Wijntopic!

Ik heb geen kelder dus zou eens willen zien voor een 'wijnfrigo' aan te schaffen.
Als ik wat zoek zie je snel dat er bewaarkasten zijn (meestal met maar 1 temperatuur) om echt een kelder na te bootsen (of zelfs nog stabieler) of de klimaatkasten met verschillende zones zodanig wit/rood(en eventueel champagne) op drink temperatuur ligt.
Als je bijvoorbeeld gaat kijken naar liebherr spreek je al over wat budgetten terwijl er op coolblue wel goedkopere beschikbaar zijn (Haier en climadiff).
Dus eens de vraag:
- wie heeft er eentje
- welk type
- welke grootte
- vind je het een meerwaarde?
- ...
Of in het algemeen andere aanraders of bedenkingen zijn natuurlijk ook welkom.

Edit: hier zou het eentje voor in de berging zijn, dus geen inbouw of fancy, gewoon goed.
Vroeger had ik een wijnkelder maar dan ben ik verhuisd naar een huis zonder kelder en heb ik me een klimaatkast gekocht. Voornamelijk om de wijn te stockeren. Bewaren ook wel maar ik denk niet dat ik meer dan 30 bewaarwijnen heb..
Meerdere temperatuurzones lijkt me niet echt nuttig. Een rode is snel op temperatuur en een witte zet ik even op voorhand in de frigo.

Eurocave maakt heel mooie wijnkasten maar die zijn wel prijzig. Ik ben uiteindelijk (6j geleden) voor hun b-merk gegaan, artevino.

Model bestaat nog steeds zie ik 🙂 geen klachten tot nu toe. Liebherr had ik ook naar gekeken maar die hadden in die tijd geen uitschuifbare plateaus dacht ik.

Geluidsniveau kan ook nog wel belangrijk zijn maar aangezien het in je berging gaat staan..

@GvR ik zag wel dat die dingen een slecht energielabel hebben, dat schrikt me wat af.

Zelf heb ik een zeer ruime kelder, maar ik vermoed dat de temperatuurschommelingen toch te groot zijn. Eigenlijk zou ik dat eens moeten meten.
Voorlopig kan ik terecht in de (geklimatiseerde) kelder van mijn schoonpa.

Ik heb een kruipkelder, zal ook wel goed zijn om te bewaren maar ik heb te weinig flessen. Wat heb ik heb staat momenteel gewoon in het wijnrek dat we in onze keukenkast hebben geïnstalleerd. Momenteel 2 flessen wit en 4 flessen rood en dan nog 3 flessen cava en 4 flessen champagne. Dat is niet veel, maar ik heb momenteel het budget niet om dat substantieel uit te breiden met kwaliteitsvolle wijn.

Ik heb een kruipkelder, zal ook wel goed zijn om te bewaren maar ik heb te weinig flessen. Wat heb ik heb staat momenteel gewoon in het wijnrek dat we in onze keukenkast hebben geïnstalleerd. Momenteel 2 flessen wit en 4 flessen rood en dan nog 3 flessen cava en 4 flessen champagne. Dat is niet veel, maar ik heb momenteel het budget niet om dat substantieel uit te breiden met kwaliteitsvolle wijn.
Ik heb momenteel 74 flessen in de inventaris van Vivino (dus online gekocht) :unsure: Maar dat is dus allemaal "huiswerk" van de wijncursus natuurlijk. Van die 74 zijn er ongeveer 40 flessen met nog minstens 5 jaar bewaarpotentieel.

En mijn vrouw heeft nog zeker 100+ flessen in de kelder van mijn schoonpa... Ik probeer de verstorven wijn daar nu wel systematisch uit te halen, jammer is dat wel.

Deze kerstvakantie moet ik dat rek toch eens herschikken om een beter zicht te krijgen op welke flessen nog lang kunnen liggen vs. flessen die eerst op moeten.

Ik heb momenteel 74 flessen in de inventaris van Vivino (dus online gekocht) :unsure: Maar dat is dus allemaal "huiswerk" van de wijncursus natuurlijk. Van die 74 zijn er ongeveer 40 flessen met nog minstens 5 jaar bewaarpotentieel.

En mijn vrouw heeft nog zeker 100+ flessen in de kelder van mijn schoonpa... Ik probeer de verstorven wijn daar nu wel systematisch uit te halen, jammer is dat wel.

Deze kerstvakantie moet ik dat rek toch eens herschikken om een beter zicht te krijgen op welke flessen nog lang kunnen liggen vs. flessen die eerst op moeten.
Als je hulp nodig hebt om ze mee op te drinken hoor ik het graag. :unsure:

Zo een fles meebrengen naar een foto-meet is er misschien wat over, maar het lijkt me wel leuk om zo eens een aantal goeie flessen te kraken met gelijkgestemde liefhebbers :D
Wijn-meet, ik denk dat @BlackOccult dat wel een tof idee gaat vinden.

In maart organiseert Wijnhandel De Kok in Lier normaal gezien een lentedegustatie. Gratis inkom en interessante standhouders. Als je 's ochtends al gaat (half elf) valt het heel goed mee van drukte.

@GvR ik zag wel dat die dingen een slecht energielabel hebben, dat schrikt me wat af.

Zelf heb ik een zeer ruime kelder, maar ik vermoed dat de temperatuurschommelingen toch te groot zijn. Eigenlijk zou ik dat eens moeten meten.
Voorlopig kan ik terecht in de (geklimatiseerde) kelder van mijn schoonpa.
Dat valt wel mee hoor. Ze hebben de voorwaarden voor die labels onlangs gewijzigd waardoor een nieuwe standaard inbouwkoelkast ook al een E-F label heeft (tenzij je heel duur gaat).

Een wijnkast draait rond de 13 graden dus moet niet zo hard werken. 100-177kWh/jaar bij een nieuwe grote Liebherr zag ik.

Dank, Avondland, ik was hier al aan het meelezen. :unsure: :biglaugh:

Ik heb zelf ook geen kelder en een zeer kleine eigen voorraad qua wijnen eigenlijk. Ik zou er wel graag eens wat bijkopen. Zo'n wijnkoelkast oogt natuurlijk wat mooier dan dat ze zomaar los op mijn rekken in de berging staan maar die dingen vreten precies energie en dat is het mij ook niet waard. Die Liebherr kost nogal geld, zeg (mijn diepvries is ook van dat merk, die zijn wel top?). Ik zou dan eerder kijken naar een goedkoop tafelmodel voor een wijnkoelkast/wijnklimaatkast.

Wijn-meet, ik denk dat @BlackOccult dat wel een tof idee gaat vinden.

In maart organiseert Wijnhandel De Kok in Lier normaal gezien een lentedegustatie. Gratis inkom en interessante standhouders. Als je 's ochtends al gaat (half elf) valt het heel goed mee van drukte.
Dat is zeker ook tof. De winkel waar ik mijn cursus deed (Mondo Vino in Schoten) organiseert ook zo van die open fles dagen.

Ik heb geen kelder dus zou eens willen zien voor een 'wijnfrigo' aan te schaffen.
Als ik wat zoek zie je snel dat er bewaarkasten zijn (meestal met maar 1 temperatuur) om echt een kelder na te bootsen (of zelfs nog stabieler) of de klimaatkasten met verschillende zones zodanig wit/rood(en eventueel champagne) op drink temperatuur ligt.
Als je bijvoorbeeld gaat kijken naar liebherr spreek je al over wat budgetten terwijl er op coolblue wel goedkopere beschikbaar zijn (Haier en climadiff).
Dus eens de vraag:
- wie heeft er eentje
- welk type
- welke grootte
- vind je het een meerwaarde?
- ...
Of in het algemeen andere aanraders of bedenkingen zijn natuurlijk ook welkom.

Edit: hier zou het eentje voor in de berging zijn, dus geen inbouw of fancy, gewoon goed.
Wij hebben een Haier met plaats voor 45 flessen, met maar 1 temperatuur. We hebben een grotere nodig. :unsure:

Toen we het huis gekocht hebben, heb ik een liebher gekocht van tegen de 1000€.
Zitten 100 flessen wijn in en een rek vol met bier / champagne. Eigenlijk ideaal als je geen kelder hebt. Zeer content van.
Vrienden dachten eerst dat het een 2de frigo was.

Ik heb doorsnee toch ook altijd zo’n 100 flessen in huis schat ik. Als ik iets tegenkom koop ik dat graag en ik vind het zalig om na een werkweek eens in het rek te duiken en iets te kiezen.
Ik ben er ook van overtuigd dat je leert door te doen, dus voila :unsure:

Moest een mens eens oplijsten hoeveel geld er op een jaar aan alcohol wordt doorgejaagd… goed om een kater van te krijgen.

Hier een aantal jaar een rode Liebherr met volle deur gekocht op 2de hands, was amper 2 jaar oud en gekocht aan iets minder dan de helft van de nieuwprijs, staat in de garage (enkel klein raampje en dikke muren - zoiezo al behoorlijke koele ruimte in de zomer.

heb meestal +/- 100 flessen in huis, das ruim voldoende en makkelijk bij te houden

Gisteren een goeie Bourgogne gedronken bij mijn ouders, dat is dus echt niet mijn smaak. Jammer eigenlijk..
Vorige week nog een onverwachte bonus gekregen en dus nog wat goeie flessen geshopt via vivino

- VALENCISO Rioja Reserva 10 Años Después Edición Limitada 2012
- Orin Swift Papillon 2018
- Banfi Poggio all'Oro Brunello di Montalcino Riserva 2016
- Tenuta Argentiera Bolgheri Superiore 2018

Weg, bonus :unsure:

Een vraag. Ik wilde wijn opendoen, maar ik kreeg de kurkstop er niet uit. Die verbrokkelde helemaal af. Dat is toch niet normaal?
Ik kan begrijpen dat wijn soms niet goed meer is, door de jaren heen. Maar de kurk die echt afbrokkelt en praktisch rot is?

Dus ik heb de wijn dan maar weggegoten. Het was toch geen dure wijn.

@makila kurk is complexe materie, je hebt echte kurk en dan nog verschillende soorten "valse" kurk. Bij heel oude kurk is het niet abnormaal dat die structurele integriteit niet meer goed is, liefhebbers hebben daar specifieke toestelletjes voor om oude flessen alsnog proper te ontkurken.

Bij jonge wijn zou het niet mogen inderdaad.

Voor Kerst een leuk flesje Madeira gekregen, Justino’s Colheita Malvasia (1997). Bewust een Malvasia omdat ik toch eerder fan ben van de zoete varianten.
Madeira blijft toch een leuke aanvulling op de gewone wijnselectie. Nog fans aanwezig? 😁

Terug
Bovenaan