Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Voor 800 euro per maand aan loonkost, krijg ik mischien ocharme 200-300 netto. Daar kan ik diezelfde auto niet mee bekostigen.

Alleen een achterlijk bedrijf wil je die kost als extra brutoloon uitbetalen natuurlijk. Via het mobiliteitsbudget kan je dat makkelijk opkrikken naar minstens 400 euro netto, met wat kosten binnen te brengen (huurauto, aankoop fiets, etc) kom je ergens op 500-600 netto per maand uit.

Voor wie slechts één bedrijfswagen in het gezin heeft, veel kilometers doet en enkel met de wagen naar het werk wil/kan, begrijp ik zeker dat mensen een bedrijfswagen blijven verkiezen. Ik heb er zelf ook jaren gehad, en het gemak van je niets te moeten aantrekken (daar rammelt er iets, ben ik nog in garantie of niet? Pech onderweg? Even naar de lease bellen en opgelost. Etc). is ook veel waard.
Maar veel mensen gaan er de facto van uit dat een bedrijfswagen de optimale keuze is. Terwijl ze helemaal niet zo veel kilometers doen, terwijl ze evengoed met een (elektrische) fiets naar het werk zouden kunnen gaan, terwijl ze nooit uitgezocht hebben hoeveel het inwisselen van de bedrijfswagen hen netto zou opbrengen.

Toen ik nog een bedrijfswagen had ging ik ook al met de fiets werken. En toen kreeg ik enkele keren de opmerking 'huh, met de fiets, gij hebt toch een bedrijfswagen?'. Voor sommige mensen is het nu eenmaal enkel acceptabel om de fiets te nemen als je arm bent en geen auto kan betalen, of als je op een carbon exemplaar zit en jezelf wielertoerist noemt.

Alleen een achterlijk bedrijf wil je die kost als extra brutoloon uitbetalen natuurlijk. Via het mobiliteitsbudget kan je dat makkelijk opkrikken naar minstens 400 euro netto, met wat kosten binnen te brengen (huurauto, aankoop fiets, etc) kom je ergens op 500-600 netto per maand uit.

Voor wie slechts één bedrijfswagen in het gezin heeft, veel kilometers doet en enkel met de wagen naar het werk wil/kan, begrijp ik zeker dat mensen een bedrijfswagen blijven verkiezen. Ik heb er zelf ook jaren gehad, en het gemak van je niets te moeten aantrekken (daar rammelt er iets, ben ik nog in garantie of niet? Pech onderweg? Even naar de lease bellen en opgelost. Etc). is ook veel waard.
Maar veel mensen gaan er de facto van uit dat een bedrijfswagen de optimale keuze is. Terwijl ze helemaal niet zo veel kilometers doen, terwijl ze evengoed met een (elektrische) fiets naar het werk zouden kunnen gaan, terwijl ze nooit uitgezocht hebben hoeveel het inwisselen van de bedrijfswagen hen netto zou opbrengen.

Toen ik nog een bedrijfswagen had ging ik ook al met de fiets werken. En toen kreeg ik enkele keren de opmerking 'huh, met de fiets, gij hebt toch een bedrijfswagen?'. Voor sommige mensen is het nu eenmaal enkel acceptabel om de fiets te nemen als je arm bent en geen auto kan betalen, of als je op een carbon exemplaar zit en jezelf wielertoerist noemt.
Bij Deloitte krijg je 450 bruto als je die mini cooper niet wilt dacht ik :D
Al is dat ook al weer 5j of meer geleden, kan nu anders zijn.

En er zijn inderdaad uitzonderingen waarbij geen auto bezitten een optie is, maar ik ging nu even van een standaard situatie uit waarbij je toch wel wat kilometertjes rijdt.

Ik ging trouwens op een mooie dag ook wel eens met de fiets naar kantoor. Laat ze maar klagen :p

Bij Deloitte krijg je 450 bruto als je die mini cooper niet wilt dacht ik :D
Al is dat ook al weer 5j of meer geleden, kan nu anders zijn.

En er zijn inderdaad uitzonderingen waarbij geen auto bezitten een optie is, maar ik ging nu even van een standaard situatie uit waarbij je toch wel wat kilometertjes rijdt.

Ik ging trouwens op een mooie dag ook wel eens met de fiets naar kantoor. Laat ze maar klagen :p
Ik denk dat niemand die mini cooper wilt :P Alleen is dat kiezen tussen de pest en cholera :D

Ik voorspel nog problemen wat dat laatste betreft. Enfin, het is eigenlijk nu al een probleem maar er is nog niemand die het doorheeft. Nederlanders komen hier ook al massaal (en massaal goedkoop) studeren op kosten van de Belgische belastingbetaler waar wij geen cent voor terugzien. Vooral in richtingen als diergeneeskunde, wemelt het van de Nederlanders. Dan anderzijds ook de Belgen die elders gaan werken. We zullen daar paal en perk moeten aan stellen. Een vooruitziend politicus zou dit NU al moeten doen. Gouverner, c'est prévoir. Maar politici kennende hebben ze het nog niet door en zullen ze wachten tot die kosten ontploffen in hun gezicht.
Ze probeerden daar al iets aan te doen in 1988, maar werden deels teruggefloten door Europa.

Kweet ni of het hier al gezegd is, maar deurwaarders! Over het algemeen hautain volk dat rijk wordt op de kap van oa arme mensen die in schuldbemiddeling zitten!

Alleja 't is wel anekdotisch, want ik ken er 3 en 't zijn stuk voor stuk dikke nekken die geen voeling met de maatschappij hebben.

Kweet ni of het hier al gezegd is, maar deurwaarders! Over het algemeen hautain volk dat rijk wordt op de kap van oa arme mensen die in schuldbemiddeling zitten!
Is dat in het vet niet eerder voor advocaten die als bewindvoerder zijn aangesteld? Want daar zijn wel een paar bedenkingen bij te maken.

Is dat in het vet niet eerder voor advocaten die als bewindvoerder zijn aangesteld? Want daar zijn wel een paar bedenkingen bij te maken.
Deurwaarders ook. Khad een programma gezien, ben de naam even kwijt, 't is met die zwarte van de oude K3. Die mensen hadden 50k schuld, na 31k af te betalen waren daarvan 3k honoraria aan 3 verschillende deurwaarders. Walgelijk toch.

Deurwaarders ook. Khad een programma gezien, ben de naam even kwijt, 't is met die zwarte van de oude K3. Die mensen hadden 50k schuld, na 31k af te betalen waren daarvan 3k honoraria aan 3 verschillende deurwaarders. Walgelijk toch.
Sowieso is er iets te zeggen over de hele sector gebaseerd op het innen van schulden. Toen mijn vader is gestorven had hij een 2de verblijf. Ik zat in het buitenland, mijn broer is niet zo goed met papieren. Bon, na een jaar bijna krijg ik een brief van een deurwaarder om meteen een zeker bedrag te betalen, want op één of andere manier was Farys nooit op de hoogte gesteld dat wij de erfgenamen waren (onze eigen fout). Natuurlijk aanmaningskosten van Farys en kosten van de deurwaarder zelf. Mijn broer ging dit in orde brengen. Een jaar later gebeurde exact hetzelfde, dus ondanks dat ze mij als erfgenaam hadden gevonden was men dat het jaar erop vergeten.

Dit is uiteraard compleet onze fout, maar ik kan mij goed inbeelden dat als je met een koppel zit van kansarmen, die misschien ook niet van alles op de hoogte zijn, die bedragen zich snel opstapelen.

Deurwaarders zijn ook dubbel hé.
Langs de ene kant verdienen ze goed, langs de andere kant zijn ze nodig omdat anders niemand nog zijn facturen betaalt.
En zou je ooit deurwaarder worden als je niet goed verdient? Ik denk het niet... :tongue:

Er zijn ook enorm grote verschillen tussen de deurwaarders.
Je hebt er goeie die heel goed met je meedenken om toch je facturen betaald te krijgen.
Maar je hebt er ook die keihard zijn en die zo snel mogelijk het geld willen zien gelijk hoe.
Die laatste zijn dan de types die je huis nog zouden verkopen aan de helft van de marktwaarde, zolang ze maar snel hun geld hebben.

Er zijn ook enorm grote verschillen tussen de deurwaarders.
Je hebt er goeie die heel goed met je meedenken om toch je facturen betaald te krijgen.
Maar je hebt er ook die keihard zijn en die zo snel mogelijk het geld willen zien gelijk hoe.
Die laatste zijn dan de types die je huis nog zouden verkopen aan de helft van de marktwaarde, zolang ze maar snel hun geld hebben.
Aan de andere kant, wil ik als schuldeiser mijn geld zo snel mogelijk. En verkoop je uwe nest maar aan de helft van de prijs ipv mij langer met mijn voeten te spelen.

Dit, maal duizend.
Dan vooral in conservatief ruraal Vlaanderen kan je precies niet serieus genomen worden als je met de fiets naar het werk gaat. "Hoe komt het dat je met de fiets bent?". Hoe dat komt? Omdat ik hem vanmorgen onder mijn gat geduwd heb en ik op de pedalen stamp zeker?

In progressiever Vlaanderen en in stedelijk gebied is dat al wat meer ingeburgerd.

Nog twee anekdotes:
- Ook in bedrijfspolicies is het vaak huilen met de pet op. Toen ik bij mijn vorige job vroeg naar een alternatief voor mijn bedrijfswagen hoorden ze het precies in Keulen donderen. "Hoezo, je wil die wagen niet?". Na veel vijven en zessen was de boodschap, pak maar mooi die wagen want het alternatief die we kunnen aanbieden is danig oninteressant.
- Toen mijn vrouw afstand deed van haar bedrijfswagen kreeg ze een vergoeding in de plaats. Toen ze in zwangerschapsverlof ging werd die vergoeding plots ingetrokken samen met haar loon, terwijl de mensen met de bedrijfswagen die wél mochten blijven gebruiken tijdens het zwangerschapsverlof. Fundamenteel oneerlijk toch?
Om maar te zeggen dat alles en iedereen nog steeds hoofdzakelijk afgestemd is op die verdomde bedrijfswagen en dat je nog steeds veel moeite moet doen en nadelen ondervindt wanneer je een alternatief wil kiezen. Terwijl het verdomme exact het omgekeerde zou moeten zijn.

Ik denk dat een bedrijfswagen meer aanzet tot rondrijden en tot onvoorzichtig rijden. Toen mijn vrouw één had: ah even naar Auchan achter colablikjes aan 30ct, nausica in Boulogne, daguitstap naar Namen, eens naar Zeeland, eens naar Wissant. Nu met een eigen wagen denk je daar toch meer bij na.

Dat ligt aan de tankkaart. Ik rij niet "meer" rond omdat ik een bedrijfswagen heb zonder tankkaart. Mensen zien die 2 zaken te weinig als 2 afzonderlijke extralegale voordelen.

En de bedrijfswagen vervangen door een mobiliteitsvergoeding en zelf een kleiner model zoeken? "Nog kleiner?" Op ons bedrijf zit je vaak zelfs na 10 jaar en 4000 bruto nog altijd in de laagste autocategorie en heb je keuze uit 90pk ford fiesta's en consoorten..... Je moet bijbetalen voor een categorie hoger, maar da's dan nog steeds vrij laag vergeleken met de concurrentie, bmw 1 reeksen e.d., +-120pk, meestal louter het business pack en niets meer.

Zelf ben ik single op het platteland dus het afschaffen van de bedrijfswagens gaat hier geen wagen minder op de baan betekenen.

Alleja 't is wel anekdotisch, want ik ken er 3 en 't zijn stuk voor stuk dikke nekken die geen voeling met de maatschappij hebben.
Als een deurwaarder op iemands kap rijk wordt dan is het al zeker niet op die van iemand die in schuldbemiddeling zit, aangezien zo iemand net wordt beschermd tegen alle uitvoeringsdaden dankzij de schuldbemiddeling. 😉
Ik stel voor dat ge u laat informeren door mensen met kennis van zaken en niet door die zwarte van K3 die een ongenuanceerd en ‘ophefmakend’ eenzijdig verhaal op tv komt vertellen.

Ik denk dat een bedrijfswagen meer aanzet tot rondrijden en tot onvoorzichtig rijden. Toen mijn vrouw één had: ah even naar Auchan achter colablikjes aan 30ct, nausica in Boulogne, daguitstap naar Namen, eens naar Zeeland, eens naar Wissant. Nu met een eigen wagen denk je daar toch meer bij na.
Is bij mij ook wel zo, ik betaal er VAA voor dus het moet ook gebruikt worden. Nu ga ik regelmatig een dagtrip doen, kan gerust 150km op en nog eens terug zijn, dan wordt de wagen teminste gebruikt. Zonder bedrijfswagen ging ik meer in de buurt wandelen (wat ook ok is), maar dan is het wat stom dat die auto blijft stilstaan terwijl je ervoor betaalt.

Is bij mij ook wel zo, ik betaal er VAA voor dus het moet ook gebruikt worden. Nu ga ik regelmatig een dagtrip doen, kan gerust 150km op en nog eens terug zijn, dan wordt de wagen teminste gebruikt. Zonder bedrijfswagen ging ik meer in de buurt wandelen (wat ook ok is), maar dan is het wat stom dat die auto blijft stilstaan terwijl je ervoor betaalt.
Ge beseft hoe stop dit klinkt? Je kan in de buurt wandelen, wat je ook ok vindt. Maar omdat je een bedrijfswagen hebt ga je uren in de auto zitten om ergens anders te wandelen. Wantja, anders staat de auto stil.

Dat is hetzelfde als zeggen dat je niet naar de dichtsbijzijnde Colruyt rijdt, maar eentje 50km verderop omdat anders de auto niet rijdt.

Dat is hetzelfde als zeggen dat je niet naar de dichtsbijzijnde Colruyt rijdt, maar eentje 50km verderop omdat anders de auto niet rijdt.
Ik leg toch uit dat ik het doe omdat ik de auto ter beschikking heb en ervoor betaal? Daarom gebruik ik 'm.
Die uren in de auto zitten valt best mee, wat muziek op en gezellig doorrijden op de snelweg (als je uit een roadtrip is het de ganse dag van dat).

Ge beseft hoe stop dit klinkt? Je kan in de buurt wandelen, wat je ook ok vindt. Maar omdat je een bedrijfswagen hebt ga je uren in de auto zitten om ergens anders te wandelen. Wantja, anders staat de auto stil.

Nochtans is dit wel de gedachte van veel mensen met een bedrijfswagen hoor. Kopen een abonnement voor Plopsaland ofzo en rijden dan van Antwerpen naar de panne want ze rijden toch gratis. Een klassieker is ook gans België afrijden om te gaan wandelen. Of al een stuk sneller de wagen pakken om ergens iets te gaan halen voor 5€ minder.

Laatst bewerkt:
Heel België rijdt vol met dure salariswagens. BMW's, Audi's, ... dat is hier precies alle dagen autosalon. De salariswagens zijn het brood en spelen. Ik was 24 of 25, werkte voor een reclamebureau en kreeg er een BMW 3 om in rond te karren... Niet normaal. Dan heb je nog de zelfstandigen die frivolere keuzes kunnen maken en dan een Jaguar, Range Rover, Porsche of - het summum van de fiscale gekte - een halve vrachtwagen zoals een Dodge op hun oprit parkeren... In de zomer vertrekt de ganse meute dan in karavaan naar Frankrijk en daar denken ze dat wij allemaal miljonair zijn...

Kortom, aan de wagens te zien lijkt het of het gros van de Belgen goed geld verdient.

In mijn loopbaan alleen al: BMW3 (een paar), Audi A5, Mercedes C, Volvo V60, ... op verschillende jobs bij verschillende bedrijven. Ben blij dat ik ervan af ben en als zelfstandige zelf kan kiezen. Die typische kaderlid leasebak was makkelijk en comfortabel maar ook slaafs.

Terug
Bovenaan