Wijntopic!

Ons zoontje is dit jaar geboren. Als herdenking aan 2021 zou ik graag een topwijntje aanschaffen om te laten rijpen voor de komende jaren en tot zijn 18de verjaardag bv.
Iemand met kennis van wijnen die mij tips kan geven welke topwijnen er te vinden zijn qua streek?

Wil je dan geen topwijn uit het jaar 2021 kopen? Dan moet je wel nog een paar jaar wachten..
Indien je het gewoon nu wil kopen en het jaar niet uitmaakt, een van de bekende Bordeaux/Bourgogne is wel een goede optie als je zo lang wil bewaren.

Wil je dan geen topwijn uit het jaar 2021 kopen? Dan moet je wel nog een paar jaar wachten..
Indien je het gewoon nu wil kopen en het jaar niet uitmaakt, een van de bekende Bordeaux/Bourgogne is wel een goede optie als je zo lang wil bewaren.

Kwam misschien niet zo over, maar dat is wel de bedoeling. Het zou een wijntje moeten zijn uit 2021 :-)
Streek/land maakt minder uit, al gaat onze voorkeur vaak naar een franse of italiaanse wijn.

Kwam misschien niet zo over, maar dat is wel de bedoeling. Het zou een wijntje moeten zijn uit 2021 :)
Streek/land maakt minder uit, al gaat onze voorkeur vaak naar een franse of italiaanse wijn.
Er zijn weinig wijnen die met zekerheid 20 jaar kunnen bewaren. Hierbij enkele tips:

Rode Bordeaux (jaargang 2021 wordt wel pas rond mei 2022 voor het eerst geproefd, waarna je de flessen in voorverkoop kan aankopen). Er is dus nog maar weinig kennis over de kwaliteit van de wijnen, maar 2021 zal alleszins geen topjaar zijn. Je mag toch verwachten om minstens 50€ per fles te betalen, en dat is zeer conservatief.

Rode Bourgogne : idem als Bordeaux, maar doe de prijs maar x2.

Kwaliteitsvolle Riesling uit Duitsland, Elzas of Oostenrijk. Droog, halfdroog of zoet, afhankelijk van wat je graag drinkt. Hoe zoeter, hoe beter het bewaart. Vanaf 35€ per fles

Vintage Porto : vintage moet nog uitgeroepen worden, maar ziet er veelbelovend uit. Bewaart zeer goed, kies wel een kwaliteitsvolle porto, en bewaar die plat in de koelkast. 40€+

Madeira : zal wel nog vele jaren duren voor je 2021 kan aankopen, maar madeira is haast niet kapot te krijgen.

Diverse zoete witte wijnen zoals: quarts de chaume, vouvray moelleux, sauternes, ….. beginennde vanaf 25€.

Barolo, Brunello of Barbaresco : volg ik zelf minder, dus geen idee van de kwaliteit van 2021. Prijzen vergelijkbaar met Bordeaux, maar iets moeilijker om goed te bewaren (20 jaar zal lang zijn)

De fles is leeg en ik kan deze ten zeerste aanbevelen, heerlijke zoete smaken van , afdronk is zalig maar mocht langer zijn, heerlijk bij foie gras en overschotjes van de kerststronk. Voldoende koud serveren.

.

Hoe zou je deze beschrijven of vergelijken?
Ik heb die specifieke fles niet gedronken, maar hier een woordje uitleg:

Meursault ligt in de Bourgogne, Côte de Beaune, deel van de Côte d’or, de duurste wijnregio ter wereld. Wijn wordt gemaakt van 100% Chardonnay en rijpt op eikenhouten vaten ( vaak minstens 1 jaar ).

Je hebt dus een wijn met flink wat zuren (gematigd koel klimaat), rijke houttoetsen, en aroma’s van verse boter, citroenzeste, witte bloemen, perzik en nectarine. Het mooie aan Meursault en andere witte Bourgognewijnen van dit kaliber is het spel tussen kracht, finesse en elegantie.

Edit: is ook een droge wijn, niet zoals Sauternes dus

Altijd geweldige fan geweest van de Bourgognewijnen maar laatste jaren gaan we steeds op vakantie naar de Gard (streek rond Uzès) en ben verliefd geworden op een aantal fantastische wijnen daar. Is een uitloper van Côte du Rhone.

Ons zoontje is dit jaar geboren. Als herdenking aan 2021 zou ik graag een topwijntje aanschaffen om te laten rijpen voor de komende jaren en tot zijn 18de verjaardag bv.
Iemand met kennis van wijnen die mij tips kan geven welke topwijnen er te vinden zijn qua streek?
Een Yquem is altijd mooi om te bewaren en kan je ook heel lang bewaren. Wij hebben er nog eentje van beide onze geboortejaren gedronken met een beetje foie en dat was heerlijk.

Voor Kerst een karaf cadeau gekregen, stond al lang op mijn lijstje. Weer iets om met te experimenteren 😁

Vorige week op restaurant een zeer lekkere Sauvignon Blanc uit Nieuw-Zeeland gedronken van Cloudy Bay.
Toevallig deze week in de lokale drankenhandel was dat de eerste fles die ik zag in het paseren.
Dan maar een doos meegenomen ook 😜

Terug
Bovenaan