Windenergie?

R@ndom

Active member
Zonnepanelen, thuis batterij allemaal goed en aardig maar als het weken aan een stuk winderig en grijs is...zoals de voorbije maand december.

6/12 en 20/12 waren de enige dagen dat er opbrengst genoeg was om de batterij te vullen andere dagen werd (met moeite) het sluipverbruik gedekt.

De laatste jaren zijn het vooral zachte winters met veel wind en regen en dat gezegd zijnde begon ik te denken aan bijv dit (wekt ook 's nachts energie op die recht naar de batterij kan)

Als dat (door een vakman geplaatst) elke winter maand (dus november, december, januari en februari) er voor zorgt dat er >500 a 800 kW/h opbrengst is ben ik eigenlijk al zeer tevreden ... dat dat de investering niet zal terugbetalen , so be it. Eigenlijk laat me dat koud , die 1500€ kan ik missen...

Ik zou deze molen laten plaatsen op het hoogste punt van mijn dak (zeker niet op een mast) en aangezien ik op "den buiten" woon en er eigenlijk bijna geen hinder is van buren of gebouwen...why not?

Benieuwd wat jullie denken, er zijn hier een paar slimme koppen van wie ik graag de reactie zou lezen.

Heb nog 10% twijfel om het te doen, is eigenlijk al voor 90% beslist.
 
Laatst bewerkt:
Mijn schoonvader heeft dit al heel lang al zeker 10j denk ik, dus het rendement kan tegenwoordig veel beter zijn. Puur als hobby projectje, niet om er echt aan te verdienen.
Want de omvormer verbruikt meer dan wat de molen opbrengt aan energie.
 
1) vergunning nodig bij mijn weten - je mag niet zomaar een windmolen zetten - https://www.habitos.be/nl/bouwen-verbouwen/welke-vergunning-voor-windturbine-of-zonnepanelen-4091 (op zijn minst een stedenbouwkundige vergunning, bij grotere is er ook een omgevingsvergunning. Maar de vermelde versie is een kleine)
2) jaarlijkse keuring nodig, dacht ik verstaan te hebben (maar twijfel, heb dat ooit eens bekeken toen mijn vader in zijn fase zat om een grote windmolen te zetten...)
3) onderhoudskosten zijn hoger wegens draaiende onderdelen (idem als 2)
4) opbrengst is redelijk beperkt, al hangt dat af van de startsnelheid. Maar dacht dat deze eerder rond de 2.5 beaufort (25m/s) nodig heeft om te starten, wat zelfs nu nog niet echt prevalent is : https://www.noodweer.be/actueel-weer/wind-en-luchtdruk/. En bij die snelheden is de opbrengst beperkt. Bij stormweer, te zware windstoten, moeten die ook geblokkeerd worden. Optimaal rendement voor die kleine windmolentjes ligt rond de 5 - 6 beaufort. Dat hebben we niet zoveel in België.
 
Heb dit in het verleden ook bekeken. Het grootste probleem is inderdaad het rendement.

Hier in Limburg is er te weinig wind voor een kleine windmolen die op een beperkte hoogte wordt gebouwd (bv op het dak van een huis) aan zee ligt het rendement hoger.

Je zou hier al een windmolen moeten hebben op een serieuze hoogte om voldoende windkracht te krijgen om rendement te halen, maar dan moet je voldoende plaats hebben om de molen te kunnen zetten en de nodige vergunningen enz...
 
Kans op een vergunning voor een private windmolen die rendabel is, is miniem.

Ik weet er in de ruime omgeving een handvol staan. De meerderheid illegaal.
 
dit (wekt ook 's nachts energie op die recht naar de batterij kan)
Er is bijzonder weinig informatie beschikbaar over dat ding.
Geen power curve, info over inverter (zit dat er wel bij?), onderhoudsplan (smering enzo)
etc.
Ik geloof niet dat je voor €1k euro een vertikale turbine kan kopen die 12000W/h kan produceren. :oink:

Als dat (door een vakman geplaatst) elke winter maand (dus november, december, januari en februari) er voor zorgt dat er >500 a 800 kW/h opbrengst is ben ik eigenlijk al zeer tevreden ... dat dat de investering niet zal terugbetalen , so be it. Eigenlijk laat me dat koud , die 1500€ kan ik missen...
Een 12000Wh turbine zal max. 12kW/h opbrengen. Geen 500-800 kW/h.
Heb nog 10% twijfel om het te doen, is eigenlijk al voor 90% beslist.
Je bent toch niet van plan om dat echt te kopen?
Heb je geen specsheet die je kan delen? Ik wil het wel eens lezen, die 12kWh turbine voor € 1k.
 
3) onderhoudskosten zijn hoger wegens draaiende onderdelen (idem als 2)
Buiten wat rollagers smeren via nippels of een oliefilterwissel (indien er een gearbox in zit, wat ik betwijfel) zal er verder geen onderhoud aan zijn.
Aangezien het met een permanente rotormagneet is zal je ook geen kuiswerk aan de commutator/slipring en carbon brushes hebben.
Iedereen die het dak op kan klimmen kan dat uitvoeren.
4) opbrengst is redelijk beperkt, al hangt dat af van de startsnelheid. Maar dacht dat deze eerder rond de 2.5 beaufort (25m/s) nodig heeft om te starten, wat zelfs nu nog niet echt prevalent is : https://www.noodweer.be/actueel-weer/wind-en-luchtdruk/. En bij die snelheden is de opbrengst beperkt. Bij stormweer, te zware windstoten, moeten die ook geblokkeerd worden. Optimaal rendement voor die kleine windmolentjes ligt rond de 5 - 6 beaufort. Dat hebben we niet zoveel in België.
25m/s is al een serieuze storm. Dan draait alles op maximum vermogen hoor, groot of klein. offshore of onshore.
Ik zou eerder zeggen dat ze produceren vanaf 3,5 tot 5m/s maar dat is een gok want er zit geen powercurve bij de info.
Volgens de weinige info zou de turbine in OP zijn link tot 40m/s kunnen doorstaan.
 
Ik geloof niet dat je voor €1k euro een vertikale turbine kan kopen die 12000W/h kan produceren. :oink:

Ik ook niet, het was maar een voorbeeld, ALS ik zoiets koop en laat plaatsen zal de turbine van een Europese fabrikant zijn zodat het minstens CE gekeurd is (wat met die Chinese brol al zeker niet zal zijn) garantie bij zo'n ding: onbestaande

Een 12000Wh turbine zal max. 12kW/h opbrengen. Geen 500-800 kW/h.

Als het de gemiddeld helft is 6 kW/h zodat ik aan een opbrengst van 500 kW/h per maand kom gedurende de maanden november, december, januari en februari zou ik al zeer tevreden zijn.

Je bent toch niet van plan om dat echt te kopen?
Heb je geen specsheet die je kan delen? Ik wil het wel eens lezen, die 12kWh turbine voor € 1k.

Neen, ben niet gek was ter illustratie(zie hoger CE keuring is het minimum)

Maar zoals eerder aangehaald, vergunning krijgen van de gemeente . . . ik betwijfel het ten zeerste en als het niet legaal kan/mag dan stopt het daar al...
 
Laatst bewerkt:
Als je al iets wil die op tijd rendeert (dus niet helemaal kapot is voordat je winst begint te maken) dan moet je minstens € 30k hiervoor voorzien.
Al de rest is brol waarvan je nooit je geld zal terugzien.
Als je dan nog zelf het onderhoud en herstellingen kan doen dan bespaar je nog wat op de kosten.

Anders zou ik er zelf niet aan beginnen eerlijk gezegd...
 
Dit is misschien nog een interessant artikel, effectieve test van een windmolen van 11 K€ (ze geven niet aan over welk vermogen het gaat, wel 2200 kWh opwekking per jaar) zou over de technische levensduur van de windmolen elektriciteit genereren aan €0,25/kWh, nauwelijks de moeite dus - want ze houden nog geen rekening met onderhoudskosten over die 20 jaar:
https://www.interpolis.nl/magazine/wonen/windenergie-opwekken-aan-huis

Als zo'n relatief dure windmolen (vergeleken met de gemiddelde investering voor zonnepanelen bv.) niet financieel interessant is, begrijp ik waarom dat alleen op écht grote schaal door bedrijven gedaan wordt en niet door particulieren.
 
Er is een reden waarom windturbines steeds groter en groter worden. Dat is omdat de extra opbrengst van een grote molen veel zwaarder doorweegt dan de extra kostprijs om hem groter te maken. Er zijn tal van sites die zo'n kleine molens getest hebben of waar je kan zien hoeveel zo'n dingen op langere termijn opgebracht hebben. De conclusie is dat het een leuk hobbyproject kan zijn maar voor de opbrengst moet je het niet doen.
 
Er staat niet echt iets concreets in het artikel. Enkel beloftes.
 
Ik ook niet, het was maar een voorbeeld, ALS ik zoiets koop en laat plaatsen zal de turbine van een Europese fabrikant zijn zodat het minstens CE gekeurd is (wat met die Chinese brol al zeker niet zal zijn) garantie bij zo'n ding: onbestaande



Als het de gemiddeld helft is 6 kW/h zodat ik aan een opbrengst van 500 kW/h per maand kom gedurende de maanden november, december, januari en februari zou ik al zeer tevreden zijn.



Neen, ben niet gek was ter illustratie(zie hoger CE keuring is het minimum)

Maar zoals eerder aangehaald, vergunning krijgen van de gemeente . . . ik betwijfel het ten zeerste en als het niet legaal kan/mag dan stopt het daar al...
schrijf aub kWh ipv kW/h dat schrijft men gewoon zo niet.

ivm die molen, 12kW.. ik denk dat je al zeer blij gaat mogen zijn dat dit 500Watt gaat kunnen leveren maximaal. dus eerder 12kWh per dag als het een hele dag waait.
 
schrijf aub kWh ipv kW/h dat schrijft men gewoon zo niet.

ivm die molen, 12kW.. ik denk dat je al zeer blij gaat mogen zijn dat dit 500Watt gaat kunnen leveren maximaal. dus eerder 12kWh per dag als het een hele dag waait.
Was maar een voorbeeld (Chinese brol niet CE gekeurd ga ik niet kopen) maar er komt blijkbaar toch beweging en als die Cell Technologies daadwerkelijk een windoplossing op de markt brengen ga ik dat wel eens onder de loep nemen.
Al brengt het maar 6 à 10 kWh per dag op dan is dat in de winter nog steeds meer dan de zonnepanelen...
 
De buren hier hebben al een aantal modellen van windmolens getest, maar veel positief hoor ik daar toch niet over.

Zelf volg ik de ontwikkelingen ook wel een beetje online en dan vond ik de ridgeblade altijd wel een interessant concept.
 
Ik zou zelf graag één zetten op mijn schoorsteen.
Dan zit je toch al een stuk boven het dak, het is hier tamelijk open kwa bebouwingen dus toch tamelijk veel wind.
 
Terug
Bovenaan