Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Dit, maal duizend.
Dan vooral in conservatief ruraal Vlaanderen kan je precies niet serieus genomen worden als je met de fiets naar het werk gaat. "Hoe komt het dat je met de fiets bent?". Hoe dat komt? Omdat ik hem vanmorgen onder mijn gat geduwd heb en ik op de pedalen stamp zeker?

In progressiever Vlaanderen en in stedelijk gebied is dat al wat meer ingeburgerd.

Gewoon even uit interesse, waar ligt dit meer vooruitstrevende Vlaanderen dan precies?

Kleine anekdote uit mijn eigen leven, ongeveer 10% van de arbeiders in het bedrijf waar ik werk (ongeveer 1600 arbeiders) kiest ervoor om bruto-loon in te ruilen voor een lease-fiets en krijgt daar ook nog een hogere fietsvergoeding voor om ermee naar het werk te komen. Bedrijf ligt in hartje ruraal West-Vlaanderen. Ik kan ook bevestigen dat er nog een 10-tal grote bedrijven in de regio zijn waar soortgelijke programma's lopen met even grote interesse.

Vraag me wel af waarom de autosnelweg rond Brussel en tussen Antwerpen en de hoofdstad altijd stil staat met de default bmw/audi/volvo bedrijfswagens, als dat stedelijk gebied dan toch zo progressief is ... Hokjesdenken is voor niets nodig denk ik, de tamzakken die voor alles de auto nemen zijn te vinden over heel Vlaanderen en in alle lagen van de bevolking.

Ge beseft hoe stop dit klinkt? Je kan in de buurt wandelen, wat je ook ok vindt. Maar omdat je een bedrijfswagen hebt ga je uren in de auto zitten om ergens anders te wandelen. Wantja, anders staat de auto stil.

Dat is hetzelfde als zeggen dat je niet naar de dichtsbijzijnde Colruyt rijdt, maar eentje 50km verderop omdat anders de auto niet rijdt.
Nochtans is dit wel de gewacht van veel mensen met een bedrijfswagen hoor. Kopen een abonnement voor Plopsaland ofzo en rijden dan van Antwerpen naar de panne want ze rijden toch gratis. Een klassieker is ook gans België afrijden om te gaan wandelen. Of al een stuk sneller de wagen pakken om ergens iets te gaan halen voor 5€ minder.

Ik ben het met beiden eens:
- Ja, dat overmatig autogebruik gebeurt constant bij mensen met een bedrijfswagen + tankkaart (iets wat velen nog steeds wanhopig proberen te ontkennen wanneer het om de ecologische discussie gaat trouwens, zie het bedrijfswagen-topic)
- En ja, dat klinkt niet alleen stom, het IS ook gewoon oerstom dat je dit gaat faciliteren als overheid. Het is zelfs onbegrijpelijk en schandalig.

Gewoon even uit interesse, waar ligt dit meer vooruitstrevende Vlaanderen dan precies?

Kleine anekdote uit mijn eigen leven, ongeveer 10% van de arbeiders in het bedrijf waar ik werk (ongeveer 1600 arbeiders) kiest ervoor om bruto-loon in te ruilen voor een lease-fiets en krijgt daar ook nog een hogere fietsvergoeding voor om ermee naar het werk te komen. Bedrijf ligt in hartje ruraal West-Vlaanderen. Ik kan ook bevestigen dat er nog een 10-tal grote bedrijven in de regio zijn waar soortgelijke programma's lopen met even grote interesse.

Blijkbaar ligt dat vooruitstrevende Vlaanderen voor een stuk in jouw buurt of bij jouw bedrijf. ;) Ligt dat percentage even hoog bij de managers?

Zo vind ik het heerlijk hoe premier Rutte van Nederland consequent met de fiets naar de ministerraad gaat. Een dikke middelvinger naar die pseudo-macho-autocultuur om uit compensatiedrang of gebrek aan rijkunst met van die SUV-schoendozen te gaan rondrijden.

Vraag me wel af waarom de autosnelweg rond Brussel en tussen Antwerpen en de hoofdstad altijd stil staat met de default bmw/audi/volvo bedrijfswagens, als dat stedelijk gebied dan toch zo progressief is ... Hokjesdenken is voor niets nodig denk ik, de tamzakken die voor alles de auto nemen zijn te vinden over heel Vlaanderen en in alle lagen van de bevolking.

Dat zijn uiteraard de mensen die ruraal wonen terwijl ze werken in de grote steden (omdat er meer geld te verdienen valt). Stedelingen die in eigen stad werken zul je zelden met de auto zien werken.

Kortom, aan de wagens te zien lijkt het of het gros van de Belgen goed geld verdient.
Het gros van de Belgen verdient ook gewoon goed geld. De gemiddelde Belg is een verzuurde zagevent maar vergeet dat onze levensstandaard, ivm veel van onze buurlanden echt wel goed is.
Wanneer ik vergelijk met mijn Franse collega's of Nederlandse vrienden, dan hebben Belgen écht niet te klagen.

Ik ben het met beiden eens:
- Ja, dat overmatig autogebruik gebeurt constant bij mensen met een bedrijfswagen + tankkaart (iets wat velen nog steeds wanhopig proberen te ontkennen wanneer het om de ecologische discussie gaat trouwens, zie het bedrijfswagen-topic)
- En ja, dat klinkt niet alleen stom, het IS ook gewoon oerstom dat je dit gaat faciliteren als overheid. Het is zelfs onbegrijpelijk en schandalig.
Dan zijn bedrijfswagens niet het probleem, maar het idee "ik betaal voor die wagen dus moet ik het veel gebruiken". Want in exact dezelfde logica kan je zeggen "je betaalt KI om in uw huis te wonen, dus je moet zo vaak mogelijk thuis zijn".

Dan zijn bedrijfswagens niet het probleem, maar het idee "ik betaal voor die wagen dus moet ik het veel gebruiken". Want in exact dezelfde logica kan je zeggen "je betaalt KI om in uw huis te wonen, dus je moet zo vaak mogelijk thuis zijn".
Een bedrijfswagen faciliteert dat probleem, dat is het punt.

Een bedrijfswagen faciliteert dat probleem, dat is het punt.
Imo faciliteert de bedrijfswagen de redenering : "ik moet naar punt x, zou ik wel met de auto gaan? Ja, want ik betaal er sowieso voor". Maar toch niet andersom? Er zijn hopen dingen waar je forfetair voor betaalt en je toch niet speciaal extra gebruik van gaat maken?

Imo faciliteert de bedrijfswagen de redenering : "ik moet naar punt x, zou ik wel met de auto gaan? Ja, want ik betaal er sowieso voor". Maar toch niet andersom? Er zijn hopen dingen waar je forfetair voor betaalt en je toch niet speciaal extra gebruik van gaat maken?
Ik ga het kort proberen houden.
Maar de gedachte is vrij simpel hoor. Uw verplaatsing naar een bepaald punt is gratis, dus is de drempel om het te doen gewoon zeer laag. Stel je wandelt of fietst graag, met een bedrijfswagen ga je al sneller denken van eens in Luik ofzo te gaan wandelen of fietsen.
Maar ook de gedachte van “ik betaal VAA dus kan ik maar beter die wagen optimaal gebruiken.”

Je kan dat ook verder trekken want bij de keuze van een bedrijfswagen moet dat dan een groot model zijn, want men zit al reeds met die gedachte in hun hoofd van elk weekend naar hot en her te rijden met de kids.

Je moet nog maar simpel het bedrijfswagen topic lezen. Hoeveel keer ik daar al niet gelezen heb “ik heb niet veel aan die bedrijfswagen nu tijdens Corona, ik rij er amper mee”. Dus ja die gedachte van het te moeten gebruiken is er wel degelijk.

Ga je naar een systeem waarbij uw privé-kilometers extra belast worden dan is dit veel minder. Je hebt nog altijd dat uw professionele verplaatsingen gratis zijn. Dus dat is gecoverd.

Maar de gedachte is vrij simpel hoor. Uw verplaatsing naar een bepaald punt is gratis, dus is de drempel om het te doen gewoon zeer laag. Stel je wandelt of fietst graag, met een bedrijfswagen ga je al sneller denken van eens in Luik ofzo te gaan wandelen of fietsen.
Maar ook de gedachte van “ik betaal VAA dus kan ik maar beter die wagen optimaal gebruiken.”

Je kan dat ook verder trekken want bij de keuze van een bedrijfswagen moet dat dan een groot model zijn, want men zit al reeds met die gedachte in hun hoofd van elk weekend naar hot en her te rijden met de kids.

Je moet nog maar simpel het bedrijfswagen topic lezen. Hoeveel keer ik daar al niet gelezen heb “ik heb niet veel aan die bedrijfswagen nu tijdens Corona, ik rij er amper mee”. Dus ja die gedachte van het te moeten gebruiken is er wel degelijk.

Ga je naar een systeem waarbij uw privé-kilometers extra belast worden dan is dit veel minder. Je hebt nog altijd dat uw professionele verplaatsingen gratis zijn. Dus dat is gecoverd.
Toch straf dat iemand zonder bedrijfswagen perfect weet hoe bedrijfswageneigenaars in elkaar zitten.

Stopt nekeer met zeveren mene man.
Ik doe men korte verplaatsingen die kunnen met de fiets, ik rij naar de ardennen met de wagen maar niet meer als zou ik een eigen wagen hebben.

Wij werken met richtkilometers per jaar, ik zit na 3 jaar aan men aantal van 1 jaar, mede dankzij corona, dus volgens uw redenering zou ik dit jaar nog vlug 50k km moeten nutteloos rondrijden want ja ik betaal vaa omdat 1 iemand dit hier verkondigd.

De discussies die je hier vaak leest zijn van bedroevend niveau.

Edit: fout gequote

Toch straf dat iemand zonder bedrijfswagen perfect weet hoe bedrijfswageneigenaars in elkaar zitten.

Stopt nekeer met zeveren mene man.
Ik doe men korte verplaatsingen die kunnen met de fiets, ik rij naar de ardennen met de wagen maar niet meer als zou ik een eigen wagen hebben.

Wij werken met richtkilometers per jaar, ik zit na 3 jaar aan men aantal van 1 jaar, mede dankzij corona, dus volgens uw redenering zou ik dit jaar nog vlug 50k km moeten nutteloos rondrijden want ja ik betaal vaa omdat 1 iemand dit hier verkondigd.

De discussies die je hier vaak leest zijn van bedroevend niveau.
Het is niet omdat jij dit niet doet, dat er niet een algemene tendens aanwezig zou kunnen zijn hé.

Als ik in mijn kennissensfeer rondkijk dan zijn de personen met een bedrijfswagen veel minder gebonden aan de afstand die ze voor hun private kilometers afleggen met de wagen. Of dat puur confirmationbias is van mijn eigen, of effectief de waarheid is laat ik in het midden.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen hierop. Er zijn nu eenmaal mensen die dit niet doen.

Het blijft echter wel dat als je niet zelf geld moet leggen voor een wagen of voor de naft voor de wagen, dat dit een enorme besparing is in de kosten voor mensen die zich georiënteerd hebben op het gebruik van een wagen in hun dagelijks leven. Een wagen is voor de meeste mensen in hun kostenpost de 2de grootste kost. Meestal na huur of een eigen woning. Maar bon, eigenlijk hoort die discussie niet in deze thread aangezien dit niets te maken heeft met wie verdient er schoon geld in 2021.

Het is niet omdat jij dit niet doet, dat er niet een algemene tendens aanwezig zou kunnen zijn hé.

Als ik in mijn kennissensfeer rondkijk dan zijn de personen met een bedrijfswagen veel minder gebonden aan de afstand die ze voor hun private kilometers afleggen met de wagen. Of dat puur confirmationbias is van mijn eigen, of effectief de waarheid is laat ik in het midden.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen hierop. Er zijn nu eenmaal mensen die dit niet doen.

Het blijft echter wel dat als je niet zelf geld moet leggen voor een wagen of voor de naft voor de wagen, dat dit een enorme besparing is in de kosten voor mensen die zich georiënteerd hebben op het gebruik van een wagen in hun dagelijks leven. Een wagen is voor de meeste mensen in hun kostenpost de 2de grootste kost. Meestal na huur of een eigen woning. Maar bon, eigenlijk hoort die discussie niet in deze thread aangezien dit niets te maken heeft met wie verdient er schoon geld in 2021.
Akkoord dat een wagen geld kost. Maar eens je die kost al hebt is het niet (altijd) onoverkomelijk om 50 euro extra te besteden voor eens verder weg te gaan wandelen.

Back on topic: sommige kinés. De meeste nemen 1 patiënt per keer en verdienen schoon, maar niet te zot. Ken er echter een paar die meerdere "patiënten" (ik noem het dan eerder klanten) tegelijk behandelen. Lees: ze lopen van de ene naar de andere en zeggen doe nu diene oefening, die de patiënt dan eigenlijk zonder begeleiding dient uit te voeren.

Not sure wat ik er van vind.

Akkoord dat een wagen geld kost. Maar eens je die kost al hebt is het niet (altijd) onoverkomelijk om 50 euro extra te besteden voor eens verder weg te gaan wandelen.
Het probleem is dat de enige kost die niet afstandsgebonden de verzekering is. Rij je meer dan stijgt uw onderhoudskosten, verbruik van brandstof en stijgt de afschrijving.
Zo is eenmalig naar de Ardennen dat lukt wel, maar het patroon dat sommige leaserijders erop nahouden dat zou financieel een bittere pil zijn.

En we kunnen er flauw over doen, uitzonderingen zijn er altijd. Maar als ik zeg dat dit de algemene tendens is bij leaserijders, dan is dat niet verkeerd. Er zijn altijd excessen, maar die beïnvloeden het gemiddelde nauwelijks.

Het is wel vaak zo dat mensen met een bedrijfswagen meer rondtoeren in het weekend/buiten het werk. Ik deed dit zelf ook toen ik een personenwagen als bedrijfswagen had en zelf nu zal ik zo veel mogelijk de camionette nemen voor kleine boodschappen.

*De "diesel kost geld" drempel is volledig weg, dus zoals eerder aangehaald gaan mensen sneller geneigd zijn om van A'pen naar Plopsa te rijden, want ze hoeven de brandstof niet zelf te betalen.

*Geen stress voor schade, met een bedrijfswagen parkeerde ik overal zonder stress, met eigen wagen is het constant stress voor schade. Altijd zoeken naar dat plaatsje waar niemand naast mij kan komen staan. Om die reden neem ik ook vaak de camionette om naar de colruyt ofzo te gaan, geen winkelkarren van zwakzinnigen zonder scrupules tegen mijn eigen wagen.

De E19 tussen antwerpen en brussel is 's morgens nog best te doen hoor. Ook pre-corona ;)

De allermoeilijkste punten 's morgens in vlaanderen op de snelwegen:
  • E17 richting antwerpen
  • E313 richting antwerpen
  • E40 richting brussel (zowel vanuit Aalst als vanuit Leuven)
Al de rest valt nog enigszins mee.

Ik geef ook toe dat ik vaak mijn bedrijfswagen gebruik voor privé kilometers. Ik rij 45k km per jaar. Daarvan zijn er een 35k km professioneel en 10k km privé. Moest het mijn eigen wagen zijn ging het aantal privé kilometers de helft geweest zijn.

Qua milieu moet er eens iets gebeuren op mondiale schaal (China, India, USA, Brazilië, etc.) voor we echt impact gaan zien. Uiteraard zijn alle initiatieven in het kleine België goed, maar die maken niets uit globaal gezien.

Aan de andere kant, wil ik als schuldeiser mijn geld zo snel mogelijk. En verkoop je uwe nest maar aan de helft van de prijs ipv mij langer met mijn voeten te spelen.
Je krijgt ook niet al je geld, die schulden worden ook vaak serieus afgeschreven. En dan kan je kiezen om nu direct 50% van je geld te krijgen, of wat moeite doen en zo dicht mogelijk bij die 100% te geraken. En daar heeft de deurwaarder ook een grote rol in.
En het is ook niet altijd even koosjer hoe de schulden ontstaan zijn. Een mooi vb is de fiscus.
https://www.standaard.be/cnt/pd3i07j1 -> amper drie kwart van de rechtszaken wint de fiscus. Dit wil dus zeggen dat een kwart van alle rechtszaken tegen de fiscus, de fiscus in fout is.
En we spreken dan nog enkel over degene die de moed en middelen hadden om tegen de fiscus in te gaan.
Want de fiscus heeft bijvoorbeeld de macht om rekeningen te blokkeren. En als dit onterecht is, heb je echt wel een zwaar probleem, terwijl je onschuldig bent.

Je gedachte hier is fout. Mensen met zo'n foute instelling zoals Straddle ben ik gelukkig nog niet vaak tegengekomen.
Een bedrijfswagen met tankkaart verlaagt de drempel om verre afstanden te doen met de auto. En ja we gaan sneller de bedrijfswagen nemen ipv de auto van iemand anders als je met een groepje rijdt.
Maar waar je imo helemaal fout denkt, is dat een bedrijfswagen rijder bewust verre afstanden gaat doen om zo veel mogelijk uit die VAA kost te halen.
Want dan ben je gewoon enorm egoïstisch bezig.
Ik heb nu nog nooit in al mijn jaren met bedrijfswagen gedacht 'oh ik heb deze maand wat weinig gereden en ik betaal wel VAA voor die auto, tijd voor een ritje'.
Nee mijn standpunt is "ik heb zin in een ritje, dus ga ik even een ritje doen". (Iets wat ik trouwens al doe van voor ik bedrijfswagens reed)
Niet "ik moet nog mijn VAA geld terugverdienen door verre ritten te gaan doen". Zo gewetenloos ben ik nu nog niet.

Een bedrijfswagen met tankkaart verlaagt de drempel om verre afstanden te doen met de auto. En ja we gaan sneller de bedrijfswagen nemen ipv de auto van iemand anders als je met een groepje rijdt.
Maar waar je imo helemaal fout denkt, is dat een bedrijfswagen rijder bewust verre afstanden gaat doen om zo veel mogelijk uit die VAA kost te halen.

En dit is de enige waarheid van heel deze discussie...
Amaai wa een zever was da.
Indien ik de kleine niet naar de creche moet doe 's morgens, ga ik zelfs gewoon met de fiets naar het werk en laat ik de auto thuis staan.
Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt maar extra km's te doen om het maximum eruit te halen.

Jij misschien niet, maar ik ken er zo wel een paar. Die bewust de auto nemen om het gevoel te hebben dat die nog ergens voor dient. Straddle in dit topic blijkbaar ook.

Het feit dat dat kan zegt toch genoeg over bedrijfswagens, en hoe fout het is dat er totaal geen incentive is om het aantal kilometers te beperken.

Terug
Bovenaan