we niet meer kunnen en mogen rekenen op cheap russisch gas gaan we daar een serieus tempo hoger in moeten schakelen.

Het is misschien niet eerlijk maar we zijn een land dat minimaal last heeft van klimaat verandering, waarom zouden we dat voortrekker willen zijn in het tegenhouden ? Ons land ligt vrij hoog, het klimaat kan als wel wat warmer en we liggen in een heel gematigde zone. Het enige goede argument dat men daartegen brengt is dat er dan veel klimaat migratie gaat komen. Maar daar zijn best nog wel andere oplossingen voor, als het echt erg begint te worden en er dus draagvlak is onder de bevolking gaan we echt wel in staat zijn ze (mogelijks inhumaan) fysiek tegen te houden

Maar dit klopt dus niet. België is wel degelijk kwetsbaar voor de klimaatverandering, op sommige vlakken zelfs heel fel. Het klinkt misschien absurd, maar wij zitten in de top 20 van meest droogtegevoelige landen ter wereld. Dat begint een enorm probleem te worden, wij dreigen ons land tot een woestijn te herleiden als we er niets aan doen. Het tekort aan water is vooral rampzalig voor industrie en landbouw, maar wij gaan als particulieren de droogtes ook steeds zwaarder beginnen voelen.

1741043270119.png

De droge grond zorgt paradoxaal genoeg ook voor groter risico op en meer schade bij overstromingen, en de waterbommen zoals we die in de Vespervallei hebben gezien zullen door de klimaatverandering ook frequenter en heviger voorvallen. In Vlaanderen zijn we er nog minder op voorbereid dan in Wallonië, de Dendervallei is een tikkende tijdbom. Al onze grote steden liggen langs rivieren, Antwerpen en Gent zijn helemaal fucked bij een waterbom. Als over 50 jaar er een grote storm voordoet op de Noordzee, en we hebben tegen dan niets gedaan aan de klimaatverandering en aan onze zeedijken, dan staat half West-Vlaanderen onder. Zonder stevig werk aan de dijken loopt een kwart van het land sowieso risico om onder water te staan met de projecties van de stijgende zeespiegel.

De opwarming van de aarde voelen vissers en boeren nu al, ze zullen dat alsmaar meer voelen doordat ook de Noordzee opwarmt en dat (zeer) schadelijk is voor het visbestand, terwijl toenemende hittegolven steeds meer oogsten zullen verpesten. Het aantal hittedoden zal ook steeds toenemen.

Ook voor klimaatvluchtelingen zit je in België nog altijd met het gegeven dat we geen eiland zijn, en helemaal niet zo makkelijk vluchtelingen kunnen weren, humaan of niet. Bovendien ga je dan allicht uit van migranten buiten Europa, maar aan het tempo waarop de klimaatopwarming nu gaat zullen we nog in ons leven Spaanse en Griekse klimaatvluchtelingen mogen ontvangen.

De klimaatverandering wordt, helaas vaak bewust, verschrikkelijk onderschat. Deels uit onwetendheid, deels uit het niet willen weten/erkennen. Maar je gaat aan het klimaat niets veranderen door het te proberen negeren.

Maar nee, ik heb het daarnet opgelijst. Belgie is niet bij de grootste vervuilers per capita, noch in absolute uitstoot, veel lager ontwikkelde landen zijn ons voor, zeker in absolute uitstoot, per capita is het vooral het midden oosten dat koploper is.
Waarom wil men dan hier kost wat kost het voortouw nemen en zelfs strenger zijn dan de EU normen ?
Ten eerste is die 'kost wat kost' al heel ongenuanceerd, want zelfs Groen en Ecolo hanteren niet het principe 'kost wat kost'. Maar waarom het voortouw nemen? Omdat we wel de gevolgen dragen. Ik ben zelf ook van mening dat we als land vooral moeten beginnen inzetten op klimaatadaptatie, maar tegelijk moeten we echt wel blijven inzetten op het indammen van de klimaatverandering zelf. En iemand moet het voortouw nemen als we over 50 jaar niet helemaal in de shit willen zitten.

Het feit dat we hier in dit topic over het klimaat praten, is overigens het beste bewijs dat woke een containerbegrip en scheldwoord is geworden voor alles wat niet in het politieke kraam past. Buiten wat edge cases ga je nauwelijks mensen vinden die zichzelf als 'woke' omschrijven, er is niet zoiets als een overkoepelende 'woke' beweging of een centraal 'woke' gedachtegoed. Je hebt wel verschillende minderheidsgroepen die het, niet onterecht, beu zijn om te horen dat ze moeten geduld hebben om aanvaard te worden door de maatschappij. En die vooral dankzij sociale media er in slagen om hun stem te laten horen. Maar die minderheidsgroepen zijn zeer uiteenlopend qua ideeën en overtuigingen, ook de individuele minderheidsgroepen zijn helemaal niet zo homogeen. Ze hebben vaak gemeen dat ze een eerder progressief gedachtegoed hebben, maar dat is ook lang niet altijd het geval. De groepen die bijvoorbeeld hun culturele identiteit linken aan hun huidskleur, die worden woke genoemd, maar hebben helemaal niets te maken met progressiviteit. Buiten voor politieke recuperatie houdt het geen steek om die allemaal over dezelfde kam te scheren, alsof ze een gemeenschappelijke ideologie hebben. Dat klopt gewoon niet. Heb je binnen die minderheidsgroepen mensen en groepen die extremistisch zijn? Uiteraard, in welke groep heb je die niet? En daar moeten we tegen optreden. Maar de meeste dingen die ik hier lees komen niet eens voort van die extremisten, maar wel vanwege desinformatie, overdrijving en bangmakerij van politieke tegenstanders.

De 'woke' cancel-culture is ook zoiets dat gigantisch overroepen en hypocriet is. Waar het bijna altijd op neerkomt zijn mensen die anderen willen kunnen kwetsen zonder zelf daar enige gevolgen van te moeten dragen. Ze zijn dan zelf verschrikkelijk verontwaardigd wanneer idioten afkomen met beschuldigingen dat alles de fout is van witte cis mannen, maar vinden dat zwarte vrouwen moeten stoppen met wenen als die zich verslikken in hun koffie wanneer ze op de menu negerinnentetten zien staan. En ze zijn ondertussen positief over het bewind van een Amerikaanse president die mensen ontslaat omwille van hun identiteit, van een land waar steeds meer boeken gecensureerd worden. Wat niet wil zeggen dat er ook aan de andere zijde niet effectief idioten rondlopen die te ver gaan met hun verontwaardiging, of te snel zich verontwaardigd voelen. Maar dat is dus een probleem van de héle maatschappij.

kwist niet dat rowling of tiktok tradwives een kopstuk was?
Hebben die dan ook zo een impact gehad als kopstuk zoals de BLM protesten (hier ook in belgie trouwens)
Je moet jezelf ook eens de vraag stellen of je zelf niet in een desinformatiecampagne verzeild geraakt bent vanuit rusland of china.

Voor mij toch wel en probleem met de manier waarop 'woke' en ik neem nu de antikoloniale protesten zich hebben ontwikkeld, is dat ze Europese beleidsmakers hebben afgeschrikt van elke assertieve buitenlandse politiek. Uit angst om als neokolonialistisch of imperialistisch bestempeld te worden, hebben veel Europese landen hun geopolitieke invloed sterk afgebouwd. Dit heeft een machtsvacuüm gecreëerd dat landen als China en Rusland in dank hebben aanvaard.

Terwijl Europa zich bezighield met het bevragen van zijn eigen historische schuld, investeerde, en investeert China in strategische infrastructuur in Afrika en breidde Rusland zijn invloed uit in voormalige Franse invloedssferen, zoals in de Sahel. Europese diplomatie heeft zich grotendeels teruggetrokken, en in veel gevallen hebben andere grootmachten de leegte opgevuld. Dat is natuurlijk een morele high ground win maar je koopt er niets mee natuurlijk.

Hoe graag je het wil minimaliseren het was echt wel een dingetje dat iets teveel invloed gehad heeft op huidig geopolitiek klimaat.
Ik vraag me ook af hoever Rusland doorgeduwd heeft op het anti nucleaire sentiment in Duitsland en andere europese landen om de afhankelijkheid van Russisch gas in Europa te bevorderen.
Kijk, zelfs het internationale beleid van de verschillende Europese staten van de afgelopen 80 jaar is blijkbaar ook al vanwege woke verpest. Op wat slaat dit nu?

De meeste Europese landen zijn pas de laatste jaren met mondjesmaat aan het proberen in het reine te komen met hun koloniale verleden. De Europese landen hebben heel wat inwoners met roots uit hun voormalige kolonies, dat is iets waar de Russen en Chinezen zich geen zorgen over moeten maken (ze zouden er net als over het welzijn van de rest van hun bevolking sowieso niets om geven). Die mensen voelen vaak nog steeds de gevolgen van de koloniale tijd, zie bvb de metissen die we nog maar recent erkend hebben. Maar dat alles is niet de reden waarom we onze geopolitieke invloed afgebouwd hebben, voor zover dat al klopt. Als individuele landen klopt dat gedeeltelijk, maar dat is vooral omwille van de geopolitieke en financiële realiteit, niet omdat we de afgelopen 50 jaar zo hard inzaten met wat we de 50 jaar er voor uitspookten. We krijgen op school overigens vandaag de dag nog altijd nauwelijks les over Belgisch Congo.

Maar als je gaat kijken naar de Europese Unie, dan doet die héél erg veel om geopolitiek invloed te hebben. Wel vanuit het centrale idee van (enigszins) gelijkwaardige partners en economische verwevenheid, vanuit het idee dat dat het beste pad is naar duurzame groei en wederzijdse economische en politieke belangen en relaties. Onze Europese leiders zijn daarin misschien naïef geweest, maar om Mitterand en Schuman en co woke te gaan noemen ... Op lange termijn had het voor bijvoorbeeld de Afrikaanse landen veel beter geweest om zich niet of veel minder in te laten met de Russen en de Chinezen, maar bon, in veel gevallen was en is dat niet de keuze van de bevolking maar van de leiders die de Russische en Chinese voorwaarden interessanter vonden en vinden dan de Europese. Ze verliezen in alle drie de gevallen een deel van hun soevereiniteit, maar het is enkel bij ons dat ze er als leider minder makkelijk zelf rijk en machtig van kunnen worden.

Enfin, absurd om dit ook in de schoenen van woke te gaan duwen. Iets dat als beweging zelfs op dit moment niet écht bestaat, en al helemaal geen invloed had in de lange timeframe waarover jij spreekt.

Er is gewoon geen deftig debat of gesprek meer mogelijk. Rond bijvoorbeeld alles wat LGBTQ+ aanhangt, kan je haast niet meer zeggen dat je niet akkoord bent met al die verschillende genders, of dat je non-binair maar iets idioot vindt, zonder dat je in één adem homohater genoemd wordt. Het wordt gewoon allemaal op één hoop gegooid. Iemand kan toch 0,0 problemen met homo's (of zelfs homo zijn) en toch nog altijd geloven in het feit dat er maar twee geslachten zijn?

Idem voor abortus bijvoorbeeld. De discussie is uitgemond in voor of tegen abortus, terwijl het eigenlijk zou moeten gaan over de termijn tot wanneer abortus mogelijk zou kunnen zijn.

Er loopt gewoon een keiharde rode lijn door ieder maatschappelijk debat, en langs de ene kant ben je woke/links, en aan de andere kant ben je extreem-rechts/conservatief. Je bent ergens 100% voor of je bent ergens 100% tegen, nuance bestaat niet meer.
Zoals steeds hangt veel af met hoe je het brengt. Uiteraard heb je aan de andere zijde ook intolerante mensen. Het is niet omdat je homo, transgender, non-binair of Taoïst bent of een zwarte huidskleur hebt dat je geen eikel kan zijn. Dat neemt niet weg dat je het recht hebt om je oncomfortabel te voelen bij bepaalde zaken. Alleen is het de vraag hoe je daarmee om gaat. En of je dat zonodig moet opdringen aan iemand. Mensen hebben er geen zaken bij dat jij hetero bent, dat je een man bent, ... , ze hebben zich daar niet mee te moeien. Wat boeit het dat iemand zich als non-binair identificeert? Moet je daar persé een mening over hebben, moet je die persé uiten aan die persoon? Ik geloof niet in god, ik ben zelfs heel fel anti-klerikaal, maar ik ga toch een lange broek aantrekken als ik een kerk bezoek als men mij dat vraagt. Als ik een collega heb die zich als non-binair identificeert, zal ik ook mijn best doen om dat te respecteren. Dat kost echt geen moeite, ook al kan ik me daarin helemaal niet inleven en vind ik het taalkundig monsterlijk.

Wat abortus betreft, dat is een heel andere discussie. Daar is het net de conservatieve kant die er vaak een absolute pro/contra van maakt, maar dat is in dat debat ook niet geheel onlogisch. Als je het ongeboren leven belangrijker vindt dan de agency van de vrouw, dan vind je het ongeboren leven belangrijker. Je hebt conservatieve groepen die dat enigszins willen rekken, maar vanuit de religieuze ideologieën is het niet zo verwonderlijk dat die termijn eigenlijk niet uitmaakt. Aan pro-abortus zijde gaan de meeste mensen eerder kijken naar wat de experts zeggen.

Die keiharde rode lijn die je ziet doorheen elk maatschappelijk debat, zonder enige nuance, daar draag je zelf toe bij hé. In de post die ik hier citeer toon je zelf nauwelijks nuance en stel je het zelf allemaal heel erg zwart-wit voor. Het gebrek aan open staan voor nuance en de enorme polarisering van onze maatschappij is een gigantisch probleem, maar da's eentje waar we allemaal aan moeten werken. Het heeft geen zin om daarover te klagen en er dan zelf keihard aan zondigen. Ik ben zelf ongetwijfeld ook niet vrij van zonde, maar ik blijf wel proberen ...

Ik had deze ook in de Rusland Oekraine oorlog thread kunnen droppen maar hoort hier nog net iets meer. Treffende en pijnlijke analyse van Stewart over hoe anti-woke zorgt voor het opblazen van het westen, het verraden van Oekraine en Europa, in ruil voor nauwere banden met Rusland. Ik heb het dan voornamelijk over het stuk vanaf 16:50 tot het einde. Wij verstonden onder het westen altijd liberale democratie die persoonlijke vrijheden borgde die voortkwam uit het verlichtte denken van de renaissance. Trump kijkt echter naar het westen door een geheel andere lens, eerder als een traditioneel blank christelijk dominantie en kijkt verder terug naar de tijd van het Romaans christelijk imperium. MAGA wil echt terug in de tijd naar die van koloniale grootmachten waarin ze minderheden mogen domineren, onderdrukken en uitbuiten. Hij ziet daarin Rusland als volledig in lijn met hun normen en waarden, veel meer dan Europa.

Of wij onder het "Westen" altijd liberale democratie hebben verstaan zou ik toch met een korreltje zout nemen, de V.S. en bij uitbreiding West-Europa hebben in de Koude Oorlog bijvoorbeeld ook in Spanje het Franco-regime laten betijen.

Ik ben het doorgaans eens met Jon Stewart, ook met deze analyse hier, maar de vraag is natuurlijk wél of er dan géén enkel punt is waarin de slinger te ver doorsgeslagen is of zou doorslaan... Ik betwijfel ten zeerste of verlichtingsdenkers als Locke of Rousseau akkoord zouden zijn gegaan met de meest extreme uitwassen van woke die nu dankbaar als scherpschutmunitie dienen voor fundamentalistische christenen met heimwee naar de kruistochten. Ik gebruik scherschutmunitie hier ook doelbewust als term, want qua aantallen zijn die problemen verwaarloosbaar, maar natuurlijk wel een dankbaar afleidingsmanoeuvre van meer reële socio-economische problemen.

Als je een redelijk persoon bent kan je zowel argwanend zijn tegenover een miljardair-oligarch die zich op duistere wijze in de politiek mengt, en kritisch tegenover kinderen op puberteitsremmers zetten zonder voldoende klinisch onderzoek [bron vooraleer ik hier weer kritiek op krijg] of mensen die van hun seksuele voorkeur of gender een halve biografie maken met unieke voornaamwoorden.
Vergeet niet dat het huidige "evenwicht" post WOII dan wel een kleine 70 jaar gewerkt heeft, en dan mag je je ook afvragen waar het onder meer is misgelopen de laatste jaren.

Ander gerelateerd onderwerp: als je in de tijd van de Verlichtingsdenkers massa-migratiebewegingen zou hebben zoals je ze de laatste decennia gezien hebt, dan gebruikte men daar gewoon een héél andere term voor...

Evenwichten, gestage evolutie in plaats van radicale breuken... iets wat ik in jouw posts zelden terugvind eigenlijk. Voor iemand die anderen polarisatie verwijt, zou ik eens iets meer kritisch naar jezelf kijken.

Of wij onder het "Westen" altijd liberale democratie hebben verstaan zou ik toch met een korreltje zout nemen, de V.S. en bij uitbreiding West-Europa hebben in de Koude Oorlog bijvoorbeeld ook in Spanje het Franco-regime laten betijen.

Ik ben het doorgaans eens met Jon Stewart, ook met deze analyse hier, maar de vraag is natuurlijk wél of er dan géén enkel punt is waarin de slinger te ver doorsgeslagen is of zou doorslaan... Ik betwijfel ten zeerste of verlichtingsdenkers als Locke of Rousseau akkoord zouden zijn gegaan met de meest extreme uitwassen van woke die nu dankbaar als scherpschutmunitie dienen voor fundamentalistische christenen met heimwee naar de kruistochten. Ik gebruik scherschutmunitie hier ook doelbewust als term, want qua aantallen zijn die problemen verwaarloosbaar, maar natuurlijk wel een dankbaar afleidingsmanoeuvre van meer reële socio-economische problemen.

Als je een redelijk persoon bent kan je zowel argwanend zijn tegenover een miljardair-oligarch die zich op duistere wijze in de politiek mengt, en kritisch tegenover kinderen op puberteitsremmers zetten zonder voldoende klinisch onderzoek [bron vooraleer ik hier weer kritiek op krijg] of mensen die van hun seksuele voorkeur of gender een halve biografie maken met unieke voornaamwoorden.
Vergeet niet dat het huidige "evenwicht" post WOII dan wel een kleine 70 jaar gewerkt heeft, en dan mag je je ook afvragen waar het onder meer is misgelopen de laatste jaren.
Ik zie wel niet goed hoe je enerzijds kan zeggen dat ze qua aantallen verwaarloosbaar zijn en een dankbaar afleidingsmanoeuvre, maar dan lijkt te pleiten dat het wel een oorzaak is van het "mislopen met het post WOII-evenwicht". Je bedoelt dat het afleidingsmanoeuvre gelukt is?
Ander gerelateerd onderwerp: als je in de tijd van de Verlichtingsdenkers massa-migratiebewegingen zou hebben zoals je ze de laatste decennia gezien hebt, dan gebruikte men daar gewoon een héél andere term voor...
Ik ben nu wel niet echt overtuigd van de relevantie van het woordgebruik van de verlichtingsdenkers. Het is niet omdat we bepaalde verlichtingswaarden nastreven dat we terug willen naar de tijd van de mensen die aan de grondslag ervan liggen?

Evenwichten, gestage evolutie in plaats van radicale breuken... iets wat ik in jouw posts zelden terugvind eigenlijk. Voor iemand die anderen polarisatie verwijt, zou ik eens iets meer kritisch naar jezelf kijken.
Ik vind het een post die alle kanten opgaat. Langs de ene kant verwijs je naar de Verlichtingsdenkers als 'Locke of Rousseau' en dat die niet akkoord zouden gaan met de uitwassen van woke. Rare vraag, want je hoeft je niet af te vragen of Rousseau het eens zou zijn met wat woke is: de ogen openen voor sociaal onrecht, en individuele vrijheden opzij zetten voor het sociale contract dat we aangaan voor het algemeen belang. Hij zou het ook niet eens zijn met het soort vrijheid van meningsuiting dat veel er nu vaan maken, dat staat ook redelijk vast. Of vrijheid van politiek. Wil dat dan zeggen dat we dat moeten volgen?

Dan verwijs je naar de heel andere term die verlichtingsdenkers voor massamigratie hadden... welke moet dat dan zijn?

Langs de andere kant klaag je over polariseren, maar verwijt je mensen hier wel dat er een midden is tussen "miljardair-oligarchen en kinderen kritiekloos op puberteitsremmers zetten". Denk niet dat hier iemand zit die dan buiten jouw definitie valt van een redelijke mens, dus dat klinkt toch heel hard als een stropop... alsof jij de enige redelijke bent hier volgens die definitie? En die redelijke mens ziet dan blijkbaar wél de waarheid, dat dat dankbare afleidingsmanoeuvre dat heel weinig echte mensen treft, tegelijk wel de oorzaak is van het ontploffen van het evenwicht dat 70 jaar bestaan heeft?

En dan gaat het weer over gestage evolutie en evenwicht in plaats van radicale breuken. In combinatie met de Verlichtingsfilosofen, die de aanzet waren voor misschien de grootste revolutie onder leiding van de bekendste radicalen in de Westerse geschiedenis.

Voor iemand die zowat boegbeeld is van de anti-woke beweging op dit forum zou ik vooral eerst iets kritischer naar jezelf kijken.

Lijkt mij niet nodig aangezien ik zonet een mooi voorbeeld heb gegeven hoe ik verre van alle hokjes in één of het andere kamp aan vink.
Bij mij kan je ook niet al mijn politieke standpunten afleiden uit één ander standpunt, buiten misschien wetenschappelijk consequent en kritisch te zijn.

Ik zie wel niet goed hoe je enerzijds kan zeggen dat ze qua aantallen verwaarloosbaar zijn en een dankbaar afleidingsmanoeuvre, maar dan lijkt te pleiten dat het wel een oorzaak is van het "mislopen met het post WOII-evenwicht". Je bedoelt dat het afleidingsmanoeuvre gelukt is?

Als je ziet hoeveel miljoenen de Trump/MAGA beweging heeft uitgegeven voor campagnefilmpjes rond transatleten bijvoorbeeld, dan is dat absoluut gelukt.

Redelijk links, met een focus op socio-economische vooruitgang voor de middenklasse in plaats van pronken met symboolpolitiek heeft hier meerdere steken laten vallen.

Ik ben nu wel niet echt overtuigd van de relevantie van het woordgebruik van de verlichtingsdenkers. Het is niet omdat we bepaalde verlichtingswaarden nastreven dat we terug willen naar de tijd van de mensen die aan de grondslag ervan liggen?

Maar het is ook niet omdat we voorstander zijn van verlichtingsdenken en liberale waarden, dat er geen redelijke grenzen mogen zijn aan wat we tot die vrijheid rekenen en wat niet. Denk dat de grootste excessen/extremen van woke een goed voorbeeld zijn van zaken waarbij je de gewone mensen kwijtraakt, "gewone" mensen die overigens op een beperkt aantal decennia reeds ver meegegaan zijn op dat vlak: je moet al ver zoeken naar conservatieve stemmen die bijvoorbeeld zaken als het homohuwelijk nog willen terugdraaien. Maar als je vervolgens afkomt met een aantal andere voorbeelden die we de laatste jaren hebben gezien, tja...

Net als jij zie ik mezelf als iemand die verre van alle hokjes in één of het andere kamp aan vinkt. Als iemand waar je de politieke standpunten niet kan afleiden uit één ander standpunt en ook als wetenschappelijk consequent en kritisch te zijn. Terwijl jij waarschijnlijk het tegenovergestelde denkt en ik van jou. We zijn allemaal blind zijn voor onze eigen biases.

De voorbije 70 jaar is er veel veranderd, we hadden de Civil Rights movement, Stonewall riots, feminisme, ... Als je je dan afvraagt waar het is misgelopen zou ik niet kijken naar zogezegde woke zaken zoals regenboogzebrapaden of te veel minderheden op tv. Ik zou dat eerder zoeken bij bijvoorbeeld Rusland dat al jaren tracht democratie tegen ons te gebruiken door onze verschillen en vrijheden tegen ons uit te spelen. Die beschreven hun plan om te polariseren in vrouwenrechten, lgbtq issues, huidskleur, en andere identiteiten en vrijheden al in de jaren 90. Die nieuwe eufemistische verpakking van extreem rechtse ideeen als anti-woke nu verkocht door nieuw rechts of altright ipv het meer doorzichtige extreem rechts van vroeger en mensen die daar in meegaan is wat er misloopt. Social Media en russische troll farms als ook buitenlandse mogendheden die die elementen hier sponsoren en aanwakkeren. Ik zou eerder daar kijken als je op zoek bent naar wat er mis loopt.

Laatst bewerkt:
Als je ziet hoeveel miljoenen de Trump/MAGA beweging heeft uitgegeven voor campagnefilmpjes rond transatleten bijvoorbeeld, dan is dat absoluut gelukt.

Redelijk links, met een focus op socio-economische vooruitgang voor de middenklasse in plaats van pronken met symboolpolitiek heeft hier meerdere steken laten vallen.
"Redelijk links" heeft het per definitie verkorven bij een deel mensen die enkel nog in een bubbel leven van de politieke antipode. Ik heb er mijn twijfels bij dat er veel heil te vinden was bij heel hard verklaren dat al die campagnes tegen transatleten een hoop lucht waren hoor. Het lijkt me dat je net zoals enkele andere members hier de "schuld" voor de huidige shitshow ook liever legt bij anderen dan bij de daders zelf.

Ja, de VS is gepolariseerd dus als de ene zwart zegt moet de andere wit zeggen, maar wij zitten hier in Europa en daar heb je evengoed mensen die compleet meegaan met het idee dat woke een bedreiging is voor de maatschappij. En bij een deel daarvan is het bestrijden ervan kennelijk een reden om maar gewoon Trump of zelfs Poetin als held weg te zetten. Ik vind niet echt dat "redelijk links" veel schuld treft voor onredelijke kiezers, want die krijg je volgens mij enkel nog maar mee door zelf onredelijk te worden.
Maar het is ook niet omdat we voorstander zijn van verlichtingsdenken en liberale waarden, dat er geen redelijke grenzen mogen zijn aan wat we tot die vrijheid rekenen en wat niet. Denk dat de grootste excessen/extremen van woke een goed voorbeeld zijn van zaken waarbij je de gewone mensen kwijtraakt, "gewone" mensen die overigens op een beperkt aantal decennia reeds ver meegegaan zijn op dat vlak: je moet al ver zoeken naar conservatieve stemmen die bijvoorbeeld zaken als het homohuwelijk nog willen terugdraaien. Maar als je vervolgens afkomt met een aantal andere voorbeelden die we de laatste jaren hebben gezien, tja...
Ik denk dat er gewoon redelijke grenzen zijn hoor, en je hier dus -ondanks het een afleidingsmanoevre te noemen- zelf lijkt te doen alsof door "woke" (whatever it may be) de "gewone man" dan maar voor MAGA en co kiest. Allez bekijk dat nu eens van op een afstand, doordat er zaken bestaan (zoals je zelf zegt, een verwaarloosbaar aantal) zoals transmensen die daar te hard in opgaan en andere identity politics, of minderjarigen die hormonen krijgen, ... daardoor gaan mensen mee in die MAGA-gekkigheid. Dus voor zaken die amper mensen treffen, vaak ver weg, daarvoor blazen we het status quo zowat op. Daardoor hé, niet doordat het MAGA kamp in de eerste plaats die zaken dus opblaast. Eerlijk, waar zijn we in godsnaam toch mee bezig, een groter argument tegen een democratisch systeem heb ik hier nog niet gelezen denk ik.

Laatst bewerkt:
Ik vind het een post die alle kanten opgaat. Langs de ene kant verwijs je naar de Verlichtingsdenkers als 'Locke of Rousseau' en dat die niet akkoord zouden gaan met de uitwassen van woke. Rare vraag, want je hoeft je niet af te vragen of Rousseau het eens zou zijn met wat woke is: de ogen openen voor sociaal onrecht, en individuele vrijheden opzij zetten voor het sociale contract dat we aangaan voor het algemeen belang. Hij zou het ook niet eens zijn met het soort vrijheid van meningsuiting dat veel er nu vaan maken, dat staat ook redelijk vast. Of vrijheid van politiek. Wil dat dan zeggen dat we dat moeten volgen?

Dat alle kanten opgaan kan je eerder zeggen over deze thread, van eerst alles wat "woke" is onder de vlag van emancipatie, anti-segregatie en zelfs de vredesbeweging tegen de Vietnamoorlog trachten te voorkomen zonder zelfs maar enige erkenning dat de slinger wel degelijk soms te ver door kan slaan, en vervolgens gaat het pagina's lang over klimaatverandering...

Jij gebruikt natuurlijk weer bewust een definitie van "woke" waar weinig redelijke mensen bezwaar tegen gaan hebben, maar die miskent dat die definitie de laatste jaren ook richting héél wat meer betwistbare concepten is afgegleden, waaronder reparatiebetalingen voor slavernij, of in ons Nederlands: "zeg niet blank, zeg wit!", verregaande genderpolitiek, etc.

Dan verwijs je naar de heel andere term die verlichtingsdenkers voor massamigratie hadden... welke moet dat dan zijn?

Grote aantallen mensen die zich bewegen in die mate dat de cultuur van het land waarin ze aankomen grondig gewijzigd wordt, wat denk je zelf? Waarom roept men aan de rechter/conservatieve zijde om de nood aan een "Leidcultuur"?

Langs de andere kant klaag je over polariseren, maar verwijt je mensen hier wel dat er een midden is tussen "miljardair-oligarchen en kinderen kritiekloos op puberteitsremmers zetten". Denk niet dat hier iemand zit die dan buiten jouw definitie valt van een redelijke mens, dus dat klinkt toch heel hard als een stropop... alsof jij de enige redelijke bent hier volgens die definitie? En die redelijke mens ziet dan blijkbaar wél de waarheid, dat dat dankbare afleidingsmanoeuvre dat heel weinig echte mensen treft, tegelijk wel de oorzaak is van het ontploffen van het evenwicht dat 70 jaar bestaan heeft?

Ik heb nog maar zelden in de posts van degene die ik hier bekritiseer iets gezien van erkenning dat er ook aan de andere zijde problematische issues zijn. Waarmee ik geenzins zeg dat de waarheid overigens steevast in het midden dient te liggen.

En dan gaat het weer over gestage evolutie en evenwicht in plaats van radicale breuken. In combinatie met de Verlichtingsfilosofen, die de aanzet waren voor misschien de grootste revolutie onder leiding van de bekendste radicalen in de Westerse geschiedenis.

Op dat laatste stuk heb je wellicht gelijk, die veranderingen zijn voor een stuk wél breuken geweest, maar vaak ook wel bloederige breuken...
we moeten echter ook niet in de val lopen dat alles wat zichzelf verkoopt als vooruitgang, daarom ook echt voortuitgang is, dat zal de geschiedenis wel beoordelen... ik ben hier weliswaar weer met één hand gebonden achter de rug aan het debatteren, want een aantal van de krachtigste voorbeelden kan en ga ik in een discussie hierover niet meer geven.

Laatst bewerkt:
"Redelijk links" heeft het per definitie verkorven bij een deel mensen die enkel nog in een bubbel leven van de politieke antipode. Ik heb er mijn twijfels bij dat er veel heil te vinden was bij heel hard verklaren dat al die campagnes tegen transatleten een hoop lucht waren hoor. Het lijkt me dat je net zoals enkele andere members hier de "schuld" voor de huidige shitshow ook liever legt bij anderen dan bij de daders zelf.

Ja, de VS is gepolariseerd dus als de ene zwart zegt moet de andere wit zeggen, maar wij zitten hier in Europa en daar heb je evengoed mensen die compleet meegaan met het idee dat woke een bedreiging is voor de maatschappij. En bij een deel daarvan is het bestrijden ervan kennelijk een reden om maar gewoon Trump of zelfs Poetin als held weg te zetten. Ik vind niet echt dat "redelijk links" veel schuld treft voor onredelijke kiezers, want die krijg je volgens mij enkel nog maar mee door zelf onredelijk te worden.

Daar heb ik destijds hier al op geantwoord met meningen van mensen die het beter konden verwoorden dan ik:
Eigenlijk weinig behoefte om heel dat debat te hervatten.

Ik denk dat er gewoon redelijke grenzen zijn hoor, en je hier dus -ondanks het een afleidingsmanoevre te noemen- zelf lijkt te doen alsof door "woke" (whatever it may be) de "gewone man" dan maar voor MAGA en co kiest. Allez bekijk dat nu eens van op een afstand, doordat er zaken bestaan (zoals je zelf zegt, een verwaarloosbaar aantal) zoals transmensen die daar te hard in opgaan en andere identity politics, of minderjarigen die hormonen krijgen, ... daardoor gaan mensen mee in die MAGA-gekkigheid. Dus voor zaken die amper mensen treffen, vaak ver weg, daarvoor blazen we het status quo zowat op. Daardoor hé, niet doordat het MAGA kamp in de eerste plaats die zaken dus opblaast. Eerlijk, waar zijn we in godsnaam toch mee bezig, een groter argument tegen een democratisch systeem heb ik hier nog niet gelezen denk ik.

Ik blaas voor de duidelijkheid niets op, anderen kiezen ervoor de boel op te blazen, en ik sta erbij en ik kijk erna en vraag me af waarom.
Zie mijn post hierboven, ik ga niet mee in het politieke tribalisme, en mocht ik V.S. burger geweest zou zijn, ik zou ofwel wetende wat ik nu weet nooit voor Trump stemmen op basis van een geïnformeerde, of product geweest zijn van een onderwijssysteem/opvoeding waardoor ik niet beter zou weten... Hell, ik zou zelfs graag denken dat mocht ik wél een overtuigd christen zijn ik niet voor een bedrieger (op echtelijk vlak en andere) als Trump zou stemmen.

Maar ik benader politiek ook meer als wetenschapper en niet als gelovige - wiens mening als een "package deal" komt - en ik kijk ook kritisch naar de zijde waar ik wél voor stem of meer sympathie voor heb.

Verder zijn we hier weer aan het afglijden, geen zin om hier de "het boegbeeld is van de anti-woke beweging" te spelen, wanneer mijn totaalpakket aan meningen duidelijk een pak grijzer is.

Ik denk dat het grote probleem met woke niet de getallen zijn van mensen die geraakt worden, het gaat vooral over de acceptatie door de gemeenschap, de instellingen, de media. Traditioneel racisme is qua impact een pak erger maar dat wordt niet als goeds of na te streven beschouwd, dat heb je met veel van die extreme woke standpunten wel. Dat strijkt natuurlijk een pak meer tegen de haren, je bent de definitie van wat de maatschappij niet enkel als aanvaardbaar maar zelfs als wenselijk beschouwd moet worden aan het aanpassen naar op sommige vlakken vrij extreme en niet zo propere standpunten. Je bent groepen mensen aan het wegzetten als slechte mensen, deels op basis van geslacht of huidskleur, en zelfs al is dat maar gewoon met de vinger wijzen, dat komt wel aan bij mensen.

Zoiets heeft een weerslag en da's in dit geval helaas niet "laten we de onnozele meningen terug aan de rand van de maatschappij zetten waar ze thuishoren en terug normaal gaan doen" maar een volledige ommezwaai naar nog veel erger extremisme aan de de andere kant.

Dat dit veel bijdraagt aan Trump's succes is ook maar een persoonlijke analyse natuurlijk, gebaseerd op een persoonlijk gevoel maar ik vind dat het wel nogal makkelijk weggezet wordt als iets dat niet bestaat terwijl het er zo vaak over gegaan heeft het laatste decennium.

Maar over welke extreme, niet zo propere 'woke' standpunten heb je het dan? Ik lees en hoor dat zo vaak, maar ik kan me er nauwelijks iets bij voorstellen. Waar worden groepen mensen door onze media en overheidsinstellingen weggezet als slecht op basis van hun huidskleur en geaardheid? Je hebt extreme, activistische groepen en personen die dat doen ja, maar die zijn toch helemaal niet breed gedragen? Laat staan dat die hun boodschap door onze instellingen en media uitgedragen wordt? Een paar pagina's geleden moest er dan een Anuna De Wever aangebracht worden, alé ja. Als dat de mensen zijn waar je wakker van ligt ...

Laatst bewerkt:
Zoiets heeft een weerslag en da's in dit geval helaas niet "laten we de onnozele meningen terug aan de rand van de maatschappij zetten waar ze thuishoren en terug normaal gaan doen" maar een volledige ommezwaai naar nog veel erger extremisme aan de de andere kant.

Dit vat het zeer mooi samen.

Dat dit veel bijdraagt aan Trump's succes is ook maar een persoonlijke analyse natuurlijk, gebaseerd op een persoonlijk gevoel maar ik vind dat het wel nogal makkelijk weggezet wordt als iets dat niet bestaat terwijl het er zo vaak over gegaan heeft het laatste decennium.

Check gerust ook de analyse die ik deelde over de Amerikaanse presidentsverkiezingen en waarom Biden/Harris verloren, het zat in de top 3 maar inflatie en migratie overstegen het wel.

Het moet overigens zelfs niet eens dé belangrijkste reden zijn, in een strijd op het scherp van de snee, kan het voldoende zijn om de meerderheid te behalen of te breken.

Fundamenteel blijft natuurlijk "it's the economy, stupid!" een adagium dat wel zal primeren, en waar ik eerder Trump z'n grootste zwakte in de nabije toekomst ook zou gaan zoeken: als z'n tarifs backfiren, zal zijn beweging even snel terug stemmen verliezen dan winnen... maar of je het op cultureel vlak gaat winnen, dat lijkt mij een véél moeilijkere...

Ik denk dat het grote probleem met woke niet de getallen zijn van mensen die geraakt worden, het gaat vooral over de acceptatie door de gemeenschap, de instellingen, de media. Traditioneel racisme is qua impact een pak erger maar dat wordt niet als goeds of na te streven beschouwd, dat heb je met veel van die extreme woke standpunten wel. Dat strijkt natuurlijk een pak meer tegen de haren, je bent de definitie van wat de maatschappij niet enkel als aanvaardbaar maar zelfs als wenselijk beschouwd moet worden aan het aanpassen naar op sommige vlakken vrij extreme en niet zo propere standpunten. Je bent groepen mensen aan het wegzetten als slechte mensen, deels op basis van geslacht of huidskleur, en zelfs al is dat maar gewoon met de vinger wijzen, dat komt wel aan bij mensen.
Je hebt nu al meerdere keren racisme proberen te betrekken in een soort vreemde vergelijking met woke (hier bvb ook), en ik ben nog altijd niet mee.. Racisme discrimineert bewust bepaalde bevolkingsgroepen, welke bevolkingsgroepen worden op welke manier gediscrimineerd door woke? Voor zover ik snap wat het is, pleit het net voor méér verdraagzaamheid (itt racisme en... anti-woke).
Wie zijn in godsnaam al die slachtoffers die zich weggezet voelen als slechte mensen en waarom? Welke extreme niet zo propere standpunten worden dan opgedrongen? 9 op 10 keer als ik iets over woke lees gaat het over gender en voornaamwoorden. En laat dat nu net het grootste voorbeeld van een absolute non-issue zijn, maar blijkbaar is er veel meer dan dat en vormt het echt een groot probleem in mensen hun leven.

Je hebt nu al meerdere keren racisme proberen te betrekken in een soort vreemde vergelijking met woke (hier bvb ook), en ik ben nog altijd niet mee.. Racisme discrimineert bewust bepaalde bevolkingsgroepen, welke bevolkingsgroepen worden op welke manier gediscrimineerd door woke? Voor zover ik snap wat het is, pleit het net voor méér verdraagzaamheid (itt racisme en... anti-woke).
Wie zijn in godsnaam al die slachtoffers die zich weggezet voelen als slechte mensen en waarom? Welke extreme niet zo propere standpunten worden dan opgedrongen? 9 op 10 keer als ik iets over woke lees gaat het over gender en voornaamwoorden. En laat dat nu net het grootste voorbeeld van een absolute non-issue zijn, maar blijkbaar is er veel meer dan dat en vormt het echt een groot probleem in mensen hun leven.
Positieve discriminatie is een vorm van racisme, elke keer er schuld toegewezen worden op basis van huidskleur is dat racisme, als er rechten of plichten toegekend worden op basis van huidskleur is dat racisme en dat zijn allemaal zaken die regelmatig gebeuren in die ideologie. Racisme dat van een andere insteek vertrekt dan extreem rechts racisme, maar niettemin racisme. Zelfde met seksisme en andere vormen van discriminatie.

Maar over welke extreme, niet zo propere 'woke' standpunten heb je het dan? Ik lees en hoor dat zo vaak, maar ik kan me er nauwelijks iets bij voorstellen. Waar worden groepen mensen door onze media en overheidsinstellingen weggezet als slecht op basis van hun huidskleur en geaardheid? Je hebt extreme, activistische groepen en personen die dat doen ja, maar die zijn toch helemaal niet breed gedragen? Laat staan dat die hun boodschap door onze instellingen en media uitgedragen wordt? Een paar pagina's geleden moest er dan een Anuna De Wever aangebracht worden, alé ja. Als dat de mensen zijn waar je wakker van ligt ...
Indien die meningen van extreme activistische groepen niet zo breed gedragen zijn, waarom hebben ze dan zoveel impact en worden er zoveel mensen/zaken gecancelled. Het is bij wijze van spreken quasi vergelijkbaar geworden met een witch hunt van tijdens de middeleeuwen.
  1. Mike Lindell - De CEO van My Pillow zei dat zijn bedrijf door bijna 20 retailers werd gedumpt nadat hij publiekelijk de verkiezingsresultaten van de presidentsverkiezingen van 2020 in twijfel trok en zijn beweringen over verkiezingsfraude in een film had verfilmd. Lindell is een niet-aflatende aanhanger van voormalig president Donald Trump en bezocht hem in het Witte Huis op 15 januari - vijf dagen voordat de heer Trump zijn ambt verliet.
  2. Scarlett Johansson kreeg in juli grote kritiek na het bespreken van acteurs die personages van andere rassen, geslachten en seksuele oriëntaties spelen. Ze zei dat ze het recht zou moeten hebben om 'elke persoon, of elke boom, of elk dier' te spelen. Haar opmerkingen veroorzaakten kritiek op sociale media over privilege en toe-eigening.
  3. J.K. Rowling — De beroemde auteur van de Harry Potter-serie heeft te maken gehad met terugslag omdat ze haar vrees uitte dat het streven naar transgenderrechten uiteindelijk de rechten van vrouwen in gevaar zal brengen. Sindsdien heeft ze haar opmerkingen op haar website verdedigd en zich aangesloten bij 150 auteurs en academici die 'cultuur annuleren' aan de kaak stellen. Deze acties hebben haar critici alleen maar woedender gemaakt, die opriepen tot een boycot van haar boeken en tot het stoppen van haar uitgever met het betalen van royalty's.
  4. Adam Rubenstein - De voormalige opinieredacteur en schrijver van de New York Times nam in december ontslag bij de krant, zes maanden nadat het personeel in opstand was gekomen over een stuk dat hij had bewerkt door senator Tom Cotton. De column van Arkansas Republican pleitte voor de federale regering om "de troepen te sturen" om het geweld in steden in het hele land te onderdrukken als reactie op burgerlijke onrust na de dood van George Floyd. Voormalig redacteur Mari Weiss schreef op Twitter over het ontslag: "Adam werd door zijn eigen collega's te drogen gehangen. Vervolgens werd er over hem en zijn werk gelogen, ook in deze leugenachtige noot van de redactie."
  5. Gina Carano — De "Mandalorian"-actrice werd ontslagen door Disney nadat ze op sociale media had gepost dat Republikein zijn in 2021 vergelijkbaar was met Joods zijn tijdens nazi-Duitsland. Haar Hollywood-agent liet haar vallen en Hasbro schrapte haar "Star Wars"-actiefiguren.
  6. Washington / Lincoln / Jefferson - De namen van de voormalige Amerikaanse presidenten zijn gewist van openbare scholen in San Francisco nadat het schoolbestuur had besloten om 44 scholen te hernoemen die "banden met racisme" en "oneervolle erfenissen" hadden.
  7. De BBC zal opmerkingen van de gepensioneerde maajor Gowen verwijderen in de iconische comedyserie die als te racistische kunnen gepercipieerd worden opmerkingen wanneer de show volgende week opnieuw wordt uitgezonden...

... en ga zo maar door (ik zou zeggen google eens, en je kan je daar onmiddellijk iets bij voorstellen).

Ik kan mij dan toch niet van de indruk ontdoen dat een zogezegde kleine minderheidsgroep die niet breed gedragen is, hier volledig gaat bepalen wat een meerderheid mag doen, laten en denken.
    En dan is men verwonderd dat er mensen zijn die inderdaad een anti-woke stem uitbrengen voor partijen/figuren die zich openlijk tegen deze hetze scharen.

Maar wederom dat is toch gewoon opgeklopt dag allemaal drama? Hoe zijn dat echte problemen? Hoe zijn het überhaupt zelfs problemen? Je eerste voorbeeld van die Mike Lindell, een miljonair conspiracy theorist die misinformatie pusht en nog altijd CEO is van datzelfde bedrijf... Hoe is die gecancelled? Die probeerde door Trump's onzin na te praten en hem zo te paaien zelfs een zitje in de politiek te verzilveren. Gelukkig cancelden de kiezers dat.

Mensen zijn vrij te zeggen wat ze willen maar niet vrij van reactie. Je kan mensen toch niet verplichten te kopen van of samen te werken met mensen die zulke conspiracies, haat en andere onzin pushen? Mensen zijn toch vrij om hun geld te spenderen hoe ze willen en moeten zulke figuren toch niet steunen?

Hetzelfde met al je andere voorbeelden. Als dat voorbeelden zijn van de problemen van extreme woke... Ik zie het niet hoor. Je zet dit weg als de zogezegde acties van extreem activistische groepen terwijl het het resultaat is van organisch bottom up individueel gedrag. Zou jij die extreme mensen die je hier opsomt nog geld toestoppen? Nee toch? Kijk naar Musk en de markt voor Teslas die instort. Daarin zie je dan ook de zogezegd gecoordineerde actie van woke? Dat is toch gewoon een spook en niet meer dan een gevolg van Musk die hun reputatie kelderde waardoor individuen hem geen geld meer willen toestoppen? Exact hetzelfde als wat gebeurde met die CEO van mypillow. Dat is geen probleem, in tegendeel, vote with your wallet is de enige macht die we als consument hebben.

Als je dan kijkt naar de anti-woke beweging die echt zaken aan het cancellen en censureren is tot zelfs leerkrachten bedreigen en boeken verbieden... Anti-woke zit in het witte huis, probeert vrije pers en vrije meningsuiting aan banden te leggen. Probeert zelfs democratie te vernielen. Dat zijn echte problemen.

Volgens mij is die acceptatie door de gemeenschap en de media nu wel even hard een gevoel als het idee dat mensen niet meer als aanvaardbaar of wenselijk beschouwd worden hoor. Is er in dit land of eender welk land zo'n groot draagvlak voor pakweg minderjarigen van gender te laten veranderen? Ik pak er nu iets uit dat hier al gepasseerd is, want verder is "extreme woke" nog altijd niet gedefinieerd hé.*

Ik ga in herhaling vallen, maar waar merken jullie dat allemaal in het dagelijks leven? Want buiten een of ander jong ding uit HR dat voornaamwoorden in haar mail zet ben ik dat dus nog niet tegengekomen. Of ja, ik heb jonge doctorandi die gevoeliger zijn aan humor die lacht met minderheden, maar als ik zo'n mopjes op het werk zou maken ligt de fout eerder bij mezelf. Als ik dan die lijst van @cantharides zie, sorry, maar dat is of social media gezever dat ik in de celebrity column van HLN zou willen houden, of "ik wil vrijheid van meningsuiting én van gevolgen". Ja, die (4), daar zijn waarschijnlijk zaken misgelopen, maar ik snap nog altijd niet hoe zo'n lijstjes mensen er toe brengen om mee te gaan in MAGA of Poetin is een toffe peer. Dat lijkt me gewoon die meme van mensen die schrikken voor een spin en hun huis in de fik steken.

Het blijft me allemaal heel vaag overkomen hoor: woke is een groot probleem want het wordt geaccepteerd door de gemeenschap (maar ook niet), de instellingen (welke?), de media (maar ook weer niet)...terwijl de extreme voorbeelden (wat zijn ze net?) eigenlijk verwaarloosbaar zijn in aantal. Maar deze vaagheid is dan een reden om een stap terug te zetten van onze liberale, Westerse democratie, want populistische partijen én vijandelijke mogendheden waar ze mee heulen zeggen dat het een zeer groot probleem is voor ons. Mja, nog eens: waar zijn we in godsnaam mee bezig. De clusterfuck die nu wordt veroorzaakt door het feit dat Trump president is werd door heel wat mensen voorspeld, en het merendeel van zijn daden door hem beloofd...is er werkelijk iemand met een min of meer geïnformeerd wereldbeeld die dit alles een goede prijs vindt voor het bestrijden van "woke"?

*anderzijds is woke gewoon een containerterm voor al wat mensen niet kunnen verteren of plaatsen. Als je op dit forum een thread leest over een televisieserie waar meer niet-blanken of niet-hetereo's in voorkomen dan verwacht, is dat woke. Als een of andere debiele horeca-uitbaatster klanten wil afstoten door negerinnentetten op de kaart te zetten en een of ander social media-personage dat gebruikt om in de media te komen, is dat woke, ... Wanneer is het extreem en bedreigend voor de maatschappij eigenlijk? Want een maatschappij verandert nu eenmaal continue, en hoe ouder wij worden hoe minder we daarmee akkoord gaan, maar dat lijkt me een normale evolutie.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan