Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Heb er eens gedronken op restaurant en zo rode wijn leren apprecieren, werd gedronken op 12 graden, maar dat waren flessen van 70-80 euro dus niet echt voor thuis haha.
Ik ben op zoektocht naar rode wijn om gekoeld te drinken.
Heb er eens gedronken op restaurant en zo rode wijn leren apprecieren, werd gedronken op 12 graden, maar dat waren flessen van 70-80 euro dus niet echt voor thuis haha.
Als ik in de delhaize in de wijn sta, dan zie ik het bos door de bomen niet, nergens zie je als die lekker zijn gekoeld. En fruitig op de fles is ook niet altijd fruitig in de smaak haha.
Ben wel geen kenner![]()
Which wines taste better cold?
Typically, when you chill a red wine, some flavors are muted and others are enhanced, explains Roni Grinach, owner of natural wine distributor Roni Selects. Fruity notes tend to become more pronounced, while tannins—the bitter and astringent chemical compounds in red wine—tend to “shut down,” she says.
That means the best reds to drink cold are lighter, younger varieties, like a Pinot Noir or Grenache. “These beauties are so freaking refreshing with a chill and are incredibly easy to drink,” says Josiah Baldivino, owner of Bay Grape Wine in Oakland and Napa, California. Also, “red wines that are made with less skin contact tend to act more favorably to a deeper chill,” adds Strobert.
On the flip side, it’s rare that heavy, dense, or oak-aged reds—the full-bodied Syrahs, Cabernet Sauvignons, or Merlots you want to drink with a hearty winter casserole—are improved at super low temperatures, says Ginach. If you chill reds like this too much, “the wine starts to taste disjointed and incomplete,” adds Strobert. Exemptions to this rule, she says, are those bottles “that exhibit large, fruit-forward characteristics to combat the muted tannins.”
Inderdaad, zal een fles van 25 euro in de winkel zijn...Weet wel dat in een restaurant doorgaans (en minstens) een marge van 3x hebben op een fles wijn. Soms nog een pak meer.
Interessant, wel duur voor een Aldi-wijn? De beste prijs/kwaliteit primitivo die ik dit jaar dronk was deze: https://www.wine-searcher.com/find/mottura+stilio+primitivo+di+manduria+puglia+italy/1/belgium - gekocht aan 12 euro dacht ik.Iemand deze al geprobeerd ?
![]()
Primitivo di Manduria 'Ronco di Sassi Riserva'
Primitivo di Manduria 'Ronco di Sassi Riserva'. topcuvée binnen de intussen welbekende Ronco di Sassi range, rijke en complexe wijn, kruidige toetsen met aroma's van tabak, donkere bessen en pruimen, gekoppeld aan een zacht en verleidelijk mondgevoel met gepolijste tannines, bekroond met 98 Luca...www.aldi.be
Is al een paar jaar onze goto wijn voor bij de feesten. Lekker volle smaak.

Krijgt nu al zeer goeie reviews dus zit daar niet zo mee in. Heeft toch ook alSoms wel een beetje zonde als je héél goeie wijn opent die in de eerste "helft" iets te weinig smaak lost en pas in de tweede helft zijn boeket etaleert, al is die evolutie zeker interessant.
PARKER (97)
The 2015 Bolgheri Superiore Grattamacco is big, bold and absolutely stunning. This blend of 65% Cabernet Sauvignon, 20% Merlot and 15% Sangiovese is dark and luscious, with overlapping melodies of tobacco, spice, dark fruit and grilled herb. There is so much depth and power. This vintage is a gem for your cellar, and the wine should award a long aging trajectory for those who have the patience to wait. Some 50,000 bottles were made.
WINESPECTATOR / JAMES SUCKLING (95)
What a lovely nose that marries fresh elements of graphite, lead pencil, crushed violets and stones and riper notes of blackberry pie and blueberry cake. Full body, very polished tannins, an unmistakable serving of acidity and a long, mineral finish. A blend of cabernet sauvignon, merlot and sangiovese. Made from organically grown grapes. ICEA certified. Drink in 2022.
Fles was +/- 60EUR, dus geen catastrofe. Als de ervaring meevalt zou ik volgend jaar wel eens durven investeren in een Tignanello.En het jaar erna Sassicaia?En als het zou tegenvallen is het "leergeld" betaaldFles was +/- 60EUR, dus geen catastrofe. Als de ervaring meevalt zou ik volgend jaar wel eens durven investeren in een Tignanello.

Toeval wil dat ik vandaag in een restaurant was, en een blik kon werpen op de traphal richting hun wijnkelder. De muur ervan was bekleed met deksels van kistjes en de eerste waar mijn oog op viel was van... ja hoor, Sassicaia.En het jaar erna Sassicaia?![]()

Ik was in antinori begin dit jaar en had verwacht dat ze daar aan een iets scherpere prijs verkocht werden (al was het maar 10€), uiteindelijk toch wat spijt dat ik geen gekocht heb.Als de ervaring meevalt zou ik volgend jaar wel eens durven investeren in een Tignanello.
- Casillero del Diablo (Delhaize - €7)
Die laatste is echt een topper vind ik en dan vooral de Carménère ervan. Je hebt ook de duurdere Reserva fles, volledige zwarte fles en die kost, denk ik, rond de €12 maar dikwijls zijn die in reclame, nu ook rond de feestdagen, en is de actie soms 2+1 (zoals nu) maar ook soms 3+3 of 6+6.

Daarnet opgepikt, ben eens benieuwd![]()
Afhankelijk van de wijn 1 tot 3 dagen. Best afsluiten met stop en ontluchten.Hoe lang kan je een open fles rode wijn bewaren?
Had zo’n zin in een glas rood afgelopen weekend, maar de vriendin dronk niet mee, met als gevolg een half lege fles…
Dat lijkt me inderdaad heel veilig gesteld. Koel houden zal het oxidatieve proces ook vertragen, bij ons gaan geopende flessen in de koelkast.Afhankelijk van de wijn 1 tot 3 dagen. Best afsluiten met stop en ontluchten.
Anderzijds zal een wijn op het "einde" van z'n leven niet veel zuurstof meer mogen krijgen.