Wielerseizoen 2021

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk dat Wout met gemak top 10 rijdt in de Amstel, die toch vrij laat openbarst doorgaans (wel geen kenner van het nieuwe parcours), en als het een beetje meezit "kan" winnen, maar of hij het daarvoor moet doen... Vraag is wat hij daarna nog van plan is, enkele hoogtestages voor de Tour of nog wat competitie ook (Dauphiné dan vermoed ik)?

Ik vraag mij af of Tour én OS én WK + PR wel wenselijk is voor hem op dit moment, tenzij hij kan chillen in de Tour.

Dat kan hij wel, maar de Amstel is een koers die anders bolt dan Vlaanderen, laat staan Roubaix.
Je moet kijken wie kopman zijn bij de andere ploegen. Een Fuglsang, Schachmann, De Plus, Bardet, Wellens, Valverde, Mollema en Hirschi. Dat zijn inherent gewoon andere type van renners die met een reden naar de Amstel komen. Het zij als voorbereiding voor de Waalse klassiekers, het zij om daar te winnen.
Daarbij is het toch al duidelijk dat Jumbo de kaart Roglic zal trekken?
Ik snap het nog steeds niet, dat zijn klimmers. Die waarschijnlijk niet allemaal even goed klimmen als Wout. Laat staan dat ze een sprint hebben.. Roglic ok, maar 2 speerpunten hoeft geen probleem te zijn toch? Wie was de laatste die Alaphilippe bergop moest lossen op het WK? Wie zat in zijn groepje daarna? Al die mannen ongeveer...

Ik denk dat Wout met gemak top 10 rijdt in de Amstel, die toch vrij laat openbarst doorgaans (wel geen kenner van het nieuwe parcours), en als het een beetje meezit "kan" winnen, maar of hij het daarvoor moet doen... Vraag is wat hij daarna nog van plan is, enkele hoogtestages voor de Tour of nog wat competitie ook (Dauphiné dan vermoed ik)?

Ik vraag mij af of Tour én OS én WK + PR wel wenselijk is voor hem op dit moment, tenzij hij kan chillen in de Tour.
Dat rondje is uiteindelijk wel vrij monotoon, twaalf keer cauberg dat klinkt als 10 keer chillen 2x vollenbak, maar dat zal afhangen van hoe lastig men de koers maakt natuurlijk.
Uiteindelijk is het 11km vlak dat rondje, maar als het er hard aan toe gaat heb je weinig recuperatie tussen bemelerberg en cauberg.

Ik snap het nog steeds niet, dat zijn klimmers. Die waarschijnlijk niet allemaal even goed klimmen als Wout. Laat staan dat ze een sprint hebben.. Roglic ok, maar 2 speerpunten hoeft geen probleem te zijn toch? Wie was de laatste die Alaphilippe bergop moest lossen op het WK? Wie zat in zijn groepje daarna? Al die mannen ongeveer...
Dat dit een koers is waar klimmer zijn een voordeel is. Net omdat er relatief gezien wel wat geklommen moet worden.
Dat Wout beter klimt dan een Fuglsang dat betwijfel ik maar bon. Dit is ook niet het WK waar er specifiek naartoe is gewerkt, dus je mag die lijn niet doortrekken.
In Imolla was het ook een ronde van 29km met 2 hellingen, hier is het een ronde van 16km met drie hellingen.
We zullen het 18 april meemaken natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Hirschi en Fuglsang dachtek

Een hater? Allesbehalve hoor. Ik ben gewoon realistisch gezien de prestatie die hij hier in Vlaanderen laat zien, en in uw achterhoofd houden dat de Amstel toch een ander soort koers is. Maakt hij kans? Altijd natuurlijk. Maar de kans is echt zeer klein. Je kan niet u voorbereiden om Vlaanderen en Roubaix te winnen en dan bij verstek maar even de Amstel gaan winnen. Kijk nog maar simpel naar de erelijst van de Amstel, dat zegt toch al genoeg van het type renner die daar floreert?
Hij heeft nog rust tot Brabantse Pijl lijkt me genoeg om te herstellen van RVV en in de Amstel mee te doen voor winst. En dat is ook realistisch. WVA kan op alle terreinen meedoen voor winst in de voorjaarsklassiekers.

Dat dit een koers is waar klimmer zijn een voordeel is. Net omdat er relatief gezien wel wat geklommen moet worden.
Dat Wout beter klimt dan een Fuglsang dat betwijfel ik maar bon. Dit is ook niet het WK waar er specifiek naartoe is gewerkt, dus je mag die lijn niet doortrekken.
In Imolla was het ook een ronde van 29km met 2 hellingen, hier is het een ronde van 16km met drie hellingen.
We zullen het 18 april meemaken natuurlijk.
De vraag is vooral hoe goed Van Aert nog zal zijn. Als het verval zich verderzet, dan wordt het niets.

Maar voor een Van Aert in vorm is de AGR toch helemaal niet te zwaar. Als een VdP de AGR kan winnen en zoals vorig jaar 6e of 8e wordt in LBL, zie ik niet in waarom Van Aert die prestaties ook niet kan leveren. Hij heeft vorig jaar vaak genoeg getoond dat hij wel wat meer aankan dan de AGR.

Het WK moeten we niet vergelijken, die hellingen daar waren toch heel andere koek dan pakweg de Cauberg.

Nu goed, het lijkt erop dat het vat wat af is bij Wout, dus dit jaar lijkt de AGR niet echt een goede waardemeter te gaan worden.

2017: aanval van Benoot die Gilbert etc. meekreeg op 40-50 km van de meet, Kwiat die iets lat er kwam aansluiten
2018: zware koers, finale met de grote namen van 15+(?) km met Sagan en Valverde die alles op een hoopje reden maar het podium aan Valgren, Gasparotto en Kreuziger lieten
2019: van der Poel die de debatten opent op 40+ km van de meet, finale van 35 kilometer met Alaphilippe en Fuglsang voorop, Kwiatkowski en anderen erachter en van der Poel die de zotste 5 kilometer die ik ooit gezien heb uit zijn benen schudt

Er gebeurt altijd wel iets met meestal een lange finale. Vanaf 50 kilometer van de finish moet je gaan opletten omdat vanaf daar de Benoots en Barguils (of van der Poels) van deze wereld de koers openbreken.

Het is meestal een tactische koers met een aanvaller die een superdag heeft. Als bijvoorbeeld Valverde of Hirschi meeschuift in de vroege finale, mag je eigenlijk niet blijven zitten.

En Wout is er zowel in de Strade, de E3 als de RVV afgereden bergop. Twee van de drie keer wel door dezelfde man. Geen idee, ze zullen wel analyseren wat er mis is gegaan in de RVV, maar ik zie hem OBV de laatste maand niet meteen meedoen voor winst in het komende luik.

Ik denk dat het probleem bij Van Aert is dat hij wel goed is, maar de anderen nét iets beter.
Mogelijk... een andere mogelijkheid is dat hij meer op weerstand heeft getrained om beter te worden als tijdrijder en dat dit zijn 1-5 minute efforts enigszins heeft aangetast.

Ik denk dat we de balans best opmaken na het seizoen. Voor hetzelfde geld is hij afgelopen winter meer met Ganna dan van der Poel bezig geweest...

Zou ik toch straf vinden, je kansen op koersen als de ronde etc opofferen voor een grotere kans op een wereldtitel tijdrijden bv.

Ik ben geneigd te zeggen dat VDP en VA allebei gewoon net iets teveel gewild hebben sinds het najaar (met voorjaarskoersen) van vorig jaar. Met voor VA ook nog de tour bij etc

Laat het er ons op neerhouden dat Wout zeker niet slecht bezig is en dat 2020 een uitzonderlijk jaar was voor Wout ook.

Als je zijn 2021 palmares ziet , ik denk dat bijna het volledige peleton hiervoor wil tekenen. (met uitzondering van Asgreen en stuyven).
Wout staat nog altijd op plaats 1 in de eendagskoersen ranking.

Strade - 4de
Tirreno - 2de GC - puntenklassement - 2 ritoverwinningen
MSR - 3de
E3 -11de
GW - 1ste
RVV - 6de

Zou ik toch straf vinden, je kansen op koersen als de ronde etc opofferen voor een grotere kans op een wereldtitel tijdrijden bv.
In een jaar met de OS én een WK in eigen land, is een extra focus op het tijdrijden niet onlogisch lijkt me. Dat zijn toch twee unieke kansen op een medaille.

Hoe dan ook gaat die de RVV niet zomaar laten schieten. Hij bevestigde toch dat dit het grote doel van het voorjaar was.

Vermote naar Alpecin Fenix tot eind dit jaar.

Of hoe toch blijven trainen en je verzorgen in the end kan opleveren. Good for him!

Ik ben geneigd te zeggen dat VDP en VA allebei gewoon net iets teveel gewild hebben sinds het najaar (met voorjaarskoersen) van vorig jaar. Met voor VA ook nog de tour bij etc
De Ronde & Roubaix komen elk jaar terug, een niet eens zo onrealistische kans op Olympisch goud laat je gewoon niet liggen. Je kan je natuurlijk wel de vraag stellen hoeveel focus je legt op zo'n OS als je verre van zeker bent dat ze überhaupt door gaan. Dat gezegd zijnde zou ik Wout zijnde mijn 2021 piek sowieso vol eind september leggen. Wereldkampioen worden in eigen land... dat is letterlijk 1 kans op een hele carrière.

Ik denk trouwens niet dat het van té veel te willen doen is of toch niet alleen dat. Ik ben toch meer aanhanger van de Tirreno theorie: die was gewoon gruwelijk zwaar was (zeker die 5de etappe) en dat dat er zéér zwaar heeft ingehakt. Zowel bij van der Poel als Alaphilippe valt dat zeer hard op. Die 2 waren in de Strade nog flitsend, zeker Mathieu. Maar in San-Remo was het voor beiden redelijk plattekes (vergeleken met de Strade). Alaphilippe is zondag dan toch heel duidelijk een stuk minder dan in oktober en Mathieu klaagt al weken over gebrek aan frisheid... en die mannen hebben dan nog snipper dagen genomen. Bij Alaphilippe kan het nog liggen aan het feit dat zijn piek toch nog iets later ligt zodat hij in Luik eens echt kan uitpakken dit jaar.

Pogacar gaf gisteren trouwens ook onkarakteristiek veel tijd prijs op Roglic. In de Tirreno rijdt hij even snel als Ganna, 6s trager dan Kung op een biljartvlakke omloop... en gisteren op een parcours dat hem eigenlijk moet liggen geeft hij een halve minuut weg. Roglic reed een goeie tijd op basis van de andere uitslagen maar geen kanontijd naar mijn gevoel, Pogacar zou toch beter moeten kunnen dan bv Adam Yates...
Wat natuurlijk ook kan is dat Pogacar zijn 1ste kleine piek (UAE + Tirreno) al achter zich heeft en dat hij momenteel een beetje in een "dipje" zit en nu ongeveer begint op te bouwen richting de Tour. Van Roglic zou je hetzelfde verwachten maar we weten van Roglic al langer dat hij de Greg van de ronderenners is (m.b.t. regelmaat :unsure: )

Of hoe toch blijven trainen en je verzorgen in the end kan opleveren. Good for him!
Voor Fenix toch een versterking in de breedte lijkt mij. Toch als die zich terug wil schikken in een dienende rol ipv die kopman shenanigans. Man voor de Tour lijkt mij toch, misschien zijn ze wel overeen gekomen dat hij niet de eerste is die alle dagen moet beginnen rijden :unsure: . Er zal alleszins een serieus stuk van zijn salariseisen gegaan zijn na zoveel maanden zonder werkgever. Dat zal ook zijn rol spelen...

Laatst bewerkt:
Interview met de trainer van VA:
- Wout was op zijn topniveau
- ronde was 20km langer dan vorig jaar
- zijn gewicht zit tegen op de bergjes
- GW is de ronde niet
- georges heeft zijn januari verstoord
- tirreno heeft er ingehakt

Alleen dat gewicht vind ik maar vreemd excuus want Asgreen is 1m92 bv en op lange cols kan hij wel mee :unsure:

Amai, dat is inderdaad goed nieuws voor hem. En dan ook nog eens bij een competitieve ploeg.

- georges heeft zijn januari verstoord
Dat is eigenlijk de enige echt reden :p

Vorig jaar zat die op een wolk met het aankomende vaderschap. Nu is de harde realiteit er van het effectieve vaderschap :p

Dat gewicht zou dan toch een veel groter probleem moeten zijn voor bv een klassement in de Tirreno te rijden dan de klimmetjes in de Ronde. Slaat nergens op, raar dat z'n trainer zoiets zou zeggen.

Denken jullie nu echt dat een helling in een voorjaarskoers gewoon een korte col is? Want daar lijkt die redenering wel op neer te komen :laugh:

Het verschil tussen helling en col niet begrijpen maar wel zeggen dat de uitleg op niks slaat,...

Hellingen zijn korte inspanningen, zijn verhouding van gewicht en max vermogen zal slechter liggen dan dat van de echte puncheurs als mvdp en Julian he. Een col is een langere inspanning aan lager vermogen. Wout heeft geluk dat die gewoon zeer lang een hoog wattage kan trappen wat zijn gewicht compenseert.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan